Datum 23.06.2009 universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
een didactiek voor opleiden op school
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Implementatie van innovaties en infrastructuur Hoe kies je de juiste route en medereizigers? Gerda Holleman ZonMw Landelijk Expertisecentrum Verpleging.
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Integreren van onderzoek in onderwijs
Joop van der Schee. De ulo tussen wetenschap en beroepspraktijk ULO Mogelijkheden en beperkingen van onderwijskundig onderzoek door studenten in de huidige.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Intervisie onderwijs-ondersteuners
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Professionele ontwikkeling
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap Hergen Datema, Artefaction Heleen Fluitman, Friesland College Aad.
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Rondetafel VELON-congres Evaluatie academische dieptepilots
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Introductie workshop 1.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
School Video Interactie Begeleiding
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Transdisciplinaire projecten
Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1
Onderzoekend leren bij Nederlands
Bedrijfsgezondheidszorg
TAAL OP DE WERKVLOER Rotterdam 3 september 2013 Ria van Kuijck José Scholte Projectleider en docent Taalvakwerk Directeur Taalvakwerk.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
moderniseren van het curriculum.
Langer doorwerken door oudere werknemers
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
De lerarenopleider gepositioneerd
Cultuurprofieldoelen;
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Professional Development Schools - Rijnmond
Blackboard voor het voortgezet onderwijs
Professional PhD Program Symposium Grensoverschrijdende talentontwikkeling 28 mei 2015 Judith van Dongen - van den Broek.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Scholen als leergemeenschappen (LG) Paul Hennissen Lector ‘Opleiden in de School’ Hogeschool Zuyd.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Pré-NLT-module 3D-printen
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Transcript van de presentatie:

Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,

Datum universitair onderwijscentrum groningen Opzet presentatie 1.kort CV 2.hoofdvraag 3.deelonderzoek 1 4.deelonderzoek 2 5.deelonderzoek 3 6.planning onderzoek

Datum universitair onderwijscentrum groningen 1. Kort CV >studies Franse taal- en letterkunde en Toegepaste Taalkunde, RUG > docent Frans in vo en hbo > vakdidacticus Frans, vakgroep Frans > hoofd nascholing vo, UCLO > afdelingshoofd scholing en professionalisering vo en wo, UOCG nu: promotie-onderzoek in kader van dieptepilot Academische School

Datum universitair onderwijscentrum groningen 2. Hoofdvraag Op onderzoekende wijze onderwijs ontwikkelen door teams van docenten en lio’s in het vo: een haalbare en effectieve professionaliseringsstrategie?

Datum universitair onderwijscentrum groningen 3. Deelonderzoek 1 >project Samen Onderwijs Ontwikkelen: , 23 projecten op 11 vo-scholen exploratief onderzoek: wat leren docenten en lio’s ervan, onder welke condities? >Vries, S. de, D. Beijaard & J. Buitink (2008). Learning in the Context of Co-creation of Educational Practices. In: Ax & Ponte. Critiquing Praxis. Conceptual and Emprirical trends in the Teaching Profession. pp Rotterdam: Sense Publishers.

Datum universitair onderwijscentrum groningen 4. Deelonderzoek 2 >dieptepilot Academische Opleidingsschool van de School of Education , projecten op 4 vo-scholen & 2 lo’s evaluatie-onderzoek: implementatiestudie + effectstudie

Datum universitair onderwijscentrum groningen onderzoeksmodel evaluatie-onderzoek School: facilitering leiderschap samenwerkcultuur Implementatie -proces Docenten/lio’s: eigenaarschap Interventies: lerarenopleidingen begeleiden Innovatie-inhoud: samenwerking docenten/lio’s + onderzoekend handelen = Academische School Effecten: 1.kennis/inzicht 2.gedrag docenten en lio’s

Datum universitair onderwijscentrum groningen onderzoeksvragen effectstudie (PS) 1.welke effecten op kennis, inzicht, gedrag? 2.welke relatie tussen implementatiesituatie en effecten? 3.welke verschillen/overeenkomsten tussen docenten en lio’s?

Datum universitair onderwijscentrum groningen onderzoeksvragen implementatiestudie 1.mbt de innovatie-inhoud 2.mbt de docenten/lio’s 3.mbt de interventies 4.mbt de schoolcontext dit alles in relatie tot de implementatiesituatie

Datum universitair onderwijscentrum groningen 5. Deelonderzoek 3 >n.a.v. bevindingen: hoe staat het met de professionaliteit van de docent vo? en met het transformationeel leiderschap van de directe leiding? >professionaliteitstest ontwikkeld i.s.m. masterstudent owk: 1. hebben docenten waar het AS-model tot stand kwam een ander professioneel profiel dan waar het niet tot stand kwam? 2. hoe verhoudt dit profiel zich tot de overige docenten van de school?

Datum universitair onderwijscentrum groningen 6. Planning onderzoek > bezig met afronden van dataverzameling evaluatie-onderzoek > september a.s.: afname professionaliteitstest > daarna data-analyse + schrijven 3 artikelen > ten slotte: inkaderen in proefschrift, streefdatum:

Datum universitair onderwijscentrum groningen Bedankt voor uw aandacht