Macht, controle en hiërarchie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Advertisements

De fundamenten van de organisatiestructuur
1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
10 tips voor een gouden start Groeitips
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Eli van Beekveld Zaal 1 Tijdstip uur
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
The managment of innovation
Macht, controle en hiërarchie
The Human side of Enterprise Douglas Mcgregor. conventional view ► Het management is verantwoordelijk de productie elementen ► Werknemers moeten aangemoedigd.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
Organisatiestructuren
Zekerheid over het eindresultaat neemt toe in de tijd.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatiestructuur en
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Wat is een communicatieplan?
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Communicatie in organisaties Julia Reymond
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Communicatie in organisaties
1 Inhoud college Terugblik Vragenuur. 2 Opdracht Lijnbalancering Precedence diagram Onzekerheid Kijken naar de situatie!
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Miriam, Aniek, Jorel, Elja, Wieke, Leergroep 1. Klassiek  Opkomst industrialisatie  Organisatie al machine  Fayol, Taylor, Weber Human Relations 
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
De sociale werking van het recht
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Week 38. Opdracht 4 Hoofdstuk 2 en 3 uitgelicht. Door Jenneke, Julia, Lieke, Nienke en Marit.
Docent: Anco R.O. Ringeling
Leidinggeven H1 Taken leidinggevende Logistiek supervisor.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Verschillende rollen en stijlen
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 4 Onderdeel : STRUCTUUR.
Administratie ‘Wat is administratie?’. Wat is administratie? “Administreren is vastleggen, op papier of elektronisch, wat er in jouw onderneming gebeurd.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Interpay gaat Internationaal Bedrijfscultuur bij marktgerichte en internationale aspiraties Dave Rietveld 3 november 2005.
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Congres 2016 “Kerk in Uitvoering” Welkom bij de workshop Geld Door: Huib van der Burg, portefeuillehouder ‘geld’
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Building Alliances Gezond In … Brian Tjemkes 23 juni 2016.
Discussie aan de hand van stellingen. Stelling De kracht van Zuid-Limburg en met name van het zo te noemen Kerngebied ligt in de landschappelijke kwaliteit.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten en onderhandelingen
Motiveren: de ins en outs!
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Les 1: Brainstorm en kennismaken
RIO Registratie Instellingen en Opleidingen.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
JAN HOLSAPPEL.
Effectieve handhaving door ketenintegratie Albert van Wijk
INTERNE ORGANISATIE © Dia van Berry Hagendijk.
Organisatiestructuur
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Macht, controle en hiërarchie 1. Macht, een problematisch begrip 2. Handelen op afstand 3. Diffusiemodel en vertaalmodel 4. Formele- en informele organisatie 5. Hiërarchische- en functionele differentiatie 6. Relatieve autonomie, aansprakelijkheid, inzetbaarheid

1. Macht, een problematisch begrip Klassieke definitie: Je “hebt” macht als: je anderen conform je doeleinden kan doen handelen je die anderen zonodig kan sanctioneren Paradoxen: je moet anderen controleren, en controle vraagt tijd hoe meer je anderen moet sanctioneren, hoe meer je macht verliest hoe meer anderen “autonoom” doen wat je verlangt, hoe groter je “macht” => macht “hebben” is ex post-beschrijving, geen drijvende kracht

2. Handelen op afstand Macht door organisatie en technische middelen: snel en ingrijpend handelen op meerdere plaatsen tegelijk impact hebben In termen van controle: eenheid die een veelheid controleert cf. panopticum cf. boordtabellen Belang van wetenschappelijke methoden en metingen

3. Diffusiemodel en vertaalmodel (#1 Definitie) Diffusie: opdrachten van de een (de “machthebber”) worden aan anderen doorgegeven en (met een zekere inertie) uitgevoerd Vertaling: opdrachten van de een worden door anderen uiteenlopend begrepen, gewikt en gewogen, en al dan niet positief beantwoord

3. Diffusiemodel en vertaalmodel (#2 Toepassingsdomeinen) Diffusiemodel: bij makkelijke controle: internen afgezonderd van externen internen zichtbaar voor elkaar welomlijnde taken en functies zichtbare, kwantificeerbare prestaties Vertaalmodel: internen niet afgezonderd (samenwerking onzeker; ieder heeft alternatieven) er blijft veel onzichtbaar voor de wederzijdse andere partijen

3. Diffusiemodel en vertaalmodel (#3 voorbeeld 1: call center) In call center veel makkelijke controlemiddelen (conform diffusiemodel): duidelijke taakomschrijving; scripts controle op het moment zelf: monitoring controle achteraf: productiestatistieken Toch ook onderhandelen (conform vertaalmodel): spanning tussen vast script en eigen verantwoordelijkeid en initiatief twijfel tussen zich aanpassen en zich verzetten

3. Diffusiemodel en vertaalmodel (#4 voorbeeld 2: staatsveiligheid en spionage) Diffusiemodel: staatsveiligheidcontroleert b.v. telefoongesprekken, emails, websites Vertaalmodel: centrale politici worden door veelheid van mensen ingelicht en kunnen die informatie vergelijken

4. Formele- en informele organisatie (#1: omschrijving) wettelijk statuut, geregistreerd vastgelegde verantwoordelijkheden, aansprakelijkheden eigen boekhouding Informele organisatie: niet als dusdanig vastgelegde organisatie “andere” kant van de formele organisatie

4. Formele- en informele organisatie (#2 relatie met vertaalmodel) Idee van informele organisatie is meer conform aan vertaalmodel: vertaling van managementimperatieven eigen identiteit groepsnorm Opmerking: ook managers en directie hebben informele organisatie

4. Formele- en informele organisatie (#3: Hawthorne-experimenten) Vóór Hawthorne-experimenten en human relations: personen handelen volgens economische behoeften ze willen winst maximaliseren, verlies minimaliseren er is geen conflict tussen persoon en organisatie Door/na Hawthorne-experimenten en human relations: personen geven betekenis aan hun situatie en grijpen hierop in belang van informele regels, groepsnormen belang van investeren in mensen, verantwoordelijkheid van de organisatie

4. Formele- en informele organisatie (#4: informele organisatie en verzet) (Betwistbare) stelling: informele organisatie is vorm van verzet, tegenmacht Strategie en taktiek (Michel de Certeau) Sabotage, diefstal... La perruque (Michel de Certeau): middelen van het bedrijf gebruiken voor eigen doelen

5. Hiërarchische- en functionele differentiatie (#1) macht in een hiërarchie: vaste taken en verantwoordelijkheden blijvend (latent) conflict over bevoegdheden langzaam veranderen van posities macht in een taakgroep: taken volgens zichtbare competentie verandering van gezag na technische discussie wisselende posities

5. Hiërarchische- en functionele differentiatie (#2) Conflict = openlijk verwerpen van een vraag, opdracht (je zegt alleen “neen” als je erop kan verder bouwen; als je erop kan rekenen dat ander zal toegeven) Satire, carnaval, “omkering van de orde” is bevestiging van hiërarchie

6. Relatieve autonomie, aansprakelijkheid, inzetbaarheid accountability: aansprakelijkheid, toerekenbaarheid versatility: inzetbaarheid, veelzijdigheid, flexibiliteit relatie met macht: afwezigheid van hiërarchische controle (of onzekerheid over controle) teamverantwoordelijkheid verinnerlijkte controle, of zelfdiscipline verantwoordelijkheid over eigen carrière: leren leren in kennismaatschappij.