Onderzoek in het onderwijs: opvattingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
In gesprek over het schoolleidersregister VO
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe.
Politieke Besluitvorming
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
De HAN: kennisinstituut met onderzoekscompetenties?
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
Integreren van onderzoek in onderwijs
Inleiding politieke sensitiviteit
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Samenwerking universiteit - hogescholen. Bachelor toerisme – en recreatiemanagement Master Toerisme Voorbereidingsprogramma Schakelprogramma Bachelor.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Samenwerking HBO en bedrijfsleven
IOIO Jos Tolboom Programmaleider NIOC2004. IOIO?
Hoe weet een opleiding wat het beroepenveld verwacht? Hans A. Frederik NIOC, 8 april : :50 uur, sessie 30 - HBO en beroep.
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Associate degree 26 november 2010
Mentoring, koersen op kansen1 De school als spin in het Mentoring-web OMO sg Tongerlo Roosendaal.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Wat levert het op? George Witte 1.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Baudewijn Franssen en Michiel Verbeek
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
Culturele Antropologie 2.0
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
Leren in de beroepspraktijk
Samenwerken aan kenniscratie in duurzame netwerken. Ria Kauffman en Mies de Koning De Kenniswerkplaats.
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
Netwerkleren in het onderwijs
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Praktische aspecten van samenwerking Marlies van de Meent, NWO-Geesteswetenschappen KWALITEIT VAN.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Symposium ROCOV Utrecht “OV zonder oogkleppen” Utrecht, 15 november Marktwerking en aanbesteding in het OV: naar een nieuwe fase met meer reizigersparticipatie.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
De driehoeksverhouding
De Wever Zorg Innovatie Centra
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Leiding geven aan school ontwikkeling
De toekomst van de maatschappelijke stage
Als de samenleving je laboratorium is
Transcript van de presentatie:

Onderzoek in het onderwijs: opvattingen Bologna Experten Studiedag Nexus Onderwijs-onderzoek KULEUVEN Didi Griffioen

Aspecten van Integratie onderwijs en onderzoek Geschiedenis, politiek, discipline, accreditatie Goed onderwijs Organisatie voorwaardenstimulering Opleidingniveau vaardigheid, self-efficacy Opvattingen - onderzoek - onderwijs Aspecten van Integratie onderwijs en onderzoek Professionele ontwikkeling Goed onderzoek

Aspecten van Integratie onderwijs en onderzoek Geschiedenis, politiek, discipline, accreditatie Goed onderwijs Organisatie voorwaardenstimulering Opleidingniveau vaardigheid, self-efficacy Opvattingen - onderzoek - onderwijs Aspecten van Integratie onderwijs en onderzoek Professionele ontwikkeling Goed onderzoek

Onderzoek in HBO (NL) In navolging van de Bologna verklaring: Sinds 2001 publiek gefinancierde ‘lectoren’ (associate professors) in NL-Hbo met drie opdrachten; onderzoek draagt bij aan: De kennisbasis van het gelieerde beroep (theoretisch doel) De innovatie van maatschappelijke organisaties en commerciële bedrijven (extern doel) a) De kwaliteit van onderwijs in het hbo b) De verdere professionalisering van de hbo docent (samen onderwijsdoel)

Opvattingen over doelen Invoering is vooral managerstaak geweest, hoe denkt de docent over deze doelen?

Opvattingen over doelen Invoering is vooral managerstaak geweest, hoe denkt de docent over deze doelen?

Relaties tussen opvattingen

Relaties Tussen opvattingen

‘Kwaliteit’ of ‘Goed onderzoek’? Docenten in Hbo Docenten in universiteit Onderzoeksontwerp Kwaliteit van het eindproduct publiceerbaar; overtuigend Onderzoeksproces pro-actief keuzes maken Waarde van het onderzoek (outcome) externe waarde (utility) wetenschappelijke waarde De onderzoeker meerdere perspectieven hanteren wie is de onderzoeker creativiteit Onderzoeksonderwerp en –oorsprong bedrijven, docenten, studenten financiering, wetenschappelijk belang

Invloed op percepties Deelname aan besluitvorming & samenwerking werkt positief op perceptie op alle doelen Positief zelfbeeld onderzoek geeft (klein) positief effect op alle doelen & op bereidheid tot professionalisering Opleidingsniveau en participatie in onderzoek werkt positief op zelfbeeld onderzoek Discussiecultuur werkt positief op zelfbeeld onderzoek Een intellectueel stimulerend leidinggevende kan wel discussie, besluitvorming en organisatie entameren, maar niet direct percepties beïnvloeden.

Invloed op percepties Deelname aan besluitvorming & samenwerking werkt positief op perceptie op alle doelen Positief zelfbeeld onderzoek geeft (klein) positief effect op alle doelen & op bereidheid tot professionalisering Opleidingsniveau en participatie in onderzoek werkt positief op zelfbeeld onderzoek Discussiecultuur werkt positief op zelfbeeld onderzoek Een intellectueel stimulerend leidinggevende kan wel discussie, besluitvorming en organisatie entameren, maar niet direct percepties beïnvloeden.

Aspecten van Integratie onderwijs en onderzoek Geschiedenis, politiek, discipline, accreditatie Goed onderwijs Organisatie voorwaardenstimulering Opleidingniveau vaardigheid, self-efficacy Opvattingen - onderzoek - onderwijs Aspecten van Integratie onderwijs en onderzoek Professionele ontwikkeling Goed onderzoek D.M.E.Griffioen@hva.nl