DPB Fysica Gent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Succesvol in onderwijs met ICT
Pedagogisch Beleid Johan Kets Katholiek Hoger Instituut
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Mag ik u voorstellen ....
Deel 2 van de presentatie
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Evaluatie van de PBD in het volwassenenonderwijs, Vocvo en hun samenwerking Prof. dr. Peter Van Petegem Prof. dr. Jan Vanhoof Prof. dr. Sarah Gielen (K.U.L.)
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Werkplekleren 12 oktober 2009 van harte welkom in Provil ! P. Vanhees.
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Baron Ruzettelaan 296 BRUGGE
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Hoger Onderwijs 5 maart 2009 ‘Ter Nethe’ Katholieke scholengemeenschap Berlaar - Heist-op-den-Berg maakt werk van studie- en beroepskeuze.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
bouwstenen voor ict in het onderwijs
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Het opleidingsprofiel:
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Handelingsgericht samenwerken
10 tips over samenwerking bij ondernemersdienstverlening.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Netwerk coördinatoren IO
Op school en in de scholengemeenschap
Netwerk coördinatoren VZ
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Opleiding voor schoolsecretariaten
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Netwerk Palliatieve Zorg Westhoek-Oostende  Informeren, Sensibiliseren, Vorming  Registreren  Partners samenbrengen Medewerkers  Algemeen Coördinator.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
ETwinning Belgium Flemish Community EPOS 2013 EPOS 2016.
Titel samenkomst 14 januari 2016
Psychosociale risico’s (PSR’s)
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Voorleestoer Een verrassend project in Sint-Niklaas.
Scholen en culturele aanbieders in gesprek Filmpje.
Rollen binnen het werkplekleren
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Welkom.
Website WAARDEvol besturen

brengt school en ouders dicht bij elkaar
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Scholengemeenschappen Heilig Kruis – Sint-Nicolaas BaO
15 oktober 2014 KCD SOL.
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Niveau SCHOLENGEMEENSCHAP
Transcript van de presentatie:

DPB Fysica Gent

1 Werking 1 Systeemgericht 2 Procesgericht 3 Scholen zijn lerende organisaties 4 Professionele dienstverlenende organisatie 5 Voor teams en individuen 6 Netwerking met andere externe diensten

1.1 Systeemgericht bij de kwaliteitszorg in de vak- en de studiegebieden bij planning en uitvoering van het schooleigen opvoedingsproject bij ontwikkeling van schoolwerkplan bij zelfevaluatie en opvolging doorlichting bij het teamwerk van directie, vakgroepen,.. bij de zorg voor leerlingen bij herstructureringen en programmatie

1.2 Procesgericht veranderingsprocessen helpen opstarten en ontwikkelen liever duurzame samenwerking dan eenmalige tussenkomsten, maar op vraag begeleiding van individuen waar nodig

1.3 Scholen zijn lerende organisaties de begeleiding vertrekt van de aanwezige competenties, helpt eigen problemen te zien en prioriteiten te bepalen de begeleiding gaat uit van het vernieuwend vermogen van scholen en scholengemeenschappen voor het integreren en uitvoeren van vernieuwingen

1.4 De begeleiding is een professionele dienstverlenende organisatie werkt multidisciplinair en gezamenlijk werkt gelijkgericht vanuit zelfde visie heeft herkenbare en doorzichtige structuur bepaalt haar vraaggestuurde werking heeft daarnaast ook een verzekerd aanbod waarop de partners een beroep kunnen doen

1.5 De begeleiding werkt voor teams en individuen school: directie - en lerarenteams (stuurgroep, vakwerkgroep, ll.-begeleiding, cel RSV,…) middenkader, ondersteunend personeel, andere medewerkers scholengemeenschap: CAIM, CODI, stafmedewerkers, vakankers, coördinatoren bisdom: nieuwe directies, coördinatoren, beginnende leraren, …

1.6 Netwerking met andere externe diensten CLB’s Nascholingscentra Departementen Lerarenopleiding

2.Ondersteuning Verzekerd aanbod Kwaliteitszorg, zelfevaluatie in vakinformatie dossier, vakbegeleiding bij opvolging doorlichting prioriteiten van DPB: armoede en onderwijs, overgang BaO –SO, ICT, zelfevaluatie, evaluatie, vakgroepwerking, …

2. Ondersteuning Verzekerd aanbod coaching beginnende leraren vakbegeleiding met klasbezoek toelichting bij APR’s en leerplannen

2. Ondersteuning Vraaggestuurd aanbod vakgroepwerking: keuzeproces leermiddelen, nascholingsaanbod, leerplannen, enz. kansengelijkheid: zorgverbreding organisatie leerlingenbegeleiding advies bij conflictsituaties

2. Ondersteuning Vraaggestuurd aanbod 2 Advies over investeringen: vaklokalen, infrastructuur, didactisch materiaal Didactisch -pedagogische onderwerpen: BZL, leerlingenevaluatie, schoolloopbaan -begeleiding, vakoverschrijdende eindtermen, …

3. Vakbegeleiding Stuurgroep, diocesaan en interdiocesaan overleg, leerplancommissies, werkgroepen, opleiding, … Vakbegeleiding op verzoek van directie, vakgroep, leraar Klas bezoek voor beginnende leerkracht, leerkracht met moeilijkheden, leerkracht met interessant aanbod, …

3. Vakbegeleiding Klasbezoek: vraag, aankondiging, afspraken, nabespreking,verslag, opvolging: reflectie, aanmoediging, tips voor verdere ontwikkeling van de competenties Vakgroepbegeleiding: verzekerd aanbod: leerplannen, onderwijsvernieuwingen, DPB -prioriteiten

3. Vakbegeleiding vakgroepbegeleiding: vraaggestuurd: van visie op het vak tot criteria voor de evaluatie van een leerdoel begeleiding van vakgroepen per scholengemeenschap, per regio, nascholingsaanbod voor vakleraren van het hele bisdom

3. Vakbegeleiding vakdidactiek << >> algemene competenties verschillende opvatting over klasbezoek stijgende vraag en appreciatie van directies contacten: hogeschool, bedrijf, onderzoek, betrokkenheid ontwikkeling leerplannen, eigen lespraktijk is drempel verlagend

3. Vakbegeleiding voordelen en belang van klasbezoek voeling met klasgebeuren, concrete dialoog met leraar, leerproces van beginnende leraar ontdekken, good practice ontdekken van medewerkers, deel van opvolging doorlichting

4. Communicatie 4.1 Diocesane Mededelingen 4.2 Website 4.3 Aanspreekbaarheid en bereikbaarheid

4.1 Diocesane Mededelingen verschijnen 9 x per jaar digitaal naar de scholen publicatie op de webstek + archief algemene en vakspecifieke bijdragen “In de kijker” good practice op scholen bijdragen hebben introteksten blijvende artikels in de vakwebsite

4.2 Website http://users.skynet.be/sofysica Mededelingen Fysica Blackboard Kalender Evalueren Links en ICT Leerplannen Archief

4.3 Bereikbaarheid begeleiders Telefoon, mail, vakwebsites, ontmoetingen op school, in vakgroep, in werkgroepen, op nascholingen, in lerarenverenigingen aanspreekbaar zowel voor eenmalige en directe hulp of info als voor procesmatige ondersteuning