Inspectie in de zelfstandige kinderopvang najaar 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Hét aanspreekpunt voor uitwisseling van zorgcommunicatie eOverdracht 23 september 2013.
Edushock leerfestival
Doublet deel 1 – de basis.
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Definitief voorstel continurooster + De stemprocedure. 20 mrt
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
Veelgestelde vragen over het decreet 19 maart 2014.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Ervaring project Op Eigen Benen Vooruit Projectleidersbijeenkomst 6 september Trudi Taat Verpleegkundig Specialist.
Thema Personen werkzaam in de kinderopvang Versie 22 november 2013.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Toezicht op MDT’s Informatiedag VAPH/IJH 13 juni 2012.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Naar het Jaareinde toe
Goed onderwijs maken we samen!
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
RISICOTAXATIE-INSTRUMENT (RITI-schaal)
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Voorontwerp decreet Voorschoolse Kinderopvang 6 mei 2011.
12/06/2013 De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
Aanpak en praktijkervaring
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Financiële inspecties
WELKOM ZORGINSPECTIE.
Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Zorginspectie en MeMoQ Monitoringinstrument in de praktijk
Transcript van de presentatie:

Inspectie in de zelfstandige kinderopvang najaar 2012

Inhoud Over Zorginspectie Over de inspectie Wie zijn we ? Wat doen we (niet) ? Over de inspectie Inspectiebezoek in de zelfstandige sector Reden ? Hoe ? Wat na de inspectie ?

Wie zijn we? Agentschap (organisatie) van de Vlaamse overheid Beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin (minister Jo Vandeurzen) Zorginspectie en Kind en Gezin zijn twee verschillende organisaties

Wat doen we? Zorginspectie inspecteert alle voorzieningen die zorg aanbieden en stelt daarover een verslag op kinderopvang woonzorgcentra ziekenhuizen voorzieningen voor personen met een handicap …

Wat doen we? Zorginspectie gaat na of voorzieningen de wetgeving volgen Wetgeving toepassen = voorwaarde voor attest of erkenning Zorginspectie of K&G maken deze wetgeving niet maar de minister, de Vlaamse regering of het Vlaams Parlement

Wat doen we niet? Zorginspectie beslist niet over de mogelijke gevolgen van een inspectie Dat doet telkens een andere organisatie … Voor de kinderopvang is dit Kind en Gezin Voorzieningen kunnen bij Kind en Gezin terecht voor: het volledige dossier vragen of advies verbeterplannen / intenties

Wat doen we niet? Zorginspectie zegt niet hoe u moet werken: niet onze opdracht wel verduidelijking over inhoud van wetgeving verwijzing waar u informatie kan vinden Zorginspectie beheert uw dossier niet (dat doet Kind en Gezin)

Voorstelling van het team 2012 29 inspecteurs + 1 teamverantwoordelijke 2 inspecteurs deels functie van coach en inspecteur Eigen regio maar regelmatig uitwisseling van opdrachten Inspecteurs: diploma hoger onderwijs/bachelor (verpleging, maatschappelijk werk, kleuterleider, regent, psychologisch assistent …) - teamverantwoordelijke is pedagoge Veel praktijkervaring vanuit dagdagelijkse, jarenlange inspectie ervaring

Voorstelling van het team 2012 Driewekelijks overleg met alle inspecteurs Supervisie i.f.v. afstemming tussen inspecteurs Vragen/problemen rond bezoeken/vaststellingen worden voorgelegd aan coachen/ teamverantwoordelijke Jaarlijkse evaluatie- en planningsgesprekken Systematisch aanbod van opleiding/vorming Werkgroepen bereiden concrete werkwijze voor Veel aandacht voor de afstemming tussen inspecteurs, maar blijft mensenwerk

Inspectie in de zelfstandige sector Op vraag of in opdracht van Kind en Gezin, of op eigen initiatief van Zorginspectie Reden van inspectiebezoek (verlenging van attest, aanvraag financiële ondersteuning, klacht, verhuis, opvolging…) bepaalt: duur van het inspectiebezoek elementen die aan bod komen of volledige opvangsituatie of een deel ervan bekeken wordt

Inspectie in de zelfstandige sector Stemt de werking overeen met de wetgeving ? Inhoud van wetgeving en leidraden voor de voorzieningen zijn te vinden op www.kindengezin.be Tip: wetgeving/leidraad doornemen helpt om een inspectiebezoek voor te bereiden Met standaard werkdocumenten = afstemming tussen de inspecteurs

Hoe verloopt een inspectie? In principe: onaangekondigd de opvang moet op ieder moment aan de voorwaarden voldoen inspecteur probeert de werking zo weinig mogelijk te (ver)hinderen Momentopname

Hoe verloopt een inspectie? Gesprekken met verantwoordelijke/ medewerkers Observatie (bv. via Kwapoi) Bezoeken van lokalen van de opvang Documenten inkijken Vaststellingen bespreken met gesprekspartner(s), kans om toe te lichten of te nuanceren

Hoe verloopt een inspectie? Vaststellingen worden opgedeeld in tekorten en aandachtspunten Tekort werking stemt niet overeen met de regelgeving en de verplichte elementen uit de leidraad moet bijgestuurd worden Aandachtspunt iets wat afwijkt van een aanbeveling van Kind en Gezin niet verplicht weg te werken wel aan te raden: veel aanbevelingen van Kind en Gezin zijn immers wetenschappelijk onderbouwd

Concreet Verschil in inspectie tussen erkende sector en zelfstandige sector: verschillende regelgeving is hier de oorzaak ! Toekomst (vergunning): eenzelfde wetgeving en eenzelfde inspectie voor alle gezinsopvang en alle groepsopvang Inspectie = momentopname: maakt het moeilijk /onmogelijk om te vergelijken tussen bezoeken/verslagen - iedere situatie/ moment is verschillend Wetgeving wijzigt: dit heeft impact op vaststellingen - een inspecteur bepaalt niet de inhoud van de wetgeving

Concreet Hoe kijkt een inspecteur naar de werking? De wetgeving bepaalt de aspecten en de inhoud van de aspecten die tijdens een inspectiebezoek aan bod komen Voor de concrete invulling van de pedagogische aspecten is de Kwapoi (Z-Kwapoi) de referentie (zie www.kindengezin.be)

Concreet In principe 1 inspecteur, soms 2 omwille van gelijktijdige observatie, het leren van mekaar, opleiding van nieuwe collega’s … Duur van bezoek varieert: 1u tot 4 u (met observatie Kwapoi in principe langer dan 3u) Kwapoi is een instrument dat Zorginspectie moet gebruiken (=wetgeving) - alternatief voor Kwapoi wordt de volgende jaren ontwikkeld Onaangekondigd: is regel, ook internationaal Frequentie van bezoeken ligt niet vast

Concreet Tips: Goed op de hoogte zijn van wetgeving (via leidraad) dit neemt stress en onduidelijkheid over vaststellingen weg Personeel leren omgaan met inspectie Je kan de inspecteur ook tijdens het bezoek bevragen over de vaststellingen en reactie geven

Wat na het inspectiebezoek? Voorziening ontvangt ontwerpverslag Het ontwerpverslag bestaat uit: leeswijzer (werkwijze van inspectie) het verslag bestaat uit rubrieken met wetgeving Bv. verplichte documenten, bezetting, veiligheid van ruimten, hygiëne en gezondheid, …. enkel rubrieken die aan bod kwamen tijdens het bezoek komen in het verslag terecht

Wat na het inspectiebezoek? Per rubriek noteert de inspecteur tekorten of aandachtspunten Geen positieve vaststellingen in het verslag Inspecteur weegt af of kwaliteit voldoende gegarandeerd is. belang van kind staat steeds centraal ! bij twijfel: intern overleg Inspecteur geeft op basis van de afweging een advies aan Kind en Gezin

Wat na de inspectie? Na ontvangst van ontwerpverslag 14 kalenderdagen om te reageren op onjuistheden in het inspectieverslag: een fout e-mailadres, onduidelijk omschreven vaststelling… reactie@zorginspectie.be

Wat na de inspectie? Geen reactie: na 14 dagen wordt het verslag definitief Wel reactie: inspecteur heeft 14 kalenderdagen tijd om reactie te verwerken nadien definitief Definitieve verslag (+ reactie) bezorgt Zorginspectie aan Kind en Gezin

Wat na de inspectie? Kind en Gezin spreekt zich uit over mogelijke gevolgen van de inspectie Verbeterplannen/Intenties: voorleggen aan Kind en Gezin - niet aan Zorginspectie Kind en Gezin beantwoordt uw vragen … Dus: verdere communicatie verloopt via Kind en Gezin en niet met Zorginspectie

Concreet Positieve elementen: niet expliciet in het verslag - wel per rubriek beschreven als er geen tekorten zijn; of deze weggewerkt werden Gemiddeld 10 dagen vooraleer je verslag ontvangt - uitzonderingen mogelijk Reactie kan maar niet op regelgeving of vaststelling van inspecteur K&G krijgt hetzelfde verslag als de voorziening na verloop van de reactietermijn Toekomst: verslag via e-mail maar hiervoor moet het juiste e-mailadres gekend zijn via dossier K&G

Enkele cijfers In 2011 1880 inspecties in de zelfstandige sector waarvan 645 met Kwapoi-observatie 13 keer een score lager dan 3 50 keer een score lager dan 4 bij aanvraag financiële ondersteuning gemiddelde score= 4,64 155 keer (=12 %) werd naar aanleiding van een inspectiebezoek een negatief advies gegeven door ZI Conclusie: de kwaliteit, het toepassen van regels is globaal genomen in orde in de sector

Een klacht over het verloop van de inspectie? Klachtenbehandelaar van Zorginspectie onafhankelijk van het inspectieteam klachten@zorginspectie.be Beroep als je niet tevreden bent over de afhandeling van de klacht: Vlaamse Ombudsdienst

Klantenbevraging Zorginspectie wil kwaliteit bieden Bevraging van voorzieningen via onafhankelijk bureau (Dimarso) Resultaten op www.zorginspectie.be Voorbije 3 jaar:+/- 85 % is tevreden tot zeer tevreden over inspectiebezoeken

Tot slot… Opvragen van inspectieverslagen Iedereen kan inspectieverslagen opvragen Veel ouders doen dat Vanaf 1 juli 2011 enkel nog via Zorginspectie openbaarheid@zorginspectie.be Wel steeds controle en screenen op privacygevoelige informatie