CAF: praktijkcase Silvie Maes Gemeente Beveren 18 februari 2011 CAF: praktijkcase Silvie Maes Gemeente Beveren 25 februari 2011 bezoek gemeente Wetteren
Gemeente Beveren Oost-Vlaanderen 46 600 inwoners 15 000 ha 5-10-2005 18 februari 2011 Gemeente Beveren Oost-Vlaanderen 46 600 inwoners 15 000 ha Waaslandhaven (Doel, kerncentrale,..) diensthoofdenoverleg bezoek gemeente Wetteren 2
18 februari 2011 Hoe het begon … bezoek gemeente Wetteren
2007: start CAF Hoe het begon … Aanzet: lokale politie als goede voorbeeld Politiezone = gemeentegrenzen Korpschef maakt deel uit van het MAT Lokale politie werkte reeds met INK Lokale politie behaalde 2008 het label ‘Investors in People’
Communicatie naar diensthoofden / diensten Hoe het begon … 2008: Communicatie naar diensthoofden / diensten Opleidingssessies voor personeel (UAMS - Erik De Schepper) Opdracht vanuit MAT om te starten met zelf-evaluaties op dienstniveau
Hoe het praktisch liep … 2008 : start CAF zelfevaluatie op dienstniveau Begeleiding van beleidsmedewerkster politie Aangepaste vragenlijst voor diensten / onderwijs Voorbeeld: Criterium leiderschap “De dienstleiding heeft een duidelijk beeld van wat ze met de dienst wil bereiken (missie) en waar ze met de dienst naar toe wil (visie)” Score van 0 tem 3 Voor score 0 – 2 : verbeterpunt formuleren Voor score 3: sterk punt beschrijven
Hoe het praktisch liep … Zelf-evaluatiesessies 2 à 3 halve dagen Moderatie beleidsmedewerkster Notulist met PC & beamer & scherm Gemengde representatieve groep uit dienst Voorbereiding vragen per criterium Discussie & staven (bewijs) In consensus noteren
Hoe het praktisch liep … Resultaat Verslag door moderator met verbeterpunten (dienst) en aandachtspunten (organisatiebreed) halve dag afronding: prioriteiten aanbrengen in lijst verbeterpunten (met aandacht voor quick wins) Zeker 3 punten aanduiden als actiepunten !!! Verslag => voorstelling en bespreking in MAT En dan aan de slag …
En nu … Afronding eerste cyclus Kwaliteitscoördinator (sinds september 2010) Opdracht iov MAT: - evaluatie CAF - check verbeterpunten & actieplannen - verzamelen organisatiebrede aandachtspunten Sommige diensten kunnen nieuwe cyclus opstarten. Andere beginnen nog maar net aan het verhaal …
Bevindingen Sterke punten College en MAT gelooft in CAF en gebruikt het - als managementmodel - als zelf-evaluatiemodel - als strategisch denkkader Het ‘jargon’ is gekend in de ganse organisatie. Ganse diensten hebben de oefening gedaan en vonden het een positieve ervaring. Heel wat diensten hebben dankzij het model effectief verbeteringen in hun werking aangebracht. In grote projecten (integratieproject gemeente – OCMW / nieuwbouw) wordt CAF gebruikt als kapstok.
Verbeterpunten Bevindingen Eerlijke zelf-evaluatie (Moderatie zelfevaluatie in groep is noodzakelijk) Evaluatie is zeer confronterend. (vooral criterium “leiderschap”) Actieplannen belanden snel in de kast. (opvolging) Ook organisatiebrede punten aanpakken !
En verder … Plannen CAF praatcafé voor dienst schoonmaak Nieuwe reeks opleidingen CAF Werken aan organisatiebrede aandachtspunten CAF op organisatieniveau Start nieuwe cyclus voor enkele diensten
18 februari 2011 Vragen ? Silvie Maes Kwaliteitscoördinator Gemeente Beveren Stationsstraat 2 – 9120 Beveren tel. 03 750 16 18 Silvie.maes@beveren.be bezoek gemeente Wetteren