Inhoud Agentschap voor Landbouw en Visserij Balanced Scorecard Implementatie BSC Gegevensverzameling Sturen met BSC Meetinstrument Vragen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Menno Karres Lead Auditor
Beleids- en Beheerscyclus
STRATEGISCHE PLANNING
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
PreSoft [dashboard]. Om een goed beeld te krijgen van de organisatie performance kiezen steeds meer managers voor een overzichtelijk management dashboard.
De CAF-zelfevaluatie als instrument voor het evalueren en oriënteren van de interne strategie Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering.
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Health Balance Score Card
netwerk organisatiebeheersing
Het Management Informatie Portaal
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
HANDLEIDING: REGISTREREN VAN VACCINATIES Q-KOORTS
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Welkom bij de presentatie van het
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Agentschap voor Natuur en Bos
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Deel 1 De BSC van AWV.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
De financiële cyclus TURBO opleiding.
proudly presents DE ARBEIDSMARKTREGISSEUR.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Welke soorten doelstellingen bij de opmaak van een beheersovereenkomst ? Directiecomité FOD WASO 28.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
© de vries business consultancy, 2008
GIS-coördinator in Westerlo
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Aanpak BBC lichting 1/1/2014 opmaak meerjarenplan/budget.
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Kwaliteitszorg in archieven
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Juridische Dienst/Algemene diensten 1 OVAM.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Traject Departement Landbouw en Visserij. Agenda 1. Het Departement Landbouw en Visserij 2. Traject binnen het Departement Landbouw en Visserij 3. Aandachtspunten.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Rapportering en monitoring
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Transcript van de presentatie:

Balanced scorecard Agentschap voor Landbouw en Visserij Netwerk Organisatiebeheersing 11/09/2008

Inhoud Agentschap voor Landbouw en Visserij Balanced Scorecard Implementatie BSC Gegevensverzameling Sturen met BSC Meetinstrument Vragen?

Wie is ALV? IVA van het beleidsdomein Landbouw en Visserij Behandelen van dossiers van klanten uit de landbouw- en visserijsector 5 buitendiensten en hoofdbestuur 350 personeelsleden

Wie is ALV? Betaalorgaan EU-steun Beheersdienst rechtstreekse steun landbouwers Beheersdienst agromilieumaatregelen Beheersdienst investeringsdossiers Uitvoeren marktbeleid (melk, visserij, groenten en fruit) Betaaldienst voor interne en externe beheersdiensten (vb. VLM) Vlaamse steunmaatregelen landbouwsector Certificeren zaaizaad en pootgoed Samenwerking met andere administraties

Registreren en opvolgen is deel van de cultuur Wie is ALV? Registreren en opvolgen is deel van de cultuur Veel ingenieurs EU-Betaalorgaan: Geïntegreerd Beheers- en ControleSysteem Krappe deadlines Correct werken Sterke auditdruk Eigen ICT-afdeling Veel cijfermateriaal over processen en resultaten beschikbaar

Wat is een Balanced Scorecard? Een balanced scorecard is een overzicht van doelen, samengesteld om de realisatie daarvan in de gaten te kunnen houden. Genuanceerd sturen: Resultaten Kwaliteit/klant Performantie interne processen Innovatie Sturen op routine en verbetering

Wat is een Balanced Scorecard? Resultaten Kwaliteit Processen Projecten Kern-activiteit 1 KSF1 (KPI 0101) KSF2 (KPI 0201) KSF3 (KPI 0301, 0302) KSF4 (KPI 0401, 0402, 0403) Kern-activiteit 2 KSF5 (KPI 0501, 0502) KSF6 (KPI 0601, 0602) KSF7 (KPI 0701, 0702) KSF8 (KPI 0801) KSF9 (KPI 0901) KSF: Kritische succesfactor; KPI: Kritische Performantie Indicator

Wat is een Balanced Scorecard?

Implementatie Balanced Scorecard 2 pilootafdelingen in 2005: Procesondersteunende diensten Markt- en Inkomensbeleid Waarom BSC? Veel hervormingen en projecten op korte tijd Inzet middelen en personeel optimaliseren Totaalbeeld van de werking van de afdeling planning, metingen, overzicht acties om bij te sturen Alle taken Verschillende perspectieven Projecten en routineprocessen Op termijn: Opvolgen en rapporteren beheersovereenkomst

Implementatie Balanced Scorecard Initiatief Directieraad om BSC in 2007 uit te breiden naar alle afdelingen en de hele organisatie Waarom BSC? Opvolgen en rapporteren beheersovereenkomst Koppeling aan doelstellingen in de beheersovereenkomst Aanpassen piloot-BSC’s aan nieuwe opdrachten Totaalbeeld werking hele organisatie

Implementatie Balanced Scorecard Beperkte maar effectieve ondersteuning door consultant 6 halve dagen per scorecard Per afdeling/stafdienst Steun van het management Bij de start Wat volgen we op? Normen Gebruiken als sturingsinstrument Communicatie vermijdt misverstanden

Implementatie Balanced Scorecard Wie was bij de opmaak betrokken? Dienst- en celhoofden Werkgroep Alle personeel Pragmatische aanpak om de kritieke succesfactoren (KSF) te bepalen Waarvan lig ik wakker (vandaag)? Beperken tot het essentiële (80/20 regel) Beperken tot de eigen verantwoordelijkheid

Implementatie Balanced Scorecard KSF’s indelen in perspectieven Indicatoren per KSF: Bestaande of nieuwe Goed definiëren (detailfiche) Nieuwe indicatoren uitwerken Representatief voor een bepaald proces Kwaliteit/klant Personeelsgerelateerd Projecten Testperiode Indicatoren uittesten Definities aanpassen

Implementatie Balanced Scorecard 2005: Meten is weten 2007: Meten in functie van de strategie Koppeling KSF’s aan strategische en operationele doelstellingen in de beheersovereenkomst Strategiekaarten Geconsolideerde scorecard voor Directieraad

Organisatie gegevensverzameling Meeste indicatoren maandelijks Gegevens invullen tegen de 7de Vb. Gegevens februari tegen 7 maart Per meetpunt een verantwoordelijke Wie de taak of het project uitvoert/opvolgt Veel medewerkers zijn rechtstreeks betrokken Controle op correctheid meting Duiding van de meting Gegevens niet automatisch inlezen Meetinstrument 2005: aangekochte tool Bizzscore 2007: Excel-blad met macro’s Lappendeken op Intranet

Sturen met Balanced Scorecard Maandelijks meten Maandelijks bespreken lappendeken Het dienst- of celhoofd evalueert de situatie via indicatoren en beslist over acties om de werking bij te sturen. Bespreking binnen de dienst Relativeren rode signalen Actie noteren voor alle meetpunten met een rood signaal Opeenvolgende rode signalen Eén maand tijd om actie te noteren Actie invullen in het meetinstrument Dienstinstructie

Sturen met Balanced Scorecard Geconsolideerde scorecard Directieraad (2008) Selectie indicatoren uit alle scorecards Opvolging invullen van alle scorecards Aanhoudend rode signalen Aantal indicatoren die 3 periodes na elkaar rood zijn Aantal indicatoren die 6 periodes na elkaar rood zijn Maandelijks opgemaakt (automatisch) Driemaandelijks op Directieraad

Meetinstrument Excel-werkblad per scorecard Invullen scores Acties Tabblad scores Tabblad acties Invullen scores Vakje wordt groen/oranje/rood Scorecard DR: automatisch Acties Rode score -> actievakje wordt rood Actievakje ingevuld: vakje kleurt lichtblauw Opvolging Automatische berekening invul% metingen Automatische berekening invul% acties Opeenvolgende rode signalen

Meetinstrument

Vragen?