Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen Vijfde lesuur: 31 januari 2013 Onderwerp: Toegewijde ACTie Jan te Winkel Klinisch Psycholoog en Psychotherapeut
Inhoud Kernvaardigheid Toegewijde actie Bespreking thuiswerk Zelf-als-context Hoe staat het met je waardenkompas? Kleine Vuurtoren Actie Evaluatie Vijf lesuren ACT Evaluatie ACT 2 ouderen
Thuiswerk 1 Hoe is het met jullie observerende zelf? Heeft iemand thuis nog een Baboesjka getekend? Oefening Waarnemer toegepast Kennisgenomen van Oefening Schaakbord?
Thuiswerk 2 Literatuur: 7 “Het zelf ontdekken en het zelf koppelen”: Kernboodschappen: Ondermijnen gehechtheid aan geconceptualiseerde zelf Bewustzijn opbouwen van het observerende zelf. Persoonlijke arbeid voor de clinicus: loopt jouw zelf je voor de voeten?
Toegewijde ACTie Versterken van de bereidheid van de oudere om het gedrag stap voor stap te veranderen in de richting van de zelfgekozen waarden waaraan de oudere zich verbonden heeft.
Bereidheid Bereidheid is niet willen: willen = graag hebben. Zijn de “Jan de Zwervers” welkom? Bereidheid heeft een alles of niets kenmerk: Bereidheid is net als springen) Bereidheid is alleen veilig te doseren door de situatie aan te passen: half bereid zijn = half zwanger zijn.
Experiëntiële oefening Plan voor een kleine vuurtoren actie Schrijf op de envelop je naam en het adres waarop je je vuurtoren actie over vier weken toegezonden krijgt Een vuurtorenactie is een actie om je gedrag stap voor stap te veranderen in de richting van je zelfgekozen waarde
Vuurtoren actie Mijn doel is: Dit is in de richting van de volgende waarde (m.a.w: mijn vuurtoren is): De acties die ik ga ondernemen om dit doel te bereiken zijn (wees precies/concreet):
Vuurtorenactie (vervolg) 2. Om dit doel te bereiken ben ik bereid ruimte te maken voor de volgende onaangename ervaringen: Gedachten/herinneringen: Gevoelens: Opwellingen/aandrangen:
Vuurtorenactie (vervolg) 3. Het zou nuttig zijn tegen mezelf te zeggen dat:
Vuurtoren actie (vervolg) 4. Ik kan het doel in kleine stappen verdelen. De kleinste en gemakkelijkste stap om te beginnen is: Tijd, dag en datum waarop ik een eerste stap zet:
Evaluatie Vijf lesuren ACT Ouderen Wat vond je waardevol in de vijf lesuren ACT Ouderen?
Evaluatie Vijf lesuren ACT Ouderen Wat ga je met deze ervaring doen?
Evaluatie ACT 2 ouderen 13 x wekelijks op de woensdagochtend een uur ervaringsgerichte psychotherapie training en een uur beeldende therapie 10 deelnemers (3 mannen 7 vrouwen) Drop out 2
Programma Eén Kennismakingsochtend Twee ochtenden Waarden Twee ochtenden Acceptatie Twee ochtenden Cognitieve Defusie Twee ochtenden Mindfulness Twee ochtenden Zelf-als-context Eén ochtend Toegewijde ACTie Eén ochtend Evaluatie
Meting FIT -60 in week 1 en week 12 Vragenlijst in te vullen voor Eindevaluatie Plan: derde meting na vijf maanden
Resultaat Groep Scores op alle vaardigheden behalve hier-en-nu verbeteren Score toegewijde actie significant Aanwijzing dat bij grotere groep FIT-60 totaal score ook significant verbetert
Resultaat individueel Lees vignet en verslag in hoofdstuk 3 “Number to treat”= 2 Indruk: ACT ouderen werkt het beste bij ouderen met (veel) eerdere behandelingen die weinig (of geen) resultaat opleverden
Wat gaan wij er mee doen? ACT 3: 15 woensdagochtenden: 2 x kennismaking; 2 x acceptatie; 2x cognitieve defusie; 2 x mindfulness; 2 x zelf-als-context; 2 x waarden; 2 x toegewijde actie en evaluatie Vereenvoudigde Mindfulness: ankeren in ademhaling, bodyscan, dagelijkse aandacht, met aandacht eten en drinken en gewoontebrekers
Dank voor jullie aandacht!