Met CAF aan de slag in het OCMW BOOM. Situering van het OCMW BOOM -OCMW -secretariaat -financiële dienst -sociale dienst -personeelsdienst (voor OCMW.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Analyse van incidenten
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Taskforce Strategische Personeelsplanning
Welkom !!! Stichting Lodewijk de Raet Geert Vansieleghem
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
Beleids- en Beheerscyclus
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
STRATEGISCHE PLANNING
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
Methodisch begeleiden
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
De CAF-zelfevaluatie als instrument voor het evalueren en oriënteren van de interne strategie Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering.
Welkom 1.
Sylvia v/d Pal en Maaike Beltman
netwerk organisatiebeheersing
26/6/2013 Stedelijke adviesraad personen met een handicap HR en arbeidshandicap.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Projectweek.
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
“Proeftuinsessie 1: DAB Catering”
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Onthaalbeleid stad Dendermonde
CAF: praktijkcase Silvie Maes Gemeente Beveren
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Wat is een communicatieplan?
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
Missie, visie & jaarplan
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Strategisch Project Performante Interne Communicatie 2.0 Ondernemingsraad 27 november 2008.
Doorstroomtraject art. 60
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 2 november 2010 Resultaten project Draaiboek en script 2e tranche Elly Waterman.
Informatiesessie kwaliteitscirkels OCMW’s
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Aanpak en praktijkervaring
Opleidings- en begeleidingstraject organisatiebeheersing door PIVO
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
SG vormen Scholengemeenschap Dynamo7 14 oktober 2008 Nieuwpoort.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
Tools i.f.v. een vlot verloop van de CSR
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Doorontwikkelen BRON vo
Visieontwikkeling Les
Betrokken ouder, tevreden ouder
Transcript van de presentatie:

Met CAF aan de slag in het OCMW BOOM

Situering van het OCMW BOOM -OCMW -secretariaat -financiële dienst -sociale dienst -personeelsdienst (voor OCMW en WZC) -WZC -176 woongelegenheden -7 kamers kortverblijf -15 plaatsen DVC -25 serviceflats

Waarom aan de slag met CAF? - Behoefte aan een evaluatie van het volledige OCMW+ verplichting vanuit kwaliteitsdecreet voor de ouderenvoorzieningen. -Eind 2007: als voorbereiding cursus CAF aan het Instituut voor de Overheid: secretaris en kwaliteitscoördinator OCMW

Tijdspad CAF Datumagenda Januari 2008opstellen stappenplan zelfevaluatie door secretaris. Januari 2008voorstelling van stappenplan zelfevaluatie op het managementteam. Februari 2008voorstelling en goedkeuring stappenplan CAF op Vast Bureau. Mei 2008als aanzet tot CAF: tevredenheidsenquête bij de medewerkers September 2008resultaten tevredenheidsmeting medewerkers op COZ Januari 2009-oktober 2009CAF-zelfevaluatie door het managementteam Januari 2010Voorstelling resultaten CAF op OCMW Raad

Doelgroepen voor de zelfevaluatie - oorspronkelijk was het de bedoeling om de CAF met drie werkgroepen uit te voeren: -1)Het managementteam (8 deelnemers) -2)OCMW (8 deelnemers) -3)WZC (14 deelnemers) evaluatie

Draaiboek zelfevaluatie 1. 1 ste Werkgroep, wie neemt deel? managementteam (8 personen): -secretaris OCMW -kwaliteitscoördinator OCMW -hoofd sociale dienst -directeur rusthuis – WZC Den Beuk -informaticus -deskundige financiële dienst -personeelsverantwoordelijke -verantwoordelijke technische dienst /preventieadviseur

Draaiboek zelfevaluatie 2. Data 10 bijeenkomsten binnen 10 maanden 5 en 19 /2/2009 : kennismaking met CAF 5 /3/ 2009: criterium 1 16 /4/ 2009: criterium 2 7 /5/ 2009: criterium 3 28 /5/ 2009: criterium 4 11 /6/ 2009: criterium 5 25 /6/ 2009: criterium 6 6 /8/2009: criterium 7 18 /9/2009: criterium 8 en 9 27/10/2009: slotvergadering met resultaten CAF

3. Opleiding werkgroep (5 -19/2/2009) - Voorstelling en info CAF -Het doel en de aard van de zelfevaluatieprocedure wordt uitgelegd. -Het CAF wordt in een ruimer kader geplaatst. -Hoe verhoudt het CAF zich t.o.v. BSC, EFQM? -Afspraken binnen de groep: Uiten van een eerlijke mening op basis van feiten Vertrouwen t.o.v. elkaar! -Individuele score  consensus Draaiboek zelfevaluatie

4. Voorbereiding vergaderingen - Uitnodiging via outlook voor de vergadering. -Elk teamlid krijgt vooraf per criterium een aantal voorbeeldvragen die ze moeten lezen en hun persoonlijke score aan moeten geven. Zij krijgen ook de scoretabel voor de factoren en resultaten met instructies hoe te scoren. Draaiboek zelfevaluatie

5. Verloop elke vergadering - Elk criterium en bijhorende vragen worden voorgelezen. -Brainstorming waardoor eerste spontane reacties(feiten) loskomen. -De persoonlijke scores worden naast elkaar gelegd en in consensus wordt aan de hand van de aangebrachte feiten een definitieve score bepaald. -Secretaris noteert aangebrachte feiten en scores in excel. Draaiboek zelfevaluatie

6.Na elke vergadering De kwaliteitscoördinator bepaalt na de vergadering aan de hand van de gegevens in excel een gemiddelde score en brengt deze gegevens online in de officiële website van het CAF (EIPA). Draaiboek zelfevaluatie

7. Verloop slotvergadering - Terugkoppeling van de zelfevaluatie en de resultaten naar managementteam op 27/10/ Bepalen van verbeterpunten. -Uitschrijven van de werkpunten in een tijdpad.

Bepalen van de verbeterpunten -Tijdens de laatste CAF-bijeenkomst zijn zowel de sterke punten als de verbeterpunten geïnventariseerd.(Totaal aantal verbeterpunten:78) -Door puntenrangschikking binnen het CAF zijn de prioritaire doelstellingen voor 2010 bepaald: 11 prioritaire doelstellingen vertaling naar het beleid

Van prioriteiten naar beleid -Voor de 11 prioriteiten wordt bepaald: -doelstelling -uitvoering, actieplan, wie, wat, hoe? -tijdspad van…tot…. -communicatie + rapportering -Toelichting eindrapport in januari 2010 voor OCMW-Raad. -Goedkeuring prioriteitenlijst + aanpassing beleidsnota en meerjarenplanning

CAF Doelstellingen vast item op agenda MAT (2x/maand) -Missie en visie VLOT koppelen aan competentieprofielen -Communicatie: opstellen charter toegankelijkheid ;elektronisch zorgdossier, efficiëntie verbeteren door intranet, e-loket.. -Dienstoverschrijdend denken bevorderen -Cultuurondersteunend werken: familiedag voor personeel organiseren, uitwisselen medewerkers tussen diensten..

CAF Doelstellingen vast item op agenda MAT( 2x/maand) -Afsprakennota MAT en politici: betere samenwerking -Bevraging cliënteel sociale dienst -Beschikbaarheid beleidsinformatie: efficiënt toegankelijk maken voor budgethouders -HRM module opstarten -Inventariseren samenwerkingsverbanden/partnerschappen -kwaliteitshandboek toegankelijker en gebruiksvriendelijker maken voor personeel

Moeilijkheden bij uitvoering zelfevaluatie managementteam -samenstelling managementteam: 2/3 OCMW en 1/3 WZC. ≠ werkwijzen, ≠belangen, ≠stadia in proces → Probleem om consensus van score te krijgen door verschil WZC en OCMW. -vraagstelling soms te complex en te algemeen. → soms moeilijk om voorbeelden uit eigen werksituatie te zoeken. → scoren: wat juist scoren? Soms moeilijk te interpreteren. -sommige voorbeeldvragen niet relevant voor onze organisatie.

Moeilijkheden bij uitvoering zelfevaluatie managementteam -Feiten en uitspraken worden soms te voorzichtig geformuleerd. -Opletten voor beïnvloeding. -Sterke begeleiding is nodig. -Goede opvolging tijdens de oefening noodzakelijk.

Tot slot……kritische kijk op het CAF -Algemene indruk van CAF: niet eenvoudig door complexe vraagstelling. -Bedenking: vragen moeten aangepast worden vooraleer CAF kan uitgewerkt worden door de groep basismedewerkers. Deze problematiek was de reden waarom we voorlopig CAF enkel uitgevoerd hebben met het managementteam. -CAF aanzet om verbeterpunten op te nemen in de agenda van het managementteam. Wordt bij elke vergadering opgevolgd.