Markt- en Productontwikkeling, 23 februari 20011 Testen, introductie en verder ¶Hoe worden nieuwe producten getest? ·Wat is de relatie met prototype-ontwikkeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
10 tips voor een gouden start Groeitips
Optimaliseren van het assortiment
STRATEGISCHE PLANNING
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Aanzet tot strategisch denken
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Business Marketing Management
4 P´s en 3 R-en MK01.
PH 09 E V Algemeen Wat is ACES? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Business Marketing Management
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Workshop Testen 18 februari.
Beslisbomen Robert de Hoog College Beslissingsondersteuning 5 oktober 2001.
Wat is Customer Relationship Management?
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Prince2 Componenten.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Joost van Dijk Web Technology
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Bureau X? The fun way to success 1. Gedeelde beliefs zijn het hart van de organisatie De hele organisatie is opgebouwd om deze beliefs te versterken en.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Duurzaamheid van projectresultaten Michiel van Geloven, januari 2008.
Risk Based Testing van pakketsoftware
[Productnaam] Marketingplan
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
11 december DTL: een eerste concept Een aanzet Han Smolenaars Marieke Reijken.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
4. Online strategie Internet scorecard
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Strategische Businesspartner
Informatie management HC2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Marketingplan [Productnaam]
Een goed product maken is niet genoeg …
Lancering van Marklinq Dr. Karel Jan Alsem 10 september 2013
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
[Productnaam] Marketingplan
Een product of dienst verkopen
Juridische aspecten van een webshop
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Blackboard Testproces
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Verkoopt en handelt verkoop af
Stap drie bij projecten
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Testen, introductie en verder ¶Hoe worden nieuwe producten getest? ·Wat is de relatie met prototype-ontwikkeling en met marktintroductie? ¸Wat zijn de belangrijkste beslissingen bij een marktintroductie? ¹Wat bepaalt het succes van een introductie? ºWat gebeurt er allemaal nog na de introductie?

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Testen van een prototype 4Alpha-test l technische test, uitgevoerd door de fabrikant l zo goed mogelijk nabootsen van de werkelijke gebruiksituatie l test of het product voldoet aan de productspecificaties 4Beta-test l markttest, uitgevoerd door potentiële afnemers l test of het product functioneert in echte praktijksituaties l wordt vaak gebruikt voor promotiedoeleinden 4Gamma-test l markttest gedurende langere periode l met name testen van duurzaamheid

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Beta-test 4Wat zijn de testdoelstellingen? 4Hoeveel klanten willen we inschakelen? 4Welke klanten zijn het meest geschikt? 4Welke instructies moeten we de testklanten geven? 4In hoeverre begeleiden we het uitvoeren van de testen? 4Welke criteria gebruiken we om de testresultaten te evalueren? 4Welke consequenties worden verbonden aan bepaalde testresultaten? 4Hoe koppelen we de resultaten terug naar de testklanten?

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Testmarkt 4Verkoop van het nieuwe product in een geografisch beperkte regio (vaak een bepaalde stad) 4Test van de hele marketing mix l product l distributiekanalen l communicatieboodschappen en media l prijsniveau l promotionele acties 4Vaak niet erg geschikt voor b-to-b producten l te kostbaar l te complex

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Een voorbeeld: Microsoft (1) 4Code review: intensief bestuderen van het ontwerp van een nieuwe feature 4Quick test: geautomatiseerde test die de programmeur zelf uitvoert na het aanbrengen van wijzigingen 4Private release test: testen die de ‘testing buddy’ uitvoert 4Daily build test: dagelijks/wekelijks/maandelijks testen van alle programma- onderdelen gezamenlijk (meestal ‘s nachts om beslag op computers te beperken) 4Usability test: testen van nieuwe features door gebruikers in een laboratorium 4Performance test: vergelijken van gerealiseerde prestaties met algemene benchmarks (vooral voor systems software) 4Gorilla test: geautomatiseerd testen van features onder extreme omstandigheden 4Internal usage en self-hosting: gebruik van in ontwikkeling zijnde software door de ontwikkelgroep 4Beta test: veldtesten door gebruikers in echte praktijksituaties

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Een voorbeeld: Microsoft (2) 4Gebruikte criteria bij het testen l aantal gevonden bugs l aantal gecorrigeerde bugs l aantal opgeloste bugs (bijv. door uitstelling) l aantal nog openstaande bugs 4“You’re trying to get the bug count down before ship… Basically you have a number of bugs out there, and they have to be fixed… And you have a ship date that you want to meet. You’re just hoping that these two come together.” (Microsoft manager over Word 6.0) 4Criteria vlak voor shipment l aantal gevonden bugs neemt af l ernst van de gevonden nieuwe bugs neemt af l recentelijk geen nieuwe bugs gevonden die absoluut nog gecorrigeerd moeten worden

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Prototype, test en introductie 4Opkomst van virtual prototyping l meer prototypes, steeds goedkoper (evolutie…) l fysieke testen (zoals windtunnels) kunnen virtueel worden uitgevoerd l integratie van prototype-ontwikkeling en testen door gebruikers erbij te betrekken 4Met name op zakelijke markten vallen beta-testen en marktintroductie vaak samen: “uitontwikkelen in het veld” 4Testklanten gebruiken bij de introductie 4Planning vs uitvoering: l feature creep l time to market (realiseren van introductiedatum)

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Marktintroductie 4Marktintroductie is de laatste fase van het product- ontwikkelingsproces 4Een duidelijke marketingactiviteit… 4…maar een introductie heeft pas kans van slagen als marketing tijdens het hele ontwikkelingsproces een rol heeft gespeeld! 4Bedrijven hebben vaak wel een marktintroductie- strategie, maar geen marketingplan: is niet hetzelfde!!! 4Strategische en tactische beslissingen

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Strategische introductiebeslissingen 4Strategische introductiebeslissingen worden relatief vroeg in het ontwikkelingsproces genomen 4Hebben betrekking op waarom/wat/wanneer/waar vragen l introductiedoelstelling (uitbreiding productlijn, vergroten marktpenetratie, creëren van barrières) l nieuwheid product (volstrekt nieuw, aanpassing) l timing (pionier of volger, ineens of gefaseerd) l keuze van doelmarkt (massamarkt, nichemarkt) 4Beslissingen hangen af van: l nieuwheid van het product l bekendheid met de markt en huidige marktpositie l mate van concurrentie en verwachte reacties l beschikbare middelen

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Tactische introductiebeslissingen 4Tactische introductiebeslissingen worden relatief laat in het ontwikkelingsproces genomen 4Hebben betrekking op hoe vragen l product (merkenbeleid, breedte assortiment, verpakking) l distributie (keuze kanalen, distributie-intensiteit, leverings- voorwaarden) l prijs (skimming of penetration pricing?, kortingen) l promotie (budget, keuze instrumenten, push of pull?)

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Beslissingen in beeld idee concept prototype test introductie strategische introductiebeslissingen tactische introductiebeslissingen marketingplan introductiestrategie nieuwproductaankondiging

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Nieuwproductaankondiging 4Iedere vorm van communicatie waaruit blijkt dat een concreet nieuw product op komst is 4Formeel vs informeel 4Intern vs extern 4Implementatiebeslissingen l wanneer? l welke media/boodschappen? l welke partijen? l wie voert het intern uit? l welke externe partijen worden erbij betrokken?

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Enkele voorbeelden 4Pentium III l februari 1999: introductie in VS en Europa l promotiecampagne van ƒ600 miljoen l technische samenwerking met PC-fabrikanten, software- producenten en elektronische uitgevers: ƒ600 miljoen 4Films l Harry Potter, The Matrix 2 en 3, The Lord of the Rings l eigen website, persconferenties, foto’s, trailers 4Boeken l aankondigingen op websites l boekbesprekingen

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Wat is succes? 4Productprestaties l voldoet aan kwaliteitsnormen l op tijd op de markt gebracht l kosten zijn binnen het budget gebleven 4Financiële prestaties l winstdoelstelling is gerealiseerd l gewenste ROI is gehaald l beoogde marges zijn gerealiseerd 4Marktacceptatie l geplande omzet/afzet is gehaald l klanttevredenheid is volgens plan l beoogde marktaandeel is gerealiseerd

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Adoptie (1) 4“De beslissing om een nieuw product te gebruiken als het beste alternatief” (Rogers 1995) 4Adoptieproces: ¶ kennis · overtuiging ¸ beslissing (adoptie of verwerping) ¹ implementatie º bevestiging

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Adoptie (2) ¶Kennis l wat is het? l hoe werkt het? l waarom werkt het? ·Overtuiging, met name door productkenmerken ¸Beslissing l adoptie l verwerping ¹Implementatie l op zakelijke markten vaak re-invention: gebruiker past zelf het product aan de eigen wensen aan ºBevestiging l heb ik de juiste beslissing genomen? l kan er toe leiden dat het product alsnog verworpen wordt

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Diffusie 4“De volgtijdelijke adoptie van nieuwe producten door afnemers binnen een sociaal systeem onder invloed van marketingactiviteiten” (Robertson 1971) 4Adoptiecategorieën: l innovators l early adopters l early majority l late majority l laggards

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Wat bepaalt de marktacceptatie? (1) ¶Ervaren eigenschappen van het product l relatief voordeel l verenigbaarheid (compatibiliteit) l complexiteit l probeerbaarheid l zichtbaarheid l onzekerheid q implementatierisico q prestatierisico q financieel risico q sociaal risico

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Discontinue nieuwe producten 4Product-gebruiker discontinuïteit l gevoel, smaak l bedienen van het product 4Product-product discontinuïteit l producten passen fysiek niet bij elkaar 4Implementatiebeslissingen l verbinding met het oude product aanbieden? l discontinuïteit in de hele productlijn? l oude versie uit de markt nemen? l mogelijkheid tot modulair upgraden?

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Wat bepaalt de marktacceptatie? (2) ·Activiteiten van de aanbieder l betrekken van externe partners bij productontwikkeling l interne organisatie van productontwikkeling l marketingstrategie ¸Kenmerken van de afnemer l innovativiteit, contacten met andere afnemers, aanwezige kennis, leeftijd, omvang, formalisatiegraad ¹Externe factoren l concurrentie, media, overheid, kennismakelaars

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Een voorbeeld TV-reclame voor de Volvo 960: ”In many ways, it looks and feels like nothing we have ever built. In many ways, it looks and feels like everything we have ever built.”

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari En na de introductie? (1) 4Volgen van de introductie ¶ identificeren van potentiële problemen · selecteren van de belangrijkste problemen ¸ ontwikkelen van plannen en maatregelen ¹ ontwikkelen van een tracking systeem 4ALTIJD een evaluatie (post mortem) l wat ging er fout? l wat is er goed gegaan? l wat moeten we veranderen? l bijdrage aan het organisatiegeheugen 4Overdragen van verantwoordelijkheden l van ontwikkelingsteam naar product management l ontwikkelingsteam start-up problemen oplossen

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari En na de introductie? (2) 4Eerste ervaringen kritisch beoordelen l identificeren van problemen l identificeren van meest geschikte toepassingen l aanscherpen van productclaims l verzamelen van case histories l identificeren van mogelijkheden voor productverbeteringen en nieuwe varianten l elimineren van slecht lopende productopties 4Als het goed is, is het volgende product reeds in ontwikkeling! 4Vroegtijdige planning en ontwikkeling van opeen- volgende productgeneraties

Markt- en Productontwikkeling, 23 februari Introductie en eliminatie 4Beanie Babies l enorme rage in de VS l nieuwe dieren worden geïntroduceerd én ook weer geëlimineerd (“met pensioen”) l eliminatie gebeurt onaangekondigd 4Voor zakelijke producten complexer l bestaande relaties l lopende orders l geschatte vraag naar reserve-onderdelen 4Belangrijke factor: is er al een nieuw product?