CAF: praktijkcase Silvie Maes Gemeente Beveren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Advertisements

In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Menno Karres Lead Auditor
Bedrijfsverbetering met de Code
Inhoud •Algemene info •Quiz •Mogelijkheid tot stellen van vragen.
Workshopronde Woensdag 18 april
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
Beleids- en Beheerscyclus
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
Raadsinformatieavond 10 januari 2012
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
De CAF-zelfevaluatie als instrument voor het evalueren en oriënteren van de interne strategie Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Mag ik u voorstellen ....
netwerk organisatiebeheersing
W e l k o m. De Plaatselijke Groep en de rol van de coördinator Brussel – studiedag VRN – 22 april 2008.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
“Samen met lokale besturen werken aan een divers personeelsbeleid” Tempus Fugit, Leeftijdspiramide lokale besturen Aalter, 21 mei 2010 Pol Despeghel, Sectorconsulent.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Preventie voor jonge fietsers Politiezone Gent Fluo en fietsverlichtingscampagne ontstaan Stad Gent en Politiezone Gent doelgroep studenten (hogescholen.
Voorbereiden en gebruiken: Het verleden Het heden De toekomst
“Proeftuinsessie 1: DAB Catering”
Met CAF aan de slag in het OCMW BOOM. Situering van het OCMW BOOM -OCMW -secretariaat -financiële dienst -sociale dienst -personeelsdienst (voor OCMW.
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
I-SCAN PROJECT E-gov met en voor uw INHOUD 1.Kerngedachte I-scan 2.Historiek I-scan 3.Het I-scan traject voor gemeenten en steden 4.Praktisch.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
BBC – LDC.
AANVRAAGFORMULIEREN VAN A TOT Z Brugge, 12 november 2009.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Weidevogelbeheer in Vlaanderen
Studenten ondersteunen eerstejaars
SYSTEEM VRIJETIJDSPAS sociaal tarief - diversiteit binnen sport toepassing in Izegem AV SF 22 april 2010 SF: Stijn Werbrouck
De evaluatie van een project
Functiegesprekken in de praktijk.
Resultaten BPV-evaluatie
Congres Appreciative Inquiry
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Workshop Fondsen werven
Opleidings- en begeleidingstraject organisatiebeheersing door PIVO
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
1 - 27/03/2015 Kinderen in Armoede de (on)macht van cijfers Lokale besturen bestrijden kinderarmoede - 9 februari 2015 Guido Bottu Dienst Welzijn en Gezondheid.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
Plan van aanpak Centrummanagement Veghel
Kwaliteitszorg in archieven
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
Startcollege B2 Psychologie
Opbouw van de enquête 1. Tevredenheid over bureau extern en het raadplegen van de website van bureau extern 2. De start van het werkplekleren op de school.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
KVC en naam organisatie
Voor goed bijzonder onderwijs
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
| 2 januari 2019 | Risicoanalyses informatiebeheer bij de gemeente ‘s-Hertogenbosch – aanpak, resultaten, wensen Interne titel Marieke Klomp, adviseur.
Transcript van de presentatie:

CAF: praktijkcase Silvie Maes Gemeente Beveren 18 februari 2011 CAF: praktijkcase Silvie Maes Gemeente Beveren 25 februari 2011 bezoek gemeente Wetteren

Gemeente Beveren Oost-Vlaanderen 46 600 inwoners 15 000 ha 5-10-2005 18 februari 2011 Gemeente Beveren Oost-Vlaanderen 46 600 inwoners 15 000 ha Waaslandhaven (Doel, kerncentrale,..) diensthoofdenoverleg bezoek gemeente Wetteren 2

18 februari 2011 Hoe het begon … bezoek gemeente Wetteren

2007: start CAF Hoe het begon … Aanzet: lokale politie als goede voorbeeld Politiezone = gemeentegrenzen Korpschef maakt deel uit van het MAT Lokale politie werkte reeds met INK Lokale politie behaalde 2008 het label ‘Investors in People’

Communicatie naar diensthoofden / diensten Hoe het begon … 2008: Communicatie naar diensthoofden / diensten Opleidingssessies voor personeel (UAMS - Erik De Schepper) Opdracht vanuit MAT om te starten met zelf-evaluaties op dienstniveau

Hoe het praktisch liep … 2008 : start CAF zelfevaluatie op dienstniveau Begeleiding van beleidsmedewerkster politie Aangepaste vragenlijst voor diensten / onderwijs Voorbeeld: Criterium leiderschap “De dienstleiding heeft een duidelijk beeld van wat ze met de dienst wil bereiken (missie) en waar ze met de dienst naar toe wil (visie)” Score van 0 tem 3 Voor score 0 – 2 : verbeterpunt formuleren Voor score 3: sterk punt beschrijven

Hoe het praktisch liep … Zelf-evaluatiesessies 2 à 3 halve dagen Moderatie beleidsmedewerkster Notulist met PC & beamer & scherm Gemengde representatieve groep uit dienst Voorbereiding vragen per criterium Discussie & staven (bewijs) In consensus noteren

Hoe het praktisch liep … Resultaat Verslag door moderator met verbeterpunten (dienst) en aandachtspunten (organisatiebreed) halve dag afronding: prioriteiten aanbrengen in lijst verbeterpunten (met aandacht voor quick wins) Zeker 3 punten aanduiden als actiepunten !!! Verslag => voorstelling en bespreking in MAT En dan aan de slag …

En nu … Afronding eerste cyclus Kwaliteitscoördinator (sinds september 2010) Opdracht iov MAT: - evaluatie CAF - check verbeterpunten & actieplannen - verzamelen organisatiebrede aandachtspunten Sommige diensten kunnen nieuwe cyclus opstarten. Andere beginnen nog maar net aan het verhaal …

Bevindingen Sterke punten College en MAT gelooft in CAF en gebruikt het - als managementmodel - als zelf-evaluatiemodel - als strategisch denkkader Het ‘jargon’ is gekend in de ganse organisatie. Ganse diensten hebben de oefening gedaan en vonden het een positieve ervaring. Heel wat diensten hebben dankzij het model effectief verbeteringen in hun werking aangebracht. In grote projecten (integratieproject gemeente – OCMW / nieuwbouw) wordt CAF gebruikt als kapstok.

Verbeterpunten Bevindingen Eerlijke zelf-evaluatie (Moderatie zelfevaluatie in groep is noodzakelijk) Evaluatie is zeer confronterend. (vooral criterium “leiderschap”) Actieplannen belanden snel in de kast. (opvolging) Ook organisatiebrede punten aanpakken !

En verder … Plannen CAF praatcafé voor dienst schoonmaak Nieuwe reeks opleidingen CAF Werken aan organisatiebrede aandachtspunten CAF op organisatieniveau Start nieuwe cyclus voor enkele diensten

18 februari 2011 Vragen ? Silvie Maes Kwaliteitscoördinator Gemeente Beveren Stationsstraat 2 – 9120 Beveren tel. 03 750 16 18 Silvie.maes@beveren.be bezoek gemeente Wetteren