Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Evaluatie van mentorprojecten
Hoe kunnen we elkaar versterken?
2 Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
DVC De Triangel.
Renco Bakker BPMConsult
C2C en Gebiedsontwikkeling
Workshop creatief brainstormen
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Loopbaancentrum Zwolle
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Beoordelen van docenten loont de moeite!
strategie als een proces
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
en wordt mede mogelijk gemaakt door:
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoe wil ik mijn medewerkers sturen?
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
1 14 februari 2007Themabijeenkomst hoogwater Taskforce Management Overstromingen Liz van Duin Agendacommissie TMO/ Hoogheemraadschap van Rijnland.
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Dans van Vos Weg van Wolf
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
WELKOM BIJ. WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Hartelijk welkom in Halle
Wat willen we vandaag doen?
Workshop Vrijwilligerswerk Het hoe en wat Door Timbo.
Betrokkenheid op de werkvloer
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Groep Colruyt en ‘participatie’
Ber Damen Symposium HR in Control Vianen 11 juni 2013.
een nieuwe LEADER periode
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Studiedag Sociale Netwerken
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Netwerking & Organisatieontwikkeling Zuurstof vinden door het woord te geven aan de eigen medewerker die door netwerking zijn prestatievermogen en autonomie vergroot Mieck Vos Tom Delmotte Stad Kortrijk eventueel logo van de organisatie

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober situering “Kortrijk wil een stad zijn INNOVATIE, CREATIE en DESIGN, met aandacht voor KLANTGERICHTHEID, KWALITEIT en COMMUNICATIE” Onder impuls van Stefaan De Clerck, onze burgemeester is rasteren, netwerken, openmaken dé wijze om ons werk goed te doen…

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Hoe in de praktijk onze missie omzetten ? -Steeds met mensen als strategische motor voor de veranderingen. Personeel = de kracht van een organisatie ! -Met een soepele organisatiestructuur: Een matrixorganogram voor de stad Kortrijk (°mei 2001) -Met het label investors in people (°2006) -Met een diversiteit aan (competentie)netwerken en met projectwerking binnen de diensten

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober

6 Matrixorganogram kan slechts werken door een goede communicatie tussen de verschillende directies:  Veel interne netwerking (communicatienetwerk, troubleshooters, captorbeheerders, economaatbeheerders, verhuiscoördinatoren, projectleiders…)  Geen diensten-structuur, wel werken in teams  Stadsbelang staat voorop: projectmanagement bij stadsprojecten

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Netwerking: Meerwaarde op 3 dimensies Medewerkers: Vb. competentienetwerken Organisatie: Vb. andere projectwerking Cliënten: Vb. netwerk klantvriendelijkheid

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Even het uitgangspunt van de medewerker Mensvisie: fundamentele verlangens van mensen? 1.Kwaliteiten uitdrukken 2.Scheppen 3.Ontwikkelen 4.Verbonden zijn 5.Vrijheid 6.Gezien worden 7.Plezier hebben, genieten

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Positieve energie opwekken in verbondenheid: het belang van humor

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Nieuwe competenties aanboren bij de medewerker: Voorbeelden van competentienetwerken 1.Thomasanalyse 2.Nieuwe ontwikkelingen samen onder de loupe nemen 3.Klachtenmanagement vertrokken vanuit netwerking daarna structuur geworden 4.Klantgerichte teams met klantgerichte medewerkers Welk netwerk zou dit zijn?

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober De cliënt: Een Kortrijks voorbeeld: samen werken aan klantvriendelijkheid

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober De organisatie: Voorbeeld van “projectwerking” als vorm van interne netwerking binnen de dienst 1.Sommige opdrachten zijn belangrijk maar komen nooit op de agenda van een team omdat ze:  Als “onbelangrijk” worden aanzien  Niet ingewikkeld genoeg bevonden worden  Niet expliciet horen bij de vooropgestelde doelstellingen die belangrijk zijn voor evaluatie… 2.Maar deze opdrachten geven soms een toegevoegde waarde aan:  Teamspirit: iedereen kan mee in de redenering, geen onderscheid in rang en stand  Voorrechten om ook eens te vergaderen en weggehaald te worden van het routinematige  Werkdruk: verhoogde werkdruk doet druk om beter te gaan plannen en efficënter te gaan werken 3.Werksfeer ondersteunt empowerment in “real time”

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober DUS: netwerking geeft zuurstof aan de organisatie:  Toepassing van de lerende organisatie  Nieuwe netwerken geven nieuwe inzichten en vooral meer energie en kracht om nieuwe takenpakketten vorm te geven  Houdt de organisatie met beide voeten op de grond KISS-principle: Keep it Simple, Stupid  Creëert organisatiebetrokkenheid en enthousiasme  Biedt veerkracht aan de organisatie : belangrijk voor veranderingsbereidheid

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober EN: Geeft zuurstof aan de medewerker  Verantwoordelijkheid opnemen, ongeacht het niveau  Autonomie en vrijheid vergroten  Competenties “kunnen” ontwikkelen en groeien  Verruimt het gezichtsveld  Verhoogt de gezelligheid en hierdoor ook de creativiteit en het innoverend vermogen

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Kritische succesfactoren 1.Cultuur moet klaar zijn voor de relativiteit van de hiërarchie en het moeilijk te controleren niveau van output en outcome 2.Kader moet vastliggen: goede afspraken maken goede vrienden. Risico voor verkeerde verwachtingen. 3.Medewerkers moeten kans willen grijpen. 4.Spanningsveld indien competentienetwerken te goed beginnen werken: grenzen afbakenen (tot hoever mag men beslissingen nemen?).

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Als je binnen een jaar wil oogsten, zaai dan graankorrels. Als je over 10 jaar je investering wil zien, plant dan bomen. Als je levenslang vruchten wil plukken, ontwikkel dan mensen en laat ze groeien… Lao Tse

“Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Contactgegevens 1.Mieck Vos tel. 0474/ Tom Delmotte tel. 0498/