Lokaal Flankerend Onderwijsbeleid Toelichting Moorslede – 12 april 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Arwen Dewilde Departement Onderwijs en Opvoeding - Staf
Advertisements

Lokaal OverlegPlatform Boom en Willebroek Spijbelpreventie Overleg met Huisartsen 1 maart 2012.
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Kansen voor Kinderen 1. Drempels… enkele • Financieel • Cultureel (leefwereld, perceptie,…) • Sociaal (netwerking, stimulans door ouders, leerkrachten,..
Open Forum Kinderrechtencoalitie Ella Desmedt - kabinet minister Vandenbroucke 22 april 2008.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
In het bestuursakkoord
OVSG, de gemeente maakt school
Marleen De Vry Lokaal Flankerend Onderwijsbeleid Toelichting Flankerend Onderwijsbeleid 9 februari 2010.
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Participatie op school & Vlaamse Onderwijsraad Participatie Beleidsprioriteit Historiek 1988Gemeenschapsonderwijs 1991Participatieraden gesubsidieerd onderwijs.
Toekenning subsidies lokaal flankerend onderwijsbeleid vanaf 2014.
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Brede school in Berkenbos
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Frank Vandenbroucke 17/02/06
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Vereniging Hoofdstuk XII Intégra Plus Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Bevorderen van de taalvaardigheid
Harmonisatieplannen kabinet
Landelijke LEA-conferentie
De Regionale Educatieve Agenda
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
SOS SCHULDEN OP SCHOOL Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente VOORSTEL OM SCHOOLARMOEDE AAN TE PAKKEN Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Administrateur-generaal
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Lokaal Sociaal Beleid.
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Lokaal loket kinderopvang
Inhoud en doelstelling
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Lokaal loket kinderopvang
Onze regio, onze toekomst!
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Lokaal Flankerend Onderwijsbeleid Toelichting Moorslede – 12 april 2011

VVSG - Lokaal beleid met GOK-accent Art. 3 van het decreet stelt: “Onder flankerend onderwijsbeleid wordt verstaan, het geheel van acties van een lokaal bestuur om, vertrekkende vanuit de lokale situatie en aanvullend bij het Vlaamse onderwijsbeleid, een onderwijsbeleid te ontwikkelen in samenwerking met de lokale actoren.” Marleen De Vry

VVSG - Krachten bundelen i.p.v. concurrentie Tot 1 januari 2008 waren « voordelen » = ondersteuning van lokale scholen in feite verboden, niet legaal Uitzondering: 5 sociale voordelen in het BaO, 3 in SO Gevolg: scholen plooiden op zichzelf of in SG terug; concurrentiële positie tegenover elkaar; weinig contact tussen ‘andere netten’ en stad Decreet FOB gaat uit van netoverschrijdende acties, projecten, beleid Marleen De Vry

VVSG - Investeren in ‘Lerende inwoner’ = in! Europees beleid (Europa 2020), Vlaams beleid (Regeerakkoord, beleidsnota onderwijs): investeren in ‘lerende inwoners’ = sociale en economische vooruitgang, innovatie Helaas: 15% ongekwalificeerde schoolverlaters = investering zonder return én sociale tijdbom Totale kost schooluitval > kost economische crisis (cfr. artikel Newsweek in Lerende gemeente) Investeren in groep die nu uitvalt = economische noodzaak Onderzoek Koning Boudewijnstichting: onderwijs versterkt kloof tussen kansrijken en kansarmen! Onderwijs als hefboom? Niet voor iedereen. Marleen De Vry

VVSG - Regeerakkoord Prioriteit = ongekwalificeerde uitstroom terugbrengen tot 12%, liefst tot minder dan 10% Hoe? Zowel door GOK- en zorgbeleid in de school als door flankerend beleid naast de school Enige echte weg = preventie van schoolse achterstand Hoe? Taalstimulering, kloof tussen school- en thuismilieu overbruggen, financiële drempels slechten, participatie aanmoedigen aan sociale, culturele, sportieve leven… Marleen De Vry

VVSG - GOK Inschrijvingsrecht Beginselen, voorrangsregeling, weigering, procedure LOP’s Oprichting, samenstelling, bevoegdheid, werking (inschrijfrecht en –periodes, omgevingsanalyse, OKAN, kleuterparticipatie, ruimere werking LOP) Lop BaO Theo Mathijs, LOP SO Willy Goetstouwers, deskundige Dirk Herfs Commissie inzake leerlingenrechten Oprichting, samenstelling, bevoegdheid, werking Geïntegreerd ondersteuningsaanbod Gelijkekansenindicatoren, middelen Uren zorgbeleid Tijdelijk project kunstinitiatie Marleen De Vry

VVSG - Decreet FOB – 30 nov Subsidiedecreet Hfdst 1: Algemene bepalingen en definities Hfdst 2: Sociale & Andere Voordelen Hfdst 3: Leerplicht en kleuterparticipatie Hfdst 4: Projectsubsidies centrumsteden: voorwaarden Hfdst 5: Projectsubsidies andere gemeenten: voorwaarden Hfdst 6: Flankerend onderwijsbeleid in Brussel Hfdst 7: Slotbepalingen Marleen De Vry

VVSG - Lokaal netoverschrijdend beleid, waarom? Complexe problematiek van kansarmoede, taalachterstand, schooluitval leidde in 1999 al tot daadkracht van de steden Antwerpen en Mechelen met de oprichting van de ORA Onderwijsraad A’pen en het OOM of OnderwijsOverleg Mechelen en met net- en sectoroverschrijdende acties en projecten Sectoren welzijn (onderwijsopbouwwerk), milieu, bib en cultuur, Noord-Zuid, preventie, politie en integratie hadden traditioneel een werking naar scholen van alle netten. De sectoren mobiliteit, kinderopvang, sport soms wel, soms niet. Steden en gemeenten hadden c.q. hebben vaak geen overzicht van wat het lokale bestuur aan dienstverlening aanbiedt aan het onderwijs. D.i. één van de eerste dingen die u in een onderwijsraad moet vragen! Marleen De Vry

VVSG - Synergie van beleid: samen sterk Marleen De Vry Sterk schoolbeleid + integraal lokaal beleid (horizontale dimensie) Ouderbetrokkenheid: scholen, diensten welzijn, wijk- en schoolopbouwwerk, integratie, … Spijbelbeleid: scholen, ondersteunend en opvoedend personeel, CLB’s, artsen, sociale dienst of jeugdbrigade lokale politie, parketcriminoloog, … Onderwijskosten: schooladministratie, OCMW, diensten vrijetijdsbeleid Taalbeleid: scholen, jeugdbeleid, bibliotheken, integratiedienst, … Vlaams GOK-beleid ondersteunen in lokaal beleid (verticale dimensie)

VVSG - Missie school // missie beleid Onderwijsinstelling: niet geslaagde student = “failure” = mislukking voor student, tegenslag voor familie, niet geslaagde onderwijsopdracht voor de school Lokaal beleid: ongekwalificeerde schoolverlater = sociaal zwakke inwoner, potentiële cliënt sociale dienstverlening Marleen De Vry

VVSG - Hoe de ‘Lerende Vlaming’ ondersteunen? Marleen De Vry Stimulerende leeromgeving voor ieder: Verbreden van het leren: stimulerende leeromgeving in en buiten de school; leren stopt niet bij de schoolpoort Ruim cultuur-, vormings- en vrijetijdsaanbod, brede school, actieve buurtwerking, activiteiten sociale cohesie Kwalitatieve opvang kinderen, studenten, levenslang lerenden Veilige leeromgeving Schooluitval voorkomen? Preventie: gelijkeonderwijskansenbeleid = kinderen en ouders ondersteunen vanaf de jongste leeftijd Remediëren waar nodig: spijbelbeleid, time-out Aandacht voor vorming volwassen kansarmen (i.s.m. consortia)

VVSG - Marleen De Vry Decreet Praktijk Wie voert dit decreet uit? Waarmee? Hoe? Welk beleid? Inhoud? Sociale of andere voordelen? De drie decretale thema’s Projecten en projectsubsidies 10 beleidssporen als houvast

VVSG - Marleen De Vry Wie? Waarmee? Hoe? Neutrale, netoverschrijdende regisseur Aparte middelen FOB Regierol FOB: overleg met gemeentelijke en autonome partners om samen een beleid uit te werken Integraal beleid: samenwerken met vele partners kansenpas: OCMW, cultuur, jeugd, sport, belangenverenigingen spijbelen: lokale politie, parket, artsen, CLB… Overleg- en adviesstructuur: GD Art.200 Onderwijsplan(ning) + bekrachtiging door de gemeenteraad

VVSG - Hoe dit beleid voeren? Marleen De Vry Vertrekken van omgevingsanalyse (Stapsgewijze) rekening houden met alle onderwijsniveaus: BaO, SO, HO, DKO, CVO, BaEd Hoe decretale verplichtingen aanpakken? Hoe omgaan met de sociale en andere voordelen? Tien beleidssporen als houvast bij nadenken over beleidsprioriteiten

VVSG - Marleen De Vry Decretale verplichtingen 1. Medewerking leerplichtcontrole = onderzoek restdossiers niet ingeschreven leerplichtigen 2. Bevorderen algemene kleuterparticipatie 3. Spijbelbeleid Marleen De Vry15 -

VVSG - Marleen De Vry Kleuterparticipatie Gemeenten verlenen medewerking aan maatregelen tot veralgemeende deelname kleuters aan onderwijs in samenwerking met LOP Vier mogelijke strategieën Ontbrekende kinderen opsporen = af te raden wegens niet conform wet op privacy en wegens probleem vrije schoolkeuze Doelgroepen bereiken via intermediairen (K&G, OCMW, CAW, moedergroepen …): Sensibilisering, geen controle! Promotiecampagne naar alle kinderen of gezinnen: verjaardagskaartje, speelse actie, boekje Structurele werking: taal- en opvoedingsondersteuning, vorming over achterstandsproblematiek, afspraken met Basiseducatie… Marleen De Vry16 -

VVSG - Marleen De Vry Spijbelactieplan Probleemdetectie: scholen, CLB’s, welk meldpunt? Probleemanalyse: alle betrokkenen Preventie toezicht en controle door politie, aanpak steaming, druggebruik, geweld Scholen ondersteunen bij beleid rond school- en klasklimaat Structurele preventie uitval bij risicogroepen (taalprogramma’s, opvoedingsondersteuning, brugfiguren, training in sociale weerbaarheid…) Overleg over kwalitatief goede leerwerkplekken, stages, voortrajecten e.d. Interventie Scholen, CLB’s, politie Time-outprojecten Evaluatie Marleen De Vry17 -

VVSG - Marleen De Vry 10 beleidssporen 1. ondersteunen van leerlingen en ouders 2. begeleiden van risicojongeren 3. ondersteunen van schoolteams en schoolbeleid 4. creëren van leerkrachtige, brede schoolomgevingen 5. creëren van vlot bereikbare en veilige schoolomgevingen 6. beleid voeren t.a.v. de “sociale voordelen” 7. uitbouwen van een sociaal onderwijsbeleid met oog voor armoede en sociale uitsluiting 8. wegwijs maken in leer- en studietrajecten 9. stimuleren van levenslang en levensbreed leren 10.werken aan een betere aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt

VVSG - Marleen De Vry 1.Ondersteunen van leerlingen en ouders Voor- en vroegschoolse taalstimulering, taalaanbod in schoolvakanties, opvoedingsondersteuning, NT2 voor ouders, studieondersteuning aan huis, brugfiguren, voorleesmiddagen (Nederlands en moedertaal van het kind), kleuterparticipatie en aandacht voor leerplicht horen hierbij. 2. Focus op risicojongeren Centraal meldpunt voor spijbelaars, time-outprojecten, project probleemgedrag op school, samenwerking onderwijs-politie-parket, HERGO, rondetafel, jongerencoaches…

VVSG - Marleen De Vry 3. Schoolteams en -beleid ondersteunen agressie en probleemgedrag op school, pestactieplan, spijbelpreventie: ondersteunend schoolklimaat, opvoeden tot tolerantie en sociale weerbaarheid, drugspreventie 4. Stimulerende leeromgeving organiseren Bredeschoolprojecten Brede school ingebed in de buurt Samenwerkingsprojecten met DKO-scholen en met lokaal vrijwilligerswerk Brede vorming, vaak i.s.m. stedelijke diensten Projecten onderwijs en cultuureducatie, milieueducatie, stadsklas, plattelandsklas, educatieve koffers, afvalpreventie, multiculturele wandeling, erfgoededucatie

VVSG - Marleen De Vry 5. Veilige schoolomgeving & duurzame mobiliteit Schoolvervoersplannen, veilig-naar-schoolacties, STOP-acties, verkeerseducatie, fiets- en bromfiets-behendigheidsparcours, fiets- en bromfietscontrole 6. Keuzes t.a.v. sociale en andere voordelen De reglementering sociale voordelen (Decreet BaO 13/07/2001) behouden en uitgebreid naar gemeenten zonder eigen onderwijs In volgorde van belang 1.het middagtoezicht 2.het ter beschikking stellen van sportinfrastructuur en ruimtes voor culturele evenementen (ook in SO) 3.de kosten voor de toegang tot het zwembad, uitgezonderd de kosten voor één jaar gesubsidieerd zwemmen 4.ochtend- en avondtoezicht: voor- en naschoolse opvang 5.het leerlingenvervoer, i.e. het woonschoolvervoer, niet het 'intern' vervoer

VVSG - Marleen De Vry Andere voordelen Voorheen verboden, nu mogelijk, niet verplicht (art 9-11) ook voor DKO, VWO, Syntra e.a.! gelijk voor alle scholen die aan de criteria voldoen WAT IS HET NIET? Tweede financiering inrichten onderwijs Bijspringen voor extra middelen nastreven/bereiken ODET of verlevendiging schoolgebeuren Onderhouden, verfraaien infrastructuur andere schoolbesturen WAT WEL? Alle netoverschrijdende initiatieven indien Context van lokaal flankerend onderwijsbeleid Verzoek of voorstel van schoolbesturen Gemeente bepaalt criteria; specifieke doelgroep mag indien netoverschrijdend

VVSG - Marleen De Vry 7. Sociaal onderwijsbeleid Wegwijs in armoede: vorming schoolteams, leraren in opleiding, OCMW-medewerkers Kansenpas, OK-pas Project schoolrekeningen, sociaal fonds Laptop-uitleenproject Ondersteuning school- en studietoelagen 8. Wegwijs in leer- en studietrajecten netneutraal overzicht van het lokale onderwijsaanbod + trajectadvies methodieken voor traject- en studiekeuzebegeleiding

VVSG - Marleen De Vry 9. Levenslang en levensbreed leren Doelgroepenbeleid volwassenenonderwijs i.s.m. consortium Lessen BaEd en VWO op de werkvloer EVC-portfolio’s, ervaringsattesten, Vlaamse kwalificatiestructuur DKO 10. Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt Project Alternerend Leren i.s.m. Resoc Werkplekleren, stage- en startbaanprojecten Internationale stages