Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Kijk op praktijk zó moet het!.
Door goede gesprekken groeien
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
SBL conferentie lerarenregister
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
Samenwerken in burgerschap
de ouderbetrokkenheid vergroten
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Begeleidingsplannen GGZ
Sessie: realiseren van doelwaarden 25 november 2013.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Overzicht bespreekpunten
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Het opleidingsprofiel:
 Grensoverschrijdend pubergedrag;  Voortgezette scholen;  Omgaan met…;  Jeugd en Co.
Symposium Beroepsonderwijs 1 april STADSKANAAL VMBO en MBO TECHNIEK ZAKELIJKE DIENSTVERLENING GEZONDHEIDSZORG EN WELZIJN.
Visie: rapport en portfolio
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Dossier Empowerment.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Door Anthony Goethals.  Opleidingsboek opvoeding  Opvoeders & ouders  Nederland  Samenlevingsverbanden onderzoeken.
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Meer innovatieve professionals
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
De nieuwe onderbouw.
Doelen behalen met activiteiten
Denkbeelden van jongeren over democratie
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Doelen behalen met activiteiten
Naar een typologie van scholen
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Waarom leerlingenparticipatie?
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Drie richtinggevende vragen: 1
Transcript van de presentatie:

Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten Kennis van betekenis Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten Lezing voor het Wetenschapsknooppunt Amsterdam 1 december 2011 Monique Volman

Nederland doet het niet goed op de PISA-ranglijst Strengere eisen voor het eindexamen Daling onderwijspeil Kwaliteit onderwijs is ernstig verwaarloosd Kwaliteit van de lessen op scholen neemt af Groei economie stokt door slecht onderwijs Examenresultaten te laag

Betrokkenheid als kwaliteit van leren Hogere leerprestaties: beperkt en riskant ideaal Wat weten we over betrokkenheid van leerlingen? Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid als kwaliteit van leerresultaten Discussie

Hogere leerprestaties: een beperkt en riskant ideaal Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Hogere leerprestaties: een beperkt en riskant ideaal Beperkt: Leerprestaties realiseren is maar een deel van waar onderwijs voor is en wat scholen doen

Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Riskant Aandacht gaat weg van wat niet in gangbare toetsen tot uitdrukking komt

Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Riskant Nadruk op ‘kernvakken’ die van economisch nut zijn gezapige koeien Zie ook Martha Nussbaum – ‘niet voor de winst’

Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Riskant Strategisch gedrag van scholen, leerlingen, ouders

Hogere leerprestaties: een beperkt en riskant ideaal Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Hogere leerprestaties: een beperkt en riskant ideaal Beperkt: Leerprestaties’ realiseren is maar een deel van waar onderwijs voor is en wat scholen doen Riskant Aandacht trekt naar wat in gangbare toetsen tot uitdrukking komt Gezapige koeien Strategisch gedrag van scholen, leerlingen, ouders Leerlingen ▪ die gericht zijn op eigen succes ▪ die leren als zinloos ervaren

Wat weten we over ‘betrokkenheid’ van leerlingen ? Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Wat weten we over ‘betrokkenheid’ van leerlingen ? Aspecten van betrokkenheid: (Fredricks, Blumenfeld & Paris, 2004) gedragsmatig emotioneel cognitief  wel te onderscheiden maar niet te scheiden  resultaat van interactie individu – omgeving  beïnvloedbaar Twee tradities: onderzoek naar betrokkenheid bij je school onderzoek naar betrokkenheid bij schooltaken: leermotivatie

Betrokkenheid bij je school Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Betrokkenheid bij je school

Betrokkenheid bij schooltaken: leermotivatie Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Betrokkenheid bij schooltaken: leermotivatie

Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie

1. Kennis en vaardigheden als middelen om om te gaan met vragen Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 1. Kennis en vaardigheden als middelen om om te gaan met vragen

Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 2. Betrokkenheid bij vakinhouden: meedenken over vragen en problemen – meewerken aan oplossingen

Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 3. Socioculturele theorie: praktijken, activiteiten, motieven, identiteiten Individueel verwerven van kennis en vaardigheden  steeds beter participeren in sociale praktijken

Jean Lave & Etienne Wenger Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 3. Socioculturele theorie: praktijken, activiteiten, motieven, identiteiten Jean Lave & Etienne Wenger Leren = ontwikkeling van ‘perifere’ deelnemer naar centrale deelnemer In activiteiten die in de samenleving belangrijk zijn Legitiem perifeer participeren

4. Deelnemen aan sociale praktijken als manier van leren Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 4. Deelnemen aan sociale praktijken als manier van leren

5. Zelf van betekenis zijn Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 5. Zelf van betekenis zijn

6. Betrokkenheid bovenaan de ladder en onderaan de ladder Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie 6. Betrokkenheid bovenaan de ladder en onderaan de ladder

Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie

Hogere leerprestaties Betrokkenheid: kwaliteit van leerprocessen Betrokkenheid: kwaliteit van leerresultaten Discussie Discussie? Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten in het basisonderwijs Hoe ontwikkelt betrokkenheid als kwaliteit van leerresultaten zich? Verschillen tussen leerlingen ? Welke instrumenten zijn geschikt om ‘andere kwaliteiten’ vast te stellen?