Project workshop: Werken in teams

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wideband Delphi methode
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Jong Ondernemen Een manier van leren !.
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
KJB > Commissies PR-commissie Sub-commissie Bekendheid KJB ‘Idee’ KJB te presenteren als een ‘virtule onderneming’ die als partner/leverancier kan optreden.
John Vaupell Justin van der Steen
Teamleren, hoe werkt dat?
Ouderpanel OBS De Bongerd 1 november uur Opening uur Ronde uur Pauze uur Ronde uur Afsluiten.
Risico’s en gevaren van techniek
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Ik hou van Holland spel!.
Ik hou van Holland spel!.
Project werkgroep: Werken in teams
Marketing Werkgroep 6.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Presentatie productvoorstellen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Workshop teamvorming en leiderschap
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Leiderschap en zelfbedrog:
Competentieontwikkeling voor OR-leden
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
VERBAND MET TEKSTEN 9, 10 EN 11: HET GAAT OM SYNERGIE (p. 72)
Investeerders in duurzame energiesystemen
“TEAMLEREN” workshop 31 maart “Doorbraak in Professionalisering”
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Een theoretische verkenning
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Het leven geeft te denken
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Teamontwikkeling Minipresentatie….
Het begint bij het jonge kind
PBS: inspireren tot medeverantwoordelijkheid
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Groepsdynamiek 1.
gespreksvaardigheden
© Inspiration Development Gemeenschapsvorming Vrij-Katholieke Kerk in Nederland Inleidende workshop 18 februari 2006 Markus & Brigitte van Alphen.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Eigen groep in beeld Verwerkingsopdracht bij hoofdstuk 6 Handboek voor leraren Groepsvorming.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Wat is coöperatief leren?
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
What is the meaning of? Student centered learning
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Les 2: Van productie tot verkoop
Les 1: Introductie Marketing
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Les 2: Van productie tot verkoop
Workshop – teamgroei begrijpen
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Project workshop: Werken in teams 18 november 2010

Agenda Introductie Inleiding werken in teams Ei-pod towers opdracht Teamnaam en CV bepalen Verantwoordelijkheden vaststellen

Workshop doelen Team building Inventarisatie van team ervaring en vaardigheden

Inleiding werken in teams

Wat is een team?

Kliekjes of bijeenkomsten Volgens het woordenboek is iedere bijeenkomst van mensen (zoals een wachtrij) een groep Maar voor onze doelen is dat geen groep of team Hoewel het wel mogelijk is dat een bijeenkomst een groep wordt

Groepen Een groep heeft de volgende eigenschappen : Het is een bijeenkomst van individuen Die hoeft niet fysiek te zijn (denk bv aan een online community) De leden streven wederzijds afhankelijke doelen na De groep is Psychologisch De leden van de groep hebben gedeelde waarden en normen • De groep heeft overeengekomen regels en vormen van gedrag De leden hebben een psychologisch besef van elkaar en de veronderstelde manier waarop zij denken en handelen De leden hebben notie van het lidmaatschap Ze weten wanneer iemand wel of niet lid is

Teams Teams hebben dezelfde eigenschappen als groepen maar ook : Ze zijn gevormd voor het bereiken van een specifiek doel De rollen in teams zijn over het algemeen scherper omlijnd dan in groepen Ze zijn over het algemeen kleiner dan een groep

Examples Groepen Teams Ajax supporters club Chartered Institute of Marketing Een IAM klas PvdA, CDA, SP, etc. Nederlands Elftal Soms  Teams 1ste team van Ajax Een productontwikkelings team Een propedeuse projectteam Een campagne-team van deze partijen Het Duitse Elftal Bijna altijd 

Werken in teams

Voordelen van werken in teams Onderlinge hulp Werk gerelateerd en persoonlijk Vertrouwen Door onderlinge hulp en gevoel van lidmaatschap Flexibiliteit Inspringen voor de ander Mix van vaardigheden Steilere leer-curve voor projecten die zich in de tijd uitstrekken Uitwisseling van vaardigheden teamleden Ontwikkelingsnormen Zelf-redzaamheid / zelf-management Risico nemen Vermogen risico te delen & het toenemende vertrouwen in het lidmaatschap Synergie wint 2+2=5

Nadelen van het gebruik van teams Het nemen van risico’s Ook een kracht, maar teams kunnen ook teveel risico’s nemen als gevolg van een te groot vertrouwen in haar kunnen Gevoel van kwetsbaarheid Met name in high-performance teams Individuele behoeftes moeten worden opgeofferd Onontkoombaar, maar wat is acceptabel? Synergie verliest 2+2=3 Slecht opgebouwde teams Wet van de Verminderde Meeropbrengst 6+6=10 Groupthink

De levenscyclus van een team

Team ontwikkeling Een team blijft niet hetzelfde gedurende haar bestaan Het ontwikkelt zich in de tijd Dit proces doorzien kan je helpen bij problemen in teams

Team life cycle Dorming Performing Forming Norming Reforming Time Productivity Forming Storming Norming Performing Dorming Reforming Adjourning

Formeren (Forming) Elkaar leren kennen in een team omgeving Storming Norming Performing Dorming Reforming Adjourning Formeren (Forming) Elkaar leren kennen in een team omgeving 1ste bijeenkomst is vaak cruciaal Over het algemeen weinig productief Individuele inzet, geen team inzet Het is goed om een coordinator aan te stellen voor deze bijeenkomst, als die al niet is benoemd Dat hoeft niet de leider voor de rest van het bestaan van het team te zijn Vaak zijn ze dat wel Om er een sociale aangelegenheid of een fun project van te maken kan een goed idee zijn Het bestaan van het team is niet alleen afhankelijk van de opdracht die haar is gesteld

Forming Storming Norming Performing Dorming Reforming Adjourning Stormen (Storming) Het moeilijke stuk als een team begint te werken aan de opdracht Aanvankelijk kan er een prestatie explosie plaatsvinden, en dan een enorme terugval Individuele opvattingen beginnen te conflicteren Sommigen zijn niet uitwisselbaar Persoonlijke doelen kunnen niet worden gehaald Probeer verschillende posities te creeren in de hierarchie Geen overeenstemming bereikt in het stellen van de (gedrags)normen Het goed regelen van dit “conflict” kan op de lange termijn goed werken Respect Openheid Luistervaardigheden

Forming Storming Norming Performing Dorming Reforming Adjourning Normeren (Norming) “Als we dit niet goed uitzoeken zullen we onze doelen niet bereiken” Het stellen van de normen van het team (regels) en het bepalen van de sancties als die gebroken worden Vereisten Focus op de opdracht waarvoor het team staat Het besef dat de realisatie van individueel succes gekoppeld is aan het succes van het team Bereidwilligheid tot compromis om een werkbare consensus te bereiken Openheid voor nieuwe ideeën Respect voor andere opvattingen Luistervaardigheden

Presteren (Performing) Storming Norming Performing Dorming Reforming Adjourning Presteren (Performing) “JA!” De regels zijn overeengekomen en een werkbaar compromis is bereikt Het team presteert goed en het moraal is hoog Het team doet wat het team moet doen Synergie voordelen zijn evident Het falen om dit punt te bereiken, is vaak een teken dat het team nog steeds aan het stormen is Hulp van buiten het team is wellicht noodzakelijk

Ei-Pod Towers opdracht (10 min + 10 min feedback) Lees de opdracht goed door Dan hebben jullie 10 minuten om de opdracht uit te voeren

Teamnaam en CV bepalen (30 min) Introductierondje (2 min per persoon) Sterke punten Aandachtspunten Leerdoelen tijdens het project Teamnaam bedenken (gebaseerd op sterke punten van het team) Team CV maken op flipover Teamnaam Leden - vaardigheden Team visie van een goed eind product Team normen Hoe kunnen wij jullie helpen? Presentatie 2 minuten per team Word file van CV maken en naar coach sturen

Verantwoordelijkheden vaststellen (15 min) Naam, telefoonnummer en HvA emailadressen invullen op formulier Verantwoordelijkheden Logo maken Visitiekaartje maken Contactperson (klant en coach) Elk teamlid leest de project manual door Wat zijn de belangrijke mijlpalen? Wie is verantwoordelijk voor…? Schijf op wat ieder zijn verantwoordelijkheid is

En nu… Voorbereiden debriefing (zie manual) Contactpersoon Visitiekaartje Vragen over briefing