Vorming voor multidisciplinaire teams

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
Vorming zorgregie criteria RPC toegelicht
Wegwijs in Belfirst Handleiding voor het gebruik van deze databank en het opslaan van informatie eruit.
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Vooraankondiging van principes en afspraken in afwachting van de wettelijke regeling.
Het nieuwe Jeugdhulplandschap
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
User management voor ondernemingen en organisaties
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Cliënt Volg Systeem Niet Aangeboren Hersenletsel MEE IJsseloevers
Workshop Informatievaardigheden
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Integrale Jeugdhulp in Pilootregio Oost-Vlaanderen
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
P 1 1. AANMELDINGEN MDT – aanmeldingen  Toename ANTLIMOVLVLBRWVLTotaal maart april mei juni
Waar gaat het nou toch om?!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
‘WESTDAG’ IJH EN ROL VAN HET CLB Hulpverleningslandschap is grondig veranderd zowel inhoudelijk als organisatorisch CLB binnen IJH-landschap.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
WAT IS MANTELZORG?.
Het werken met en gebruiken van het A-document. Intersectorale toegangspoort Voor vragen naar Niet Rechtstreeks Toegankelijke Jeugdhulp (NRTJ) Twee stappen.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
PVF en het vernieuwde basisdossier Algemene vergadering FOVIG
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Minimale kwaliteitseisen voor multidisciplinaire teams provinciale informatiesessie.
Transcript van de presentatie:

Vorming voor multidisciplinaire teams Oefensessie – aan de slag met het A-document

Verloop oefensessie Kennismaking invulprincipes Wegwijs door INSISTO Aan de slag in INSISTO met eigen casus

Kennismaking invulprincipes Het A-document Kennismaking invulprincipes

Invulprincipes A-document Handelingsgerichte diagnostiek Interactioneel en holistisch In samenspraak Multi-perspectief Een onderbouwde werkwijze

Invulprincipe – handelingsgerichte diagnostiek (1) In A-document vraag naar NRTJ: Onderkennen/classificeren (vereiste in geval van handicap): “Wat is er aan de hand?” Verklaren/factoren van invloed: “Welke factoren invloed op problematiek?” Adviseren: “Hoe komen we waar we liever willen zijn?” Via opvoeding Via onderwijs Via interventies/begeleiding/ondersteuning Professioneel Vanuit netwerk (informele zorg)

Invulprincipe – handelingsgerichte diagnostiek (1) 5 handige vragen als leidraad voor het handelingsgericht invullen van het A-document: Wat willen de betrokkenen veranderen? (veranderwens) Wat moet er veranderen? (veiligheid) Wat kan er veranderen? (haalbaarheid) Wat heeft de jongere nodig? (behoeften) Wat heeft de omgeving nodig? (ondersteuningsbehoeften)

Invulprincipe – handelingsgerichte diagnostiek (1) Aandacht verschuift van problemen en stoornissen naar passend hulpaanbod Geeft perspectief en handvatten voor het indiceren van NRTJ! Die aansluit bij noden cliëntsysteem (minderjarige + context!) Die aansluit bij krachten en mogelijkheden cliëntsysteem (minderjarige + context!)

Invulprincipes – interactioneel & holistisch (2) Schetsen factoren die invloed hebben op problematiek Helpend of hinderend Verschillende contexten Op kindniveau Op gezinsniveau Op omgevingsniveau Modellen/instrumenten als leidraad Risico- en protectieve factoren Goodness-of-fit/poorness-of-fit Veerkracht Diathese stressmodel

Invulprincipes – in samenspraak (3) A-document komt tot stand in samenwerking met andere partners Cliënt(systeem) Collega’s intern Collega’s extern

Invulprincipes – multi-perspectief (4) Samenspraak impliceert de stem van de verschillende betrokkenen. Volgens hun beleving en bewoording! Geen eigen interpretatie!!!

Invulprincipes – onderbouwde werkwijze (5) Op basis van kennis en expertise Recent Gevalideerd Documenteren van je werkwijze (overzicht van instrumenten, betrokken deskundigen, …) Cf. diagnostische protocollen VAPH

Stap voor stap het A-document invullen Wegwijs door INSISTO Stap voor stap het A-document invullen

INSISTO InformatieSysteem InterSectorale Toegangspoort Vanaf 1 maart 2014: www.insisto.vlaanderen.be Vandaag oefenen we in een acceptatieomgeving (soort testomgeving): wwwacc.insisto.vlaanderen.be

STAP 1: aanmelden

Surf naar wwwacc. insisto. vlaanderen. be (vanaf 1 maart www. insisto Surf naar wwwacc.insisto.vlaanderen.be (vanaf 1 maart www.insisto.vlaanderen.be) Meld aan via e-Health

Meld aan als burger (tenzij arts, dan kies je arts Meld aan als burger (tenzij arts, dan kies je arts. Nu tijdens oefensessie nog niet beschikbaar) Kies de voorziening van waaruit je aanmeldt (tijdens oefensessie zal jouw voorziening nog niet in de lijst staan. Wel vanaf 1 maart 2014)

Stap 2: welkom in iNSISTO

Lijst met dossiers Nieuwe aanvraag Volgens aantal sorteerprincipes Status: in ontwerp (=in opmaak), ingediend (bij ITP), afgerond (jeugdhulp opgestart), … Aanmelder Dossierbeheerder (persoon binnen ITP) Nieuwe aanvraag

A-document heeft voor aanmelder in elk aanvraagdossier 5 invulbladen Identificatie Vraagverheldering Diagnostiek Indicatiestelling Bijkomende gegevens (enkel op uitnodiging toegangspoort)

STAP 3: luik “identificatie”

Over wie identificeer je gegevens? Jezelf als aanmelder Aangemelde minderjarige Gezin Relevante betrokkenen (toe te voegen indien relevant in functie van je NRTJ-vraag) Gezinsleden (inwonend en niet-inwonend) Andere relevante betrokkenen (tante, leerkracht, onthaalouder, lief, …) Relevante hulpverlener(s)

Identificatie aanmelder Selecteer “aanmelder” uit rechterkolom Reeks contactgegevens zijn al automatisch ingevuld Vul de resterende gegevens in

Identificatie minderjarige Manueel invullen van aantal gegevens OF via rijksregisternr zoeken  laadt automatisch aantal gegevens in (adres, geboortedatum, naam, …)

Identificatie gezin Gezinsvorm: meerdere opties tegelijk zijn mogelijk Genogram: opladen uit eigen bestanden

Identificatie andere betrokkenen

Identificatie gezinsbetrokkene (inwonend en niet-inwonend) Ouders zéker toevoegen Onderdelen om extra aandacht aan te besteden: Relatie Wettelijke vertegenwoordiging Ontvangen van documenten (bv. indicatiestellingsverslag)

Identificatie andere betrokkene

Identificatie hulpverlener

Stap 4: luik “vraagverheldering”

Voor alle geïndentificeerde personen een luik vraagverheldering: maak daar optimaal gebruik van! (cf. multiperspectief)

Geef breed maar beknopt overzicht van volledige situatie ontwikkeling, gedrag, school, gezin, vrije tijd, … In geval van handicap: zelfredzaamheid, mobiliteit, motoriek, communicatie, …

Geef per betrokkene (als relevant voor NRTJ-vraag) overzicht van: Formele zorg, binnen én buiten Integrale Jeugdhulp Informele zorg: ondersteuning vanuit netwerk, inzet krachtgerichte methodieken (eigen krachtconferenties, netwerktafels, …), mantelzorg, …

Graag chronologisch invullen van hulp (datum invullen) Bij aanvraag herindicatiestelling zeker beleving (wat liep goed/wat liep moeilijk) vorige NRTJ vermelden!

Vraagverheldering – rapportagevereiste Verwoord vanuit beleving betrokkenen (géén rapportage of interpretatie over de persoon!!) NIET: “draagkracht moeder is uitgeput. Moeder geeft signalen dat de situatie onhoudbaar is.” WEL: “Ik ben op, fysiek en mentaal. Het is zover gekomen dat ik mijn zoon ben gaan haten. Iemand moet ons helpen. Want ik ga kopje onder. Ik durf dan niet te denken aan de gevolgen voor mijn zoon.” Aanmelder: jouw kijk/interpretatie op de situatie via je eigen rapportageblad

Vraagverheldering – aanvraag contact indicatiestellingsteam

Stap 5: diagnostiek

Verplicht in te vullen door MDT’s, zeker in geval van handicap! Diagnostische verdieping/documentering van problematiek die aanleiding geeft tot NRTJ-vraag Opsplitsing Problematisch functioneren Positieve krachten Verplicht in te vullen door MDT’s, zeker in geval van handicap!

Diagnostiek – input arts Arts die A-document mee invult kan hier aanduiden dat het gaat om medische gegevens Bij aanvinken “medische informatie” worden de gerapporteerde gegevens versleuteld  vanaf dan zal alleen een arts de informatie kunnen lezen

Diagnostiek problematisch functioneren – rapportage volgens levensdomeinen (relevante, in functie van NRTJ-vraag!) diagnostische gegevens per levensdomein noteren Voor alle geïdentificeerde betrokkenen (indien relevant!)

Diagnostiek problematisch functioneren – per levensdomein rapportage in verschillende blokken

Diagnostiek problematisch functioneren – rapportage bevinding Feiten/objectieve vaststelling Documenteren en staven met feiten/vaststellingen NIET: “bij Jens werd een matige mentale handicap vastgesteld, gecombineerd met autisme” WEL: “bij Jens werd een matige mentale handicap (TIQ: 49; VIQ: 48; PIQ: 46) vastgesteld. Deze gaat gepaard met autisme die zich uitgesproken manifesteert op vlak van communicatie, sociale relaties en verbeelding.” NIET: “het gezin kampt met een opvoedingsproblematiek” WEL: “(…) kampt met een opvoedingsproblematiek. Dat blijkt uit onvermogen ouders om in te staan voor de basiszorg voor hun zoon (hygiëne, voeding, kleding) en een ontwikkelingsstimulerend klimaat aan te bieden (zoon zit ganse dag in buggy).”

Diagnostiek problematisch functioneren – rapportage levensdomein handicap In geval van NRTJ in functie van een handicap, aantal minimale invulvereisten: Selecteren handicapcode Selecteren stoorniscode

Diagnostiek handicap - Handicapcode selecteren

Diagnostiek handicap - Modaliteit handicap selecteren

Diagnostiek handicap - Stoorniscode selecteren Opzoekbaar met behulp van de categorielijsten

Diagnostiek problematisch functioneren – rapportage proces Welke voorziening heeft mee input geleverd voor deze vaststelling Module Typemodule IJH Vrije bewoording (bv. indien geen aanbod uit IJH Diagnostiek privé groepspraktijk Opname kinderpsychiatrie …)

Diagnostiek problematisch functioneren – rapportage ingezette instrumenten Benutte gestandaardiseerde instrumenten voor je vaststellingen, bv.: NOSI ADOS PI-dictee CBCL Benutte niet-gestandaardiseerde instrumenten Huisbezoek (Therapeutische) gesprekken Spelobservatie Schoolobservatie Geef eveneens beknopt resultaat van de ingezette instrumenten

Diagnostiek problematisch functioneren – rapportage ingezette kwalificatie Discipline/kwalificatie toevoegen van al diegenen die hebben bijgedragen aan de bevinding, bv.: Psycholoog Kinesist Neuroloog KNO-arts Criminoloog Sociaal assistent …

Diagnostiek - positieve krachten Rapportage over wat goed loopt essentieel om jeugdhulp te kunnen indiceren die aansluit bij de krachten, mogelijkheden en talenten van het cliëntsysteem.

Diagnostiek – positieve krachten Rapportage die zich – per (relevant) levensdomein – beperkt tot het neerpennen van de bevindingen.

Stap 6: bijkomende informatie

Bijkomende informatie - Bijlagen opladen Mogelijkheid tot opladen van 4 soorten bijlagen: PAB inschalingsverslag IMB adviesrapport Medisch attest spoedprocedure PAB Vragenlijst wettelijke subrogatie Géén andere rapporten, bijlagen, verslagen…!!

Stap 7: indicatiestelling

Indicatiestelling - synthese

Indicatiestelling - urgentie Essentieel om goed te documenteren/motiveren indien je aanspraak wil maken op prior. Inhoudelijke criteria die ITP zal beoordelen: Aan-/afwezigheid eigen kracht en netwerk minderjarige/gezin Gevaar integriteit Doorlopen zorgtraject Effect huidige hulpverlening Feitelijke criteria prior: Migratievraag: vraag naar zelfde of minder intensieve hulpverleningsvorm bij andere voorziening, door jongere die al gebruik maakt NRTJ Broer/zus: gelijkaardige hulpvraag in zelfde zorgvorm

Indicatiestelling - zorgzwaarte Zorgzwaarte verplicht in te schalen door MDT’s Gestandaardiseerde, intersectorale instrumenten (nog in ontwikkeling): > 6 jaar: IZIKA (instrument ter bepaling van de zorgintensiteit voor kinderen & adolescenten) 0-6-jarigen: IZIIK (instrument ter bepaling van de zorgintensiteit van infants en kleuters)

Indicatiestelling - indicatievoorstel

Indicatiestelling – indicatievoorstelling – selecteren typemodule(s) Typemodule selecteren RTJ EN/OF NRTJ Via functie EN/OF probleemgebied Uit lijst die dat oplevert 1 of meer typemodules selecteren en naar grijze kader “gewenste hulp” slepen

Indicatiestelling – regievoorwaarden Bepaalde voorwaarden via sleepfunctie bijkomend suggereren aan jeugdhulpregie (voor toewijzing van NRTJ)

Indicatiestelling – geldigheid voorstel

Stap 8: ontvankelijk maken A-document

Checken voorwaarden voor verzending naar de toegangspoort Alle verplichte velden ingevuld; INSISTO controleert automatisch bij klik op knop “BEWAREN”; rode aanduiding = welke verplichte velden nog niet ingevuld.

Voorwaarden voor verzending naar toegangspoort Akkoord cliënt Print ingevulde document af en laat ondertekenen door cliënten. Verantwoordelijkheid MDT dat cliënt zijn akkoord schriftelijk heeft gegeven.

Stap 9: a-document verzenden naar toegangspoort

Bericht van succesvol verzenden Er kan NIETS meer gewijzigd worden aan de inhoud van het A-document!

Als de toegangspoort bijkomende informatie stelt

Driehoekteken: teken dat de toegangspoort in je dossier bijkomende informatie of diagnostiek opvraagt. Ga voor de precieze instructies kijken naar het tabblad “bijkomende informatie”

VIST en Second opinion

VIST: versnelde indicatiestelling en toewijzing

Second opinion Wanneer cliënt niet akkoord met inhoud indicatiestellingsverslag van de toegangspoort, mogelijkheid tot second opinion bij een 2de toegangspoort (pas vanaf 1 maart 2014)

Tot slot nog handige weetjes

: Sta hier op met je PC-muis, en je krijgt meer informatie over wat daar gevraagd wordt Opslaan van gegevens: Navigeren van ene tabblad naar andere: ingevulde gegevens automatisch bewaard Idem bij knop “bewaren” Let op, bij navigeren van ene tabblad naar andere met : risico dat ingevulde gegevens niet bewaard worden kruisje: informatie/dossier verwijderen penseel: informatie bewerken/aanvullen Maak gebruik van handige gebruiksfuncties, bijvoorbeeld:

Browser Werk niet met Mozilla Firefox (INSISTO blokkeert erop) Werk met Internet Explorer (versie 9) Indien geen versie 9, installeer dan Google Chrome (gratis browser)

Handleidingen Inhoudelijke aanknopingspunten voor opstellen A-document: https://wvg.vlaanderen.be/jongerenwelzijn/vlaams-loket-jeugdhulp/assets/docs/toepassingen/a-doc_handleiding.pdf Technische handleiding INSISTO: https://wvg.vlaanderen.be/jongerenwelzijn/vlaams-loket-jeugdhulp/assets/docs/toepassingen/a-doc_tips.pdf

Aan de slag in INSISTO met eigen casus Vragen? Hulp nodig? Zit je vast? Trek aan onze mouw, en we komen helpen! Loopt je dossier even vast: druk op f5

Technische vragen/problemen vanaf 1 maart 2014: insisto@jongerenwelzijn.be