Portfolio van @catharinaschool.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Werkwoordspelling – persoonsvorm, onderwerp, t. t
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Collectief portfolio groep 3
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Kansrijke combinatiegroepen
Effectieve instructie
Informatieavond groep 3 WELKOM
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Les voor groep 6 Pak je schrift en potlood en kom naar de instructietafel
Welkom op onze thema-avond
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Effectief leesonderwijs
Het werken met portfolio
Pass’t Montessorionderwijs ?
Groep 6.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
OFC28 mediawijsheid les 4.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Verwachting Mijn verwacht van dit spel was erg laag. Voordat ik het spel ging spelen, vond ik het er maar stom, makkelijk en kinderlijk uitzien. Ik wou.
Onze doelen en visie in beeld
Lancering Traject
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Werken met tablets De kinderen maken de verwerking van reken-, taal- en spellingslessen op een eigen tablet. Het programma geeft direct aan of een opdracht.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Differentiëren in de Franse les
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Differentiëren & klassenmanagement
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Henk Heurter Docent/trainer bij Station tot Station.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Welkom op onze thema-avond
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Samenwerken en communicatie
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Groep 6 leerkrachten 6a Mick Coffa en Theo Aurik 6b Marion van Mook
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Portfolio van @catharinaschool.nl

Ontwikkeldoel / -opdracht: indicator 4: activerende directe instructie indicator 5: strategieën voor denken en leren indicator 6: systematisch volgen van vorderingen indicator 7: afstemmen van instructie en verwerking   aan het eind van het schooljaar (juni 2011); zijn de verschillende fasen van directe activerende instructie te onderscheiden tijdens de instructie van de leerkrachten wordt tijdens de instructies (klassikaal en in groepjes) duidelijk ingespeeld op de leerstrategieën is er een eenduidig systeem waarin de differentiatie-acties op basis van methodegebonden toetsen wordt weergegeven worden de instructies dusdanig gefaseerd aangeboden zodat die recht doen aan het niveau van de leerlingen

Klassenmanagement Je hanteert het beschikbare klassenmanagement Soms klink je wat bestraffend als je wilt dat kinderen iets doen. Tip: Maak complimenten groot en correcties klein

VVL Een leesles volgens de methode Het gaat over open lettergrepen. Hoewel de kinderen hier al kennis van hebben is het belangrijk de kenmerken van de open lettergreep goed te benoemen.

Woordflitsen Je start direct met flitsen. Vergeet de startronde niet. Daarmee houd je contact met de groep. Het levert je meer rust en minder extra werk op.

Terug van RT Terug in de klas: Je besluit ze zelf aan de slag te laten gaan. Hoewel dit een bijzonder moment is (onderwijs zit vol bijzondere momenten) hebben deze kinderen ook instructie nodig

Rondes Wat zie je als je de ronde loopt Sommigen klaar. Opdracht moeilijk De ronde levert je dus veel info; tips: Cluster kinderen met hetzelfde probleem en geef extra instructie Noteer wat opvalt Leg het werk stil en geef feedback

Vervolg Aandachtspunten: Trots op: Klassenmanagement Voor de klas durven staan Niet bang om fouten te maken Aandachtspunten: Startronde niet vergeten Conclusies uit ronde Positieve feedback (groot maken)

VLL les Hoe vond je dat het ging? Kinderen druk: Concentratie laag Ander programma dan normaal In een kleine groep laat je de structuur vaker los De lesopbouw was onduidelijk: Houd Instructie en verwerking bij elkaar Het tempo van de instructie (voorlezen van de tekst) lag erg hoog. Hier haakten kinderen af

Kern van de les Wat gingen ze eigenlijk leren? Bij de evaluatie heb je dat besproken; daar werd duidelijk dat het ging om het vinden van de antwoorden in de tekst.

Instructiegroepje Wie / Waarom / Wat Zongroep Motivatie is laag; ze doen plagerig; oplossing: Op eigen plek laten werken Eerst zelf; bij ronde kijken hoe het gaat. Dan uitnodigen aan de instructietafel

Ronde Als jij langskomt gaan kinderen eindelijk naar de tekst kijken. Daarvoor lijkt het niet duidelijk welk gedrag er van ze verwacht wordt. Waar ligt dat aan?