Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze met behulp van GPS en een PDA Doel Tijdsduur Van 15 minuten tot 5 uur. (afhankelijk van de les en de tocht) Software PDA met windows mobile, moviemaker,voicerecorder,windows, Novomentor Omschrijving Kinderen gaan binnen en buiten de school op onderzoek uit met behulp van een PDA met GPS, waarin een kaart en opdrachten zijn opgenomen. Samenwerking Dankzij Kennisnet en de samenwerking van ABZHW met de deelnemende basisscholen de Bras, de Octaaf en de Repelaer heeft KeurICT de Novomentor software ontwikkeld. Dit model is zo gemaakt dat u zelf kunt bepalen hoe uw eigen projecten in de virtuele onderwijsruimte worden getoond. Gebruik dit model om uw lesprogramma / uw project te laten zien aan uw collega's op school, binnen uw schoolbestuur of in de rest van het land. Er bestaat ook een Engels model, voor als u uw programma aan de rest van de wereld wilt laten zien. Ga als volgt te werk: Gebruik het model om een presentatie van uw eigen project te maken met behulp van de punten en onderwerpen die op de komende pagina's in deze PowerPoint-presentatie en in de bijhorende Word-documenten staan. Als u alle informatie hebt ingevuld, kunt u zaken wissen die niet relevant zijn voor uw project, zodat de presentatie een goede beschrijving vormt van uw project. Opmerking: om uw lesprogramma een titel te geven gaat u naar Beeld, Model, Diamodel en vervangt u <Maak een titel> door uw eigen titel. Klik vervolgens op Sluiten. Op deze manier krijgen alle pagina's dezelfde titel. Open het Bestand-menu, kies Opslaan als… en sla het document op als een PowerPoint-presentatie. Als de presentatie klaar is (vergeet niet de presentatie tussendoor af en toe op te slaan), kunt u uw eigen lesprogramma distribueren. Geschreven door Jan van Kollenburg, ICT-coördinator basisschool de Bras. ICT, PDA, GPS, innovatief, nieuwe didactiek, zelfwerkzaamheid, doorlopend leren, novomentor Trefwoord
Onderwijspraktijk Leerkrachten en leerlingen maken lessen/tochten op de computer. De opdrachten op de PDA worden zowel visueel (tekst, foto,video) als auditief aangeboden. De antwoorden op de PDA kunnen worden ingesproken, getekend, getypt of worden aangevinkt. Door deze mogelijkheden kunnen jonge kinderen en kinderen met lees- en/of schrijfproblemen zonder beperking op ontdekkingstocht zowel binnen als buiten de school. Door het grootschalig in het PO toe te passen kan veel nieuwe kennis en inzicht worden verkregen. Ook het door leerlingen zelf laten ontwikkelen van opdrachten is uniek en innovatief en geeft daardoor een aanzet tot de verdere ontwikkeling van een nieuwe didactiek die gebruik maakt van de middelen die de 21e eeuw het onderwijs biedt. U kunt eventuele objecten onder aan de bladzijden openen door te dubbelklikken op de pictogrammen. U kunt ook uw eigen voorbeelden van lesprogramma's toevoegen. Ga als volgt te werk: Hieronder wordt beschreven hoe u kunt zien of het door u gewenste Objecttype dat u als pictogram wilt toevoegen, wordt ondersteund door het programma: Open het menu Invoegen en kies Object… Controleer of uw type bestand voorkomt in de lijst Objecttype: Klik op Bestand gebruiken en klik vervolgens op Bladeren… om het gewenste bestand te vinden. Klik tot slot op OK Kies Als pictogram weergeven en klik op Ander pictogram, vervolgens schrijft u een passende tekst in het tekstveld en klikt u nogmaals op OK . Plaats de pictogrammen onder aan het venster. U kunt het menu Beeld openen en op Hulplijnen… klikken,, waardoor er hulplijnen verschijnen die u kunt gebruiken om de pictogrammen op een rijtje te plaatsen. Documentatie praktijk Documentatie
Bronnen Kennisnet ABZHW site Doorlopend leren schoolsite de Bras Kennisnet ABZHW site Doorlopend leren software ontwikkelaar KeurICT afbeeldingen Novomentor Hier kunt u andere bronnen toevoegen die u wilt gebruiken tijdens uw lessen. Vul in………… Documentatie
Evaluatie Onderwijskundige vernieuwing Mobiel leren binnen en buiten de school werkt motiverend. De leerlingen kunnen sneller informatie verwerken. De PDA spreekt meerdere leerstijlen aan. Kinderen met lees- en/of schrijfproblemen kunnen een hoger niveau bereiken. Het is toepasbaar in alle vakgebieden. Antwoorden kunnen op CMS worden nagekeken en worden afgedrukt voor portfolio. Gebruik en inbreng van leerlingen en leerkrachten Leerlingen en leerkrachten maken lessen/tochten voor elkaar met nieuwe technieken. Uitwisseling van lessen tussen scholen is mogelijk. Content Veel kaartmateriaal voor GPS is aanwezig. De route en de les zijn ook op de PDA in te voeren. CMS en desktop applicatie werken op verschillende versies van Windows. Mobiele applicatie werkt op verschillende soorten hardware. Voorbeelden: Maak een presentatie over u en uw school. U kunt ook foto's van u en uw leerlingen tijdens de les gebruiken. Gebruik Word of PowerPoint. Reflecties van leraren: Opmerkingen en commentaar van deelnemende leraren en tips voor nieuwe gebruikers.
Achtergrondinformatie Basisschool de Bras gelegen tussen Delft en Nootdorp is gestart in 2002. De Bras heeft zich bij het uitwerken van het concept laten inspireren door Luc Stevens en biedt adaptief onderwijs waarbij de leerling met zijn ontwikkelingsvragen centraal staat. De leerlingen zijn verdeeld over Brasland (jonge kind) en Braswereld (oudere kind). Ieder kind werkt aan zijn eigen planning in de verschillende ruimtes bij verschillende mentoren. ICT neemt een belangrijke plaats in op de Bras. Er wordt o.a gewerkt met een digitaal portfolio.