Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Evaluatie van mentorprojecten
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Welkom bij de 4e workshop over:
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
  Droogbed (+) cursus.
ACT iviteitenweger Acceptance and Commitment Therapy
Hogescholen in Dialoog
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Steven C. Hayes, PH.D. Nico Warnez 1BaTP AO
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Welkom bij de 4e workshop over:
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Enquête.
Lastige gevoelens van de therapeut: op of onder de tafel?
Met handen en voeten geloven 1
CanDo Coaching.
Mindfulness.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Samen sterk in verandering
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Visie & Strategie.
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
Onderzoeksvaardigheden 3
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
ACT = PSYCHOLOGISCHE FLEXIBILITEIT
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Opdrachten en eindopdracht
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
INFORMATIE OVER VERGEETACHTIGHEID EN DEMENTIE
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Toegewijde actie.
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Welkom instructeurs!.
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
ACT model van menselijk functioneren
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Herhalen en toepassen in een crisisplan
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Waarden en toegewijde actie
‘In veilige handen’ Welkom en kennismaking
Welkom bij DAIly NURSE.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen Vijfde lesuur: 31 januari 2013 Onderwerp: Toegewijde ACTie Jan te Winkel Klinisch Psycholoog en Psychotherapeut

Inhoud Kernvaardigheid Toegewijde actie Bespreking thuiswerk Zelf-als-context Hoe staat het met je waardenkompas? Kleine Vuurtoren Actie Evaluatie Vijf lesuren ACT Evaluatie ACT 2 ouderen

Thuiswerk 1 Hoe is het met jullie observerende zelf? Heeft iemand thuis nog een Baboesjka getekend? Oefening Waarnemer toegepast Kennisgenomen van Oefening Schaakbord?

Thuiswerk 2 Literatuur: 7 “Het zelf ontdekken en het zelf koppelen”: Kernboodschappen: Ondermijnen gehechtheid aan geconceptualiseerde zelf Bewustzijn opbouwen van het observerende zelf. Persoonlijke arbeid voor de clinicus: loopt jouw zelf je voor de voeten?

Toegewijde ACTie Versterken van de bereidheid van de oudere om het gedrag stap voor stap te veranderen in de richting van de zelfgekozen waarden waaraan de oudere zich verbonden heeft.

Bereidheid Bereidheid is niet willen: willen = graag hebben. Zijn de “Jan de Zwervers” welkom? Bereidheid heeft een alles of niets kenmerk: Bereidheid is net als springen) Bereidheid is alleen veilig te doseren door de situatie aan te passen: half bereid zijn = half zwanger zijn.

Experiëntiële oefening Plan voor een kleine vuurtoren actie Schrijf op de envelop je naam en het adres waarop je je vuurtoren actie over vier weken toegezonden krijgt Een vuurtorenactie is een actie om je gedrag stap voor stap te veranderen in de richting van je zelfgekozen waarde

Vuurtoren actie Mijn doel is: Dit is in de richting van de volgende waarde (m.a.w: mijn vuurtoren is): De acties die ik ga ondernemen om dit doel te bereiken zijn (wees precies/concreet):

Vuurtorenactie (vervolg) 2. Om dit doel te bereiken ben ik bereid ruimte te maken voor de volgende onaangename ervaringen: Gedachten/herinneringen: Gevoelens: Opwellingen/aandrangen:

Vuurtorenactie (vervolg) 3. Het zou nuttig zijn tegen mezelf te zeggen dat:

Vuurtoren actie (vervolg) 4. Ik kan het doel in kleine stappen verdelen. De kleinste en gemakkelijkste stap om te beginnen is: Tijd, dag en datum waarop ik een eerste stap zet:

Evaluatie Vijf lesuren ACT Ouderen Wat vond je waardevol in de vijf lesuren ACT Ouderen?

Evaluatie Vijf lesuren ACT Ouderen Wat ga je met deze ervaring doen?

Evaluatie ACT 2 ouderen 13 x wekelijks op de woensdagochtend een uur ervaringsgerichte psychotherapie training en een uur beeldende therapie 10 deelnemers (3 mannen 7 vrouwen) Drop out 2

Programma Eén Kennismakingsochtend Twee ochtenden Waarden Twee ochtenden Acceptatie Twee ochtenden Cognitieve Defusie Twee ochtenden Mindfulness Twee ochtenden Zelf-als-context Eén ochtend Toegewijde ACTie Eén ochtend Evaluatie

Meting FIT -60 in week 1 en week 12 Vragenlijst in te vullen voor Eindevaluatie Plan: derde meting na vijf maanden

Resultaat Groep Scores op alle vaardigheden behalve hier-en-nu verbeteren Score toegewijde actie significant Aanwijzing dat bij grotere groep FIT-60 totaal score ook significant verbetert

Resultaat individueel Lees vignet en verslag in hoofdstuk 3 “Number to treat”= 2 Indruk: ACT ouderen werkt het beste bij ouderen met (veel) eerdere behandelingen die weinig (of geen) resultaat opleverden

Wat gaan wij er mee doen? ACT 3: 15 woensdagochtenden: 2 x kennismaking; 2 x acceptatie; 2x cognitieve defusie; 2 x mindfulness; 2 x zelf-als-context; 2 x waarden; 2 x toegewijde actie en evaluatie Vereenvoudigde Mindfulness: ankeren in ademhaling, bodyscan, dagelijkse aandacht, met aandacht eten en drinken en gewoontebrekers

Dank voor jullie aandacht!