Openbare reinheid: niet langer een wegwerpertje Politieke academie Gent, Hasselt, Antwerpen, Brugge, Affligem,
Inhoud Discussie over stellingen Achtergrondinformatie Stemming
Stelling 1: Producenten,van producten waarvan men het afval in het zwerfvuil terugvindt, dragen geen verantwoordelijkheid voor het zwerfvuilprobleem.
Samenstelling zwerfvuil Vlaanderen 2006 in stuks
Samenstelling zwerfvuil Vlaanderen 2006 in gewicht
Stelling 2: ‘Laten we overal meer straatvuilnisbakjes plaatsen. Dan zijn we zo van het zwerfvuil verlost.’
Dit lijkt OK?
Maar dit ?
Tips voor het plaatsen van straatkorven (1) Voor wie: de voorbijgangers, niet de omwonenden Waar: specifieke plaatsen waar ambulant geconsumeerd wordt of waar tickets ed. vrijkomen dit zijn: ‘doorgangsplaatsen’ bijv. stadscentra ‘concentratieplaatsen’ bijv. bushalte ‘strategische punten’ bijv. wandelroutes
Tips voor het plaatsen van straatkorven (2) Plaatsingscontext: afweging tussen zwerfvuil inzamelen of afval aantrekken plaatsen met sociale of politionele controle niet vlakbij buurtwinkel, frituur,… makkelijke en frequente lediging communicatie: –met pictogrammen –op risicoplaatsen –…
Tips voor het plaatsen van straatkorven (3) Modelkeuze en –beheer: Kleine inwerpopening Opvallend in bebouwde kom, discreet in landelijke omgeving Overweeg tijdelijke straatvuilbakken Overweeg selectieve inzameling Heraanleg openbare ruimte is aanleiding voor evaluatie
Stelling 3: Vervuilers bestraffen is niet populair.
Enkele gegevens Uit enquêtes bij de bevolking blijkt steevast dat mensen zich ergeren aan zwerfvuil, sluikstorten en hondenpoep of dat dit een bekommernis is. Internet: ‘gemeente, enquête, zwerfvuil’: 9820 resultaten via google Kranten: aantal artikels over zwerfvuil, sluikstorten en hondenpoep: November 2006: 115 resultaten December 2006: 115 resultaten Januari 2007: 171 resultaten
Hoe bestraffen? (1) Voorbeeld 1: sluikstorten, zwerfvuil, hondenpoep Afvalstoffendecreet stelt het illegaal achterlaten van afval correctioneel strafbaar: geen administratieve sancties mogelijk Belasting op het verwijderen van niet reglementair aangeboden afval is alternatief: model OVAM/VVSG –Door CBS aangestelde ambtenaar stelt vast –Versturen van een aanslagbiljet –Inkohiering Voor hondenpoep wel administratieve geldboete voor wie geen hondenpoepzakje bij heeft
Hoe bestraffen? (2) Voorbeeld 2: graffiti en wildplakken Verbod via gemeentelijke politieverordening of toelating op bepaalde plaatsen Administratieve geldboete mogelijk
Stelling 4: Afval betalend maken, werkt dumping in de hand.
Aanbevelingen contantbelasting/retributie Communicatie ! Tarief mag psychologische drempel niet overschrijden Preventie gratis, sorteren goedkoop, restafval duur Tarief afstemmen met buurgemeenten (intergemeentelijk) Controle en bestraffing van ontwijkers Aanbevelingen modelreglementen OVAM/VVSG
Aanpak openbare netheid = meer dan vuilnisbakjes plaatsen! Aanpak staat voor: –Knelpunten identificeren –Voorkomen –Ontwerpen en inrichten van openbare ruimte –Inzamelinfrastructuur –Communicatie –Afvaltarieven –Opruimen –Handhaven
Vlaams beleid VLAREA art De producenten van verpakte verbruiksgoederen die door de leidinggevende ambtenaar van de OVAM worden aangeduid als goederen die vaak terug te vinden zijn in het zwerfvuil, moeten tegen 1 januari 2005 een beheersplan opstellen en acties ondernemen om verpakkingen in het zwerfvuil tegen te gaan. Het beheersplan handelt specifiek over mogelijke sensibiliseringsmaatregelen om een gedragsverandering te bekomen. Het beheersplan en een rapport van de acties worden ingediend bij de OVAM. Vlaams actieplan zwerfvuil:
Meer info of vragen? Noé, L. (ed.), Gids voor een nette gemeente, Pockets lokale besturen, Politeia, 2005, 139 p. VVSG Team Afvalbeleid: Christof Delatter: 02/ – Kathelijne De Ridder: 02/ – Liesbet Noé: 02/ –