Ontwerp van OCMW-decreet Hoorzitting commissie BA Vlaams Parlement 10 juni 2008 Standpunt VVSG 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Afwegingskader verzelfstandiging
Evaluatie topmensen 10 december 2008
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
Besluitvorming in OCMW
G.R. Drechtsteden Stelling; gemeenteraden hebben (on)voldoende grip op gemeenschappelijke regelingen Nelleke de Smoker.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Beleids- en Beheerscyclus
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Inwerkingtreding van het financiële luik van het gemeentedecreet
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
OCMW decreet bekeken vanuit het oog van de ontvanger De verantwoordelijkheid van de ontvanger bij de uitgaven T.U.R.B.O
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
VVOS LIMBURG 13 DECEMBER 2007 PIET VAN SCHUYLENBERGH DIRECTEUR AFDELING OCMW’S VVSG Het OCMW-decreet.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Hoorzitting Vlaams Parlement - 9 mei Wijziging OCMW- decreet Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s.
Wat met het nieuwe OCMW- decreet?
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Het autonome gemeentebedrijf financieel bekeken Leuven, 12 mei 2009 Jan Leroy, VVSG Studiedag Het autonome gemeentebedrijf in het lokale jeugd-, sport-,
Decreet van 6 juli 2012: wat is gewijzigd in het eredienstendecreet?
Betrouwbaarheidstypologie
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Situering van de evaluatie van de decretale graden in het juridisch kader 30 september 2009 Marijke De Lange Stafmedewerker gemeentepersoneel VVSG 1.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Budgethouderschap in het Gemeente- en OCMW-decreet Workshop Kenniscentrum Vlaamse Steden Hasselt, 16 september 2009 Jan Leroy, VVSG.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
 Timing:  Nota Min. Bourgeois aan leden van de Vlaamse Regering : voorontwerp van decreet tot wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli.
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Aanpak en praktijkervaring
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Visum en overheidsopdrachten
Overheidsopdrachten en dagelijks bestuur - VVSG 2008 Overheidsopdrachten De spelregels bijgesteld Donderdag 13 november 2008, Gent Dinsdag 18 november.
Naar een sterker lokaal sociaal beleid Organisatie van het sociaal beleid na integratie gemeente-OCMW Ronde van Vlaanderen 28/1/15 – 12/2/15 Hasselt, Gent,
Deugdelijk bestuur binnen de groep Emmaüs Guido Van Oevelen 23 juni 2010.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Piet Van Schuylenbergh
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Decreet lokaal bestuur en Decreet lokaal sociaal beleid
Hervorming medefinanciering
Naar een sterker lokaal sociaal beleid Organisatie van het sociaal beleid na integratie gemeente-OCMW Ronde van Vlaanderen 28/1/15 – 12/2/15 Hasselt, Gent,
Inkanteling OCMW in de gemeente Julien Van Geertsom
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Transcript van de presentatie:

Ontwerp van OCMW-decreet Hoorzitting commissie BA Vlaams Parlement 10 juni 2008 Standpunt VVSG 1

Algemene beschouwingen Gebrek aan concept Afstemming gemeentedecreet (inhoud en timing) Ruimte voor maatwerk vs. centrale sturing 2

Gebrek aan concept (1) Hoe ziet de Vlaamse regering de bestuurlijke toekomst van de OCMW’s ? “Maatschappelijke dienstverlening die iedereen de mogelijkheid biedt een menswaardig bestaan te leiden” is kernopdracht (federaal) Probleemanalyse : doen de OCMW’s het goed ? Op welke punten moeten de regels m.b.t. werking en organisatie bijgestuurd worden ? Zie advies VLABEST 3

Gebrek aan concept (2) Een duidelijk concept zorgt voor rust in de sector : men weet waar men naartoe gaat, stabiliteit Bij gebrek aan concept wordt elk nieuw instrument verdacht Vooral verhouding met de gemeente is gevoelig punt 4

Afstemming gemeentedecreet Inhoudelijk : zie verder (financieel luik) Timing : aanpassingen aan het gemeentedecreet lopen parallel met OCMW-decreet : gezamenlijke plenaire goedkeuring in het VP beloofd 5

Bestuur van het OCMW Organisatie en werking Bevoegdheden 6

Bestuur : organisatie en werking Verkiezingsprocedure OCMW-raadsleden Nationaliteitsvereiste raadsleden Onverenigbaarheid personeelslid – raadslid Gedeelde mandaten Vast Bureau facultatief Rechtspositie voorzitters 7

Verkiezingsprocedure raadsleden Kan veel eenvoudiger, meervoudig stemrecht is omslachtig, trucs met voorrangsregels Voorstel : –Mandaten in OCMW-raad proportioneel verdelen over alle fracties in gemeenteraad; technisch voorstel om andere meerderheden in gemeenteraad en OCMW-raad te verhinderen –Elke fractie doet voordracht van effectieven en opvolgers volgens het aantal mandaten waarop men recht heeft –De kandidaat-effectieven en kandidaat-opvolgers worden verkozen verklaard op installatievergadering gemeenteraad 8

Nationaliteitsvereiste raadsleden Voorwaarde “Belg zijn” schrappen zoals in gemeentedecreet; EU-onderdanen moeten OCMW-raadslid kunnen worden Was vóór het mini-decreet reeds zo (OCMW- wet verwees naar kieswetboek) Probleem : RvState zegt dat decreetgever dit niet kan wijzigen; bij gemeentedecreet is het Vlaams parlement daar over gegaan 9

Onverenigbaarheid personeelslid – raadslid Niet goed dat gemeentepersoneel OCMW- raadslid kan worden en vice versa Decreet opteert voor meer samenwerking tussen gemeente en OCMW, o.a. gemeenschappelijke diensten, beroep doen op elkaars personeel Risico op rechter & partij-situaties 10

Gedeelde mandaten Ontwerp voorziet niet alleen voordrachtsakte met einddatum voor voorzitter en ondervoorzitter, maar ook voor raadsleden Geen goede zaak voor continuïteit van bestuur; gesplitste mandaten worden gepromoot Als een raadslid onverwachts mandaat niet kan uitdoen, volstaat het huidige opvolgersysteem 11

Vast Bureau facultatief Bestaande vorm van politieke delegatie wordt facultatief, terwijl nieuwe vorm van politieke delegatie ingevoerd wordt (ondervoorzitters) : visie ? Wil men collegemodel in OCMW (uitvoerend orgaan in handen van de meerderheid) of huidig voorzittersmodel (VB neemt enkel operationele beslissingen en is proportioneel samengesteld) ? Op zich logisch dat het VB niet meer verplicht is als men de mogelijkheden tot delegatie naar het ambtelijk niveau (secretaris) sterk uitbreidt 12

Rechtspositie voorzitters Combinatie van OCMW-voorzitterschap en mandaat van schepen is zeer zwaar Dubbele verantwoordelijkheid : bevoegdheden binnen het CBS + politieke eindverantwoordelijkheid in OCMW Voorstel : betere verloning voor wie de 2 mandaten combineert: –75 % van burgemeesterswedde (i.p.v. 60 %) in gemeenten < inwoners –90 % van burgemeesterswedde (i.p.v. 75 %) in gemeenten > inwoners 13

Bestuur : bevoegdheden Principes : zeer goed : –maatwerk mogelijk –RMW is spelverdeler en heeft volheid van bevoegdheid –zowel delegatie naar het politieke als naar ambtelijke niveau, ook subdelegatie mogelijk –Beperkingen op delegatie, b.v. MJP en budget, rem op subdelegatie naar personeel Uitvoering : ontwerp is voor verbetering vatbaar 14

Diensten van het OCMW Decretaal voorziene functies Managementteam Interne controle 15

Decretaal voorziene functies (1) VVSG wil meer vrijheid voor OCMW’s om zelf de prestatieomvang van de functies te bepalen; decreet hoeft geen personeelsnormen te hanteren Taakverdeling secretaris – financieel beheerder is zeer goed, met uitzondering van het kasbeheer en de betalingen (zie verder) Externe verzelfstandiging vertrekt van operationele autonomie : eigen beheersorgaan, eigen budget en eigen ambtelijke leiding (secretaris en financieel beheerder) die aan beheersorgaan rapporteert 16

Decretaal voorziene functies (2) Het is niet logisch dat een gemeentelijk intern verzelfstandigd agentschap een eigen leidend ambtenaar heeft (is niet de gemeentesecretaris), terwijl voor een afzonderlijk bestuur (OCMW) dit niet in alle gevallen nodig wordt geacht (< inwoners, 75 % van de gemeenten !) Ondergeschikt is inwoners een zeer arbitrair criterium om de werklast van de secretaris en de financieel beheerder van een OCMW te meten 17

Decretaal voorziene functies (3) Goed dat de mogelijkheid om de functie van maatschappelijk werker in te vullen vanuit de gemeente geschrapt is OCMW-maatschappelijk werk is gericht op individuele maatschappelijke dienstverlening Invulling vanuit de gemeente zou in strijd geweest zijn met federale hoofdstuk IV uit OCMW-wet dat de maatschappelijk werker uitdrukkelijk binnen OCMW plaatst (art. 60, §§ 1 en 3, OCMW-wet) 18

Decretaal voorziene functies (4) Goed dat secretaris op verzoek van de voorzitter het CBS kan bijwonen voor die dossiers waar het CBS verplicht advies aan het OCMW moet geven, zal kwaliteit van de besluitvorming ten goede komen VVSG wil verder gaan : altijd aanwezig bij verplicht advies, voor andere dossiers op verzoek van de voorzitter 19

Managementteam (1) Verplichte oprichting = goed, cfr. gemeentedecreet Samenstelling : lokale invulling mogelijk, o.l.v. secretaris, fin. beheerder ook steeds lid Opdrachten : coördinatie van de diensten, beleidsvoorbereiding, -uitvoering en -evaluatie, kwaliteitsbewaking, interne communicatie Sluit aan bij praktijk van de OCMW’s 20

Managementteam (2) Minpunt : verplichte aanwezigheid voorzitter met raadgevende stem MT is ambtelijk orgaan ter ondersteuning van het bestuur, voorzitter heeft beleidsverantwoordelijkheid Overleg en afstemming tussen bestuur en ambtenaren is absoluut noodzakelijk, doch afsprakennota is het instrument hiertoe Laat OCMW’s zelf een werkbare regeling uitwerken i.p.v. een verplichte decretale regeling 21

Interne controle Zeer goed : zelfsturing Opstellen internecontrolesysteem (ICS) is verantwoordelijkheid secretaris : goed, responsabiliseren van de lijn Algemene kader : –wat is dat ? Principes staan reeds in decreet (functiescheiding & continuïteit) –goedgekeurd door de Raad ? Oppassen voor paraplu ! ICS zou best ook bepalen hoe betaalopdrachten aan financieel beheerder gegeven worden en wie ervoor verantwoordelijk is (zie verder) 22

Personeel Mogelijkheden om contractueel te werven zijn minstens even ruim als in OCMW-wet, hetgeen nodig is voor specifieke diensten Rechtspositieregeling : –in principe die van de gemeente –Afwijkingen mogelijk –Nieuw : sectorale afwijkingen mogelijk voor gesubsidieerde sectoren Minpunt : alle personeelsleden moeten eed afleggen (ook alle tijdelijken…), beter beperken tot die functies waarvoor een beëdigd ambtenaar nodig is 23

Planning en financieel beheer Vooraf Te veel details, te weinig zelforganisatie Budgethouderschap Chartaal kasbeheer Dubbele handtekening betalingen Visum Extra toezicht op MJP en budget 24

Vooraf Alles wat volgt m.b.t. planning en financieel beheer geldt niet alleen voor de OCMW’s maar ook voor de gemeenten Wijzigingen zouden zowel in OCMW- als in gemeentedecreet aangebracht moeten worden Belang van parallelle behandeling (cfr. hierboven) 25

Te veel details Algemeen : zeer uitgesponnen procedures, heel wat zaken zouden in een besluit VR kunnen geregeld worden of aan de OCMW’s zelf overgelaten kunnen worden Decreet moet zich beperken tot grote principes Decretale verplichting tot opstellen van een internecontrolesysteem met eigen procedures en controles is veel grotere garantie op meer doelgerichte, efficiëntere en correcte aanwending van overheidsmiddelen dan een centrale regeling B.v. : kasverrichtingen, provisies kleine betalingen, kasnazicht, financiële rapportering… 26

Budgethouderschap Werkwijze is reeds meer dan 10 jaar ingeburgerd in de OCMW’s, best vertrekken vanuit deze praktijk Notie “dagelijks bestuur” werkt niet, zorgt enkel voor veel verwarring en eindeloze discussies Onderscheid tussen “dagelijks bestuur” en “projecten” is weinig relevant. OCMW’s werken met exploitatie- en investeringsbudgetten Oplossing : laat RMW bepalen wie voor wat budgethouder is, met enkele restricties (b.v. zware investeringen moeten via RMW) 27

Chartaal kasbeheer (1) Standpunt Vlaams parlement bij bespreking gemeentedecreet : de zin “De secretaris is belast met de uitvoering van de betalingen en het chartale kasbeheer” werd geschrapt Zie stuk 347 ( ) – nr. 6, blz. 75 : “De heer Norbert De Batselier, commissievoorzitter, vat de discussie als volgt samen : het schrappen van de tekst betekent dat het niet de secretaris is die instaat voor de uitvoering van de betalingen van de uitgaven en voor het chartale kasbeheer.” 28

Chartaal kasbeheer (2) Opsplitsen van thesauriebeheer door FB en chartaal kasbeheer (munten en biljetten) door secretaris is onwerkbaar en niet nuttig. Kasverrichtingen zijn onderdeel van thesauriebeheer Bv : verkoop waarbij koper met bankcheque betaalt : secretaris ontvangt cheque (kasbeheer), maar kan geen kwijting geven (invordering ontvangsten = taak FB) 29

Chartaal kasbeheer (3) In geen enkele onderneming is de CEO verantwoordelijk voor het beheer van de munten en de biljetten. Delegatie naar personeelslid is halfslachtige oplossing (FB kan het in elk geval niet zijn) Heel hoofdstuk IV (uitvoering budgethouderschap + beheer van de middelen) kan veel beperkter; elk OCMW kan dit via het internecontrolesysteem uitwerken 30

Dubbele handtekening betalingen Essentie van functiescheiding is niet de dubbele handtekening, maar wel : –betalingen mogen enkel uitgevoerd worden op basis van een betalingsopdracht –diegene die betaalt kan nooit zelf een betalingsopdracht geven Secretaris mee verantwoordelijk maken voor betalingen schendt op zijn beurt het principe van functiescheiding (secretaris beslist als budgethouder, keurt factuur goed en voert betaling uit) 31

Visum Goed principe : voorafgaande wettigheidscontrole Vrijstelling mogelijk voor sommige verrichtingen : overlaten aan de RMW binnen de grenzen voorgesteld door de financieel beheerder : samenspel van controleur en gecontroleerde Zeer zware overrulingprocedure ! 32

Extra toezicht Bijkomend toezicht op MJP en budget naast de gewone toezichtprocedures : overbodig Gekopieerd van toezicht op MJP en budget van de gemeente : gouverneur en VR kunnen ingrijpen bij fictief financieel evenwicht of inschrijving onwettige uitgaven of kosten OCMW : gemeente kan ingrijpen (advies CBS, goedkeuring gemeenteraad), OCMW heeft verweermiddelen bij gouverneur en VR 33

Participatie van de burger Klachtenbehandeling en inspraak Voorstellen van burgers en verzoekschriften 34

Klachtenbehandeling en inspraak Invoering van een verplicht systeem van klachtenbehandeling op ambtelijk niveau = goed Mogelijkheid tot oprichting van een ombudsdienst in verschillende formules (eigen beheer, EVA, samen met gemeente(n) en andere OCMW’s, beroep doen op Vlaamse ombudsdienst) = goed Principe van inspraak en betrokkenheid = goed 35

Voorstellen van burgers en verzoekschriften Zijn eerder instrumenten voor een gemeenteraad (parlement van de gemeente) dan voor een OCMW-raad (eerder een beheersorgaan) Voorstellen moeten gaan over “belangrijke aangelegenheden van de beleidsvoering en de dienstverlening van het OCMW” : –Wat is dat ? Voor de indiener van het voorstel is het altijd belangrijk –VR zal dat bepalen ? Hoe ? 36

IVA’s en EVA’s Goed dat OCMW kan beschikken over menu van verzelfstandigingsvormen Inhoudelijke discussie over EVA’s wordt verschoven naar later : OK, moet grondig aangepakt worden 37

Bestuurlijk toezicht en externe audit (1) Toezicht loopt parallel met gemeentedecreet, OK Externe audit : –Sluitstuk van controle (controle op de controle) –Wanneer operationeel ? 38

Bestuurlijk toezicht en externe audit (2) Elk jaar zal in tweede kwartaal de EA aan 308 gemeenten en 308 OCMW’s rapporten over de jaarrekening van het vorige jaar moeten afleveren, binnen een termijn van 30 dagen : realistisch ? EA wordt ingeschakeld in kascontrole : realistisch ? Wordt dit niet beter binnen de interne controle opgevangen ? 39

Inwerkingtreding VR zal dit bepalen voor het gros van de artikelen : tijdspad ? Waarom treden niet alle artikels over personeel op hetzelfde tijdstip in werking, nl. 1/1/2009 ? –gemeenten hebben vanaf 1/1/2008 één jaar tijd om eigen rechtspositieregeling personeel aan te passen aan het Vlaams rechtspositiebesluit –OCMW volgt gemeente 40

Tekstamendementen VVSG Zie aparte tekst 41