Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe blijf ik gemotiveerd
Advertisements

Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
InaIna in gesprek studiebegeleiding in dialoog 15 september 2011 Ina ter Avest Gerda van Straten Birgitta Ruther.
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Sollicitatiegesprek.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
ACT iviteitenweger Acceptance and Commitment Therapy
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Reflectie.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Het leven geeft te denken
CanDo Coaching.
Mindfulness.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Het begint bij het jonge kind
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Het leven is een taart Ons leven bestaat uit de invulling van taartpunten. Het zijn levensterreinen die voor mensen vaak belangrijk zijn. Deze opdracht.
Visie & Strategie.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Kaarten op tafel.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Reflecteren.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
GROEIEN MET JE IDENTITEIT. EVEN VOORSTELLEN… WAT IS EEN KLANT?
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Studieloopbaanbegeleiding
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Bepaal jouw SuperPowers!
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
ACT model van menselijk functioneren
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Duurzame inzetbaarheid
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Transcript van de presentatie:

Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen Eerste lesuur: 30 augustus 2012 Onderwerp: Waarden Jan te Winkel Klinisch Psycholoog en Psychotherapeut

Inhoud ACT ouderen: kernvaardigheid waarden Experiëntiële oefening Hoe flexibel ben jij? (FIT-60) Ervaringen ACT ouderen? Waardenkompas Thuiswerk voor 27 september 2012

Vuurtorenmetafoor

Kernvaardigheid waarden De oudere helpen met het zich bewust worden en centraal stellen van waarden. Waarde zijn geen doelen maar richtingaanwijzers. Als waarden duidelijk zijn heeft de oudere een kompas om de richting te bepalen en een houvast om emotionele moeilijkheden te door staan.

Experiëntiële oefening Het vaststellen van richtinggevende waarden als therapeut

Eigen ervaringen ACT? ACT ouderen?

Assesment Hoe flexibel ben jij? FIT-60 Denk je dat FIT-60 toepasbaar is voor ouderen? Intake gesprek ACT Literatuur

Kernboodschap literatuur 30/8 Hoofdstuk 1: Het dilemma van het menselijk lijden: aanname van de destructieve normaliteit Hoofdstuk 2: De filosofische en theoretische fundamenten van ACT: rol van de context, pragmatisch waarheidscriterim, leren door ervaring en regelgeleidgedrag (Relational Frame Theory)

Waarden: kernboodschappen Iedereen heeft waarden Waarden zijn richtinggevend Het verschil tussen doelen en waarden Er is een onderscheid tussen sociaal opgelegde waarden en waarden van jezelf Gedrag is een reflectie van waarden

Waardenkompas Hulpmiddel om helder te krijgen wat je waarden zijn, maar ook wat je belemmert om volgens je waarden te handelen.

Werkwijze Waardenkompas Eerst stilstaan bij hoe je leven er nu uitziet in de tien gebieden Wat betekent ieder gebied voor jouw? Hoe ben je er mee bezig? Ben je er tevreden over? Wil je het anders? Hoe komt het dat het niet gaat zoals jij het wil?

Werkwijze Waardenkompas Bepaal van alle levensgebieden hoe belangrijk het voor je is (0 – 10) Bedenk voor ieder levensgebied met score > 0 de waarden die je nastreeft. Toets met: “Als niemand wist dat ik hiermee was, zou ik het dan toch doen?” Ga dan na op ieder levensgebied na hoe je je eigen gedrag beoordeelt. Is het in overeenstemming met de waarde die je nastreeft? Geef weer in een cijfer in hoeverre je handelt naar je waarden? Kijk naar het verschil tussen hoe je handelt en zou willen handelen. Onderzoek de hindernissen die je belemmeren om te doen wat je wilt doen. Vul deze hindernissen in.

Thuiswerk 27 september 2012 Vul eigen waarden kompas verder in en neem minimaal één waardenkompas in met een oudere (meer mag ook). Neem iets mee van huis wat staat voor wat voor jou in je leven waardevol is Lees 3 “Het ACT-model voor psychopathologie en menselijk lijden (65 – 96) en 8 Waardengerichtheid (213 – 243)