Kennis en Interactie 10 december 2003 College 7  The myth of the paperless officice  Slot hoofdstuk 5, hoofdstuk 6  Kernbegrippen  Voorbeeldvragen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Test computertermen: Deze test gaat over de vorige les. Je krijgt steeds een vraag te zien waarop je het juist antwoord moet aanklikken. Is je antwoord.
Analyse van incidenten
Ervaringen in samenwerking
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Communicatie & Presentatie
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
De internet-encyclopdie voor kinderen
Advies databankarchivering COP Documentbeheer en archivering III 25 november 2008.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Van idee tot digitaal materiaal
Presentatie A&O netwerk Arbeid & Organisatie van het NIP Nederlands Instituut van Psychologen darwine.
Lesgeven en begeleiden
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Website Usability.
Computers en Visueel Gehandicapten
Kennis en Interactie 3 december 2003 College 6 The myth of the powerless officice Hoofdstuk 3, 4 en 5 Stukje documentaire.
Kennis en Interactie 26 november 2003 College 5 The myth of the paperless office Introductie Hoofdstuk 1 en 2 Televisie-documentaire.
Informatiebeheer.
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
dataverzamelformulieren
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Praktijk case: “Geautomatiseerd scannen én verwerken van ingekomen facturen” ICT Platform.
Ruimtelijke vormgeving II IAD 2 28 November 2013.
Human Dynamics.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Bibliotheek in de wolken vorm en inhoud van informatie.
EhBIB Search Eenvoudig en geavanceerd zoeken Zoekresultaten weergeven.
Workshop “Beoordelen”
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
1.Klik in het hoofdvenster van Lync op het tabblad Chatruimten. 2.Typ in het zoekvak de naam van een ruimte of een of meer trefwoorden. De overeenkomende.
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Zeggenschap voor zorgvragers
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Kennismanagement & Sociale media
voor familie en vrienden van
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Hoe leer je geschiedenis?
Fenna van Kesteren Communication and Multimedia Design Afstudeerprofiel Informatie en Interactie Voorstellen.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Niets is wat het lijkt.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Test die teksten! Of (toch) niet!? Testen bij de Belastingdienst Jac Brouwer Landelijk Huisstijlcoördinator Taal Centrum voor kennis en communicatie, Utrecht.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Social Intranet: een ‘ver van mijn bed’-show Intranet Congres Sonja de Vries - ilionx.
Les 1 Huiswerk was: HST 9 helemaal af.. HST 10 aan de PC Om meer op eigen tempo te kunnen werken, gaan we HST 10 zelfstandig aan de computer maken. Je.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Embedded Librarianship
De juiste route naar het juiste doel
Kluwer The end of Publishing
dataverzamelformulieren
Krachtige Leeromgeving
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Om de PowerPoint te starten:
it’s about learning to dance in the rain’
Stap drie bij projecten
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Kennis en Interactie 10 december 2003 College 7  The myth of the paperless officice  Slot hoofdstuk 5, hoofdstuk 6  Kernbegrippen  Voorbeeldvragen  Laatste stukje documentaire  Afronding

Kennis en Interactie 10 december Designing New Technologies Papier als een hulpmiddel voor analyse: ­ als een bril waardoor we naar organisaties kijken ­ als een manier om te verhelderen waarom sommige nieuwe technologieën onsuccesvol zijn ­ als een leidraad voor het ontwerpen van nieuwe, beter gefundeerde systemen

Kennis en Interactie 10 december 2003 Affordances  Het is belangrijk om niet alleen naar de affordances van papier te kijken maar ook naar die van digitale alternatieven  Soms, levert een combinatie van papier-en- digitaal de beste oplossing

Kennis en Interactie 10 december 2003 Twee onderwerpen  Technologie die het lezen ondersteunt ­ PC ­ Elektronisch boek (e-book)  Technologie die het archiveren en beheren van documenten ondersteunt ­ Document Management Systemen

Kennis en Interactie 10 december 2003 De affordances van papier voor het lezen 1. Navigatie 2. Meerdere documenten tegelijk 3. Markeren tijdens het lezen 4. Moeiteloos afwisselen van lezen en schrijven

Kennis en Interactie 10 december 2003 De affordances van digitale systemen  Opslaan en toegankelijk maken van grote hoeveelheden informatie  Multimedia documenten tonen  Snelle, uitgebreide zoek-mogelijkheden  Snelle verbindingen met gerelateerd materiaal  Dynamisch veranderen van de inhoud

Kennis en Interactie 10 december 2003 Flexibele navigatie Belemmeringen van de PC- interface:  Invoer is indirect (via muis of toetsenbord)  Invoer gaat voornamelijk met één hand  Invoer en terugkoppeling berusten voornamelijk op visuele cues

Kennis en Interactie 10 december 2003 PC-vervolg  Gebruik van muis en toetsenbord ­ serieel en visueel  Beperkte schermgrootte ­ over het algemeen 1 pagina tegelijk  Ruimtelijke mentale mapping verstoort

Kennis en Interactie 10 december 2003 Elektronisch boek  Pagina omslaan  Betere, rijkere invoertechnieken ­ twee handen gebruiken  Niet alleen visuele cues, maar ook tactiele en auditieve cues gebruiken

Kennis en Interactie 10 december 2003 Het lezen van verschillende documenten - ondersteuning  PC-scherm ontoereikend  E-boeken uitrusten met twee, liefst fysiek onafhankelijke schermen  Mogelijkheden voor een scherm ­ snel switchen tussen documenten ­ ‘thumbnails van andere documenten’ ­ ?

Kennis en Interactie 10 december 2003 Ondersteuning voor het annoteren tijdens het lezen PC:  Beperkt type invoer (tekst)  Wat doen mensen graag?  Hoe zou je dat elektronisch kunnen ondersteunen?

Kennis en Interactie 10 december 2003 Ondersteuning annotatie vervolg E-boek:  Invoer met een pennetje mogelijk  Aanvullende faciliteiten ­ laten zien wie iets gemarkeerd heeft ­ alleen een bepaald type laten zien ­ tijdelijk of permanent

Kennis en Interactie 10 december 2003 Ondersteuning van gelijktijdig lezen en schrijven PC:  Accepteert geen parallelle invoer  E-boek biedt voor alsnog geen tweede scherm, zodat je beperkt blijft tot het annoteren van documenten

Kennis en Interactie 10 december 2003 Het ontwerpen van digitale documentatiesystemen  Nadruk op het toegankelijk maken van informatie voor velen  Hete, warme en koude documenten: hoe zat het ook alweer?  Levend maken van dode documenten? ­ Status van het document ­ Rijke, maar inconsistente indexering ­ In herinnering roepen door bladeren ­ In herinnering brengen door positie ­ Draagbaarheid (portability)

Kennis en Interactie 10 december 2003 Koude documenten  Moeilijk te vinden  Vaak te persoonlijk gekleurd  Niemand weet meer van het bestaan

Kennis en Interactie 10 december 2003 Affordances van Document Management Systemen  Opslaan van grote hoeveelheden informatie in een beperkte ruimte  Brede toegankelijkheid  Toegankelijk vanaf een afstand  Snel en uitputtend zoeken  Sorteren volgens wisselende criteria  Hyperlinks  Dynamisch ‘updaten’ en veranderen van inhoud

Kennis en Interactie 10 december 2003 Lessen voor ontwerp Ondersteuning voor verschillende typen documenten ­ Persoonlijke documenten ­ Groepsdocumenten ­ Documenten op organisatie-niveau

Kennis en Interactie 10 december 2003 Ondersteuning voor hete en warme documenten  Hoe worden de verschillende soorten documenten gebruikt? ­ Opbergen en indexeren ­ Samenwerken

Kennis en Interactie 10 december 2003 Ondersteuning voor koude documenten  Documenten in context  Context verschaffen met behulp van visuele, tekstuele en auditieve middelen  Vastleggen van relaties tussen contexten

Kennis en Interactie 10 december 2003 Kernbegrippen  Affordance  Fysieke eigenschappen van papier  Problemen ­ Symbolisch ­ Kosten ­ Interactie Authoring/reviseren/becommentariëren Samenwerken

Kennis en Interactie 10 december 2003 Kernbegrippen vervolg  Document organisatie  Lezen van papier  Lezen in samenhang met schrijven  Het gebruik van meerdere documenten tegelijkertijd  Clusters van lezers ­ Formulieren invullers ­ Discussianten ­ ‘Cross-referencers’

Kennis en Interactie 10 december 2003 Kernbegrippen vervolg 2  Hete documenten  Warme documenten  Koude documenten  Papier als bron voor analyse ­ Als bril ­ Als verschaffer van inzicht ­ Als leidraad Affordances van papier voor het lezen Affordances van digitale technologie voor het lezen

Kennis en Interactie 10 december 2003 Kernbegrippen vervolg 3  Document Management Systemen ­ Archiveren en indexeren; Beheren Affordances van een opbergsysteem gebaseerd op papier Affordances van digitale document management systemen Information ecologies Interactional affordances of artifacts Communities of practice

Kennis en Interactie 10 december 2003 Voorbeeldvragen tentamen 1. Sellen en Harper ondescheiden 3 typen problemen die geassocieerd worden met papier. Welke 3 zijn dat? Geef van elk een voorbeeld.

Kennis en Interactie 10 december 2003 Voorbeeldvraag 2 2. In hoofdstuk 4 wordt beschreven dat er 4 redenen zijn waarom papier lezen zo goed ondersteunt Noem ten minste 3 van deze redenen en geef er een uitleg bij

Kennis en Interactie 10 december 2003 Voorbeeldvraag 3 3. In het voorbeeld van politiewerk worden twee redenen genoemd waarom de politie liever een aangifte op papier vastlegt dan meteen invoert in een systeem. Welke twee redenen zijn dat?

Kennis en Interactie 10 december 2003 Doelstelling 1  Verwerven van kennis:  Complementaire eigenschappen mens en machine  Kernbegrippen cognitie: leren, geheugen, redeneren, representaties  De rol van informatie en kennis in (samen)werkprocessen  De rol van fysieke en digitale representaties in (samen)werkprocessen

Kennis en Interactie 10 december 2003 Doelstelling 2  Het verwerven van vaardigheid:  Schrijfvaardigheid  Toepassen van criteria voor een essay  Onderzoeksvaardigheid  Interviewtechniek  Verzamelen en verwerken gegevens  Rapportage  Presentatie

Kennis en Interactie 10 december 2003 Doelstelling 3  Ter lering en vermaak: stukjes uit televisiedocumentaires  Belangstelling kweken voor complexe vaagstukken  Intelligent artificial life  Nanotechnologie  Ethische aspecten van geavanceerde technologie

Kennis en Interactie 10 december 2003 Wat vond u er zelf van? Het woord is aan u!