Werkervaring 2009 – Art 60 Projectformulering ESF AGENTSCHAP

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Advertisements

KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
STRATEGISCHE PLANNING
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Oproep Werkervaring 2009 artikel 60 Verwelkoming & inhoudelijke duiding oproep.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Vereniging Hoofdstuk XII Intégra Plus Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale.
Visie en projecten professionele activering. Professionele activering Tewerkstelling van cliënten bevorderen via opleiding- en activeringstrajecten Samenwerking.
MFS II Fase 2 Partos bijeenkomst Paul Meijs 29 april 2010
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Wat is een communicatieplan?
Opleiden van medewerkers
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Doel samenwerking: Samenwerking RIZIV-ZF-VDAB-GTB
1 ESF-oproep 171 Oriënterende trajectbegeleiding registratie in CVS.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Welke soorten doelstellingen bij de opmaak van een beheersovereenkomst ? Directiecomité FOD WASO 28.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Oproep Mensgericht ondernemen.  Geef een korte situatieschets van uw organisatie op dit moment zowel naar werking als naar context. Link dit aan uw kwaliteitsopstap/
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Introductie OHSAS
De evaluatie van een project
Het aanvraagformulier Medegefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) Het document downloaden van de website van het Programma.
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Informatiesessie Ateliers voor het Actief Zoeken naar Werk (AAZW) Projectoproep
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Workshop Fondsen werven
Denk en doe Steven Degrieck.
Opleidings- en begeleidingstraject organisatiebeheersing door PIVO
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Visie & Strategie.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Het trajectplan Stappenplan naar werk BvB 2014.
Kwaliteitszorg in archieven
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Projectplan <naam project>
Als zelfstandig wonen niet meer kan
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Gelijke Rechten voor Ieder Persoon met een handicap
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Communicatie is de basis
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Infosessie Oproep Armoede (360) 7 maart Voorstelling ESF.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
IBO Individuele beroepsopleiding. DE IBO Individuele beroepsopleiding Individuele Beroepsopleiding in de Onderneming: - opleiding van de CURSIST in de.
PVF en het vernieuwde basisdossier Algemene vergadering FOVIG
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Doelen behalen met activiteiten
Evaluatie in CMW & LDE.
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Activering OCMW Halle Leen Borremans - Diensthoofd Sociale Dienst

Oproep Mensgericht ondernemen
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Transcript van de presentatie:

Werkervaring 2009 – Art 60 Projectformulering ESF AGENTSCHAP Infosessie 02/09/08 ESF Agentschap Vlaanderen ESF AGENTSCHAP

Inleiding Zoals net toegelicht door Sara wordt er reeds veel van de projectinhoud (werkervaring) bepaald binnen de oproepfiche. Deze presentatie wenst bijkomend aan de handleiding aanwijzingen geven over hoe uw project te formuleren. We zullen binnen deze infosessie volgende elementen bespreken: 1. Het aftoetsen van enkele aannames 2. De projectformulering. De oproepfiche bepaalt al een aantal elementen van de projectformulering. Doelstelling(en) van het project Mijlpalen en activiteiten Indicatoren De promotor zal deze aanvullen en aanpassen naar de eigen werkelijkheid. U mag gedurende de hele presentaties vragen stellen.

Organisatievoorwaarden Beschrijving van de context waarbinnen het project zal worden uitgevoerd. Om zo aan te duiden dat: De werkzaamheden gebeuren in functie van de ontwikkeling van de deelnemers Er een leerrijke taakinhoud gericht op het reguliere arbeidscircuit bestaat voor de deelnemers Een gunstige leeromgeving voor de deelnemer is. Binnen deze oproep worden er een aantal vragen gesteld naar de organisatie waarbinnen het werkervaringsproject plaats vind. Deze vragen zijn er om een duidelijker beeld te krijgen op de organisatie en het aftoetsen van een aantal noodzakelijkheden om een werkervaringstraject aan te bieden. Deze vragen houden in: (na klik) De werkzaamheden gebeuren in functie van de ontwikkeling van de deelnemers Er een leerrijke taakinhoud gericht op het reguliere arbeidscircuit bestaat voor de deelnemers Een gunstige leeromgeving voor de deelnemer is.

Structuur aanvragen Ontvankelijkheid Inhoudelijk: Financieel Analyse: Beleid Belanghebbenden Problematiek Formulering: Doelstellingen en risico Werkprogramma Maatregelen i.v.m. duurzaamheid Management en partnerschapvoorzieningen Financieel

Problematiek van de doelgroep De problematiek van de finale doelgroep: De finale doelgroep heeft niet de benodigde technische kennis en vaardigheden voor het uitoefenen v/e job De finale doelgroep worden geconfronteerd met een tekort, hebben onaangepaste sociale vaardigheden voor het uitoefenen v/e job. Problemen met randvoorwaarden voor het vinden van een gepaste tewerkstelling. Huisvesting, kinderopvang… (te bepalen bij de individuele cliënt. Op basis van verschillende bronnen zijn we tot de volgende probleemdomeinen gekomen die worden ervaren door de deelnemers werkervaring en waarvoor een werkervaringsproject een oplossing wenst te bieden.

Structuur aanvragen Ontvankelijkheid Inhoudelijk: Financieel Analyse: Beleid Belanghebbenden Problematiek Formulering: Doelstellingen Werkprogramma Maatregelen i.v.m. duurzaamheid Management en partnerschapvoorzieningen Financieel

Projectdoelstellingen Specifieke doelstelling: “De finale doelgroep heeft meer kansen op tewerkstelling.” Operationele doelstellingen: De finale doelgroep heeft de technische kennis en vaardigheden voor het uitoefenen van een job. De finale doelgroep heeft de sociale vaardigheden voor het uitoefenen van een job. De randvoorwaarden die de uitoefening van een job moeten mogelijk maken zijn zo goed mogelijk vervuld. Binnen de oproepfiche is volgende specifieke doelstelling opgegeven… Volgende operationele doelstellingen….

Indicatoren Specifieke doelstelling: Operationele doelstellingen: De specifieke doelstelling zal gemeten worden aan de hand van de VDAB uitstroomcijfers uit de werkloosheid naar werk. Deze meting vindt plaats zes maanden na het beëindigen van de werkervaringsactie. Operationele doelstellingen: De indicator voor de operationele doestellingen wordt vormgegeven door het individueel begeleidingsplan Om tot een exacte omschrijving te komen van wat er bereikt wordt door middel van het werkervaringsproject moeten er indicatoren worden bepaald. Deze indicatoren zijn als volgt vastgesteld binnen de oproep. Slide aflezen….

Indicatoren: wat doet de promotor? Aanpassen van de opgegeven indicatoren naar de eigen realiteit en naar het SMART principe. Eigen realiteit: Opgeven van een streefwaarde. SMART principe: S: specifiek M: meetbaar A: aanvaardbaar R: relevant T: tijdig Voor de operationele doelstellingen moeten deze indicatoren SMART worden geformuleerd. Binnen de oproepfiche is hiervoor de basis van de indicator opgegeven. Dit om de promotor de nodige flexibiliteit te geven om dit naar zijn eigen realiteit aan te passen. Aanvaardbaar: (kostprijs/wat gaan we meten?) Is de kostprijs van het meten van de indicatoren wel in overeenstemming met wat we wensen te meten? Bv. gespecialiseerde bevragingen leveren heel veel informatie op maar zijn ook heel duur. Dit is mogelijk niet aanvaardbaar om te weten te komen of de deelnemers wel steeds aanwezig zijn geweest. Hiervoor kan registratielijsten worden gebruikt die veel goedkoper (en verplicht) zijn.

Structuur aanvragen Ontvankelijkheid Inhoudelijk: Financieel Analyse: Beleid Belanghebbenden Problematiek Formulering: Doelstellingen Werkprogramma Maatregelen i.v.m. duurzaamheid Management en partnerschapvoorzieningen Financieel

Mijlpalen en activiteiten (1) De finale doelgroep heeft de technische kennis en vaardigheden voor het uitoefenen van een job. Mijlpaal A: Er is een duidelijk traject naar technische kennis en vaardigheden voor de individuele deelnemer. De opmaak van een in- en uitstroomprofiel De opmaak van het individueel begeleidingsplan Opvolgings- en evaluatiegesprekken Mijlpaal B: De deelnemer heeft de technische opleidingen /begeleidingen doorlopen. Algemene technische opleiding/begeleiding: Maatgerichte individuele technische opleiding/begeleiding: Sollicitatietraining Werkplekleren Enkel de operationeel doelstelling en mijlpalen vermelden, de rest lezen ze zelf…. (deze bladzijden zijn vastgeniet, je kan het aflezen van de powerpoint).

Mijlpalen en activiteiten (2) De finale doelgroep heeft de sociale vaardigheden voor het uitoefenen van een job. Mijlpaal A: Er is een duidelijk traject naar sociale vaardigheden voor de individuele deelnemer. De opmaak van het individueel begeleidingsplan Opvolgings- en evaluatiegesprekken: Mijlpaal B: De deelnemer heeft de opleidingen/begeleidingen in sociale vaardigheden doorlopen. Algemene opleiding/begeleiding in sociale vaardigheden Maatgerichte (individuele) opleiding/begeleiding in sociale vaardigheden Werkplekleren Enkel de operationeel doelstelling en mijlpalen vermelden, de rest lezen ze zelf…. (deze bladzijden zijn vastgeniet, je kan het aflezen van de powerpoint).

Mijlpalen en activiteiten (3) De randvoorwaarden die de uitoefening van een job moeten mogelijk maken zijn zo goed mogelijk vervuld. Mijlpaal A: Er is een duidelijk traject naar het vervullen van de randvoorwaarden voor de individuele deelnemer. De opmaak van het individuele begeleidingsplan Opvolgings- en evaluatiegesprekken Mijlpaal B: Er zijn acties ondernomen voor het vervullen van de randvoorwaarden Maatgeriche (individuele) begeleiding Voortdurende ondersteuning, onder andere doorverwijzing Enkel de operationeel doelstelling en mijlpalen vermelden, de rest lezen ze zelf…. (deze bladzijden zijn vastgeniet, je kan het aflezen van de powerpoint).

M&A: Wat doet de promotor? Aanvullen en aanpassen van de opgegeven mijlpalen mijlpaal: iets tastbaars dat opgeleverd wordt en volledig binnen de controle van het projectmanagement valt Definitieve mijlpaal: leidt, in combinatie met andere definitieve mijlpalen, direct tot het bereiken van een operationeel doel De activiteiten (inc. middelen) in een tijdspad plaatsen. Disseminatie, evaluatie opnemen in het projectvoorstel. De opgegeven mijlpalen moeten (eventueel) worden aangevuld om tot de operationele doelstellingen te komen, het project opvolgbaar te maken. Hierbij maken we een onderscheid tussen mijlpalen en definitieve mijlpalen. De activiteiten worden in een tijdspad gezet Vergeet disseminatie en evaluatie niet binnen het projectvoorstel op te nemen…

Disseminatie en evaluatie Bepaal voor elke belanghebbende, afhankelijk van de fase waarin het project zich zal bevinden: Principes: regelmaat, direct/indirect, van alles aan iedereen? Het doel van de communicatie Kernboodschap: waarop wordt de aandacht gericht? De stijl van de communicatie (bv. formeel of informeel) De gebruikte communicatiemiddelen. Evaluatie Wat: Efficiëntie; effectiviteit; relevantie, duurzaamheid Hoe: keuze aan promotor. Evaluatie en disseminatie zijn verplicht binnen ESF projecten. Bij disseminatie moet er gelet worden op: Bepaal voor elke belanghebbende, afhankelijk van de fase waarin het project zich zal bevinden: Principes: regelmaat, direct/indirect, van alles aan iedereen? Het doel van de communicatie Kernboodschap: waarop wordt de aandacht gericht? De stijl van de communicatie (bv. formeel of informeel) De gebruikte communicatiemiddelen. Voor evaluatie zijn vragen opgenomen binnen het projectvoorstel van wat en hoe (intern of extern; methodiek..) geevalueerd zal worden. Dit onder andere om lessen te trekken voor de toekomst. Efficientie of doelmatig is de vraag of het project daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van het beoogde doel en de kosten in verhouding staan tot de opbrengsten. Effectiviteit of doeltreffend als de betreffende inspanningen en uitgaven daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van het beoogde doel. Relevant: is het een relevant project geweest, nu nog? Duurzaam: zijn de voordelen voor de finale doelgroep ook nog na afloop van het project

Planning van een project: tijdspad Binnen het tijdspad gaan we da activiteiten en mijlpalen plaatsen en wanneer deze moeten worden uitgevoerd. Definitieve mijlpalen worden weergegeven met een hoofdletter, ‘gewone’ mijlpalen met een kleine letter. Vergeet hierbij niet de Disseminatie, projectbeheer en evaluatie op te nemen. Een duidelijke disseminatiestrategie moet worden uitgewerkt.

Planning van een project: middelen Aan de verschillende activiteiten moeten middelen worden toegewezen.

Structuur aanvragen Ontvankelijkheid Inhoudelijk: Financieel Analyse: Beleid Belanghebbenden Problematiek Formulering: Doelstellingen Werkprogramma Maatregelen i.v.m. duurzaamheid Management en partnerschapvoorzieningen Financieel

Maatregelen i.v.m. duurzaamheid Zie handleiding voor checklists betreffende: Niet-discriminatie: is het voor iedereen evenveel mogelijk om te participeren (bvb. kunnen kansarmen wel geld uitgeven om naar een training te komen?) Gender: man/vrouw relaties (bvb. geen projectvergaderingen ‘s avonds want conflict met zorgtaken) “Operationele” duurzaamheid: Duurzaamheid van effecten indien activiteiten stopgezet worden? (vb. hoe lang zal kennis up to date blijven na training) Alternatieve financiering indien activiteiten moeten blijven lopen? (als kennis heel snel veroudert dan is continue bijscholing nodig: wie gaat dat betalen?) Voorbeeld: vrouwen die niet aan koffie kunnen omdat schap te hoog is. Mannen denken: vrouwen mogen geen koffie, koffie is niet lekker, verhoogje zetten. Eigenlijk best: plankjes wat lager.

Structuur aanvragen Ontvankelijkheid Inhoudelijk: Financieel Analyse: Beleid Belanghebbenden Problematiek Formulering: Doelstellingen Werkprogramma Maatregelen i.v.m. duurzaamheid Management en partnerschapvoorzieningen Financieel

Management en partnerschap RACI/VS Verankering project in moederorganisatie(s) Coordinatie: Responsible: doet het werk; Accountable: keurt goed en is er eindverantwoordelijk voor; Supportive: helpt de “R”; Consulted: tweerichtings-communicatie nodig tussen R en C om werk te kunnen voleindigen; Informed: moet op hoogte gehouden worden (éénrichtingscommunicatie bvb. van R naar A); Verifies: kijkt of werk voldoet aan criteria en standaarden; Signs: Beslist of project echt voleindigd is. Activiteit/ Persoon Persoon 1 Persoon 2 … Activiteit 1 R A Activiteit 2 I Wie voert wat uit en hoe moet iedereen worden betrokken? Een tool hiervoor is het RACI model. Het werkt als volgt: Hierbij worden op de linkerkant van een matrix de elementen uit de projectplanning gegeven. Deze kunnen zowel op hoog niveau gedefinieerd worden bvb. hoofdactiviteiten, als op meer gedetailleerd niveau. Horizontaal worden dan personen aangegeven. Ze zijn meestal verbonden aan een organigram van het project of de organisatie waarin het project uitgevoerd wordt. De volgende rollen worden vervolgens toegekend: “Responsible”: voert het werk uit; “Accountable”: keurt goed en is eindverantwoordelijke; “Supportive”: helpt “R”; “Consulted”: tweerichtings-communicatie nodig tussen R en C om werk te kunnen voleindigen; “Informed”: moet op de hoogte gehouden worden (éénrichtingscommunicatie bvb. van R naar A); “Verifies”: kijkt of het werk voldoet aan criteria en standaarden; “Signs”: beslist of project echt voleindigd is.

Zijn er nog vragen?