Samenstelling van het onteigeningsdossier met het oog op de machtiging Jeroen Van der Meeren, Adjunct van de directeur,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Doublet deel 1 – de basis.
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
PROCEDURE BETROKKEN ACTOREN RECHTSBESCHERMING De stedenbouwkundige vergunning VERBIST Advocaten
RUIMTELIJKE ORDENING Wat is RO? Historiek Doelstelling.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
DE WET VOORKEURSRECHT GEMEENTEN (Wvg)
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Ruimte voor wonen 1 Stephaan Barbery dienst ruimtelijke planning 26 november 2009.
Aanduiding van ankerplaatsen – Erfgoedlandschappen
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
HOOFDSTUK 12 Media.
De Kalender en De Seizoenen Ellen Adriansens Gegradueerde in de ergotherapie BuSo – OV 2 – 2 e graad Algemene en Sociale Vorming Raamplan BuSo.
Boek III: Administratief goederenrecht
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
DE BIJZONDERE BEROEPSTITEL VAN VERPLEEGKUNDIGE GESPECIALISEERD IN GERIATRIE EN DE BIJZONDERE BEROEPSBEKWAAMHEID VAN VERPLEEGKUNDIGE MET EEN BIJZONDERE.
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Voorstel van nieuw Bodemdecreet opmerkingen VVSG (Hoorzitting Vlaams Parlement 29 juni 2006) Steven Verbanck Stafmedewerker Leefmilieu VVSG tel
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
HET KENNIS- EN CONTACTFORUM ‘DISTRIBUTIEBELEID VOOR LOKALE BESTUREN’ Een initiatief in het kader van het project ‘Ondernemende en Ondernemingsvriendelijke.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
IPO in het kort Maarten Lenaerts algemeen coördinator IPO Afdeling Platteland – VLM IPO trefdag, 9 december 2008.
1 Project “volkstuinen” bij VLM 2010 Behoeftebepaling buiten de steden 2010 Handleiding voor gemeenten 2011 Prefinanciering grondaankoop 2012 Projectsubsidies.
Lokaal woonbeleid Woonoverleg-woonvisie
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Informatievergadering NKWV 9 mei 2008
Pesticidenvrij terreinbeheer Samenwerken tussen gemeentebestuur en bewoners.
1 ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Persoonlijke toestand en verklaring op erewoord.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
GIS-coördinator in Westerlo
Herinrichting van de N253: fase 1 onteigeningen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
De Hoge Raad voor het Handhavingsbeleid. 1. Opdrachten Hoge Raad -Bindend advies HV CBS / SI -Niet-bindend advies rechter HV vóór Bindend.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 DSI - informatiesessie voor lokale besturen provinciale infosessies, najaar deel 3 DSI-platform een uitwisselingsplatform voor digitale stedenbouwkundige.
Lijst der Geldelijke Regelingen op basis van de WILG
ZijActief Koningslust
Ruimtelijke ordening Enkele algemene beschouwingen Dilbeek donderdag 6 november 2008 (ontwerp)
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken De Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport De Vlaamse minister.
Complexe Projecten “Naar een kwaliteitsvolle en snelle aanpak van projectgedreven processen”
Millingerwaard en Waalwaard Verplaatsing De Beijer Commissie Ruimtelijke Ordening en Water 9 januari 2013 Patricia van Eijndthoven / Jan van Dooren Projectleiders.
Leegstand en verwaarlozing in 2017
Bestuursrecht Hoorcollege V
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Leegstand en verwaarlozing in 2017
Transcript van de presentatie:

Samenstelling van het onteigeningsdossier met het oog op de machtiging Jeroen Van der Meeren, Adjunct van de directeur,

2 Samenstelling administratief dossier onteigeningen Algemeen Habilitatie: artikel 16 grondwet -In de gevallen bepaald bij wet - wet/praktijk: onteigeningsbevoegdheid - Lokale besturen: Gemeenten, Provincies, OCMW’s, Politiezones, POM’s, IGS (DV,OV), AGB/APB - specifieke wetten (RO, bedrijventerrein, leegstand, milieu,…

3 Samenstelling administratief dossier onteigeningen Algemeen Habilitatie: artikel 16 grondwet -Op de wijze bepaald bij wet wet 1835 wet 1870 wet 26 juli 1962

4 Samenstelling administratief dossier onteigeningen Algemeen Bevoegdheid - Vlaamse Minister Binnenlands Bestuur - grondwet art BWHI 8/08/88 - decreten 13 april 1988 (art 13) - bevoegdheidsbesluit 13 juli besluit 19 december 1991 => instemming functioneel bevoegde minister

5 Samenstelling administratief dossier onteigeningen Bevoegdheid - uitzondering: Vlaamse Codex - Vlaams Minister van Ruimtelijke Ordening (Gewestelijke en Provinciale RUP’s, BPA’s) - deputatie (GRUP’s) - rechtspraak inzake artikel 70, §2 decreet Ruimtelijke Ordening

6 Samenstelling administratief dossier onteigeningen Voorwaarden voor machtiging -beginselen behoorlijk bestuur -administratieve praktijk - Omzendbrief BA 99/01 23 februari Omzendbrief HV 96/01 van 26 juli 1996 (huisvestingsprojecten – afdeling Woonbeleid, RWO)

7 Samenstelling administratief dossier onteigeningen Administratieve fase (Minnelijke onderhandelingen) Motivatie Procedure: openbaar onderzoek Documenten

8 Samenstelling administratief dossier onteigeningen Voorwaarden voor machtiging Motivatie –Aanduiding onteigenende instantie –Rechtsgrond: eenduidig –Algemeen nut –Noodzaak –Hoogdringendheid

9 Samenstelling administratief dossier onteigeningen Voorwaarden voor machtiging Procedure openbaar onderzoek: - voorlopige vaststelling onteigeningsplan - PV van openverklaring openbaar onderzoek - bewijzen van aangetekende zending eigenaars - publiciteit - bezwaarschriften - PV van sluiting openbaar onderzoek - definitieve vaststelling onteigeningsplan

10 Samenstelling administratief dossier onteigeningen Voorwaarden voor machtiging Documenten: - voorlopige en definitieve vaststelling - onteigeningsplan - openbaar onderzoek - bodemattesten - stedenbouwkundig advies - instemming functioneel bevoegde minister - schattingsverslag - desaffectatiebewijs overheid - begroting

11 Samenstelling administratief dossier onteigeningen Motivatie Doel van openbaar nut/algemeen nut tegemoetkomen aan een behoefte die bijdraagt tot een (noodzakelijke) verbetering van de samenleving en de leefomstandigheden van de gemeenschap, en waaraan door privé-initiatief geen oplossing wordt geboden.

12 Samenstelling administratief dossier onteigeningen Motivatie Doel van openbaar nut/algemeen nut - Wettelijke bepaling - Functionele grens: doel binnen bevoegdheid van het lokaal bestuur - Geografische grens - Openbaar nut > particulier belang - Interpretatie - Samenloop verschillende bevoegde overheden

13 Samenstelling administratief dossier onteigeningen Motivatie Noodzaak van onteigening -Doel van de onteigening: te realiseren project is noodzakelijk voor de uitbouw van de infrastructuur of voor het beleid -Noodzakelijk: bijdragen tot het oplossen van een bepaald probleem waarmee de onteigenaar geconfronteerd wordt bij zijn taakinvulling

14 Samenstelling administratief dossier onteigeningen Motivatie Noodzaak van onteigening -Concrete situatie ter plaatse -Alternatieven -Beste/enige oplossing -Noodzakelijke van de onteigening ter realisatie van het doel van openbaar nut

15 Samenstelling administratief dossier onteigeningen Motivatie Hoogdringendheid –Wet 26 juli 1962 –Automatische toepassing in specifieke wetten is geen ontslag van motivatieplicht (arbitragehof) –Concrete situatie ter plaatse –Onmiddellijke inbezitneming noodzakelijk –Talmen onteigenende instantie –Aanslepende toestanden

16 Samenstelling administratief dossier onteigeningen Motivatie (Punt)onteigeningen -concrete motivatie Globale projecten -Noodzaak en doel soms al vastgelegd in andere vastgestelde besluitvorming -Algemene contextschets -Louter verwijzing volstaat niet -Concrete invulling ‘algemeen nut’ ‘noodzaak’ Bv bedrijventerreinen

17 Samenstelling administratief dossier onteigeningen documenten Onteigeningsplan -Tracé van het werk - tijdelijke werkzones en te onteigenen percelen - bovengrondse/ondergrondse innemingen - erfdienstbaarheden openbaar nut -Perceelsgewijs plan -Kadastraal uittreksel -Aankoopcomité/Erkende landmeter -innemingstabel: actuele eigenaars

18 Samenstelling administratief dossier onteigeningen documenten Bodemattesten - Decreet 27 oktober 2006 betreffende de bodemsanering en de bodembescherming Artikel 119 ev -Verklaring geen vervuiling overeenkomstig Vlarebolijst (besluit 19 december 2008) -Verklaring kosten sanering door onteigenende instantie

19 Samenstelling administratief dossier onteigeningen documenten Schattingsverslag - Recent < 2 jaar -Ontvanger van de registratie -Commissaris van het aankoopcomité -Erkende landmeters (omzendbrief OB BA 2010/02 van 12 februari 2010)

20 Samenstelling administratief dossier onteigeningen documenten Stedenbouwkundig advies ≠stedenbouwkundig attest = advies van de gemachtigd ambtenaar van het Vlaams Gewest (RWO) = doel van onteigening stemt overeen met de geldende stedenbouwkundige bepalingen op het perceel of vergunbaar < vergunning < gunstig advies minister RO

21 Samenstelling administratief dossier onteigeningen documenten Instemming van de functioneel bevoegde minister => tenzij delegatie bv VMM => door onteigende instantie zelf te vragen => elke minister bepaalt zelf welke documenten hij nodig heeft bv omzendbrief hv 96/01 van 26 juli 1996 inzake huisvestingsprojecten

22 Samenstelling administratief dossier onteigeningen documenten Instemming van de functioneel bevoegde minister - RUP: RO -Cultuur -Riolering/afwatering Leefmilieu -Mobiliteit -Wonen -Sport -Stedenbeleid: subsidies stadsvernieuwingsprojecten -bedrijventerreinen: economie

23 Samenstelling administratief dossier onteigeningen documenten Begroting -gemeenten/provincies/OCMW’s -IGS, POM’s: boekhoudkundig

24 Samenstelling administratief dossier onteigeningen documenten Andere vergunningen, machtigingen Bv kapvergunning, waterlopen - Moet concreet duidelijk zijn of machtiging/vergunning kan worden verkregen, anders onteigeningsdoel niet realiseerbaar, geen machtiging onteigening

25 Samenstelling administratief dossier onteigeningen documenten Verwervingen van andere overheden -Concurrentie met de marktspelers -In se minnelijke werving -desaffectatiebewijs -Gedwongen onteigening mogelijk privaat domein -Militair domein: bestemmingswijziging noodzakelijk