hoorcollege project, week 6 hein bijvoet & theo ploeg leren presenteren hoorcollege project, week 6 hein bijvoet & theo ploeg
‘Zorg dat je vijand zich bij dageraad nog herinnert wie je bent ’ oude Germaanse wijsheid
‘Zorg dat je toehoorders je de volgende dag nog positief herinneren’ remix van een oude Germaanse wijsheid
presenteren: de open deuren goede voorbereiding is essentieel ga na wát je wilt presenteren bepaal daarna hoé je dat gaat doen
voorbereiden wie zijn je toehoorders? (doelgroep) welk effect wil je bereiken? (doelstelling) hoe stem je deze optimaal op elkaar af? (boodschap)
wat weten ze van het onderwerp? welk belang hebben ze bij je verhaal? toehoorders wat weten ze van het onderwerp? wat verwachten ze? welk belang hebben ze bij je verhaal? wat wil jij van ze? denk niet ‘wat wil ik kwijt?’, maar ‘wat wil mijn publiek weten?’
wat bepaalt hoe demo/productpresentatie vs idee/conceptpresentatie demo? product? toon het! wacht niet te lang.
remix van ehhh volkswijsheden ‘zoek naar het punt waar je boodschap samenvalt met de interesse van je toehoorders’ remix van ehhh volkswijsheden
oké, een voorbeeld: Steve Jobs over iPhone
de presentatie
non-verbale communicatie onderdelen verbale communicatie non-verbale communicatie slides andere hulpmiddelen
structuur KISS - Keep It Simple Stupid breng je boodschap zo eenvoudig mogelijk over Kop-Romp-Staart opening, boodschap, conclusie Sandwichmethode staart grijpt terug op begin VVV - Amerikaanse methode vertel wat je gaat vertellen, vertel het, vertel wat je verteld hebt
jij bent het middelpunt presentator: het anker waar iedereen op let gebruik je lichaam (en kleding!) toon respect maak oogcontact gebruik je stem! ga het gesprek aan en gebruik humor
zijn NIET je presentatie ondersteunen enkel je boodschap slides (1) zijn NIET je presentatie ondersteunen enkel je boodschap
slides (2) don’ts te veel tekst
wat moet je niet doen op slides? - schrijf niet te veel tekst op slides, dit gaan je toehoorders namelijk lezen en dan ben je de aandacht van je toehoorders kwijt - uit wetenschappelijk onderzoek van de universiteit van Columbia in de VS blijkt dat mensen altijd lezen wanneer er iets te lezen valt - lezen gaat sneller dan praten waardoor je toehoorders al hebben gelezen wat jij nog moet vertellen, wat ervoor zorgt dat je toehoorders niet meer naar je luisteren - je begrijpt vast wel dat het dan onmogelijk is om de aandacht van je toehoorders vast te houden
slides (2) don’ts te veel tekst te weinig kleur
kleur ‘uit onderzoek blijkt dat hersenen van kleur houden’ ‘geel zien we het eerst, rood valt op’ ‘presentaties met kleur brengen de boodschap 75% beter over’ ‘onze hersenen houden echter ook van, ehh, eenvoud’
slides (2) don’ts te veel tekst te weinig kleur te ingewikkeld
marketing en internet
combineer beeld en tekst slides (2) don’ts te veel tekst te weinig kleur te ingewikkeld do’s combineer beeld en tekst
niet
Opel Manta A ‘De Opel Manta A is een auto die in september 1970 door de Adam Opel AG in Duitsland werd vervaardigd. Het was het antwoord van Opel op de Ford Capri, die in 1968 op de markt kwam. Tevens was het een Europees antwoord op de Amerikaanse Ford Mustang, een sportieve middenklasse coupé die op de Amerikaanse markt werd geïntroduceerd aan het einde van de jaren zestig.’
maar
combineer beeld en tekst hanteer een duidelijke, herkenbare stijl slides (2) don’ts te veel tekst te weinig kleur te ingewikkeld do’s combineer beeld en tekst hanteer een duidelijke, herkenbare stijl
Instituut voor Interactieve Media Is er toekomst voor web 2.0?
combineer beeld en tekst hanteer een duidelijke, herkenbare stijl slides (2) don’ts te veel tekst te weinig kleur te ingewikkeld do’s combineer beeld en tekst hanteer een duidelijke, herkenbare stijl zie ze als hulpmiddel
slides als hulpmiddel laat slides eerst 15 seconden zie voor je ze behandelt behandel twee à drie slides per minuut mensen blijven 18 minuten bij de les maak dus een break om de 15 minuten
tips zoek om de vijf minuten contact met je publiek - stel een vraag - maak een grap - start een korte discussie weet je nog: humor zorgt voor beter leren
heel belangrijk
‘wat mis kan gaan, gáát mis!’ één van de vele wetten van Murphy
en dus...
één van de vele wetten van Hein Bijvoet en Theo Ploeg ‘zorg dat je alle factoren die je in de hand kunt hebben, in de hand hebt!’ één van de vele wetten van Hein Bijvoet en Theo Ploeg
dus... kom op tijd, neem desnoods een trein eerder zorg dat alle apparatuur het doet, laat niets aan het toeval over (batterij, vga-kabels, enz.) zorg dat je de presentatie ook op usb-stick bij je hebt neem wat je wilt vertellen mee op papier, een black-out kan voorkomen, maar... het kan op de toeschouwers over komen alsof je boodschap niet in je hoofd zit
inspiratie? www.slideshare.net drie voorbeelden what is design? the brand gap meet henry inspiratie? www.slideshare.net
succes!