W E B C O N C E P T 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Structuur op Microniveau
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Workshop Onderzoeksvaardigheden
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Redactioneel schrijven Les 1
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Zakelijk lezen Nederlands.
De strategie van een webconcept
Strategie en Indelingsprincipes
De strategie van een webconcept
concept en indelingsprincipe
W E B C O N C E P T 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina:
De sitemap. Structuur? Ok, maar voor de rest……. S a a i !
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Medmec04 – Engagement Les 5
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
het bouwen van een website
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Bezoekersgerichte teksten
Het sollicitatiegesprek
Schrijven met een strategie
Opstel schrijven.
Een werkstuk maken.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stappenplan Samenvatten
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
De dag van het solliciteren Blok 1
Concept, Structuur en Schrijfstijlen
Structuur op Microniveau
voor familie en vrienden van
Onze doelen en visie in beeld
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Solliciteren: wat wil ik?
Onderzoeksvaardigheden 3
Onderzoeksvaardigheden 3
Opdrachten en eindopdracht
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Kiezen voor keuzedelen
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Centraal Examen Nederlands
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Schrijfvaardigheid en argumentatie
De vraag is je beste vriend
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Een beschouwing schrijven
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Mijn visie op onderwijs
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

W E B C O N C E P T 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina: Werk met: kleine tekstblokjes (4 - 7 regels), bulletpoints, smalle tekstkolommen, veel wit, microcontent (bij artikelen, nieuwswaarde) op homepage. passend beeld en een goede balans tussen tekst en beeld. kernachtige (tussen)koppen en/of topische zinnen.Kop en lead (beantwoorden belangrijkste van: wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe). 5. Schrijfstijlen: Bepaal de strategie (informeren, overtuigen, activeren). Bepaal het appeal, de approach en propositie van de pagina. Gebruik de checklist schrijfstijlen bij het daadwerkelijk schrijven van de tekst. 4. Interactie Omschrijf de unieke waarden van je bedrijf/vereniging en verbind daar een bepaald gedrag aan. Bedenk op basis daarvan een aantal interactieve toepassingen op je website! Werk de drie beste voorstellen uit in tekst en beeld. 3. Structuur website: Kies, op basis van je contentvoorstel een passende structuur. Ga uit van de mogelijke indelingsprincipe en probeer ook andere, onverwachte invalshoeken. Maak vervolgens een ingevulde sitemap (welke onderwerpen, informatie past onder welk thema/onderdeel). Waar komen de triggers etc. 2. Content-concept Inventariseer, op basis van je uitgewerkte strategie, welke thema’s en onderwerpen je allemaal aanbiedt op de site. Maak een mindmap voor de content van jouw site. Wees creatief, neem andere invalshoeken, kijk naar usp’s, gebruik juist die ook als ‘triggers’). 1. Strategie: Wat is het belangrijkste doel van de site. Maak een analyse van je wat-doelgroep. Bepaal de drie belangrijkste zenderdoelen en ontvangerdoelen. Beschrijf wat het verwachtingspatroon van de ontvanger is als hij op de betreffende homepage komt. Maak een analyse van een aantal (minimaal 2) websites die dezelfde dienst, hetzelfde product aanbieden. Benoem de gewenste dominante indruk die de zender wil overbrengen (in één pakkende zin) bij de doelgroep.

Planning Deze week: - Werkcollege: Schrijfstijlen 8 december - Werkcollege: visuele en tekstuele structuur - Elkaar feedbacken op tekst 15 december - Uitwerking homepage en verdiepings- pagina - Peer beoordeling in de klas (laptop meenemen!) 5 en 12 januari - Pitchen van je webconcept in de klas (groep gesplitst in vier, 8 studenten per lesuur).

Schrijfstijlen…

Schrijfstijl Je kunt als schrijver altijd kiezen uit verschillende manieren om een tekst te formuleren. Die keuze hangt af van: het onderwerp het doel de lezer het genre (tekstsoort)

Wat is een genre Een genre is een bepaald type creatief product. Verhaal, muziekstuk of film bestaat uit structurele elementen die gebruikt worden om een verhaal te vertellen. Als deze elementen eenzelfde eigen, ingewortelde vorm van informatie gaan bevatten is er sprake van een genre. filmgenres: horror, actie, romantiek journalistiek genre: achtergrondartikel, nieuwsbericht Computerspelgenre: real-time strategy, first person shooter Bron: wikipedia

Genre Genres zijn gekoppeld aan de belangrijkste doelen van de schrijver. Informeren  kennis Stimuleren  houding Activeren  gedrag Genres voor het schrijven van webteksten: Informatie verstrekken. Community building (word lid, discussieer mee) Service verlenen (faq, helpdesk). Entertainment (column, recensie, testimonial, etc.). Verkoop (e-commerce).

Hoe kom ik tot een goede tekst?

1. Bepaal de strategie… Informeren Activeren Stimuleren VB: Wilhelmina kinderziekenhuis, webpagina voor kinderen die moeten worden opgenomen.

2. Bepaal het appeal Appeal: positieve en negatieve emoties (wat leeft er bij mijn doelgroepen). Angst, status, vertrouwen, trots, veiligheid… VB: Wilhelmina kinderziekenhuis, Appeal?

3. Bepaal de approach Hoe ga je je tekst ‘verpakken’. Welke tekststijl kies je om in te spelen op die emotie (het appeal). Tekststijlen: Quotes Stapelen van feiten Schetsen van contrast Provocatie Chronologie Overdrijven Bewijsvoering Visualiseren Personaliseren Etc.

4. Bepaal de propositie Wat is de dominante indruk die je met deze tekst wilt achterlaten…

En begin met schrijven! Het is nooit leuk om in een ziekenhuis te liggen, maar het WKZ probeert het verblijf zo prettig mogelijk te maken. Een van de vervelendste dingen van een verblijf in een ziekenhuis is dat je weg bent uit je vertrouwde omgeving en met name weg bij je ouders, broers en zussen. In het WKZ mogen je ouders je altijd opzoeken en een van je ouders mag 's nachts blijven slapen. Je ouders kunnen, in overleg met de verpleegkundigen, ook meehelpen je te verzorgen. Ook broertjes en zusjes en vrienden mogen vaak langskomen.

Oefening: De Leckere Professionele bierbrouwerij Biologisch Bier, respect voor alles wat groeit en bloeit. Doelgroep: horeca en retail Nieuwe start

Bepaal voor de homepage: de strategie (informeren, stimuleren, activeren). het appeal (emotie). de approach (verpakking). de propositie (dominante indruk die achterblijft). Bepaal wat ‘de kop’ en lead wordt van jouw tekst.

Jouw brief heeft mij buitengewoon verheugd… Stijlvormen Jouw brief heeft mij buitengewoon verheugd…

Of Wat was ik blij je brief te lezen! Te gekke brief heb je geschreven! Ik was buiten mezelf van vreugde toen ik je brief las. Jouw epistel verschafte me geen gering genoegen.

Schrijf concreet! Pas op met abstracties, geef voorbeelden (show, don’t tell!) Details, voorbeelden, individuele , concrete Situaties, specifieke interactie zijn middelen om een lezer een beeld te laten zien dat hen overtuigd… ‘De problemen met asielzoekers in Nederland zijn momenteel Ernstig’ Geef cijfers (welk deel krijgt een verblijfsvergunning en hoe lang moeten ze op de beslissing wachten). Stel vluchtelingen aan de bezoeker voor. Beschrijf het dagelijkse leven in een asielzoekerscentra. Laat beelden/foto’s zien.

Belangrijk! Schrijf actief en persoonlijk. Gebruik geen lijdende vorm (worden) Het pakket wordt zo snel mogelijk door IAM naar je toegestuurd. Wij sturen het pakket zo snel mogelijk naar jou toe.

Dus.. Gebruik indien mogelijk de ‘wij-vorm’ (maak het persoonlijk!) Schrijf verzorgde spreektaal. Korte zinnen! Maak gebruik van visuele elementen Geef opsommingen. Gebruik kopjes.

Voorbeeld: In dit hoofdstuk wordt uitgelegd wat interactieve media zijn en wat de visie van het instituut op het beroep van IAM professional binnen deze sector inhoudt. Een uitgebreide beschrijving is terug te vinden in het opleidingsplan.

In dit hoofdstuk leggen wij uit wat interactieve media zijn. Daarnaast geven wij onze visie op het beroep van IAM professional. Een uitgebreide beschrijving vindt u terug in het opleidingsplan.

Of In dit hoofdstuk gaan wij in op: Wat zijn interactieve media en onze visie op het beroep van IAM professional. Een uitgebreide beschrijving vind je in het opleidingsplan

Oefening Maar al te vaak kozen de invloedrijke religieuze instellingen de zijde van machthebbers en rijken, ten koste van minderbedeelden.

Oefening: Met betrekking tot de back-up procedure kan gesteld worden, dat de IT-afdeling deze taak niet vaak genoeg uitvoert De IT-afdeling maakt niet vaak genoeg een back-up

Zoek verschillende benaderingen… Vraag – antwoord Discussie Interview Testimonials Verslag Dagboek/weblog

Checklist: Zinnen niet te lang? Tekst persoonlijk genoeg? Niet teveel lijdende vormen? Niet te ingewikkelde zinnen? Niet te veel werkwoorden? Geen omslachtige formuleringen? Taalgebruik niet te modieus? Verzorgde spreektaal? Niet teveel abstracties?

Nog even terug naar opdracht 2 Het concept/de mindmap De sitemap

Opdracht 2: Mindmap en sitemap S a a i

Belangrijk! Zorg dat je content-concept niet de 13e uit een dozijn wordt! Maak gebruik van je usp’s En vertaal die in onderwerpen/ thema’s en triggers! Maak je content-concept hiermee ‘eigen’ en onderscheidend. Wees origineel, creatief en gebruik andere invalshoeken.

Extra oefening mindmap Zet de usp’s van je opdrachtgever centraal en bedenk daar (onderwerpen/thema’s) omheen. Dus… hoe kun je je usp’s vertalen in passende en pakkende content.

Opdracht volgende week Kies een sublink in je sitemap (onderwerp of thema binnen je website) Bepaal de strategie, het appeal, approach en de propositie van deze pagina. Werk deze verdiepingspagina uit in tekst en beeld (moet wel een redelijke tekst zijn. Minimaal 200 woorden).