Validiteit van EVC-procedures

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Formatief - summatief evalueren
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Kwaliteit van meetinstrumenten
Inleiding Regionale Stuurgroep
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Bachelor verpleegkunde
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
5 Werving en selectie.
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Examinering Conferentie BTG HTVF
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Competentiecatalogus Mechatronica
Aan de slag met competenties beoordelen
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Betrouwbaarheid.
Validiteit.
Psychologische Test.
Ervaring vanuit ervaringsbewijzen omtrent standaarden.
Ieder zijn leerstijl Voor we over leerstijl spreken moeten we duidelijk weten wat leren is. ‘Leren is het verwerven van nieuwe competenties’. Dit leren.
WEB vzw - Steenweg Op Tielen Turnhout - www. webwerkt
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Centraal examen en Instellingsexamens
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Richtlijnen voor de casustoets
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
© Instaptoets 1.2 – 2.1 Nele Maddens. © ACHTERGRONDKADER Opdracht: - Nieuwkomers kunnen/moeten inburgeringstraject volgen - Nederlands via.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Juridische aspecten van evalueren (faculteit Geneeskunde 6/2/2014) Toon Boon ( Jurid. Adviseur KU Leuven en Associatie KU Leuven )
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Validiteit van EVC-procedures
Hannah Wielenga januari 2017
Hannah Wielenga februari 2017
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Borgen in het VUCA tijdperk
Transcript van de presentatie:

Validiteit van EVC-procedures Karine Janssens – Universiteit Gent An Peeters – Associatie K.U.Leuven 31 januari 2008

VALIDITEIT Validiteit = meten wat je wilt weten Wat wil je weten: visie & keuzes Meten: technische aspecten van het instrument Doel van de beoordeling  validiteitseisen

VALIDITEIT = transparante & samenhangende VISIE : COMPETENTIE competentieCONTEXT DOEL vd beoordeling achtergronden vd KANDIDAAT beoordelingsMETHODE

VALIDITEIT = transparante & samenhangende VISIE : Definitie Leertheorie Visie intern/extern gedragen COMPETENTIE competentieCONTEXT DOEL vd beoordeling achtergronden vd KANDIDAAT beoordelingsMETHODE

VALIDITEIT = transparante & samenhangende VISIE : Beroepscontext vs opleidingscontext Professioneel vs academisch Relevant en representatief COMPETENTIE competentieCONTEXT DOEL vd beoordeling achtergronden vd KANDIDAAT beoordelingsMETHODE

VALIDITEIT = transparante & samenhangende VISIE : Herkennen Formatief Didactisch Oriëntering Erkennen Summatief Assessment Certificering COMPETENTIE competentieCONTEXT DOEL vd beoordeling achtergronden vd KANDIDAAT beoordelingsMETHODE

VALIDITEIT = transparante & samenhangende VISIE : Taal Cultuur Gender Leerstijl Vertrouwdheid met de context (beroep vs opleiding) Begeleiding COMPETENTIE competentieCONTEXT DOEL vd beoordeling achtergronden vd KANDIDAAT beoordelingsMETHODE

VALIDITEIT = transparante & samenhangende VISIE : Procedure Instrumenten - Validiteit - Betrouwbaarheid Assessoren COMPETENTIE competentieCONTEXT DOEL vd beoordeling achtergronden vd KANDIDAAT beoordelingsMETHODE

VALIDITEIT = transparante & samenhangende VISIE : COMPETENTIE competentieCONTEXT DOEL vd beoordeling achtergronden vd KANDIDAAT beoordelingsMETHODE CIVIEL EFFECT Gedeeld door stakeholders

VALIDITEIT = transparante & samenhangende VISIE : Validiteit = geldigheid Betrouwbaarheid = stabiliteit = herhaalbaarheid COMPETENTIE competentieCONTEXT DOEL vd beoordeling achtergronden vd KANDIDAAT beoordelingsMETHODE

Betrouwbaarheid & validiteit Algemene principes Assessment center methode Meerdere instrumenten Meerdere beoordelaars Aandacht voor betrouwbaarheid en validiteit in elke fase van instrumentontwikkeling Is vaak een afweging

Betrouwbaarheid Definitie Een assessment is betrouwbaar als het bij een herhaalde afname dezelfde resultaten geeft Betrouwbaarheid = stabiliteit = herhaalbaarheid D.w.z. bij herhaalde meting  dezelfde resultaten 1. Over de tijd heen 2. Bij verschillende beoordelaars Zoniet, spreken we van een onbetrouwbare beoordeling

Betrouwbaarheid 1. Verschillen in prestatie over de tijd Oorzaak van onbetrouwbaarheid toevallige schommelingen in prestatie doorheen de tijd Bronnen bij de kandidaat (vb. schommelingen in concentratie) bij de testsituatie (vb. volgorde van vragen) Aanpak Hoe betrouwbaarheid over de tijd heen verhogen? - de testsituatie zoveel mogelijk standaardiseren

Betrouwbaarheid 2. Verschillen tussen beoordelaars Oorzaak niet elke beoordelaar beoordeelt op dezelfde manier = belangrijkste oorzaak van onbetrouwbaarheid Bronnen: beoordelaarseffecten Halo-effect Sequentie-effecten Beoordelingstendenties Contaminatie-effecten  Meestal onbewust!

Betrouwbaarheid Aanpak Concretiseren van de beoordelingscriteria competenties concretiseren in concreet waarneembaar gedrag Standaardiseren van de beoordeling Ondubbelzinnige beoordelingscriteria vastleggen (beoordelingslijst of schema) Duidelijk niveau vastleggen Duidelijk modelantwoord maken Scoringsvoorschriften Training van de beoordelaars Strikt toepassen van de beoordelingscriteria Beoordelaarseffecten tegengaan Na aparte scoring: assessorenoverleg

Validiteit Definitie Een instrument is valide als op basis van de resultaten geldige conclusies kunnen getrokken worden over de competentie die men wil meten Validiteit = geldigheid Is de score indicatief voor de werkelijke competentie van de kandidaat? Vier aspecten 1. Inhoudsvaliditeit 2. Constructvaliditeit 3. Criteriumvaliditeit 4. Face-validiteit

Validiteit 1. Inhoudsvaliditeit = is het instrument representatief voor (alle aspecten van) de competentie? Inhoudsvaliditeit  generaliseerbaarheid score op het instrument  competentie in zijn geheel Aanpak (kan vooraf op ingegrepen worden!) Representatieve testsituatie kiezen Authentieke testsituatie (opm. authenticiteit standaardisatie) Alle aspecten van de competentie opnemen die men wil waarborgen Normen vastleggen, eigen aan niveau dat men wil testen Meerdere contexten kiezen Aangepast instrument kiezen, naargelang de competentie

Validiteit 2. Constructvaliditeit = meten we enkel de competentie of ook andere (storende) factoren Voorbeeld: portfolio + interview en verbale vaardigheden Aanpak Zoals in ACM, meerdere instrumenten voor één competentie Niet holistisch beoordelen Niet teveel competenties en beoordelingscriteria in één instrument (max. 7 chuncks)

Validiteit 3. Criteriumvaliditeit = discrimineert het instrument voldoende tussen de betere en de mindere kandidaat Hoe criteriumvaliditeit nagaan? Kan pas achteraf Vergelijken van de scores op het instrument en de scores op een gerelateerd instrument Vergelijkingsinstrument? Combinatie van opleidingsonderdelen waarin competentie wordt aangeleerd Doelgroep? Criterium is de opleiding, dus best bij studenten

Validiteit 4. Face-validiteit = het ook voor de kandidaat duidelijk dat de test de beoogde competenties meet? Belangrijk voor de legitimatie van het instrument, want verhoogt transparantie Nadeel: Kan sociale wenselijkheidsantwoorden stimuleren Kan algemene validiteit van de test drukken Conclusie: Facevaliditeit is belangrijk, maar andere soorten validiteit zijn minstens even belangrijk Facevaliditeit alleen is onvoldoende voor validiteit

Voorbeeld EVC in HO Toepassen van de traditionele casustoets op EVC-assessment als beoordelingsmethode Slechts één casus Waarin meerdere competenties gelijk aan bod komen Die exhaustief en nauwkeurig moet worden opgelost = zeer goed voor didactische doeleinden MAAR geeft problemen bij assessment van EVC Welke problemen? M.b.t. de competentie  cognitie versus gedrag M.b.t. competentiecontext  inhoudspecificiteit M.b.t. doel van de beoordeling  summatief M.b.t. achtergronden van de kandidaat  ervaren professionals, geen beginners

Voorbeeld EVC in HO Inhoudsspecificiteit = prestatie op een casus blijkt niet zomaar generaliseerbaar naar andere casussen Correlatie tussen verschillende casussen blijken erg laag (zie bv. Swanson, 1978) Eén casus afnemen is dus niet representatief voor hele competentie Probleemoplossing is geen generieke competentie, maar varieert qua inhoudsdomein (bv. Kuipers, 2003; Schmidt, Norman en boshuizen, 1990)  Meerdere korte casussen met representatieve steekproef van inhouden

Voorbeeld EVC in HO Potentiële onderschatting van ervaren professionals Experts hebben hun kennis georganiseerd in uitgebreide en goed georganiseerde netwerken van concepten, dit in tegenstelling tot beginners (vb. Glaser & Chi, 1983) Hierdoor verloopt probleemoplossing bij ervaren professionals Automatisch, door triggering, snel en minder bewust Directer De analyse van het probleem bevat vaak reeds de oplossing

Voorbeeld EVC in HO Potentiële onderschatting van ervaring professionals Eén casus die exhaustief en nauwkeurig moet worden opgelost Onderschatting van ervaren professionals Omdat ze stappen overslaan in hun redenering en hier wel op beoordeeld worden Oplossingen zelf blijken wel vaak superieur aan die van beginnende beroepsbeoefenaars Beginners scoren vaak beter of gelijk aan experts op dergelijke casussen (vb. Grant &Marsden, 1988) Dergelijke casussen blijken zeer sterk samen te hangen met gewone kennistoetsen (tot r=1) (vb. Norcini, Swanson, Grosso & Webster 1985) Bovendien blijkt expertise zeer domeinspecifiek

Voorbeeld EVC in HO Beoordelingsmethode aanpassen Meerdere korte casussen Beoordelen van key-features (kernbeslissingen, essentiële elementen) Grotere generaliseerbaarheid Meer gerichte meting (validiteit)

VALIDITEIT = transparante & samenhangende VISIE : EVC  HVC COMPETENTIE competentieCONTEXT DOEL vd beoordeling achtergronden vd KANDIDAAT beoordelingsMETHODE Betrouwbaarheid - Stabiliteit - Herhaalbaarheid Validiteit - Inhoud - Construct - Criterium - Face

Contact An Peeters Tel 016 32 09 06 An.Peeters@associatie.kuleuven.be Karine Janssens Tel 09 264 70 26 Karine.Janssens@UGent.be