Communicatieproces .

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Advertisements

Mediërend leren op bs. Theresia
De psychologie van communicatie
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatie Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 9.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Week 38: Organisatiestructuur Lieke van de Camp 19 september 2011.
Jef Clement Communicatie en Netwerken. Verloop sessie van vandaag inleiding op het thema oefening in groepjes / lunch plenaire terugkoppeling nakaarten.
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Inleiding tot management en organisaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Communicatie- en informatietechnologie
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatiestructuur en
Wat is een communicatieplan?
© Pearson Education Benelux, 2003
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Gedrag in organisaties, 10e editie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Communicatie in organisaties Julia Reymond
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Communicatie in organisaties
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Interculturele Communicatie
Strategische communciatie in organisaties
Management, Organisatie en gedrag Hoofdstuk 1,6,7
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Wegen aanleggen en legers leiden Louise Debrycke1 BaTP A2.
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
« Communicatie » Netwerk verkeer Myriam Adriaensen, Afdeling Gedrag en Beleid.
Communicatie en relatie
Communicatieproblemen
Klassieke opvattingen over organisaties
In de Vlaamse gemeenten
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Week 38. Opdracht 4 Hoofdstuk 2 en 3 uitgelicht. Door Jenneke, Julia, Lieke, Nienke en Marit.
Interculturele communicatie
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Management en leidinggeven
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Groepsdynamica wc 5
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Communicatie & Relatie
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Gedrag in organisaties, 9e editie
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Communicatie en Interactie Mariska Min & Jolanda Suijker
Studiedag Sociale Netwerken
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Basics over communicatie
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
INTERNE ORGANISATIE © Dia van Berry Hagendijk.
Boeien en binden van goede medewerkers
Hoofdstuk 5 Communiceren
Communicatie.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Communicatieproces 

Planner  Lessen 24 en 25  Week 7-11-2011/9-11-2011  Communicatieproces tb hs. 6  leren theorie en maken wb 6.1 tm 6.9

Management en communicatie De overdracht en het begrip van betekenis. De betekenis wordt overgedragen op een manier die door de ontvanger kan worden begrepen. Het begrip van de boodschap is niet hetzelfde als overeenstemming met de boodschap. Intermenselijke communicatie Communicatie tussen twee of meer personen. Organisatiecommunicatie Alle communicatiepatronen, -systemen en -netwerken in een organisatie.

Functies van communicatie I Controle Motivatie Emotionele expressie Informatie Functies van Communicatie

Functies van communicatie II Beheersing Formele en informele communicatie beheerst het gedrag van werknemers. Motivatie Communicatie stimuleert motivatie door het personeel uit te leggen wat er moet worden gedaan, hoe goed ze het doen en wat er kan worden gedaan om de prestatie te verbeteren als die niet aan de norm voldoet.

Functies van communicatie III Uiting van emoties Communicatie biedt een mogelijkheid om gevoelens en emoties te uiten en om aan sociale behoeften te voldoen. Informatie Individuen en groepen hebben informatie nodig om dingen gedaan te krijgen in organisaties. Communicatie levert die informatie.

Intermenselijke communicatie Boodschap Het doel dat moet worden overgebracht. Codering Het omzetten van een bericht in symbolen. Kanaal Het medium via welke de boodschap wordt verzonden. Decodering Het terugvertalen van de boodschap door de ontvanger. Ruis Storingen tijdens de overdracht en ontvangst van de boodschap of feedback over de boodschap.

Schema communicatieproces

Storingen in communicatie I Codering De vaardigheden, de attitude en de kennis van de zender en het sociaal-culturele systeem hebben invloed op de effectiviteit van codering. Boodschap De symbolen die we gebruiken om de betekenis over te brengen. De inhoud van de boodschap zelf. Een “teveel” aan communicatie (functionele en disfunctionele redundantie) Ruis in het communicatieproces. Redundantie is een voorbeeld van beslissingen die de zender neemt voor de selectie en schikking van symbolen en inhoud. Overtolligheid of overbodigheid kan disfunctioneel zijn wanneer het eindeloze uitweidingen betreft die bijvoorbeeld ergernissen oproepen bij luisteraars. Het teveel kan echter ook functioneel zijn, bij voorbeeld herhalingen al dan niet in “fresh words” om moeilijke dingen over te dragen. Onder ruis verstaat men iedere verstoring of ongunstige beïnvloeding tijdens het transport van een boodschap. Voorbeelden zijn een krakende telefoonlijn, een niet werkende internetverbinding, slechte akoestiek in een zaal, slecht leesbare teksten, temperatuur in een examenzaal.

Storingen in communicatie II Kanaal Het gekozen medium voor het overbrengen van de boodschap. Ontvanger De ontvanger wordt beperkt door zijn of haar vaardigheden, attitude, kennis en sociaal-culturele systeem bij het decoderen van de boodschap. Feedback Met feedback keert de boodschap terug naar de zender. Feedback kan via dezelfde kanalen verlopen als de boodschap en is daarom ontvankelijk voor ruis.

Communicatie in de organisatie Formele communicatie Communicatie die binnen de formele werkstructuren in een organisatie plaatsvindt. Informele communicatie Communicatie die geen deel uitmaakt van de formele hiërarchie in een organisatie. Het stelt werknemers in staat sociale interactie aan te gaan. Het kan de prestaties in het bedrijf verbeteren doordat het alternatieve, en vaak ook snellere en efficiëntere communicatiekanalen creëert.

Communicatiestromen Diagonaal naar boven naa r beneden Horizon taal

De richting van de communicatiestroom I “Top-down” Naar beneden gericht verticaal Communicatie die van een manager naar ondergeschikten loopt. “Bottom-up” Naar boven gericht verticaal Communicatie die van ondergeschikten naar de manager loopt. .

De richting van de communicatiestroom II Horizontaal Communicatie die tussen werknemers op hetzelfde organisatorische niveau plaatsvindt. Diagonaal Communicatie die afdelingen en organisatieniveaus overschrijdt.

Communicatienetwerken I Ketennetwerk De communicatie loopt langs de formele gezagsketen, zowel omhoog als omlaag. Wielnetwerk De informatie loopt tussen een duidelijk waarneembare en sterke leider en de leden van werkgroepen of teams. Matrixnetwerk De communicatie verloopt vrijelijk tussen alle leden van het werkteam.

Communicatienetwerken II

Het geruchtencircuit Het informele communicatienetwerk in organisaties. Een kanaal voor informatie die niet geschikt is voor de formele communicatiekanalen. Managers kunnen de invloed van geruchten beperken door open en eerlijk met werknemers te communiceren.

Vragen?