A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VARIATIES OP DE LEVENSLOOP
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Rekenproblemen en Dyscalculie
Visual Knowledge Building
Dynamische systeemtheorie van ontwikkeling
Ontwikkelingstheorien: Een kijk vanuit de levensloop van hun bedenkers
OGO Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie 0A412 1 Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie feedback.
Mythen Natuurwetenschap Creationisme Evolutie
ONTWIKKELINGSPSYCHOLOGIE Paul van Geert Gerrit Breeuwsma.
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
Leren in en door organisaties
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
Cognitive Dynamics Voorlichting Master CKI
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Modellering, neurale netwerken, en numerieke cognitie
INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A.
Dynamic Systems: Exploring the Paradigms of Change Part II Hoofdstuk 3 uit: A dynamic Systems Appoach to the development of Cognition and Action (Thelen.
Dynamische Systeem Groep
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
1 Coherentie & Structuur in Wetenschappelijke Cognitie Thema’s 1) Onderzoeksprogramma’s en -strategieën 2) Soorten verklaringen 3) Niveaus en stijlen van.
Quiz. Aaron heeft het gevoel ingeklemd te zitten. De oorzaak van dit gevoel komt vooral door: a. zijn eigen beleving en eigen gedrag; b. de aansturing.
Rekenproblemen en Dyscalculie
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Competentiegericht leren vmbo
Het begint bij het jonge kind
OGO Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie 0A412 1 Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie feedback.
Dossier Empowerment.
Zijn obese mensen eetverslaafd?
Kijk op leerlingen en leren
Vorige keer…. De evolutietheorie gaat uit van: - Verandering in genotypen - Natuurlijke selectie - Het ontstaan van nieuwe soorten Mutanten binnen een.
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Cognitieve Ontwikkeling. Cognitieve ontwikkeling = de ontwikkeling van het denken (Alkema, van Dam, Kuipers, Lindhout & Tjerkstra, 2006)
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Groepsdynamica.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
+ Oefententamen Vraag 1: Plasticiteit is: A: Een specifieke tijd in de ontwikkeling waarin een bepaalde gebeurtenis de grootste gevolgen heeft B: De mate.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp.
Wat is evolutie ?. Charles Darwin (1809 – 1882)
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Executieve functies Marije Ruben.
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
De juiste route naar het juiste doel
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Sociologische paradigma’s
Dansen en springen in de interactie
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Examenvoorbereiding – MTA Examen.
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2

Overzicht van theorieën over cognitieve ontwikkeling Piaget Competence versus performance Nativisme Fodor: modulariteit hypothese Human information processing Connectionisme

Piaget Piaget: Kwalitatief verschillende stadia T&S: Van veraf bekeken: lijkt okee Van dichtbij bekeken: theorie faalt Complexiteit van cognitieve ontwikkeling wordt niet verklaard Als de taken meer gevarieerd worden ontstaan instabiliteiten en contextafhankelijkheden

Complexiteit cognitieve ontwikkeling: transitive inference making Piaget: preschoolers kunnen dit niet Bryant & Trabasso (197), Trabasso & Riley (1975): ze kunnen het wel

Uit resultaten blijkt: Preschoolers kunnen… … wel de afleidingen maken, net als volwassenen, maar ze kunnen de zinnen niet onthouden. Ze vergeten systematisch info …wel de seriatietaak mentaal, maar niet in de werkelijkheid … wel de afleidingen maken, maar hebben speciale instructie nodig In het dagelijks leven doen ze het nooit! Vgl lopen op tredmolen

Competence versus performance: Gelman (1972), Donaldson (1978) Afkomstig van Chomsky’s competence model Performance is geen goede weergave van competence (vlg. andere taal,..) T&S: theoretisch probleem. Ook hier weer ‘1- oorzaak-verklaring’. Maar: geen enkele competentie is op zichzelf, alleen, voldoende voor een bepaald domein.

Connectionisme: een paar kenmerken Geen onderscheid meer structuur - proces: alleen proces Vergelijking met hersenen: -Kennis is verspreid over eenheden: activatiepatronen (ipv repr. unit). Vgl eenheden- neuronen -Plastisch: aanpassing van gewichten door interactie omg.

Overeenkomsten connectionisme en DST Regelgelijkend gedrag zonder regels Kennis is een activatiepatroon over tijd, een proces. Verklarende kracht: interacties verklaren veranderingen op macroniveau: view from above AND below MAAR: T&S: ‘alle connectionistische modellen falen als ontwikkelingstheorie’

Beperkingen connectionisme Biologisch niet plausibel: Heterogene structuur van de brein wordt niet in acht genomen Alleen enkelvoudige problemen worden verklaard (versus diverse taken en interactie van heterogene systemen) Doel is ‘hoe kom ik bij eindsituatie’ (versus hoe verloopt de ontwikkeling?) Verkeerde vraag als uitgangspunt: stabiliteit van cognitie: act like representations

Discussie Van alle genoemde theoretische modellen/assumpties staat het connectionisme het dichtst bij DST Kijken hoe je een einddoel bereikt is iets anders dan kijken naar ontwikkeling Het heeft geen zin om je af te vragen of ontwikkeling continue of discontinue is.