WAI-PASS in BuSO De Brug. Carla De Peuter, leerkracht BGV en stagebegeleider
WAI-PASS in BuSO De Brug. Verhaal van Jan Conclusies vanuit 3 invalshoeken WAI-PASS in 4, 5 LA en ABO WAI-PASS in het OBS Conclusies
Het verhaal van Jan 2 jaar geleden kennismaking WAI-PASS Jan, leerling met autisme, 4de jaar Logistiek Assistent in ziekenhuizen en zorginstellingen Doel: voorbereiding stage Luik: Welk werk doe ik graag? Nieuwe wereld aan beroepen LA = foute keuze?!?
Het verhaal van Jan (2) Klassenraad, ouders en CLB Toekomst Jan??? Muziek… 1ste stage RVT: ondanks aangepaste coaching geen succes 2de stage en 3de stage RVT: geen succes Ondertussen zoeken naar geschikte verdere opleiding Vanaf september Algemene Secundaire opleiding in Tweede Kansonderwijs
Conclusies vanuit 3 invalshoeken Jan: WAI-PASS gaf Jan een bredere kijk op mogelijkheden WAI-PASS deed Jan inzien dat de opleiding LA niets voor hem was WAI-PASS deed Jan inzien dat hij zijn muzikale talenten wou uitbouwen WAI-PASS deed Jan inzien dat hij best een algemene opleiding kon volgen in het tweede kansonderwijs WAI-PASS deed Jan inzien dat de BuSO- opleiding voor hem verloren jaren waren geweest
Conclusies vanuit 3 invalshoeken 2. Stagementor: WAI-PASS gaf duidelijke info over autisme WAI-PASS gaf duidelijke info over stagiair Na 3 stages van Jan besluit stagementor niet meer te willen samenwerken met stagiairs met autisme omdat er te veel energie naar toe gaat en haar werktempo in het nauw gedreven wordt
Conclusies vanuit 3 invalshoeken 3. Stagebegeleider WAI-PASS is een zeer dankbaar instrument! WAI-PASS geeft een zeer goed beeld van je leerling WAI-PASS geeft je de kans om dieper in te gaan op bepaalde zaken WAI-PASS is een zeer volledig instrument WAI-PASS geeft je de mogelijkheid de stagementor goed te informeren en te coachen
WAI-PASS in 4 en 5 LA en ABO Dit schooljaar: WAI-PASS in 4, 5 LA en ABO Tijdens ICT In groep, iedere leerling op eigen tempo Begeleiding op vraag
WAI-PASS in het observatiejaar Dit schooljaar: WAI-PASS in OBS Luiken: “Wie ben ik?” en “Welk werk doe ik graag?” Deel “Beroepen” werd gebruikt tijdens de lessen over opleidingskeuzes
Conclusies: WAI-PASS in onze school 4, 5 LA en ABO: lln kunnen vrij zelfstandig aan WAI-PASS werken met begeleiding à la carte, doch: Veel schrijffouten Vaak zijn de vragen te moeilijk De begeleiding is intensief voor de leerkracht
Conclusies: WAI-PASS in onze school 5 LA en ABO zijn zo goed als klaar en kunnen nu gebruik maken van WAI-PASS om te solliciteren 4 LA: verder gebruik van WAI-PASS in 5de jaar bij de stages Obs: de leerkrachten van het obs vonden het moeilijk om met WAI-PASS klassikaal te werken, dus deden ze dat tijdens BB-uren op individuele basis Obs: verder gebruik van WAI-PASS in de opleidings- en kwalificatiejaren