B. Cultuur, structuur en institutionalisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
COMPLIANCE THE CORPORATE MELTDOWN?
Verstehende of interpretatieve benadering
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Hoe is stabiel maatschappelijk leven mogelijk?
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Kenmerken van de concept contextbenadering
School-als-organisatie en schoolcultuur
Stromingen en partijen
(godsdienst)sociologie Tiltenberg-St. Bonifatius Jaar I-II, major Code VIII.3.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Interculturele communicatie
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Hoofdstuk 6: waarden, normen en instituties
Hoofdstuk 10: Positie, status en rollen
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Diversiteit Kaoutar el Baghdadi 1 BASW B Informatievaardigheden.
Docent: Anco R.O. Ringeling
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Hopelijk verfrissende beschouwingen over zgn. ‘normaal’ en ‘afwijkend’ maçonniek gedrag, maar evenzeer over het belang van ‘multiculturele maçonnieke ontmoeting.
sociologie en diversiteit
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Oic.
Opgroeien in de stad les 3
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
ARMOEDE ALS EEN APARTE WERKELIJKHEID Armoede is …?
Van je familie moet je het hebben?? Over de samenstelling van een effectieve directie binnen familiebedrijven. Afstudeer opdracht voor de opleiding MBA.
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Hoofdstuk 10: Positie, status en rollen
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Pluriforme samenleving paragraaf 2
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Voorlichting, advies en instructie
Leiding geven aan school ontwikkeling
Sociologische paradigma’s
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Vol van verwachting? Studie naar de (mis)match tussen de verwachtingen ten aanzien van de etnisch-culturele federaties en hun mogelijkheden om daar aan.
MAW §1.3.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
JEUGDzorg - voor wie?.
Cultuur en samenleving
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

B. Cultuur, structuur en institutionalisatie

Maatschappelijke organisatie Macrosociaal niveau: samenlevingen in hun totaliteit Individuele niveau Horde Stam Chiefdom Staat Mesosociaal niveau: maatschappelijke instellingen Socialisatie: sociaal leergedrag Sociale structuur Relaties Posities Rollen Cultuur Verwachtingen, Normen Waarden … Instituties (Gezin, school, bedrijf, …) Institutionalisatie Cultuurvorming en structuurvorming Vervullen van de taken en rollen, verbonden met maatschappelijke posities, binnen maatschappelijke instituties

Cultuur Cultuur = de overdracht van gedrag via sociale leerprocessen, waardoor gedragingen zich in een gemeenschap verspreiden, overgaan van de ene generatie op de andere en daardoor een kenmerk van een gemeenschap worden (en niet van individuele leden) Is cultuur een specifiek menselijke eigenschap? Antropologische omschrijving: de sociale leerprocessen zijn onlosmakelijk verbonden met de capaciteit tot het hanteren van symbolen (TAAL): daardoor wordt cultuur tot een specifiek menselijke eigenschap gereduceerd Ethologische omschrijving: alle sociale leerprocessen – ook imitatie, observatie en inleving – spelen een rol bij de overdracht van gedrag naar een volgende generatie

Is cultuur een specifieke menselijke eigenschap? NEEN: er is overdracht van gedrag via sociale leerprocessen bij dieren en dus ook cultuur (zie culturele primatologie),

Probleemoplossend gedrag bij kraaien Bron:Weir, Alex A. S., Chappell, Jackie, Kacelnik, Alex, Shaping of Hooks in New Caledonian Crows Science 2002 297: 981- Zie: http://users.ox.ac.uk/~kgroup/tools/media.shtml

Is cultuur een specifieke menselijke eigenschap? JA: de culturele verworvenheden van menselijke samenlevingen verschillen kwalitatief en kwantitatief van die van andere dieren Waarom? Omwille van de technieken waarover mensen beschikken om cultuur over te dragen: enkel de mens beschikt over een gevorderde capaciteit tot het hanteren van symbolen, waardoor andere vormen van overdracht, zoals taal en de creatie van externe opslagplaatsen van kennis en informatie, mogelijk zijn Rock art panel near Kilmartin, Argyll in Scotland. Rare ringed rosette design also seen in Scotland and Ireland. c. 3000 bce - 700 bce, Bronze Age in Europe from the end of the Stone Age in Europe.

Componenten van cultuur: NORMEN Probleemsituaties Wat : “opvattingen over hoe men zich dient te gedragen” Normen ontstaan op een evolutieve manier (cf. SUMNER): Wetten en normen Effectieve handelingswijze Gewoonte (Sumner:folkways) Rationalisatie Normen (Sumner:mores) Sancties

Waarden en ideologieën Waarden = abstracte leefregels die fungeren als criteria bij het bepalen en het evalueren van gedrag, bvb. altruïsme Ideologie = congruente complexiteit van waarden, normen en denkbeelden die boven elke discussie verheven staat en die het bestaan en het functioneren van groepen verrechtvaardigt, bvb. nationalisme

The Inglehart Values Map visualizes the strong correlation of values in different cultures. Countries are clustered in a remarkably predictable way. Bron: http://www.worldvaluessurvey.com/

SOCIALE STRUCTUUR Bevat drie elementen: sociale posities netwerken van sociale relaties grenzen tussen sociale structuur en omgeving positie relatie Grens

Sociale rol, rollenset, statusset, rollenconflict, rollensegregatie! Sociale positie met rollenset In één persoon verenigd?: Statusset Nucleaire gezin Universiteit

Sociale rol, rollenset, statusset, rollenconflict, rollensegregatie!

INSTITUTIONALISERING. Cultuur en structuur raken elkaar vooral waar normen en waarden betrekking hebben op de interacties tussen personen of groepen van personen. Dit op-elkaar-betrokken-geraken noemt institutionalisering. Institutie: “constellatie van rollen die het gedrag van de leden van de samenleving (of een bepaalde deelgroep) reguleert met betrekking tot zekere waarden van het gemeenschapsleven” Twee parallelle processen Cultuurvorming: ontwikkeling van waarden en normen Structuurvorming: de vorming van netwerken van sociale relaties en posities uit de interacties tussen individuen

Structuurvorming Cultuurvorming

Voorbeeld van institutionalisering Cultuurvorming: milieubewustzijn en duurzame ontwikkeling Structurering: markt van CO2 emissierechten