Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Kijk op praktijk zó moet het!.
Welkom nieuwe leerlingen!
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
Onderwijs Transparant
Informatie over opzet onderbouw
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
Wat komt er zoal bij kijken?
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Maandag 14 december 2009 Emilie Bekaert Hannelore Platteeuw Evelien Van Hulle Evelien Van Laere Sarah Verschaeve.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Verzoek vorige keer - samenhang:
Lesgeven en begeleiden
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Deskundigheids- bevordering I2 Breda 12 april 2005.
Gepersonaliseerd leren
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Medmec04 – Engagement Les 5
Informatie avond basisschool de Bras. Bras De volgende stap…
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Mobiel leren Is méér dan ‘fun’ Mobiele ondersteuning volgt didactiek Slaat brug tussen belevingswerelden.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Londen 2010 Dynamiek ICT studiereis 13-1 t/m 15-1.
Het werken met portfolio
De gezonde school en genotmiddelen
Actieonderzoek instructietafel.
Informatieavond onderbouw
Welkom op deze informatieavond
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Onderwijs op de Masten in
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Training digitale didactiek
Even voorstellen……. Leren met een “WOW-factor”
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
De actualiteit TypeWorld maakt leren typen leuk en makkelijk!
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
TopOndernemers op de Springplank
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Digi(bord)boek project <titel project>
Examens met ICT komen er aan
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Examens met ICT komen er aan
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
OP WEG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS (VO)
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
Transcript van de presentatie:

Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze met behulp van GPS en een PDA Doel Tijdsduur Van 15 minuten tot 5 uur. (afhankelijk van de les en de tocht) Software PDA met windows mobile, moviemaker,voicerecorder,windows, Novomentor Omschrijving Kinderen gaan binnen en buiten de school op onderzoek uit met behulp van een PDA met GPS, waarin een kaart en opdrachten zijn opgenomen. Samenwerking Dankzij Kennisnet en de samenwerking van ABZHW met de deelnemende basisscholen de Bras, de Octaaf en de Repelaer heeft KeurICT de Novomentor software ontwikkeld. Dit model is zo gemaakt dat u zelf kunt bepalen hoe uw eigen projecten in de virtuele onderwijsruimte worden getoond. Gebruik dit model om uw lesprogramma / uw project te laten zien aan uw collega's op school, binnen uw schoolbestuur of in de rest van het land. Er bestaat ook een Engels model, voor als u uw programma aan de rest van de wereld wilt laten zien. Ga als volgt te werk: Gebruik het model om een presentatie van uw eigen project te maken met behulp van de punten en onderwerpen die op de komende pagina's in deze PowerPoint-presentatie en in de bijhorende Word-documenten staan. Als u alle informatie hebt ingevuld, kunt u zaken wissen die niet relevant zijn voor uw project, zodat de presentatie een goede beschrijving vormt van uw project. Opmerking: om uw lesprogramma een titel te geven gaat u naar Beeld, Model, Diamodel en vervangt u <Maak een titel> door uw eigen titel. Klik vervolgens op Sluiten. Op deze manier krijgen alle pagina's dezelfde titel. Open het Bestand-menu, kies Opslaan als… en sla het document op als een PowerPoint-presentatie. Als de presentatie klaar is (vergeet niet de presentatie tussendoor af en toe op te slaan), kunt u uw eigen lesprogramma distribueren. Geschreven door Jan van Kollenburg, ICT-coördinator basisschool de Bras. ICT, PDA, GPS, innovatief, nieuwe didactiek, zelfwerkzaamheid, doorlopend leren, novomentor Trefwoord

Onderwijspraktijk Leerkrachten en leerlingen maken lessen/tochten op de computer. De opdrachten op de PDA worden zowel visueel (tekst, foto,video) als auditief aangeboden. De antwoorden op de PDA kunnen worden ingesproken, getekend, getypt of worden aangevinkt. Door deze mogelijkheden kunnen jonge kinderen en kinderen met lees- en/of schrijfproblemen zonder beperking op ontdekkingstocht zowel binnen als buiten de school. Door het grootschalig in het PO toe te passen kan veel nieuwe kennis en inzicht worden verkregen. Ook het door leerlingen zelf laten ontwikkelen van opdrachten is uniek en innovatief en geeft daardoor een aanzet tot de verdere ontwikkeling van een nieuwe didactiek die gebruik maakt van de middelen die de 21e eeuw het onderwijs biedt. U kunt eventuele objecten onder aan de bladzijden openen door te dubbelklikken op de pictogrammen. U kunt ook uw eigen voorbeelden van lesprogramma's toevoegen. Ga als volgt te werk: Hieronder wordt beschreven hoe u kunt zien of het door u gewenste Objecttype dat u als pictogram wilt toevoegen, wordt ondersteund door het programma: Open het menu Invoegen en kies Object… Controleer of uw type bestand voorkomt in de lijst Objecttype: Klik op Bestand gebruiken en klik vervolgens op Bladeren… om het gewenste bestand te vinden. Klik tot slot op OK Kies Als pictogram weergeven en klik op Ander pictogram, vervolgens schrijft u een passende tekst in het tekstveld en klikt u nogmaals op OK . Plaats de pictogrammen onder aan het venster. U kunt het menu Beeld openen en op Hulplijnen… klikken,, waardoor er hulplijnen verschijnen die u kunt gebruiken om de pictogrammen op een rijtje te plaatsen. Documentatie praktijk Documentatie

Bronnen Kennisnet ABZHW site Doorlopend leren schoolsite de Bras Kennisnet ABZHW site Doorlopend leren software ontwikkelaar KeurICT afbeeldingen Novomentor Hier kunt u andere bronnen toevoegen die u wilt gebruiken tijdens uw lessen. Vul in………… Documentatie

Evaluatie Onderwijskundige vernieuwing Mobiel leren binnen en buiten de school werkt motiverend. De leerlingen kunnen sneller informatie verwerken. De PDA spreekt meerdere leerstijlen aan. Kinderen met lees- en/of schrijfproblemen kunnen een hoger niveau bereiken. Het is toepasbaar in alle vakgebieden. Antwoorden kunnen op CMS worden nagekeken en worden afgedrukt voor portfolio. Gebruik en inbreng van leerlingen en leerkrachten Leerlingen en leerkrachten maken lessen/tochten voor elkaar met nieuwe technieken. Uitwisseling van lessen tussen scholen is mogelijk. Content Veel kaartmateriaal voor GPS is aanwezig. De route en de les zijn ook op de PDA in te voeren. CMS en desktop applicatie werken op verschillende versies van Windows. Mobiele applicatie werkt op verschillende soorten hardware. Voorbeelden: Maak een presentatie over u en uw school. U kunt ook foto's van u en uw leerlingen tijdens de les gebruiken. Gebruik Word of PowerPoint. Reflecties van leraren: Opmerkingen en commentaar van deelnemende leraren en tips voor nieuwe gebruikers.

Achtergrondinformatie Basisschool de Bras gelegen tussen Delft en Nootdorp is gestart in 2002. De Bras heeft zich bij het uitwerken van het concept laten inspireren door Luc Stevens en biedt adaptief onderwijs waarbij de leerling met zijn ontwikkelingsvragen centraal staat. De leerlingen zijn verdeeld over Brasland (jonge kind) en Braswereld (oudere kind). Ieder kind werkt aan zijn eigen planning in de verschillende ruimtes bij verschillende mentoren. ICT neemt een belangrijke plaats in op de Bras. Er wordt o.a gewerkt met een digitaal portfolio.