Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Informatie & informatiedrager schepping of evolutie ?
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
TOEKOMST VOOR HET BREIN
Het geheugen is goud waard!
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Erik J.A. Scherder.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Hoe kun je Geloven? 1.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....
Oriëntatie Kunstmatige Intelligentie
Introduction History Models Philosophy Conclusion
COMPUTATIONELE REPRESENTATIONELE THEORIE VAN HET DENKEN
FUNCTIONALISME.
DE TYPE-TYPE IDENTITEITSTHEORIE
Cognitive Dynamics Voorlichting Master CKI
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Intelligentie en cognitiewetenschap: van hoofd naar handen
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Kunstmatige Intelligentie
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
The Logic of Adaptive Behavior Knowledge Representation and Algorithms for the Markov Decision Process Framework In First-Order Domains Martijn van Otterlo.
Niveaus en stijlen in mind-body onderzoek
De neurale basis van structuur in taal Gideon Borensztajn
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Inleiding Kennistechnologie §Hoofdstuk 7: Kennisrepresentaties 1: Eigenschappen en representatievormen §Hoofdstuk 8: Kennisrepresentaties 2: Eenvoud en.
Agententechnologie Les 5: reactieve en hybriede agenten
Vrije wil… Vrije wil als voorwaarde voor verantwoordelijkheid
61. De kandidaten kunnen uitleggen wat wordt bedoeld met vrije wil als “bewuste aansturing” en daarbij tevens een onderscheid maken tussen elektrische.
3/8/09 slide: 1 Formula Flowcode Robot Rudy vzwcum presentatie.
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
De Syntax-Semantiekredenering van Searle Doctoraalexamen Eline Spauwen 25 mei 2007 Searles kritiek op Harde KI.
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
De vrije wil als filosofisch probleem
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
AI Kaleidoscoop Werkcollege 1: AI Overzicht Radu Serban
Hoe bereid je lessen voor?
Neurale Netwerken Genetische Algorithmen
Searles Syntax-Semantiek redenering Colloquium Eline Spauwen 3 mei 2007 Searles kritiek op Harde KI.
Domein Cognitie. HIER STAAT U Cognitiewetenschap bestudeert de mechanismen van de geest.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Modellen en Stromingen
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Thema Leven deel 1 Wat is wetenschap?.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Een robot blijft gewoon een geprogrammeerde machine
Workshop “Rituelen van verstilling”
IDENTITEIT INDIVIDU SUBJECT PERSOON
Gedragsproblemen en stoornissen
College 7: Kennisrepresentatie (I)
Transcript van de presentatie:

Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer

Overzicht: Wat is filosofie en waarom is dit relevant voor cognitiewetenschap en kunstmatige intelligentie? Welke verbanden bestaan er tussen de filosofie van de geest en de cognitiewetenschap? Samenvatting en conclusies

Wat is filosofie? Gekenmerkt door bepaalde werkwijze of methode Argumentatie en logica Conceptuele verheldering Historische perspectief

En wat heb je er aan? Voorbeelden Pionieren: het uitproberen van ideeën Grondslagen onderzoek: klopt het allemaal wel? Overzicht: hoe passen alle details in elkaar? Archiveren: is dit al eerder geprobeerd?

Verbanden tussen filosofie van de geest en cognitiewetenschap Overzicht aan de hand van vier vragen 1 Wat is het domein van de geest? 2 Wat is de relatie tussen lichaam en geest? 3 Wat is de aard van mentale representaties? 4 Wat is de relatie tussen representaties en de wereld? Eerst de filosofie, dan de cognitiewetenschap Nadruk op verschuivingen in de antwoorden

Vraag 1 Wat is het domein van de geest? Een driedeling van mentale verschijnselen Belevingen Bewustzijnstoestanden, ervaringen, qualia Houdingen: propositionele attitudes Met name oordelen (Ik denk dat X) en verlangens (Ik wil dat Y) Belangrijke eigenschappen: Intentionaliteit en coherentie Handelingen (acties) Dingen die je doet, in plaats van dingen die je overkomen Een externe gebeurtenis met een mentale verklaring

Wat is cognitie? Niet: belevingen Vooral: mentale houdingen Bepaald(e) de oorspronkelijke agenda van de cognitiewetenschap Kennis en representatie Taal als een centraal domein Los van fysiek gedrag Geen robots maar een intelligente computer Enigszins: handelingen Gedrag als output

Vraag 2: Wat is de relatie tussen lichaam en geest? Geen ontologisch dualisme, wat dan wel? Behaviorisme: geest is het gedrag Identiteitstheorie: geest is het brein Type-fysicalisme Functionalisme: Mentale toestanden gedefinieerd door causale relaties met input, output en andere mentale toestanden Token-fysicalisme Supervenientie

Wat is het verband tussen cognitie en computatie? Turing machine functionalisme: Cognitie is computatie ofwel symbool manipulatie Symbolen: semantiek en syntax Mentale representaties zijn de semantische entiteiten die weergegeven worden door proposities in mentale houdingen Syntactisch gestructureerde symbolen Fodor: Door correlatie tussen syntax en semantiek heb je een semantische machine

Wat is het verband tussen computatie en brein? Functionalisme legitimeerde lange tijd het isoleren van cognitie: Geen ontologisch maar een conceptueel dualisme Bestuderen van de hersenen voegt niets toe Gedrag is het nemen van beslissingen, los van de uitvoering ervan Searle: Chinese kamer gedachtenexperiment Computatie is onvoldoende

Vraag 3: Wat is de aard van mentale representaties? Er zijn twee belangrijke mogelijkheden: a: Syntactisch gestructureerde symbolen Cognitie blijft in belangrijke mate los van de onderliggende implementatie b: Connectionistische gedistribueerde representaties Implementatie heeft belangrijke repercussies voor de notie van cognitie sub-symbolen en microstructuren

Wat zijn cognitieve processen? Klassiek symbool manipulatie en/of neurale netwerk processen? Verschillende vormen van computatie Algemeen: loskomen van een conceptueel dualisme Meer aandacht voor de neurowetenschappen Meer aandacht voor leerprocessen Kennis wordt minder talig gedacht

Vraag 4: Wat is de relatie tussen representaties en de wereld? Hoe krijgt een symbool X betekenis? A: Door causale relaties met andere symbolen (en input en output) B: Covariantietheorie: door een relatie van X met de omgeving Misrepresentatie is onmogelijk C: Teleologisch functionalisme: doordat X een biologische functie vervuld Geld niet voor alle menselijke oordelen

Hoe realiseer je betekenis binnen een cognitief systeem? Harnad’s “symbol grounding problem” Drie opties: Meer belang voor perceptie en handelen Perceptie is meer dan input Robotica wordt essentieel Meer belang voor het brein Searle: special causal powers? Toch een rol voor belevingen? Beide

Samenvatting en conclusie Filosofie is relevant voor cognitiewetenschap 1 Wat is cognitie? Denken of handelen? 2 Wat is het verband tussen cognitie en brein? Losjes of hecht? 3 Wat zijn cognitieve processen? Symbool manipulatie of netwerkprocessen? 4 Hoe realiseer je betekenis binnen een cognitief systeem? Met hersenprocessen of robotica?