Samenwerkingstraject personeelsdiensten stad en OCMW Mechelen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
met vallen en opstaan naar een mid-office
Stand van zaken herstructurering en grootschalig onderhoud Oostendam
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
netwerk organisatiebeheersing
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
Samenwerkingstraject personeelsdiensten stad en OCMW Mechelen
Revitalisering Wiltsangh
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
een initiatief van Stad Gent, OCMW Gent & VDAB Oost-Vlaanderen
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
CAF: praktijkcase Silvie Maes Gemeente Beveren
Organisatiecultuur.
Agentschap voor Natuur en Bos
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Implementatie Normblad 8002
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Gemeente en OCMW Neerpelt Traditie in samenwerking
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
De case Oostkamp.
bestuurlijke verzelfstandiging Plateau
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Infosessie Topambtenaren Vlaamse Overheid 13 juni 2003 Een managementcode voor Personeel & Organisatie.
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
De samenwerking tussen gemeente en OCMW in de Stad Peer
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
EEN INITIATIEF VAN STAD GENT OCMW GENT & VDAB OOST-VLAANDEREN Werkpunten.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Insights & Essentials Willem van Putten
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Naar een duurzaam HRM beleid
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
1 Samenwerking in de regio Leiden Secretarissenkring Holland Rijnland 15 november 2007.
Besluit februari 2011 Een samenwerkingsverband aan te gaan tussen de SED- gemeenten (Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland). De 6 benoemde projecten in.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Opleidingssessie 5 Growing Together Supervisie en randvoorwaarden voor implementatie mentorschap in onze organisaties.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Regionale raadsbijeenkomst
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Startpunt fase 3 : verdiepingsfase (uitwerking plannen)
Samenwerking gemeente-ocmw
Groot Forum 05/02/2018.
Vlabinvest: Wonen en Zorg
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

Samenwerkingstraject personeelsdiensten stad en OCMW Mechelen

Vooraf Beleidsverklaring januari optimale samenwerking tussen stad en OCMW - integratie van bepaalde diensten - budgetconclaaf februari 2007: beslissing om door intens samen te werken met OCMW recurrente besparingen te realiseren

Gemeenteraad februari 2008: samenwerkingsprotocol tussen stad en OCMW Projecten: –Uitvoeringsdiensten –Arbeidszorgprojecten –Centrale aankoopdienst –Personeelsdienst –Duurzaamheid –Wijkhuizen en lokale dienstencentra –Juridische zaken

Doelstellingen samenwerking schaalvergroting en daardoor meer kansen op taakverdeling gelijke toepassing van procedures informatie- en ervaringsuitwisseling duidelijkere (sterkere) positionering van de personeelsdienst binnen beide organisaties betere communicatie meer efficiëntie, minder administratieve ballast door samenvoeging van bepaalde budgetten meer mogelijkheden verruiming van vormingsmogelijkheden een (nog) meer klantgerichte en servicegerichte werking als ondersteunende dienst

1.Kennismaking 2.Voorbereidingsfase 3.Analyse 4.Uittekenen gewenste situatie 5.Migratieplan 6.Formalisering 7.Implementatie Traject integratie personeelsdiensten

Kennismaking (09/08/2008) Kennismakingsontbijt met toelichting door secretarissen kennismaking met beide organisaties  organisatie  dienstverlening personeelsdienst  beslissingen  vakbondsoverleg  communicatie met beleid  werkgroepen  aphrodite

Voorbereidingsfase  definitie randvoorwaarden  principebeslissing: CBS op 5/09/2008 bcAB op 8/09/2008  werkgroep  secretarissen  medewerkers PO  begeleidingsgroep  externe begeleiding

Randvoorwaarden absolute naleving van de afsprakennota bestuur- ambtenaren - in het bijzonder de bepalingen betreffende: –het verbod op tussenkomst van politici in de normale dienstverlening en de operationele personeelszaken –de relatie en taakverdeling tussen administratie en kabinetten engagement van CBS, bcAB en beide managementteams om de dienst zichzelf vorm te laten geven, uiteraard met terugkoppeling naar deze organen een gefaseerde aanpak, waarbij het tempo van de diensten gerespecteerd wordt, m.a.w. geen overhaasting inbouwen van een onderzoeksperiode, bij de afronding hiervan moet er ruimte zijn om het project indien wenselijk af te blazen uitstippelen van een degelijk communicatieplan

Randvoorwaarden maximale betrokkenheid van alle medewerkers uitwerken van duidelijke beslissingsstructuur zowel binnen de dienst als binnen de beide organisaties locatie: alle medewerkers op 1 locatie, geen opdeling. voldoende aandacht besteden aan de verschillen in organisatiecultuur, hier ook rekening mee houden de samenvoeging wordt niet gerealiseerd als zuivere besparingsoperatie, maar wel met het oog op optimalisatie van werking en beleid. Daarom wordt aan alle huidige medewerkers gedurende 2 jaar werkzekerheid gegarandeerd in één van beide besturen, behoudens ingeval van redenen die te maken hebben met het gedrag of de geschiktheid van de medewerker.

Analyse Visie, strategische planning, jaaractieplannen Officiële werkdocumenten Werkprocessen en opdrachten Mensen, materieel, middelen

Uittekenen van de gewenste situatie  visie, strategische planning, doelstellingen  opdrachten en rollen: model voor toekomstige werking timing  structuur, overlegstructuren, inpassing in beide besturen  huisvesting, personeel, middelen  service-level agreement

Communicatieplan  Gedeelde webpagina voor beide personeeldiensten  met alle documenten ter inzage  verslag van elke werkgroep/bespreking ter inzage op webpagina  Regelmatig nieuwsbrief met stand van zaken  Vragen/opmerkingen/bedenkingen: Mia en/of Ingrid staan klaar

Externe begeleiding door Topos (december 2008-juni 2009) –Individuele gesprekken met medewerkers –Observaties op de werkvloer –Rapport aan projectbegeleiders –Voorstelling rapport aan alle medewerkers (1/04/09) –Projectplan : start projectgroepen

Migratieplan Projectgroepen om migratie vorm te geven en afstemmen van processen Gedurende 2 jaar

Formalisering 1 personeelsformatie voor de geïntegreerde dienst elk bestuur neemt deze deelformatie volledig op in zijn personeelsformatie in de beheersovereenkomst wordt bepaald dat elke functie slechts éénmaal kan worden ingevuld, ofwel bij de stad ofwel bij het OCMW  invulling bij het ene bestuur blokkeert invulling bij het andere alle functies zijn toegankelijk vanuit beide besturen en worden door beide besturen gelijktijdig openverklaard in de beheersovereenkomst worden waarborgen naar betaalbaarheid van de volledig ingevulde formatie ingebouwd en de noodzakelijke budgettaire afspraken gepreciseerd.

Start 1 maart 2010 –Departementshoofd op beide diensten aanwezig –Integratie “in de geesten” is een feit –Ondanks extra werkdruk en onzekerheid wordt traject als positief ervaren –Stap voor stap wordt integratie verder doorgevoerd –Integratie moet klaar zijn bij oplevering nieuwbouw voor de personeelsdienst : september 2011 Start