Die Welle Wat moeten we daar nu van denken? Jan Bransen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Politiek Bedrijven Arnhem, 5 april 2005.
Advertisements

Identiteitsverankering
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Het is toch merkwaardig hoe sommige dingen in elkaar zitten.
De les van de graankorrel
Woord van Leven Januari 2008.
“Hoe kom ik aan klanten?”
“Een reis naar Licht”.
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Voorbij & Do Met enkele foto’s van Giovanni.
Ik ga hier in deze publicatie uitleg geven over kunst
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Men vraagt zich af waarom …??
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
die niet om jou zou huilen.
Presentatie, deelpagina over mijn fantasie, mijn animatie liefde
Wat wil ik eigenlijk met kernreflectie?
EMEG-lijst Kijk een The Lord of the Rings met het commentaar van de regisseur. Marciano Timmermans CE2A.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Meervoudige intelligentie
Beste verkochte boek aller tijden?
Woord van Leven November 2009.
Sixth Sense Spirits of Nature.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Zingen Vers 1 Alles, alles is gelegen aan genade, aan Gods zegen;
GEDICHT VAN HET GELUK  .
Verleden, heden en toekomst
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Woord van Leven Februari
met mensen die niet horen je kunt het achterwege laten
Om te genezen wie gebroken van hart zijn…
Leven in Verbondenheid
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Lagoonia.
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Interpreteren van data
Rekenen groep 4.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Wat ik wil…..
Aardige jongens…hoezo? Jan Bransen Nijmeegs Boekenfeest, 13 maart 2010.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Jij, God en je kind.
ZIJ GELOOFT IN MIJ Aangeboden door ANDRE HAZES ZIJ GELOOFT IN MIJ.
Welkom in de samenkomst
Aanvaarding en tolerantie
Onze doelen en visie in beeld
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
Woord van Leven April 2015 “Ik ben voor iedereen wel íets geworden” (1 Cor 9, 22)
Iedereen gebruikt social media.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Lieve lezers, Ik heb een dochter van 17 jaar, haar naam is Brigitte.We wonen in Tamines een stadje in Belgie. Mijn dochter is verdwenen op 11 oktober.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Welkom ik maak me sterk.
Kom laat ons zingen vandaag, klappen vandaag, dansen vandaag, prijzen vandaag en bidden tot de eer van God.
Wat is belangrijk? Dat we Gods goedheid beleven Dat we dagelijks veranderen Dat we op weg zijn naar heerlijkheid Dat we leren zien met Gods ogen.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Vrouwen hebben altijd het laatste woord !!!!
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Welkom in Hotsjietonia. Dit wil ik vertellen Hier staan voorbeelden, vul het zelf aan Scouting in Nederland Dit is mijn groep Het dorp Hotsjietonia De.
Heidi van der Panne-Dirks
Ontwikkeling, wij als EBS
Transcript van de presentatie:

Die Welle Wat moeten we daar nu van denken? Jan Bransen Soeterbeeck, 16 april 2009

Mijn vragen bij Die Welle Wat moeten we eigenlijk van ons gedrag denken? Welk gedrag? Conformistisch, collectief, fascistoïde kuddegedrag Wiens gedrag? Ieder van ons, de kudde, de Führer, sommigen Hoezo “denken”? Verklaren, interpreteren, beschrijven, bevragen Helpen onze ‘labels’ ons eigenlijk bij dit denken (zijn het geschikte labels)?

Fascisme als “Aufklärung bis zur Ironie” Het perfectioneren van de Verlichtingsidealen leidt tot: Vrijheid vraagt om macht Macht krijg je door samen te werken Samenwerken (broederschap, verbondenheid) vraagt om offers voor de gemeenschap Gelijkheid vraagt om gelijk-vormigheid Uniformiteit (individuele onder-werping) wordt zelf het doel

Een kuddepsychologie Dat Verlichting in de limiet tot fascisme leidt is een hoogst abstract verhaal Dichter bij huis is een veel plausibelere verklaring te vinden in psychologische mechanismen: We willen ergens bijhoren Wij-zij denken (voorhanden tegenstander goed te benutten) We identificeren ons graag met een sterk rolmodel We zijn lui en laf: we gehoorzamen graag Vooral gefrusteerde underdogs hebben veel te winnen bij groepsvorming De kracht van symbolen, rituelen, reinforcement

Is er nog iets nieuws te zien? Ons gedrag is vaak verontrustend Onze verklaringen zijn dat soms ook! Sjablonen liggen klaar Wel zo makkelijk; hoeven we niet zelf te denken Die Welle toont ons de bronnen van fascistoïde gedrag: Een rigide ideologie De psychologische mechanismen van kuddedieren A Maar kunnen we ook anders kijken, voorbij de simpele schema’s van begrip?

Selectieve aandacht Verklaringen zijn als verhalen Verhalen kennen een narratieve structuur Een film ook Alles heeft een plaats, maar dat komt doordat er voor-bewust sprake is van selectieve aandacht Bij de regisseur, maar ook bij de kijker Uitdaging: probeer eens voorbij die selectieve aandacht te kijken

Moedwil, misverstand en onbegrip Soms gaan dingen mis omdat iemand ze expres wil laten mislukken Soms gaan dingen mis door een onfortuinlijk misverstand Soms gaan dingen mis omdat we er gewoonweg niets van begrijpen

Het zichtbare en het ondenkbare Denken tussen kunst en wetenschap Kunst verkent het zichtbare Wetenschap brengt het denkbare in kaart Hoe reëel kan het ondenkbare zijn?

Hoofdpersonen Karo Marco Tim Lisa