Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van eigen onderzoek
Advertisements

Leren in vijf dimensies
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Hogere denkvaardigheden
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Peter den Hollander Docent Nederlands Docent Communicatievaardigheden Directeur.
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
PO Aërosolen en vuile lucht
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Zakelijk lezen Nederlands.
Formuleren onderzoeksvraag
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Project Informatiekunde werkgroepsbijeenkomst 17 april 2003.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Leesvoorkeurenonderzoek
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Soorten en typen onderzoek
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Kwantitatief onderzoek
Kennis verbreden en verdiepen
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Onderzoek doen een methodische aanpak
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
PSO. Praktisch school onderzoek.
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Kwalitatief interview(en) Maar waaróm geeft de respondent dat antwoord? Samen onderzoeken.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Observeren Les 3.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
SET schrijfvaardigheid H5
Het forum.
Financiële zelfredzaamheid
Praktijkgericht onderzoek
Onderzoeken 1HV.
Praktijkgericht onderzoek
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden

Onderzoeksmethode Onderzoeksmethode vloeit voort uit onderzoeksvraag Bepaalt de richting van het onderzoek Bepaalt de route van het onderzoek Bepaalt de tussenstappen van het onderzoek (deelvragen)

Stappenplan onderzoeksmethode Wat is je onderzoeksfunctie? Beschrijvend Vergelijkend Definiërend Evaluerend Verklarend Verkennend Ontwerpend Wat is je onderzoekseenheid? (verkrijgen van informatie) Kwantitatief onderzoek (cijfermatig / hoeveelheden onderzoek) Kwalitatief onderzoek (waarnemend onderzoek)

Onderzoeksfunctie: beschrijvend Je wilt iets (product) verkennen en / of in kaart brengen Typische beschrijvingsvragen zijn: Wat zijn de kenmerken? Welke eigenschappen heeft het? Waaruit bestaat het? Wie of wat zijn erbij betrokken? Wat zijn de belangrijkste stappen? Hoe ziet het eruit? Methode: Analyse van bestaand materiaal Enquête Inhoudsanalyse casestudy

Onderzoeksfunctie: vergelijkend Als je de overeenkomsten of verschillen tussen twee of meer dingen (producten) wilt vergelijken. Typische vergelijkingsvragen: Wat zijn de verschillen? Wat zijn de overeenkomsten? Waar(in) zijn ze anders? Op welke punten stemmen ze overeen? Zijn ze hetzelfde? Methode Enquête Experiment Observatie Analyse van bestaand materiaal

Onderzoeksfunctie: definiërend Als je de verhouding van een product of onderzoekseenheid tot een bepaalde klasse wilt bepalen Typische definiëringvragen: In welke klasse kan het worden ondergebracht? In welke familie / groep hoort het thuis? Wat is de aard, de plaats in het grotere geheel? Hoe kan het getypeerd worden? Waar is het een voorbeeld van? Methode: Observatie Analyse van bestaand materiaal Inhoudsanalyse Enquête literatuuronderzoek

Onderzoeksfunctie: evaluerend Als je een of meer producten / onderzoekseenheden wilt beoordelen in het licht van een norm. Typische evaluerende vragen: Wat is de waarde ervan? Hoe goed werkt het? Wat zijn de positieve / negatieve punten? Hoe geschikt is het? Hoe wenselijk is het? Wat zijn de voordelen / nadelen? Methode: Open interviews Enquête Groepsgesprek

Onderzoeksfunctie: verklarend Als je iets in verband wil brengen of naar een verklaring zoekt voor een bepaald product of verschijnsel. Typische verklaringsvragen: Waarom is dat zo? Hoe komt dat? Waar is dit een gevolg van? Welke redenen zijn er? Wat zijn de achtergronden? Hoe kon dit gebeuren? Methode: Enquête Observatie Experiment

Onderzoeksfunctie: verkennend Als je een beeld probeert te krijgen over omvang, oorzaak, verklaring, inzicht, etc. voor een bepaald product of verschijnsel. Typische verkenningsvragen: Wat is de historie? Wat zijn de belangrijkste oorzaken? Wat ging er aan vooraf? Wat zijn de achtergronden? Is er een verband tussen X en Y? Methode: Enquête Observatie Experiment

Onderzoeksfunctie: ontwerpend Als je een ingreep of maatregel wilt voorstellen die tot verbetering of oplossing leidt. Typische ontwerpvragen: Wat kan er aan gedaan worden? Hoe kan het verbeterd worden? Wat zijn geschikte maatregelen? Wat moet er wel en niet gebeuren? Methode: Enquête Observatie Experiment Open interviews Groepsgesprek Let op: Aan een ontwerpend onderzoek gaan eerst evaluerende, verklarende en/of verkennende vragen vooraf!

Onderzoeksfunctie: tot slot Een onderzoek kan meerdere onderzoeksfuncties bevatten Voorbeeld: evaluerend onderzoek en ontwerpend

Opdracht Werk in groepen van vier Bestudeer met elkaar de scripties van vorig jaar Vraag 1: wat is de onderzoeksfunctie van de scriptie? Vraag 2: welke methode van onderzoek is gekozen om de onderzoeksvraag te beantwoorden?

Voorbeeld onderzoeksplan http://www.cs.ru.nl/mtl/scripties/2007/MehmetAnukPvA.pdf