Project waardebepaling MUVERON Hengelo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op zoek naar een kader voor bewaring en selectie: de situatie van het wetenschappelijk erfgoed aan de VUB Prof. Dr. Frank Scheelings.
Advertisements

Een walvis in de stad Wetenschappelijke collecties en de publieke zichtbaarheid van de universiteit Geert Vanpaemel Commissie Academisch Erfgoed 15 mei.
Ontwikkelingen in het Nederlandse bibliotheeklandschap Bas Savenije (KB), OCLC Contactdag 31 oktober 2013.
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Regionale Technologische Centra en werkplekleren
Erfgoedbanken Kempens Karakter, Meetjesland, Noorderkempen en Waasland COP Digiprojecten 23 september 2010 Jeroen Janssens Erfgoedcel Kempens Karakter.
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Project Roemenië via ThinkQuest.
Natuur na de EHS Reactie op vragen van Rijk van Oostenbrugge
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Doelstelling Joure Ambachtstad: juni 2012 juli
Werken en Leren in tijden van recessie Etten-Leur, 7 juli 2009 Namens Werkgroep Techniek: Lieneke de Wolf.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Evaluatie voucherregeling 1e fase Leerkring Jaarbeurs Utrecht 30 november 2009 Evelien Tonkens Universiteit van Amsterdam
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Erfgoededucatie Wat wordt eigenlijk geleerd?
Tim Versluijs Leerdoelen.
Effectief Cultuurbeleid: Leren van Evalueren
Oefeningen sociale agogiek
Oefeningen sociale agogiek
Merkenmanagement Een ‘dach-marke, het huis (nb Mercedes??) Def van Merk: naam, teken of symbool onderscheidend van concurrentie.
Projectbeschrijving MNU Presentatie Hogeschool van Amsterdam Carel Hofland 1 februari 2011.
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Werkgeversservicepunt
Toekomst voor boerderijen
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
Waaruit bestaat jouw eigen glazen plafond? Waaruit bestaat jouw glazen ondernemersplafond? 1.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Visie & Strategie.
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
Kwaliteitszorg in archieven
Projectplan <naam project>
Uitdaging De Museumvereniging wil het mogelijk maken dat zo veel mogelijk inwoners van Nederland toegang hebben tot allerlei interessante musea. Musea.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Wetenschap voor iedereen Wetenschap toegankelijk maken voor een breed publiek Amito Haarhuis Adjunct-directeur Science Center NEMO 9 december 2015.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Lizzy Komen & Kelly Mostert Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid Erfgoed in Virtuele Werelden Cultuur in Beeld 14 december 2015.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Niels Bosman Naam:Bosman Voornamen:Cornelis, Niels Geboortedatum:27 oktober 1980 Geboorteplaats:Emmen Postcode en Woonplaats:9718cm Groningen Adres:Westersingel.
WAAROM DE NAAM HET HOF VAN NEDERLAND? Presentatie 27 januari 2015.
Opgericht in 2004 en bestaat uit : sympathisanten, adviseurs, gidsen, experts en doeners. Mensen die op een of andere wijze ooit hun medewerking hebben.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Erfgoedcentrum DiEP
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’
Betere verbindingen met onderzoek
Discussiegroep Erfgoed(koepel) Hoeksche Waard
Transcript van de presentatie:

Project waardebepaling MUVERON Hengelo

Muveron Werkgroep van aantal verzamelaars Natuurkunde school instrumenten Onderwijs Brandweer Laboratorium meetinstrumenten Electro Radio nostalgie Radio zend / ontvangst apparatuur Schaatsen Militaire luchtvaart museum Studieverzameling TU electro Schildersvak museum

Delta plan Collectie Hengelo Project waarde bepaling 2009 Begeleiding Klaas Gert Lugtenborg (HEIM) Doel : Bepalen van het belang van de collecties voor de gemeente Hengelo Waarde: Niet geld maar de cultuur historische en artistieke betekenis en de kwaliteit van de collectie

Criterium 1: COLLECTIE HENGELO 1.   Behorend tot de Collectie Hengelo 2.   Niet behorend tot de Collectie Hengelo, maar wel van een dusdanige betekenis dat het van waarde is voor de stad 3.   Geen van beiden

Criterium 2: BETEKENIS / CONTEXT 1.      historische betekenis 2.      artistieke betekenis 3.      wetenschappelijke of (vak)technische betekenis 4.      sociaal-economische betekenis 5.      esthetische betekenis (zintuiglijke aspecten) 6.      sociale of actuele betekenis 7.      toeristisch-recreatieve betekenis (belevingswaarde)

Criterium 3: MUSIP (Landelijk Museum Inventarisatie Project) 1. objecten die behoren tot de top van de collectie, de pronkstukken die permanent tentoongesteld zouden moeten worden; 2. objecten die behoren tot de kerncollectie en onderdeel zijn van een actief museaal verzamelbeleid; 3. objecten die behoren tot de depotcollectie, dus wel passen binnen de doelstelling van het museum of verzamelaar. Het kan ook bijvoorbeeld een collectie met een documentair karakter zijn, vooral interessant voor onderzoekers of een collectie waar in het verleden veel aan gedaan is maar die nu niet langer aangevuld of gebruik wordt. 4. objecten die niet passen binnen de doelstelling en waarvoor een andere bestemming moet worden gezocht.

Criterium 4: VERGELIJKENDE CRITERIA representativiteit of representatiewaarde herkomst zeldzaamheid, uniciteit enkel, dubbel staat van het object, compleetheid, authenticiteit, de materiële integriteit presentatiepotentieel (de mogelijkheden die het object biedt om een verhaal te vertellen en over te brengen) ensemble documentatie, verhalen kennis over gebruik, technieken geldelijke waarde onvervreembaarheid (behorend tot een groep of groepswaarden vertegenwoordigend) beheersafwegingen

CRITERIUM 5: MISSIE EN TOEKOMST VAN DE COLLECTIE Wat is het doel van mijn collectie? Wat zijn mijn topstukken? Waarom is mijn collectie belangrijk voor Hengelo? Waarom heeft Hengelo baat bij mijn collectie? Waarom zouden mensen belangstelling hebben voor mijn collectie? Waarom is mijn collectie van belang voor een breder publiek dan alleen voor mezelf? Waarom en op welke manier wil ik mijn collectie toegankelijk maken voor een breed publiek? Zie ik raakvlakken tussen mijn collectie en die van anderen? Ook buiten Hengelo, regionaal, nationaal? Welke ambities en perspectieven heb ik voor ogen? Ofwel, waar staan we met onze collectie over tien jaar?