Aanpak EDRL-Screening VVSG/ Antwerpen/ Gent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Advertisements

Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening.
van verdragsbepalingen
Open normen in wetgeving
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Vrij verkeer van werknemers
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Ruimte voor risico’s Overwegingen bij vrijwillige risicoacceptatie door burgers in het nieuwe omgevingsrecht dr. Rik Peeters NSOB.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening Wet – BS Gewijzigd.
Herijking uitstallingenbeleid Adviesraad voor detailhandel 19 september 2013 Mariska Kien, Stadsbeheer.
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Mr. Marleen van Berkom-Lindhout (Berenschot) Drs. Robert Capel (KplusV) 1 Benchmark Milieustraten Afvalconferentie ASL 16 juni 2011.
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening Samensmelting en modernisering van de wetgeving inzake wekelijkse.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Regeling De dienstenrichtlijn
Domein horeca De Drank- en Horecawet en lokaal alcoholbeleid; nu en straks Sandra van Ginneken, tijdelijk adviseur DHW.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
Voorstel van nieuw Bodemdecreet opmerkingen VVSG (Hoorzitting Vlaams Parlement 29 juni 2006) Steven Verbanck Stafmedewerker Leefmilieu VVSG tel
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Samenleving op stoom Reflectie vanuit de bedrijfseenheid Samen leven.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Pensioenverzekeren over de grens
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
Toezicht op brandveiligheid Hoe pakken we het gezamenlijk aan?
Screenen van lokale regelgeving a.h.v. de dienstenimpacttoets
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Over sluiting en sluitingsuren
Vrij verkeer van werknemers
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
DE DIENSTENRICHTLIJN 5 JAAR DIENSTENRICHTLIJN: DE BALANS MARLEEN R. BOTMAN 13 MAART 2015.
FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T F E W De eventuele matiging.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Drank- en Horecawet (DHW)
Woldwijk De Prestatievergunning Een bijzondere omgevingsvergunning Gert Blekkenhorst (Lexnova) en Peter Homan (Omgevingsteam Woldwijk) versie
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Rapportage van voortgang of status
Cursus Interne auditor
Gemeente Katwijk. Annerine Blufpand Periklesinstituut
Transcript van de presentatie:

Aanpak EDRL-Screening VVSG/ Antwerpen/ Gent Mechelen, 26 november 2009

Inhoud opdracht Werkzaamheden Prescreening reglementen Antwerpen en Gent (positieve lijst). Screening modellen VVSG en veel voorkomende reglementen. Ontwikkelen Dienstenimpacttoets “light”.

Voortgang opdracht: pre-screening Pre-screening Antwerpen en Gent In totaal zijn er ca. 750 reglementen van Antwerpen en Gent bekeken. Resultaat: Positieve lijst met ca. 30 reglementen. Positieve lijst op website VVSG.

Voortgang opdracht: pre-screening Positieve lijst Antwerpen (versie 1/11/09) Gemeentelijke bouw- en woningverordening Braderijreglement Code van gemeentelijke politiereglementen Winterdorp Reglement voor de jaarlijkse kerstmarkt en het chaletdorp Stedelijk politiereglement open horecaterassen Reglement fooractiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie Ambulante activiteiten op openbare markten en op openbaar domein Uitbatingsvergunning voor club, nachtwinkel, belwinkels en videotheken

Voortgang opdracht: screening Screening van reglementen Met behulp van een rapportageformulier. Gebaseerd op het bestaande formulier van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur. Wijzigingen t.a.v. bestaande formulier: Splitsing tijdelijk grensoverschrijdend dienstenverkeer en vestiging; Uitwerking evenredigheidstoets: “Dienstenimpacttoets light”.

Dienstenimpacttoets-light Is het vergunningstelsel evenredig? a) Is het vergunningstelsel geschikt om het doel te bereiken? b) Is er een realistisch alternatief? c) Zou controle achteraf te laat komen om werkelijk doeltreffend te zijn? (artikel 9) Of c) Staat het te beschermen belang en de daarop gerichte maatregel in verhouding tot de inbreuk die het met zich meebrengt ten aanzien van de vrijheid van vestiging of het vrij verkeer van diensten? (artikel 16)

Individuele screening Plan van aanpak: Positieve lijst is de basis. Screening per artikel/ vergunningstelsel (en dus niet per reglement). Per reglement zijn dus meerdere formulieren mogelijk.

Voorbeeld Rapportageformulier Screening per artikel/ vergunningstelsel Identificatiegegevens Naam instantie VVSG Naam algemeen verbindend voorschrift Modelreglement: Politieverordening betreffende nachtwinkels en private bureaus van telecommunicatie. Bepaling/artikel waarin eisen worden gesteld Artikel 4: Vestigingsvergunning vereist voor nachtwinkel of privaat bureau voor telecommunicatie. Datum van screening november 2009 Online vindplaats www.vvsg.be Resultaat Artikel voldoet aan eisen Dienstenrichtlijn.

Voorbeeld Rapportageformulier Gaat het om een dienst? VRAAG 1 Heeft de regelgeving betrekking op de toegang tot of de uitoefening van een economische activiteit die kan worden beschouwd als een dienst? NEE → Plaats de regeling op de negatieve lijst. Hier stopt de screening. X JA, want: De exploitatie van nachtwinkels dan wel de levering van telecommunicatiediensten door private bureaus geschiedt gebruikelijk tegen een vergoeding en is daarmee een dienst als bedoeld in de Dienstenrichtlijn. Ga verder naar vraag 2

Voorbeeld Rapportageformulier Splitsing tijdelijk grensoverschrijdend verkeer en vestiging VRAAG 3 Wat reguleert het desbetreffende voorschrift? X a) De vestiging van een dienstverlener (toets aan artikelen 9, 14, 15 en 25). b) Het tijdelijk (grensoverschrijdend) verrichten van een dienst (toets aan artikel 16 en artikel 25). c) Beide (toets aan artikelen 9, 14, 15, 16 en 25). Motivering: De regel heeft een generiek karakter, maar de aard van de dienst impliceert vestiging van de dienstverrichter. In de praktijk blijkt dat het uitbaten van nachtwinkels en/of private bureaus doorgaans verricht wordt door dienstverrichters die zich in België gevestigd hebben.

Voorbeeld Rapportageformulier Vergunningstelsel VRAAG 14 Is er sprake van een vergunning in de zin van artikel 9? X JA → Ga dan verder naar vraag 15. NEE: De bepaling valt niet onder de reikwijdte van artikel 9. Geef hieronder een korte motivering waarom het niet om een vergunning gaat. Motivering: → Ga dan verder naar tak 4.

Voorbeeld Rapportageformulier Evenredigheidstoets VRAAG 16c Is het vergunningstelsel evenredig in de zin van artikel 9? X JA: Geef een motivering waarom het vergunningstelsel evenredig is. Beantwoord hiervoor de volgende vragen: Is het vergunningstelsel geschikt om het doel te bereiken? Ja. Alvorens een vestigingsvergunning te verlenen wordt bekeken of deze dient te worden geweigerd om redenen van de ruimtelijke ligging van de zaak (het aantal vestigingen mag de ruimtelijke draagkracht van het gebied niet te boven gaan). Voorts wordt advies ingewonnen van de politiediensten met betrekking tot de mogelijke verstoring van de openbare orde, veiligheid en rust door de vestiging van de handelszaak en gevraagd om eventuele aanbevelingen om die verstoring te voorkomen. Met de eis van een voorafgaande toetsing wordt voorkomen dat tegen eventuele schade aan het leefmilieu (het is een gekend feit dat zowel nachtwinkels -en dan zeker die waar alcohol wordt verstrekt- en belwinkels niet altijd een positief effect op de leefomgeving hebben) en de openbare orde, rust en veiligheid eerst achteraf kan worden opgekomen. Eenmaal aangerichte schade aan het leefmilieu laat zich niet, althans niet eenvoudig, herstellen.

Voorbeeld Rapportageformulier Evenredigheidstoets Is er een realistisch alternatief voor de maatregel die minder beperkend werkt voor de dienstverlener? (Maak hierbij een afweging tussen diverse alternatieven en betrek hierbij de administratieve lasten). Artikel 18(2) Wet betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening van 10 november 2006 biedt nog een tweede mogelijkheid. Op grond van de ruimtelijke ligging en van de handhaving van de openbare orde, veiligheid en rust, kan de vestiging (en de uitbating) van nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie volgens een gemeentelijk reglement tot een gedeelte van het grondgebied worden beperkt zonder dat dit mag leiden tot een algemeen verbod of van een kwantitatieve beperking betreffende dergelijke vestigingen op het grondgebied van de gemeente. Dit alternatief is niet minder ingrijpend dan de eisen van artikel 4 voor de administratieve lasten.   Indien de uitsluitingmaatregel voor een vestigingseenheid binnen een zone ex artikel 4 PV afgeschaft zou worden, kan het College van Burgemeester en Schepenen geen specifieke invulling geven aan het vestigingsbeleid (gelet op de openbare orde, veiligheid en rust) ten aanzien van nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie in specifieke zones (ruimtelijke orde). De administratieve lasten zullen zich dan vooral verplaatsen naar het handhaven van de openbare orde en veiligheid.

Voorbeeld Rapportageformulier Evenredigheidstoets Zou controle achteraf te laat komen om werkelijk doeltreffend te zijn? Ja, omdat de maatregel beoogt het vestigingsbeleid ten aanzien van nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie in specifieke zones te reguleren op grond van de openbare orde, ruimtelijke orde en bescherming van de gezondheid van personen die bovendien als dwingende redenen van algemeen belang zijn gedefinieerd in overweging 40 DRL en als zodanig als inbreuk zijn toegestaan. Eenmaal ingetreden negatieve gevolgen (schade aan het leefmilieu) laten zich niet, althans niet eenvoudig, herstellen. Controle vooraf is wenselijk.  → Ga verder naar tak 4. NEE: De eis is niet evenredig. → De betreffende eis vormt een risico. U dient de eis aan te passen.

Voorbeeld Rapportageformulier Muliti-disciplinaire activiteiten komen (vrijwel) nooit voor in gemeentelijke reglementen! VRAAG 17 Beperkt de bepaling multidisciplinaire activiteiten op één van de manieren zoals beschreven in artikel 25? Ja: Vink hieronder aan welke manier de bepaling multidisciplinaire activiteiten beperkt. De verplichting voor de dienstverrichter om uitsluitend een bepaalde specifieke activiteit uit te oefenen. De beperking van het gezamenlijk of in partnerschap uitoefenen van verschillende activiteiten. → Ga verder naar vraag 18. X NEE → De screeningsoperatie is nu voltooid.

Stand van zaken opdracht Resultaten tot nu toe: Pre-screening is afgerond (positieve lijsten op website VVSG). Screening is nu bezig. Rapportageformulieren van veelkomende reglementen binnenkort op website VVSG.

Voor vragen, bemerkingen en/of suggesties Susan te Hofsté s.schreurs@devriesjuristen.nl www.devriesjuristen.nl