1.Sociaal objectief 2.Wonen in eigen streek (DGPB, boek 5) 3.Register onbebouwde percelen 4.Leegstandsregister.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Advertisements

Basiscursus lokaal woonbeleid 08/02/2010 – 25/02/2010
RUIMTELIJKE ORDENING Wat is RO? Historiek Doelstelling.
GAS-beleid in Gent PersSalon Stad Gent – 28 maart
DE WET VOORKEURSRECHT GEMEENTEN (Wvg)
Vormingsmoment wonen Programma: 13u30Verwelkoming 13u45Toelichting Wonen Vlaanderen 14u45Gesprekstafels 16u15Receptie en netwerkmoment.
Quickscan Ruimtelijke keuze voor wonen Wat hebben we in huis? Platform voor lokaal woonbeleid Regio Brugge-Oostende.
Ruimte voor wonen 1 Stephaan Barbery dienst ruimtelijke planning 26 november 2009.
KWALITEIT VAN WONINGEN Woonplus Dinsdag 3 juni 2014.
De uitdagingen voor 2008 en verder door dhr. Hubert Lyben, gedelegeerd bestuurder VMSW.
Leegstand overtreft de prognose Berlaar, Bonheiden, Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver Persconferentie – 16 mei 2011.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 7 juli 2012.
‘Ontvoogding woningkwaliteitsbewaking’ Overzicht besluit: aanvraag, beslissing, toekenningscriteria, opdrachten.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 11 oktober 2012.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Steeds krachtiger bestuur in:
Huurpremie Inwerkingtreding nog te beslissen door de Vlaamse Regering
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
22 september 2014 Bouwrijp maken Alexanderkazerne RGD.
1 Decreet Grond- en Pandenbeleid: mogelijkheden en verplichtingen voor het lokale bestuur bij het woonbeleid Brugge, 26 november 2009 Pieter Van Vlaenderen.
Schematisch geresumeerd
Lokaal woonbeleid Woonoverleg-woonvisie
Informatievergadering NKWV 9 mei 2008
Verzekering gewaarborgd wonen Besluit van de Vlaamse regering vanaf Toelichting – 15 mei 2014 – Dirk Pairoux.
DE VOORZIENINGEN.
Algemene bepalingen Team Implantaten.
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
Dienst Belastingen - 21 juni 2012 Belasting op motoren Overzicht
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Woonplatform 28 juni Woonplan – stand van zaken Een overzicht van de 87 concrete acties in uitvoering.
Informatiebijeenkomst Ambachtsschool 30 november 2009.
Ruimtelijke ordening Enkele algemene beschouwingen Dilbeek donderdag 6 november 2008 (ontwerp)
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Wonen in Zuid-Oost-Vlaanderen Enkele kenmerken Informatievergadering Streekoverleg 5 maart 2015 Jeroen Van Pottelberge.
De ontwerpdecreten ruimtelijke ordening en grond- en pandenbeleid provinciale informatiesessies februari – maart 2009.
Onderwijs- en examen-reglement
Ludo Guelinckx Gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar
Provinciaal beleid woningdelen Tom Raes diensthoofd wonen.
Alles rondom het huishoudelijk reglement door mr. J.A. (John) Liewes
Planning sociale woonprojecten en bescheiden wonen Basiscursus lokaal woonbeleid 6 mei 2014 Jeroen Van Pottelberge.
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Lokaal woonoverleg Basiscursus Lokaal Woonbeleid 6 mei 2014 Hilde LUYTS Coördinator ondersteuning lokaal woonbeleid.
Nieuwe hemelwaterverordening Geldig voor bouwdossiers ingediend na !
Nieuwbouw en bouwgrond Een economische analyse Frank Vastmans Centrum Economische Studies K.U.Leuven.
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
Woonprojecten Klooster & Jukschot Woonproject Klooster: situering 2.
N 207 Zuidwestelijke Randweg Gouda "Horen" gemeente Ruimtelijke Ordening - Inpassingsplan.
Raad van Bestuur VVSG Diverse decreten en besluiten i.v.m. woonbeleid.
Woonplan Kwaliteitsvol, betaalbaar, Leefbaar en Duurzaam wonen
PRESENTATIE DWSE EN AGO
Leegstand en verwaarlozing in 2017
Infosessie lokaal woonbeleid Sociaal Woonaanbod
De digitale Omgevingsvergunning verkavelingen en bijstellingen verkavelingen December 2017.
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Opleiding voor schoolsecretariaten
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Leegstand en verwaarlozing in 2017
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Project Handvatten Omgevingsplan
Raadscommissie 8 mei mei 2014
Vlabinvest: Wonen en Zorg
PRUP Woonlagen Halle-Vilvoorde
Twintig jaar ontwikkelingen op de Vlaamse woningmarkt
Twintig jaar ontwikkelingen op de Vlaamse woningmarkt
Transcript van de presentatie:

1.Sociaal objectief 2.Wonen in eigen streek (DGPB, boek 5) 3.Register onbebouwde percelen 4.Leegstandsregister

1. Sociaal objectief 1. Provinciaal objectief –<9 % sociale huurwoningen = max. 1.66% + stap 2. –9 % sociale huurwoningen = keuze 2. Specifieke inhaalbeweging –<3 % sociale huurwoningen = max. 0.83% –3-9 % sociale huurwoningen = niets bijkomend 3. Woonbeleidsconvenanten

Normen (I) Verkavelingen van ten minste tien loten bestemd voor woningbouw en verkavelingen met een grondoppervlakte groter dan 5000m², ongeacht het aantal loten. Groepswoningbouwprojecten waarbij ten minste tien woongelegenheden ontwikkeld worden Bouw of herbouw van appartementsgebouwen waarbij ten minste vijftig appartementen ontwikkeld worden. Verkavelingen, groepswoningbouwprojecten en projecten voor de bouw of herbouw van appartementsgebouwen welke aansluiten op een ander project van eenzelfde bouwheer of verkavelaar en samen meer dan een halve hectare bedragen.

Normen (II) Gemeentelijke regels: –Gemeentelijk reglement sociaal wonen % nooit lager dan de helft van het toepasselijke % –Gemeentelijke verordening bescheiden wonen Maximale opp. en vol. normen beperken? –Zo niet = normen uit het decreet –Bestaande gemeentelijke normen en reglementen voor de creatie van een sociaal en bescheiden woonaanbod = toepassing mogelijk tot 30 juni 2013

Normen (III) Rup’s & Bpa’s met eigenstandig objectief –Bestemmingswijziging naar woongebied –Betreft een gewestelijk, provinciaal, gemeentelijk plan –Opp.= ten minste 5000m²

Normen (IV) Rup’s & Bpa’s met eigenstandig objectief –Soc. objectief = 40-50% voor Vlaamse (semipublieke) rechtspersonen 20-25% voor overige natuurlijke rechtspersonen Afwijking = nooit lager dan de helft van het minimum Nieuw RUP of BPA => soc. objectief niet verwezenlijkt = normen volgens het decreet –Bescheiden woonaanbod 40% - soc. objectief Afwijking = tot max. 10%

Normen (V) Uitvoering sociale last –Kredietregeling –Natura (cfr. vmsw) –Verhuring aan svk (max eenheden) –Verkoop van de gronden aan een shm –Verlegging van de last Economisch en ruimtelijk gelijkwaardig Binnen dezelfde gemeente Verenigingbaar met het gemeentelijk gevoerde ruimtelijke beleid –Storting sociale bijdrage geïndexeerd Toestemming vergunningverlenende instantie Niet gelegen in (voormalig) woonuitbreidings/reserve gebied –combinatie

Normen (VI) Uitvoering bescheiden woonaanbod –Natura –Verkoop van de gronden aan een shm of openbaar bestuur –Storting van een bijdrage = geïndexeerd bedrag van het grondaandeel Mits toestemming van het vergunningverlenende bestuursorgaan –combinatie

Normen (VII) Vlaamse besturen/ semipublieke rechtspersonen –25% regel –Gemeente/intergemeentelijk –Eigenstandig sociaal woonaanbod –Op gronden in eigendom voor

Voorbeeld: sociaal objectief + normen Torhout (I) Totalen % GemeenteHuis- houdens op Nul- meting Aandeel sociale huur Provin- ciaal objectief Stap 1Stap 2Totaal Torhout %

Voorbeeld: sociaal objectief + normen Torhout (II) Stap 1: –<9 % sociale huurwoningen (2.16%) –Provinciaal objectief = 136 (1.66%) bijkomende woningen –136 woningen tenzij een protocolakkoord met de provincie over bijkomende woningen Stap 2: –Manifeste ruimtelijke beperkingen blijken uit een wetenschappelijk onderzoek = 5 jaar uitstel provinciaal objectief

Voorbeeld: sociaal objectief + normen Torhout (III) Stap 3: –<3 % sociale huurwoningen (2.16%) –Specifieke inhaalbeweging = 20 (0.25%) Stap 4 (Afwijken specifieke inhaalbeweging): –Manifeste ruimtelijke beperkingen welke niet opgevangen kunnen worden door SVK’s –Vrijstelling wanneer het sociaal objectief leidt tot 25% of meer van het gemiddeld aantal vergunde woningen op jaarbasis. Voorwaarde is de verwezenlijking van een regulier sociaal huuraanbod. –Belangrijke inspanningen voor woonbehoeftige doelgroepen

Voorbeeld: sociaal objectief + normen Torhout (IV) –De gemeente beschikt over ‘sociale’ huurwoningen –Doelgroepen en huurwoningen kunnen max. 50% vrijstelling verlenen (10 woningen). Stap 5: –Torhout formuleert een advies op basis van een advies van het gemeentelijk woonoverleg –Deputatie stelt een verdelingsschema op –Een provinciaal objectief voor sociale koopwoningen en kavels wordt verdeeld

Voorbeeld: sociaal objectief + normen Torhout (V) Stap 6: –Bereiken van het sociaal objectief (=156 of 1.91%) => bijkomende woningen door woonbeleidsconvenanten. Stap 7 (Normen): –Opstellen van gemeentelijk reglement sociaal wonen –Opstellen van een gemeentelijke verordening bescheiden wonen –Niet opgesteld = normen bepaald in het decreet –Normen niet van toepassing op rup’s en bpa’s = eigenstandige normen

Voorbeeld: sociaal objectief + normen Torhout (VI) Stap 8: –Het gemeentelijk reglement sociaal wonen wordt driejaarlijks geëvalueerd –Sociaal objectief bereikt => gemeentelijk bericht => gemeentelijk reglement sociaal wonen aanpassen en/of gemeentelijke verordening bescheiden wonen

2.Wonen in eigen streek (I) Gemeenten: –Gemeenten met de hoogste bouwgrondprijs en de hoogste migratie-intensiteit Een bijzondere overdrachtsvoorwaarde –Provinciale beoordelingscommissie –Vervalt definitief na 20 jaar Woonuitbreidingsgebied (WUG): –WUG voor de inwerkingtreding van dit decreet

2.Wonen in eigen streek (II) Verruimd toepassingsgebied –Een planologische afwijking van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse –Afwijking mits bindend advies Vlaamse regering

3.Register onbebouwde percelen (I) De Vlaamse Regering bepaalt… Activeringsheffing op: –Onbebouwde bouwgronden in woongebied –En/of onbebouwde kavels Gemeentelijk reglement primeert Minimumbedragen verplicht Activeringsheffing verplicht bij structureel onderaanbod

3.Register onbebouwde percelen (II) Verplichte activeringsheffing: –Onderaanbod gedurende 3 opeenvolgende meetdata (1.5jaar) = heffing onbebouwde kavels –Onderaanbod gedurende 2 de en 3 de jaar volgende op de heffing onbebouwde kavels = heffing onbebouwde bouwgronden in woongebied –Verplichting gedurende drie jaar

4.Leegstandsheffing (I) Bijgehouden door gemeente (of intergemeentelijk) Voorzien voor 1 januari 2010 Een niet bindend model-reglement wordt beschikbaar gesteld Zolang geen overdracht en opname v/h leegstandsregister => (gewestelijke) lijst van leegstaande gebouwen en/of woningen voor toepassing van dit decreet en de Vlaamse Wooncode

4.Leegstandsheffing (II) Gewestelijke of gemeentelijke heffingen afgehandeld volgens de bepalingen die golden. Gemeentelijk leegstandsreglement primeert Vaststelling: –Door de gemachtigde ambtenaar –College B&S doet uitspraak over beroep De heffing staat in teken van het gemeentelijk woonbeleid

4.Leegstandsheffing (III) Basis: –Minimumbedragen –Leegstand = de helft van het gebouw wordt niet gebruikt cfr. de vergunning –Heffing mogelijk na opname in het register (=12maanden leegstand) –Schrapping uit register na 6 opeenvolgende maanden cfr. de functie

4.Leegstandsheffing (IV) Uitzonderlijke gewestelijke leegstands- heffing in een gemeente: –Geen leegstandsheffing aanwezig –Hoogste relatieve leegstand –Gemiddelde leegstand is gestegen –Vrijstellingen en ontheffingen cfr. decreet –Veelvoud van 990 euro per jaar –Ten vroegste vanaf 1 jan. 2015

Voorbeeld: Kortrijk leegstands- heffing (I) : Het leegstandsregister stelt andere definities en afwijkingen voorop –Nieuwe woning of gebouw = leegstand indien niet gebruikt cfr. de vergunning na 7 jaar –Door het Vlaamse Gewest geïnventariseerd als ongeschikt of onbewoonbaar = geen leegstand Voor aantal maanden leegstand geldt: –Vanaf de vaststelling –De vaststelling geldt na 12 maanden leegstand

Voorbeeld: Kortrijk leegstands- heffing (II) : Berekening is toegestaan Minimumbedragen zijn verplicht: –990 euro voor een volledig gebouw/woonhuis –75 euro voor een individuele (studenten)kamer –300 euro voor elke overige woongelegenheid Daarom geldt niet 750 euro maar 990 euro gekoppeld aan de ABEX-index

Voorbeeld: Kortrijk leegstands- heffing (III) : Wanneer is de heffing verschuldigd?: –Datum is een vrije keuze maar –Slechts mogelijk vanaf de opname in het leegstandsregister Het staat de gemeente vrij om vrijstellingen te bepalingen, mits deze opgenomen zijn in het gemeentelijk leegstandsheffings-reglement Cfr. decreet 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen

Voorbeeld: Kortrijk leegstands- heffing (IV) : Conclusie: –Rekening houden met de opbouw van het leegstandsregister –Minimumbedrag aanpassen –Heffing in het teken van het gemeentelijk woonbeleid

Het vragen ‘uurtje’… …