Onderzoek in het onderwijs: opvattingen Bologna Experten Studiedag Nexus Onderwijs-onderzoek KULEUVEN Didi Griffioen
Aspecten van Integratie onderwijs en onderzoek Geschiedenis, politiek, discipline, accreditatie Goed onderwijs Organisatie voorwaardenstimulering Opleidingniveau vaardigheid, self-efficacy Opvattingen - onderzoek - onderwijs Aspecten van Integratie onderwijs en onderzoek Professionele ontwikkeling Goed onderzoek
Aspecten van Integratie onderwijs en onderzoek Geschiedenis, politiek, discipline, accreditatie Goed onderwijs Organisatie voorwaardenstimulering Opleidingniveau vaardigheid, self-efficacy Opvattingen - onderzoek - onderwijs Aspecten van Integratie onderwijs en onderzoek Professionele ontwikkeling Goed onderzoek
Onderzoek in HBO (NL) In navolging van de Bologna verklaring: Sinds 2001 publiek gefinancierde ‘lectoren’ (associate professors) in NL-Hbo met drie opdrachten; onderzoek draagt bij aan: De kennisbasis van het gelieerde beroep (theoretisch doel) De innovatie van maatschappelijke organisaties en commerciële bedrijven (extern doel) a) De kwaliteit van onderwijs in het hbo b) De verdere professionalisering van de hbo docent (samen onderwijsdoel)
Opvattingen over doelen Invoering is vooral managerstaak geweest, hoe denkt de docent over deze doelen?
Opvattingen over doelen Invoering is vooral managerstaak geweest, hoe denkt de docent over deze doelen?
Relaties tussen opvattingen
Relaties Tussen opvattingen
‘Kwaliteit’ of ‘Goed onderzoek’? Docenten in Hbo Docenten in universiteit Onderzoeksontwerp Kwaliteit van het eindproduct publiceerbaar; overtuigend Onderzoeksproces pro-actief keuzes maken Waarde van het onderzoek (outcome) externe waarde (utility) wetenschappelijke waarde De onderzoeker meerdere perspectieven hanteren wie is de onderzoeker creativiteit Onderzoeksonderwerp en –oorsprong bedrijven, docenten, studenten financiering, wetenschappelijk belang
Invloed op percepties Deelname aan besluitvorming & samenwerking werkt positief op perceptie op alle doelen Positief zelfbeeld onderzoek geeft (klein) positief effect op alle doelen & op bereidheid tot professionalisering Opleidingsniveau en participatie in onderzoek werkt positief op zelfbeeld onderzoek Discussiecultuur werkt positief op zelfbeeld onderzoek Een intellectueel stimulerend leidinggevende kan wel discussie, besluitvorming en organisatie entameren, maar niet direct percepties beïnvloeden.
Invloed op percepties Deelname aan besluitvorming & samenwerking werkt positief op perceptie op alle doelen Positief zelfbeeld onderzoek geeft (klein) positief effect op alle doelen & op bereidheid tot professionalisering Opleidingsniveau en participatie in onderzoek werkt positief op zelfbeeld onderzoek Discussiecultuur werkt positief op zelfbeeld onderzoek Een intellectueel stimulerend leidinggevende kan wel discussie, besluitvorming en organisatie entameren, maar niet direct percepties beïnvloeden.
Aspecten van Integratie onderwijs en onderzoek Geschiedenis, politiek, discipline, accreditatie Goed onderwijs Organisatie voorwaardenstimulering Opleidingniveau vaardigheid, self-efficacy Opvattingen - onderzoek - onderwijs Aspecten van Integratie onderwijs en onderzoek Professionele ontwikkeling Goed onderzoek D.M.E.Griffioen@hva.nl