Uitdagingen en opgaven voor het Beleidsplan Ruimte Expertenforum Beleidsplan Ruimte Georges Allaert, Tom Coppens, Griet Celen, Hans Bruyninckx, Dirk Lauwers,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Advertisements

Werkgroep: ruimtelijke ordening en stedelijke omgeving Voorzitter: George Allaert Secretaris: Axel Verachtert.
Visie Natuur en Landschap Goeree-Overflakkee
Presentatie voor de lokale Algemene Vergadering januari 2014 Aanpassingen aan het natuurdecreet Verkiezingscampagne Natuurpunt.
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Ruimte voor wonen 1 Stephaan Barbery dienst ruimtelijke planning 26 november 2009.
GrondGebruiks modellering, Toepassing Land Use Scanner in Suriname.
Nationaal Landschap Laag Holland in ontwikkeling
Anticiperen op klimaatveranderingen KLIMAATADAPTATIE.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Bevolkings- ontwikkeling Krimp Vergrijzing en Ontgroening
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Natuurbescherming en vakbondswerk(?) Bert De Wel, ACV studiedienst.
De zee. Ecologie Economie Maatschappij Olielozingen Luchtverontreiniging Constante druk op het zee systeem Ecologie Economie Maatschappij Visserij.
Workshop Wonen en zorg voor mekaar?!
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Wat vooraf ging ViA-rondetafel 3 december 2010 Partnerdialoog 6 oktober 2011 Beslissing Vlaamse Regering 28 januari 2011 Lentecampagne Partnerdialoog.
Beleidsplan Ruimte Vlaanderen
Wat vooraf ging ViA-rondetafel 3 december 2010 Partnerdialoog 6 oktober 2011 Beslissing Vlaamse Regering 28 januari 2011 Lentecampagne Partnerdialoog.
EER Economische Effect Rapportage
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Domotica beleid en inzet VWS
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Vooraf: van - naar.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
Vereniging voor Waterstaat en Landinrichting Een terugblik over de financiën van 2007 t/m 2013, maar ook de uitgangspunten om een gezonde vereniging te.
Trends en discussies op de woningmarkt
Young meet the Elders Tammo Oegema 13 november 2013 YME 13nov14.
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
Het thema in het Jaar van de Boerderij Herbestemmen Gerard Hendrix projectleider AEN.
Spelen met een bak getallen
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
ONTWERP Gemeentelijk ruimtelijk structuurplan LENNIK Informatie- en toelichtingsvergadering 21/01/2012.
Bevolkingsprojecties voor Regio Brugge - Oostende Johan Surkyn en Liza Lauwers 1.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Ontwikkelingen in de veehouderij innovaties en afwegingen Monica Commandeur 4 juni 2010.
Expertenforum beleidsplan Ruimte Georges Allaert, Tom Coppens, Griet Celen, Dirk Lauwers, Hubert Gulinck Linda Boudry, Peter Swinnen, Bart Steenwegen,
ANB Project Ecosysteemdiensten in Vlaanderen Een verkennende inventarisatie van ecosysteemdiensten en potentiële ecosysteemwinsten Workshop Ecosysteemdiensten.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
THEMA: LANDBOUW EN VOEDSELZEKERHEID (werktitel) Veerkracht zit om te beginnen in de ‘ontlading’, loskoppeling en herijking van twee woorden  LANDBOUW:
Bodembescherming Martien Swerts dienst Land en Bodembescherming Departement LNE Vlaamse Overheid.
Werkpakket 2: Veerkracht Klimaatschokken Barbara Tempels & Els Terryn Prof. Georges Allaert AMRP (Ugent)
Verwelkoming en situering Workshop 1 Steunpunt Ruimte Brussel, 23 mei 2012 Georges Allaert, coördinator Steunpunt Ruimte (UGent)
Boeren en tuinders zijn en blijven betekenisvol voor de samenleving! Hans Huijbers VVD bijeenkomst Bernheze 21 mei.
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Natuurrealisatie in Brabant & Groen Ontwikkelfonds Brabant
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Verbinden van stedelijke ontwikkelingen en de bescherming van soorten:
Noord-Brabant, klimaatbestendig en waterrobuust
Circulaire economie als strategie voor systeemverandering
Waarde creëren door samenwerking sociale en reguliere economie
Ruimtelijke ordening Een kwestie van keuzes.
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
Omgevingswet en Gezondheid
Duurzame verstedelijking
Natuurrealisatie in Brabant & Groen Ontwikkelfonds Brabant
Leegstand en regionale samenwerking
Nationale Omgevingsvisie
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Pleidooi voor ... een sterk ruimtelijk beleid en voor
Transcript van de presentatie:

Uitdagingen en opgaven voor het Beleidsplan Ruimte Expertenforum Beleidsplan Ruimte Georges Allaert, Tom Coppens, Griet Celen, Hans Bruyninckx, Dirk Lauwers, Linda Boudry, Peter Swinnen, Bart Van Steenwegen, Hubert Gulinck

Het BRV Expertenforum

Inhoud Onze lezing van de maatschappelijke uitdagingen uit het groenboek. Is het huidige planningskader achterhaald? Breekpunten voor het beleidsplan

VAN 6 NAAR 7 MILJOEN

Bevolkingsgroei

Bron: VITO 2011 Bebouwde ruimte in Vlaanderen in het BAU % % % % %

IN BEWEGING BLIJVEN

vervoerswijzekeuze Vlaanderen versus intrastedelijk (OVG)

Boussauw, K, 2011

‘autoverplaatsingen nemen 77% voor hun rekening in totaal afgelegde kilometers’ ’86% van de Vlaamse huishoudens bezit minstens 1 auto’ ‘in 2009 stonden automobilisten bijna 4 miljoen uren in de file’

KLIMAAT

Bron: Ccaspar 2012

Bron, Bomans,2012 op basis van VITO + Ccaspar

Bron, P Meire, 2013

Bron: administratie gezondheidszorg

BIO-DIVERSITEIT & BIO-PRODUCTIEVE RUIMTE

Bron: Urban Unlimited, 2012

RUIMTE VOOR ECONOMIE

Bron. Cabus, P, Allaert, G en Van Haverbeke, W., 2001

BESLUIT

Besluit Het Business as usual- model is niet houdbaar omwille van – verlies aan ecosysteemdiensten – congestie – Leefmilieu en gezondheid – Versnippering en fragmentatie – Klimaatadaptatie -> dwingend karakter van verweving, verknoping, verdichting en vernetting als fundamentele toetsstenen van ruimtelijk beleid

Verdroging Vergrijzing Verlies van natuurwaarden Hoge gronddruk Kansen voor energieproductie Kansen voor grensoverschrijdende natuur en watersystemen Extreme druk op ruimte Versnippering Overstromingen Congestie Druk op vastgoedprijzen Kansen voor verweving Kansen voor Transit oriented development Kansen voor stedelijke landbouw Kansen voor verrassende allianties Nood aan ruimte voor bedrijven Verlies aan cultuurwaarden Versnippering Kansen voor cultuurwaarden en landschapsontwikkeling Overstromingen en watertekort Vergrijzing Potenties voor windenergie Druk op ecologische waarden Versnippering Verlies aan cultuurwaarden Verdroging Kans voor waterboeren Kansen voor waterlandschappen Intensief landbouwgebied Druk op milieu Kansen voor enegerieboeren Erosie, vervlakking landschap Kansen voor voedselproductie Economische dragers? Kansen voor energieproductie Kansen voor biodiversiteit

WAT BLIJFT VAN HET RSV OVEREIND?

Het RSV en de nieuwe woonopgave

Het RSV en klimaatadaptatie

RSV en de open ruimte

RSV en economische ruimte

10 BREEKPUNTEN

Breekpunten binnen een toekomstgericht Vlaamse ruimte Term breekpunt vanuit een dubbele betekenis: – Breekpunt in beleid: we gaan het op een aantal vlakken behoorlijk anders moeten doen. – Bre+ekpunten in de zin dat zonder deze elementen een Vlaams ruimtelijk beleid naar onze mening onmogelijk is in het licht van de toekomstige uitdagingen en ontwikkelingen

Breekpunt 1 De bijkomende verstedelijking zal, gelet op de demografische ontwikkelingen, haar hoogtepunt kennen voor 2030 en reeds aanzienlijk zijn voor > Het beleidsplan moet vandaag een haalbare strategie en instrumenten bevatten om op korte termijn de toekomstige verstedelijking te sturen

Breekpunt 2 In tegenstelling tot algemeen gesteld is het bestaand aanbod aan bouwpercelen voor wonen en bedrijven veel groter dan de toekomstige behoefte. Maar het aanbod ligt verspreid en in functie van een duurzaam en spaarzaam ruimtegebruik vaak op de ‘foute’ plaats. -> Het beleidsplan dient via een grond- en pandenbeleid het wonen in centrale locaties en op OV-locaties betaalbaar, veilig en leefbaar te houden. De overheid moet via een locatiebeleid het aanbod voor wonen sturen naar meer duurzame locaties en zodoende ruimte sparen voor andere essentiële functies

Breekpunt 3 Gescheiden beleids- en planningsprocessen voor essentiële functies (wonen, mobiliteit, werken) blijven leiden tot slecht verspreide en slecht geïntegreerde allocatie van functies en activiteiten. Dit zal uitmonden in ondraagbare maatschappelijke kosten en een structurele congestie van het wegennet. ->Het ruimtelijk beleid dient terug een integrerende rol op te nemen tussen verschillende beleidsdomeinen, met in het bijzonder de integratie tussen mobiliteits- en infrastructuurplanning en het ruimtelijke beleid.

Breekpunt 4 Klimaatextremen onder vorm van ondermeer overstromingen, droogte en hitte zullen ook Vlaanderen steeds zwaarder treffen en daarom zullen grondige adaptieve buffermaatregelen moeten ontwikkeld worden in de eerstkomende decennia, niet in het minst om gewapend te zijn tegen de verzwaring van deze problematiek in de verdere toekomst. ->Er zullen nieuwe inrichtingen en investeringen nodig zijn dwars doorheen de publieke en de private ruimte (bijvoorbeeld groenblauwe stadsontwerpen tegen hitte-eilanden, systematisch ingerichte erosiebuffers, grondige “ontpitting” van overstromingsarealen enz.).

Breekpunt 5 In de pikorde van de ruimtelijke waarden in Vlaanderen komen de open ruimte en de zogenaamd “zachte functies” nog steeds op de tweede plaats en als reserve voor “harde functies”. Open ruimte blijft krimpen. Dit is niet langer houdbaar, omwille van diverse verantwoordelijkheden inzake ondermeer biodiversiteit, behoud van graden van zelfvoorziening en reductie van onze hoge ruimtelijke voetafdruk. ->Het fysisch systeem en de open ruimte moeten veel meer als vertrekbasis beschouwd worden voor de organisatie van ruimtelijke functies in Vlaanderen. De ecosysteemdiensten (in ruimste betekenis) zijn bovendien te vertalen als een opgave die niet alleen de open ruimte betreft maar ook de stad, de privéruimte, de bedrijventerreinen en de infrastructuren

Breekpunt 6 De extreme fragmentatie van het Vlaamse territorium legt zware beperkingen op toekomstige ruimtelijke systemen, producties en ecosysteemdiensten zoals riviersystemen, klimaatmigratie van plant- en diersoorten, ketens in landbouw en voeding, enz.. Met de huidige moeizame afbakeningen van landbouwareaal, bos, natuur en stedelijke zones enz. gaan we er niet komen. ->Het beleidsplan dient een vernieuwd palet van principes, en instrumenten te ontwikkelen in functie van ontsnippering: herinrichting en gebiedsreconstructie, selectieve afbraak, nieuwe erfdienstbaarheden, versnelde inzet op natuurverbinding en ecologische netwerken, multifunctionele landbouwarealen en -parken en functieverweving in het algemeen.

Breekpunt 7 De ijzeren voorraad is een achterhaald principe. Het leidt tot verdere verspilling en versnippering van ruimte, en tot onderbenutting van kansen tot herbruik en functionele integratie. ->Het beleidsplan dient af te stappen van de ijzeren voorraad, ruimte te bieden voor een veranderende economie, zonder dat bijkomende greenfields worden aangesneden en maximaal in te zetten op brownfieldreconversie

Breekpunt 8 Vlaanderen heeft logistieke troeven en beleids- en economische ambities op dit vlak. Reeds decennia zorgt een modal shift in negatieve richting ervoor dat de logistiek in toenemende mate gericht is op wegtransport en te weinig op binnenvaart en spoor. Dit heeft een bijzondere negatief impact op de leefbaarheid. ->Absolute voorwaarden voor een performant logistiek netwerk zijn een veel efficiënter gebruik van de huidige capaciteit en diversiteit van de infrastructuur. Investeringen moeten gericht worden op een positieve kentering in de modal split en ondermeer het terugdringen van het vrachtwagenvervoer

Breekpunt 9 Vitale systemen (demografie, economie, waterbevoorrading, klimaatimpacten enz.) zullen steeds meer de grenzen van Vlaanderen overschrijden. Het huidige ruimtelijk beleid is overwegend “intern” en is daar niet op voorbereid. ->Het Vlaamse ruimtelijke beleid dient samen met de buren ruimtelijke ontwikkelingen grensoverschrijdend aan te pakken.

Breekpunt 10 Hoewel het nodig is om op lange termijn te denken kan de planhorizont 2050 ons een vals comfortgevoel geven. ->Een sterke visie op gewenste ruimtelijke ordening kan zich niet beperken tot de lange termijn (horizon 2050), een visie op korte termijn is een voorwaarde voor een beleidsomslag