Het koppelingsproces met het Europees kwalificatiekader (EKK): de betekenis, het proces, de resultaten Brussel, 10 februari 2012 10/2/2012 Jan Meers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
SHS Securities Holdings Statistics - Algemene Presentatie Roger DE BOECK Senior Expert Brussel, 18 december 2012 Presentatie voor kredietinstellingen en.
De fundamenten van de organisatiestructuur
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
PMTO in 2009 Update vanuit het Kenniscentrum 23 november 2009 Gonnie Albrecht PI Research.
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
The CAF Procedure voor externe feedback
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
Technische geletterdheid en onderwijs
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Associate degree als onderwijsinnovatie
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
VTB Technasium Vakcollege
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
De toetssteen ‘14-’18.
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
Departement Onderwijs en Vorming
Een lange weg naar erkende kwalificaties
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Een introductie in het Europees beleid inzake beroepsopleiding. Jef Vanraepenbusch, EUROGUIDANCE - DBO.
Evaluatie ECTS- en DS-label aanvragen Procedure/ beslissing nieuwe oproep labelaanvragen meegedeeld aan de Nationale Agentschappen.
Conflicten en onderhandelingen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Ariane Decramer Joke Hofmans Vlaams-Europees verbindingsagentschap Brussel, 11 februari 2011.
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Het Europass certificaatsupplement
1. 2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie.
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
1 Nederland en het EQF Voorlichtingsbijeenkomst Karin van der Sanden, Marijke Dashorst Projectleider NLQF Ministerie Onderwijs Cultuur en Wetenschap.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Transcript van de presentatie:

Het koppelingsproces met het Europees kwalificatiekader (EKK): de betekenis, het proces, de resultaten Brussel, 10 februari 2012 10/2/2012 Jan Meers

Europees Kwalificatiekader (EKK) Europees Parlement, 23 april 2008 Initiatief om samenwerking, mobiliteit en transparantie tussen verschillende landen m.b.t. visie op levenslang leren te verbeteren Kader om kennis, vaardigheden en competenties beter te kunnen vergelijken Geen standaard kader om over te nemen in elk land, maar een meta-kader Nationaal kwalificatieraamwerk (NKR) rond het EKK: vertaalinstrument 10/2/2012 Jan Meers

Koppeling met het EKK Plaatsen van de nationale situatie in het EKK verhaal Niet door individuele nationale kwalificaties te koppelen aan de 8 EKK niveaus Het nationale kwalificatieraamwerk koppelen aan het EKK Referentiekader tot referentiekader: systeem niveau Individuele nationale kwalificaties via het nationaal raamwerk naar het ‘gemeenschappelijke’ Europees kader 10/2/2012 Jan Meers

Koppeling: nationale verantwoordelijkheid Elk EU land: nationale autoriteiten Collectieve nationale verantwoordelijkheid Succesvol: Transparante koppeling tussen het nationale kwalificatiekader en -systeem: technische betrouwbaarheid Gedragen door de nationale belanghebbenden die de kwalificaties ontwikkelen en gebruiken: consensus Doel: uitleggen, informeren, geloofwaardigheid en vertrouwen winnen Koppelingsrapport 10/2/2012 Jan Meers

Koppelingsrapport Autonoom nationaal proces EU aanbeveling: coherentie waarborgen Nationaal coördinatie punt: NCP EKK EU Advies Groep EKK NCP EKK: leidt het nationaal koppelingsproces AG EKK: Europese adviesorgaan Ondersteuning: set van 10 criteria 10/2/2012 Jan Meers

Tien aanbevelingen (1) 1. De verantwoordelijkheden worden duidelijk vastgelegd 2. Duidelijke en aantoonbaar verband tussen NKR-EKK niveaus 3. Principe van leerresultaten, niet-formeel en informeel leren, creditsysteem 4. Transparante procedures om kwalificaties in te schalen in het NKR 5. Nationale kwaliteitsborgingssystemen overeenkomstig met de relevante Europese principes (annex 3) 10/2/2012 Jan Meers

Tien aanbevelingen (2) 6. Goedkeuring van de relevante kwaliteitsborgende instellingen 7. Betrokkenheid van internationale experten 8. De bevoegde instantie(s) bevestigen dat het NKR gekoppeld is aan het EKK. 9. Het EKK-platform publiceerd de officiële koppelingsrapporten 10. Alle NKR kwalificaties worden gekoppeld aan een EKK niveau 10/2/2012 Jan Meers

Koppeling VKR-EKK: proces AKOV (Vl NCP-EKK) met de hulp van Consultancy bureau: PwC Stuurgroep (comité van experten) Twee grote fasen: Draft rapport Consultatie Oktober 2010 - Juni 2011 Overgedragen aan EU: zomer 2011 10/2/2012 Jan Meers

Koppeling VKR-EKK: betrokkenheid Rapport: Belangrijkste belanghebbenden: stuurgroep van experten Internationale experten: Aileen en Karin Kwaliteitsborgende instellingen Belgische situatie: Franstalige en Duitstalige gemeenschap AKOV coördinatie en verantwoordelijkheid Consultatie op 2 vlakken Onderwijspartners en werkpartners 10/2/2012 Jan Meers

Koppeling VKR-EKK : basisprincipes (1) VKR: 8 niveaus, met generieke descriptoren bestaande uit 5 elementen: kennis, vaardigheden, context, verantwoordelijkheid, autonomie Toenemend in complexiteit: 1 tot 8 Geïntegreerd kader = één kader “Rangschikken van alle kwalificaties” -> Decreet, 30 April 2009 Jan Meers 10/2/2012

Koppeling VKR-EKK : basisprincipes (2) Decreet VKS: omgaan met & structureren van Vlaamse kwalificaties: stevig en sterk fundament Vlaams Kwalificatie Structuur: Bestaand: respecteren van historische en nationale situatie, van rechten en plichten van onderwijs- en opleidingsverstrekkers, van bestaande systemen en initiatieven, … Nieuw: omgaan met identificatie, met procedures, met verantwoordelijkheden van verschillende actoren en instellingen, met noodzakelijke omzetting,… 10/2/2012 Jan Meers

Koppeling VKR-EKK : basisprincipes (3) Twee soorten kwalificaties: beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties Beroepskwalificaties: gevalideerd door arbeidsmarktactoren Onderwijskwalificaties: gevalideerd door de maatschappij in wisselwerking met de vragen vanuit de arbeidsmarkt (leerplichtonderwijs, volwassenenonderwijs en hoger onderwijs) HO: aansluitende niveaudescriptoren + zelfevaluatierappport 10/2/2012 Jan Meers

Het Vlaamse koppelingsrapport 4 grote onderdelen in het Vlaamse rapport De Vlaamse situatie De koppeling (10 criteria) Consultatie van de belanghebbenden Conclusies 10/2/2012 Jan Meers

Onderwijskwalificaties Hoger onderwijs: Overgangsfase: de bestaande onderwijskwalificaties zijn al grotendeels overeenkomstig het VKR/EKK Verschuiving naar leerresultaten is al bezig HO: Zelfevaluatie Rapport over het Vlaamse Hoger Onderwijs op 2 februari 2009: in zelfde lijn als EHEA Leerplichtonderwijs: Vanaf 1991: volledig gebaseerd op de principes van “eindtermen” (=leerresultaten) erkend en gevalideerd door het Vlaams Parlement 10/2/2012 Jan Meers

Onderwijskwalificaties Leerplichtonderwijs en volwassenenonderwijs Beroepsonderwijs: onderwijskundige programma’s (initieel en voortgezet) & opleidingsprogramma’s met arbeidsdoelstellingen gebaseerd op de bestaande SERV competent fiches Hoger beroepsonderwijs: volledig kwalificatiegerichte aanpak: één op één relatie met SERV competent fiches Informeel leren - EVC Vooral in hoger onderwijs, maar ook opleidingen buiten het onderwijs, bedrijfsopleidingen,… Meest verregaande: ervaringsbewijs Transparantie, meestal gestructureerd, meestal op aanbiedersniveau 10/2/2012 Jan Meers

Koppeling VKK-EKK: de oefening Algemene vergelijking Directe vergelijking Talige analyse van beide niveaudescriptoren Kwalitatieve evaluatie van de vergelijking van kwalificatieniveaus VKK EKK Level 1 Level 2 Level 3 Level 4 Level 5 Level 6 Level 7 Level 8 10/2/2012 Jan Meers

Enkele bedenkingen (1) Timing: nationale beslissing Vasthouden van het momentum Koppeling is een proces: moeilijk om volledig in één keer te realiseren Rapport is een momentopname, vervolgfases en updates zijn noodzakelijk Belangrijk: realistische perspectieven, blijvende inzet 10/2/2012 Jan Meers

Enkele bedenkingen (2) Naast de betrokkenheid: consultatie nationale belanghebbenden over het rapport Opiniedeel over het rapport Belangrijke inzichten, weergave van aandachtspunten implementatie: Wat betekent dit voor mij? Wat zijn de gevolgen voor mijn organisatie? Stuurgroep van experten: aanpassingen aan het rapport Lezers van buitenaf: uitvoerders 10/2/2012 Jan Meers

Enkele bedenkingen (3) Internationale experten: eye-openers ruime blik spiegelfunctie Versterkt de internationale dimensie Garantie voor een dynamisch proces Rapport bevat hun ervaringen en inzichten: openheid 10/2/2012 Jan Meers

Enkele bedenkingen (4) Belang: deel uitmaken van de internationale context Beperkt: niveaubepaling = startpunt Cruciaal: vertrouwen opbouwen Niet enkel de inhoud van het rapport, maar ook ‘het hoe en waarom van de koppeling’ Geloof in het EKK ontwerp Collectieve verantwoordelijkheid 10/2/2012 Jan Meers

Reactie van EU: goed gedaan! Koppelingsrapport: goed onthaald MAAR: Kader is nog leeg Beroepskwalificaties: perspectief Q2 2012 Databank in ontwikkeling Belgische federale structuur Update van het rapport binnen één jaar 10/2/2012 Jan Meers

Website http://www.ond.vlaanderen.be/kwalificatiestructuur/koppelingsrapport/Koppelingsrapport_NL_0.2.pdf DANK 10/2/2012 Jan Meers