Communicatievaardigheden Structureren Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Communicatievaardigheden waar de overheid wil weten of de risico's opwegen tegen het – meestal economische – voordeel dat ermee behaald kan worden. De uitkomsten van risicoanalyse houden geen rekening met de subjectieve ervaring van risico's door mensen. Risicoanalyse houdt zich bezig met het voorspellen van risico's. Men is geneigd een risico eerder te aanvaarden als het gaat om 'geleidelijke' schade (2000 verkeersslachtoffers per jaar) dan wanneer het gaat om een eenmalige ramp (2000 slachtoffers bij een ontploffing in een chemische fabriek). Bij de meeste risicoanalyses houdt men geen rekening met de mogelijkheid van menselijke fouten, terwijl bijvoorbeeld in het transport tachtig tot negentig procent van alle ongelukken aan menselijk falen te wijten is. In een risicoanalyse wordt risico vaak berekend als het product van de kans dat een bepaald ongeluk gebeurt en de ernst van dat ongeluk (de gevolgen). Als men nog weinig ervaring heeft op het terrein waarop de risicoanalyse plaatsvindt, construeert men zogenaamde foutenbomen waarin stap voor stap wordt nagegaan welke fouten kunnen voorkomen in een bepaald systeem, hoe groot de kans daarop is, en welke gevolgen ze kunnen hebben. Risicoanalyse is een tak van de toegepaste wiskunde die de laatste jaren steeds meer in de belangstelling staat. Risicoanalyse wordt vooral toegepast bij de besluitvorming over riskante industriële ondenemingen, zoals op het gebied van de kernenergie, Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Communicatievaardigheden Risicoanalyse is een tak van de toegepaste wiskunde die de laatste jaren steeds meer in de belangstelling staat. Risicoanalyse houdt zich bezig met het voorspellen van risico's. Risicoanalyse wordt vooral toegepast bij de besluitvorming over riskante industriële ondernemingen, zoals op het gebied van de kernenergie, waar de overheid wil weten of de risico's opwegen tegen het - meestal economische - voordeel dat ermee behaald kan worden. In een risicoanalyse wordt risico vaak berekend als het product van de kans dat een bepaald ongeluk gebeurt en de ernst van dat ongeluk (de gevolgen). Als men nog te weinig ervaring heeft op het terrein waarop de risicoanalyse plaatsvindt, construeert men zogenaamde foutenbomen waarin stap voor stap wordt nagegaan welke fouten kunnen voorkomen in een bepaald systeem, hoe groot de kans daarop is, en welke gevolgen ze kunnen hebben. Bij de meeste risicoanalyses houdt men geen rekening met de mogelijkheid van menselijke fouten, terwijl bijvoorbeeld in het transport tachtig tot negentig procent van alle ongelukken aan menselijk falen is te wijten. De uitkomsten van risicoanalyse houden geen rekening met de subjectieve ervaring van risico's door mensen. Men is geneigd een risico eerder te aanvaarden als het gaat om 'geleidelijke' schade (2000 verkeersslachtoffers per jaar) dan wanneer het gaat om een eenmalige ramp (2000 slachtoffers bij een ontploffing in een chemische fabriek). Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Communicatievaardigheden Wat Risicoanalyse is een tak van de toegepaste wiskunde die de laatste jaren steeds meer in de belangstelling staat. Wanneer Risicoanalyse houdt zich bezig met het voorspellen van risico's. Risicoanalyse wordt vooral toegepast bij de besluitvorming over riskante industriële ondernemingen, zoals op het gebied van de kernenergie, waar de overheid wil weten of de risico's opwegen tegen het - meestal economische - voordeel dat ermee behaald kan worden. Hoe In een risicoanalyse wordt risico vaak berekend als het product van de kans dat een bepaald ongeluk gebeurt en de ernst van dat ongeluk (de gevolgen). Als men nog te weinig ervaring heeft op het terrein waarop de risicoanalyse plaatsvindt, construeert men zogenaamde foutenbomen waarin stap voor stap wordt nagegaan welke fouten kunnen voorkomen in een bepaald systeem, hoe groot de kans daarop is, en welke gevolgen ze kunnen hebben. Bij de meeste risicoanalyses houdt men geen rekening met de mogelijkheid van menselijke fouten, terwijl bijvoorbeeld in het transport tachtig tot negentig procent van alle ongelukken aan menselijk falen is te wijten. Conclusie De uitkomsten van risicoanalyse houden geen rekening met de subjectieve ervaring van risico's door mensen. Men is geneigd een risico eerder te aanvaarden als het gaat om 'geleidelijke' schade (2000 verkeersslachtoffers per jaar) dan wanneer het gaat om een eenmalige ramp (2000 slachtoffers bij een ontploffing in een chemische fabriek). Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Communicatievaardigheden Risicoanalyse Risicoanalyse is een tak van de toegepaste wiskunde die de laatste jaren steeds meer in de belangstelling staat. Risicoanalyse houdt zich bezig met het voorspellen van risico's. Risicoanalyse wordt vooral toegepast bij de besluitvorming over riskante industriële ondernemingen, zoals op het gebied van de kernenergie, waar de overheid wil weten of de risico's opwegen tegen het - meestal economische - voordeel dat ermee behaald kan worden. In principe zijn er twee methoden van risicoanalyse te onderscheiden. Vaak wordt eenvoudig het product berekend van de kans dat een bepaald ongeluk gebeurt en de ernst van dat ongeluk (de gevolgen). Maar als men nog weinig ervaring heeft op het terrein waarop de risicoanalyse plaatsvindt, zijn de grootte van de kans en de omvang van de gevolgen niet in getallen uit te drukken. Dan construeert men zogenaamde foutenbomen waarin stap voor stap wordt nagegaan welke fouten kunnen voorkomen in een bepaald systeem, hoe groot de kans daarop is, en welke gevolgen ze kunnen hebben. Met de resultaten van risicoanalyse moet voorzichtig omgesprongen worden, en wel om twee redenen. Ten eerste houdt men bij de meeste risicoanalyses geen rekening met de mogelijkheid van menselijke fouten, terwijl bijv. in het transport tachtig tot negentig procent van alle ongelukken aan menselijk falen is te wijten. Ten tweede houden de uitkomsten van risicoanalyse geen rekening met de subjectieve ervaring van risico's door mensen. Men is bijv. geneigd een risico eerder te aanvaarden als het gaat om 'geleidelijke' schade (2000 verkeersslachtoffers per jaar) dan wanneer het gaat om een eenmalige ramp (2000 slachtoffers bij een ontploffing in een chemische fabriek). Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Communicatievaardigheden Risicoanalyse Risicoanalyse is een tak van de toegepaste wiskunde die de laatste jaren steeds meer in de belangstelling staat. Risicoanalyse houdt zich bezig met het voorspellen van risico's. Risicoanalyse wordt vooral toegepast bij de besluitvorming over riskante industriële ondernemingen, zoals op het gebied van de kernenergie, waar de overheid wil weten of de risico's opwegen tegen het - meestal economische - voordeel dat ermee behaald kan worden. In principe zijn er twee methoden van risicoanalyse te onderscheiden. Vaak wordt eenvoudig het product berekend van de kans dat een bepaald ongeluk gebeurt en de ernst van dat ongeluk (de gevolgen). Maar als men nog weinig ervaring heeft op het terrein waarop de risicoanalyse plaatsvindt, zijn de grootte van de kans en de omvang van de gevolgen niet in getallen uit te drukken. Dan construeert men zogenaamde foutenbomen waarin stap voor stap wordt nagegaan welke fouten kunnen voorkomen in een bepaald systeem, hoe groot de kans daarop is, en welke gevolgen ze kunnen hebben. Met de resultaten van risicoanalyse moet voorzichtig omgesprongen worden, en wel om twee redenen. Ten eerste houdt men bij de meeste risicoanalyses geen rekening met de mogelijkheid van menselijke fouten, terwijl bijv. in het transport tachtig tot negentig procent van alle ongelukken aan menselijk falen is te wijten. Ten tweede houden de uitkomsten van risicoanalyse geen rekening met de subjectieve ervaring van risico's door mensen. Men is bijv. geneigd een risico eerder te aanvaarden als het gaat om 'geleidelijke' schade (2000 verkeersslachtoffers per jaar) dan wanneer het gaat om een eenmalige ramp (2000 slachtoffers bij een ontploffing in een chemische fabriek). Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Innerlijke structuur: bouwplan Thema (centrale vraag) hoofd- en subvragen (kern)antwoorden Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Thema: waar de tekst over gaat Risicoanalyse kan in bepaalde gevallen nuttig zijn Het nut van risicoanalyse ISO-certificering is om vele redenen nodig De noodzaak van ISO-certificering Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Hoofdvragen: welke kwesties komen aan de orde? Wat is risicoanalyse? Waarbij wordt risicoanalyse toegepast? Hoe wordt risicoanalyse uitgevoerd? Welk voorbehoud moet gemaakt worden bij de uitkomsten van risicoanalyse? Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Kernantwoorden: hoe de vragen in grote lijnen beantwoord worden Wat is risicoanalyse? De tak van de toegepaste wiskunde die zich bezighoudt met het voorspellen van risico's. Waarbij wordt risicoanalyse toegepast? Risicoanalyse wordt met name toegepast bij de besluitvorming over riskante industriële ondernemingen. Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Communicatievaardigheden Kernantwoorden Hoe wordt risicoanalyse uitgevoerd? 1. Door het product te berekenen van de kans op een bepaald ongeluk en de ernst ervan. 2. Door de constructie van zogenaamde foutenbomen Welk voorbehoud moet gemaakt worden bij de uitkomsten van risicoanalyse? 1. Vaak wordt geen rekening gehouden met de mogelijkheid van menselijke fouten. 2 Er wordt geen rekening gehouden met de subjectieve ervaring van risico's. Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Subvragen: vragen die uit kernantwoorden resulteren Hoe wordt risicoanalyse uitgevoerd? 1. Door het product te berekenen van de kans op een bepaald ongeluk en de ernst ervan. 2. Door de constructie van zogenaamde foutenbomen Wat zijn foutenbomen? In foutenbomen wordt stap voor stap nagegaan welke fouten kunnen voorkomen in een bepaald systeem, hoe groot de kans daarop is, en welke gevolgen ze kunnen hebben. Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Rol van bouwplannen: zender verzamelen van informatie selecteren van informatie (perspectief) ordenen van informatie (structuur) basis voor overleg bv. met medeschrijvers, met de docent… Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Rol van bouwplannen: ontvanger samenvatten beoordeling van teksten Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Bouwplannen = tekstschema’s herbruikbaar uniformiteit Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Retorisch tekstschema exordium inleiding (interesse wekken) narratio beschrijving (probleemstelling) argumentatio discussie (resultaten) peroratio conclusie (terugkoppeling) Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Middengedeelte = vaste vragenreeksen “Onderwerpen zijn in categorieën onder te brengen” (Steehouder e.a. 1992) onderzoekstructuur ontwerpstructuur probleemstructuur maatregelstructuur handelingsstructuur evaluatiestructuur Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Communicatievaardigheden Onderzoeksstructuur Wat wordt er precies onderzocht en waarom? Volgens welke methode? Met welke resultaten? Wat zijn de conclusies? Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Communicatievaardigheden Ontwerpstructuur Waartoe dient het ontwerp? Aan welke eisen moet het voldoen? Welke middelen worden er gekozen? Hoe ziet het ontwerp eruit? Wat is de waarde van het ontwerp? Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Communicatievaardigheden Probleemstructuur Wat is het probleem precies? Waarom is het een probleem? Wat zijn de vermoedelijke oorzaken ervan? Wat is er mogelijk tegen te doen? Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Communicatievaardigheden Maatregelstructuur Wat is de maatregel precies? Waarom is de maatregel nodig? Hoe wordt de maatregel uitgevoerd? Wat zijn de te verwachten effecten ervan? Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Communicatievaardigheden Handelingstructuur Wat is het doel van de handeling? Wat zijn de voorwaarden ervoor? Hoe verloopt de handeling in grote lijnen? Hoe worden de deelhandelingen uitgevoerd? Hoe wordt het verloop van de handeling gecontroleerd? Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Communicatievaardigheden Evaluatiestructuur Wat zijn de relevante eigenschappen ervan? Wat zijn de positieve aspecten? Wat zijn de negatieve aspecten? Hoe luidt het totaaloordeel? Wat kan of moet er dus gedaan worden? Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Structuren op basis van inhoud thematisch chronologisch geografisch (functionele beschrijving) didactisch Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Thematische indelingen Een geheel opsplitsen in delen Een bedrijf Organisatie Productie Administratie Marketing Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Thematische indelingen Soorten onderscheiden Schooltypen Openbaar onderwijs Gemeenschapsonderwijs Provinciaal onderwijs Gemeentelijk onderwijs Vrij onderwijs Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Thematische indelingen Aspecten onderscheiden Bestemmingsplan Wettelijke aspecten Milieu-aspecten Werkgelegenheidsaspecten Sociale aspecten Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Chronologische indeling Naar een nieuwe marketingaanpak Inleiding Achtergronden marketingstrategie Verandering in de markt Knelpuntenanalyse Naar een nieuwe benadering De markt in de 21ste eeuw Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Geografische (functionele) indeling Beschrijving van multinational Moederbedrijf Vestigingen Europa Verenigde-Staten Azië Dochterondernemingen (…) Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Communicatievaardigheden Didactische indeling gemakkelijk - moeilijk bekend – onbekend belangrijk – onbelangrijk ps. tijd, ruimte, kwantificerende principes Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Communicatievaardigheden Doelen van zenders informatief informeren kennis instructief instrueren vaardigheden persuasief overtuigen mening, houding motiverend aanzetten gedragswijz. affectief gevoelens opwekk. emoties Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart
Praktische toepassing van vaste structuren en ordeningsprincipes kritisch lezen beperkingen: geen keurslijf combinaties van (vaste) structuren Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart