Training door Beleving Leo Scheers Studiedag ESF-project Komma 21.06.2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Het verhaal van Omix het onderwijs en de basisvaardigheden
1 Seminarie ESF van 29 juni 2011 PROJECT «POLYVALENTE ARBEIDER» Tina MARTENS Secretaris van het OCMW van Sint-Jans- Molenbeek.
Loopbaanontwikkeling
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
‘t Schrijverke Zoetermeer
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
BattleBots The school battle.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Didactische werkvormen
Activerende werkvormen
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Onderwijs Ontwerpen 12 oktober Onderwijs Ontwerpen 12 oktober 2010.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Werkvormen voorstellen theorie werkvormen cursus werkvormen
Microsoft Dynamics NAV Meerwaarde voor leerlingen/cursisten.
Gepersonaliseerd leren
Website: Harry Milis RTC-coördinator.
Departement Onderwijs Europees Sociaal Fonds Sociale partners Vakbonden Werkgeversorganisaties Producenten en leveranciers A C T A Ondernemingen.
Werkplekleren 12 oktober 2009 van harte welkom in Provil ! P. Vanhees.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Bio-ecologisch bouwen
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Leeftijd en Beleid De OR aan zet Platform voor medezeggenschap in bibliotheken 5 maart 2008 Silvia van den Heuvel.
Voorbereid op Stage Les 4.
Vaardigheid onderwijs
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Summercourse VO: Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf & Stephan Marchant, AgO
Docentendag Woudagemaal Lemmer CIV 11 september 2014
Eurekas wedstrijd rond wetenschappen en technologie.
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Leerstijlen KOLB SJM.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
REFLECTEREN Wat is dat?.
Docent: Sanne van Kessel
Algemene Didactiek Beginsituatie. © artesis 2008 | 2 Inhoudstafel Definiëring Algemene >< specifieke beginsituatie Ordening Uitdieping leerlingkenmerken.
TechnoRally 2006 TechnoRally 2006: wat? Contracting and Maintenance: wie? Een job in de sector kiezen: waarom? Een job met veel opportuniteiten en carriere-mogelijkheden:
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
De juiste route naar het juiste doel
Praktijk Opleiders Cursus
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Constructivisme Piaget en Vygotsky
Wie ben ik? Martine Voortmans Master in de chemie
Volwassenen Leren Reanimeren.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Training door Beleving Leo Scheers Studiedag ESF-project Komma

Historie ACTA vzw Pioniersproject voor werkzoekenden Opleiding meet- en regeltechniek Meerdere trajecten worden opgestart Pioniersproject wordt ACTA vzw Competentiecentrum voor automatiserings- en procestechniek > 6500 mandagen/jaar opleiding voor industrie > 3500 mandagen/jaar opleiding voor onderwijs (leerlingen + leerkrachten) via RTC Antwerpen Verhuis van Kalmthout naar nieuw gebouw in Brasschaat 1987 nadien 1991 sinds- dien sept. 2012

Onze missie De kennis, vaardigheden en attitudes op vlak van toegepaste industriële processen, techniek en veiligheid borgen, doorgeven en verder ontwikkelen opdat de industrie competitief blijft

Onze missie Een duurzame brugfunctie tussen onderwijs en bedrijven zijn

Opleidingen met rendement De 14 stappen tot een succesvolle opleiding (Volgens J. Kessels)

Opleidingen met rendement Uit onderzoek blijkt dat leerstof die uitgelegd wordt, na 6 weken nog door slechts 10% van de cursisten herinnerd wordt voorgedaan wordt, na 6 weken nog door slechts 32% van de cursisten herinnerd wordt zelf ervaren wordt, na 6 weken nog door 65% van de cursisten herinnerd wordt Leren is een sociaal proces  cursisten van elkaar laten leren, feedback geven over gedrag (belangrijk bij veiligheidsopleiding)

Opleidingen met rendement Confucius: “Vertel het me, en ik zal vergeten. Laat het me zien, dan onthoud ik het misschien. Laat het me beleven, en ik zal het begrijpen.”

Opleidingen met rendement Ontwerp leersituatie vertalen van leerdoelen naar concrete leersituatie rekening houden met diverse leerstijlen van cursisten leersituatie zoveel mogelijk laten lijken op werksituatie cursisten zoveel mogelijk zelf laten ervaren

Opleidingen met rendement = Training door beleving DROMER ‘Leercyclus van Kolb’ als basis van opleiding in nieuwe infrastructuur in Brasschaat concrete ervaringen opdoen observeren en reflecteren vormen en formuleren van abstracte begrippen experimenteren en actief toetsen (Volgens Kolb) DOENER BESLISSER DENKER

Kritische factoren infrastructuur die het mogelijk maakt (hoge investering) ACTA-lesgevers moeten coaches zijn: zij vertrekken vanuit de competenties en de realiteit van de deelnemers zij bouwen verder op wat deelnemers al weten, kunnen en doen zij geven persoonlijke feedback Opleidingen met rendement = Training door beleving

11 Hoe komen deze stappen tot leven? Opleidingen met rendement = Training door beleving

ACTA vzw Brasschaat CONCRETE INSTALLATIE EXPERIMENTEREN REFLECTIE THEORIE Meerdere leerstijlen aanwezig bij ACTA vzw Indeling opleidingshal volgens leerstijlen van Kolb

ACTA vzw Brasschaat THEORIE

EXPERIMENTEREN ACTA vzw Brasschaat

CONCRETE INSTALLATIE

ACTA vzw Brasschaat REFLECTIE

ACTA vzw Project “1825” voor werklozen

ACTA vzw Leerlingen TSO

ACTA vzw Adres : Ruiterijschool Brasschaat Contact : tel : Website :