Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden
Onderzoeksmethode Onderzoeksmethode vloeit voort uit onderzoeksvraag Bepaalt de richting van het onderzoek Bepaalt de route van het onderzoek Bepaalt de tussenstappen van het onderzoek (deelvragen)
Stappenplan onderzoeksmethode Wat is je onderzoeksfunctie? Beschrijvend Vergelijkend Definiërend Evaluerend Verklarend Verkennend Ontwerpend Wat is je onderzoekseenheid? (verkrijgen van informatie) Kwantitatief onderzoek (cijfermatig / hoeveelheden onderzoek) Kwalitatief onderzoek (waarnemend onderzoek)
Onderzoeksfunctie: beschrijvend Je wilt iets (product) verkennen en / of in kaart brengen Typische beschrijvingsvragen zijn: Wat zijn de kenmerken? Welke eigenschappen heeft het? Waaruit bestaat het? Wie of wat zijn erbij betrokken? Wat zijn de belangrijkste stappen? Hoe ziet het eruit? Methode: Analyse van bestaand materiaal Enquête Inhoudsanalyse casestudy
Onderzoeksfunctie: vergelijkend Als je de overeenkomsten of verschillen tussen twee of meer dingen (producten) wilt vergelijken. Typische vergelijkingsvragen: Wat zijn de verschillen? Wat zijn de overeenkomsten? Waar(in) zijn ze anders? Op welke punten stemmen ze overeen? Zijn ze hetzelfde? Methode Enquête Experiment Observatie Analyse van bestaand materiaal
Onderzoeksfunctie: definiërend Als je de verhouding van een product of onderzoekseenheid tot een bepaalde klasse wilt bepalen Typische definiëringvragen: In welke klasse kan het worden ondergebracht? In welke familie / groep hoort het thuis? Wat is de aard, de plaats in het grotere geheel? Hoe kan het getypeerd worden? Waar is het een voorbeeld van? Methode: Observatie Analyse van bestaand materiaal Inhoudsanalyse Enquête literatuuronderzoek
Onderzoeksfunctie: evaluerend Als je een of meer producten / onderzoekseenheden wilt beoordelen in het licht van een norm. Typische evaluerende vragen: Wat is de waarde ervan? Hoe goed werkt het? Wat zijn de positieve / negatieve punten? Hoe geschikt is het? Hoe wenselijk is het? Wat zijn de voordelen / nadelen? Methode: Open interviews Enquête Groepsgesprek
Onderzoeksfunctie: verklarend Als je iets in verband wil brengen of naar een verklaring zoekt voor een bepaald product of verschijnsel. Typische verklaringsvragen: Waarom is dat zo? Hoe komt dat? Waar is dit een gevolg van? Welke redenen zijn er? Wat zijn de achtergronden? Hoe kon dit gebeuren? Methode: Enquête Observatie Experiment
Onderzoeksfunctie: verkennend Als je een beeld probeert te krijgen over omvang, oorzaak, verklaring, inzicht, etc. voor een bepaald product of verschijnsel. Typische verkenningsvragen: Wat is de historie? Wat zijn de belangrijkste oorzaken? Wat ging er aan vooraf? Wat zijn de achtergronden? Is er een verband tussen X en Y? Methode: Enquête Observatie Experiment
Onderzoeksfunctie: ontwerpend Als je een ingreep of maatregel wilt voorstellen die tot verbetering of oplossing leidt. Typische ontwerpvragen: Wat kan er aan gedaan worden? Hoe kan het verbeterd worden? Wat zijn geschikte maatregelen? Wat moet er wel en niet gebeuren? Methode: Enquête Observatie Experiment Open interviews Groepsgesprek Let op: Aan een ontwerpend onderzoek gaan eerst evaluerende, verklarende en/of verkennende vragen vooraf!
Onderzoeksfunctie: tot slot Een onderzoek kan meerdere onderzoeksfuncties bevatten Voorbeeld: evaluerend onderzoek en ontwerpend
Opdracht Werk in groepen van vier Bestudeer met elkaar de scripties van vorig jaar Vraag 1: wat is de onderzoeksfunctie van de scriptie? Vraag 2: welke methode van onderzoek is gekozen om de onderzoeksvraag te beantwoorden?
Voorbeeld onderzoeksplan http://www.cs.ru.nl/mtl/scripties/2007/MehmetAnukPvA.pdf