Hoe vernieuwend denken studenten over taalonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
EDO in de lerarenopleiding
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Gedragsproblemen
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
Allochtonen in het hoger onderwijs
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
StatIG in de Vrolijke School
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Traject studiekeuzebegeleiding Lerarenopleiding VO-MO Partners: P.I. Sint-Godelieve & SJI Kontich.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Het opleidingsprofiel:
Wat heb ik geleerd? Omgang met leerlingen met autisme Mijn vakvisie (deels)formuleren Bevestiging van eigen kunnen Eigen stijl van lesgeven Ongewenst.
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
PRIMO Opleiding Taalexpert
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Mijn visie op onderwijs
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Transcript van de presentatie:

Hoe vernieuwend denken studenten over taalonderwijs Hoe vernieuwend denken studenten over taalonderwijs? Percepties van eerste- en derdejaars studenten kleuter en lager onderwijs m.b.t. taalvaardigheidsonderwijs

Aanleiding Vernieuwingen in taalonderwijs Mythe? Vernieuwingen in de lerarenopleiding Project ‘Aansluiting en Maatschappelijke Differentiatie in de lerarenopleiding’ (1999-2003)

Vernieuwing in taalonderwijs Nadruk op taalvaardigheid Taakgericht onderwijs Taalheterogeniteit positief uitbuiten Taal de hele dag De leerkracht als bezieler, ondersteuner

Mythe? In de loop van de jaren ‘90 groeide de mythe dat de lerarenopleiding de vernieuwing die zich in scholen voordeed, had gemist en dat beginnende leraren vanaf de eerste dag nascholing nodig hadden om taalonderwijs aan heterogene groepen te kunnen geven.

Vernieuwing lerarenopleiding Basiscompetenties Klemtoon op verwerven vaardigheden Krachtige leeromgeving professionaliteit van de leraar Evaluatierapport

Project AMD 1999-2003 8 hogescholen en 3 steunpunten Doelen inhouden OVB en ZVB structureel invoeren instroom en doorstroom allochtonen en kansarme autochtone studenten bevorderen

Onderzoeksvragen (1) Denken studenten aan het einde van de lerarenopleiding anders over taalonderwijs dan aan het begin? Studenten kleuteronderwijs Studenten lager onderwijs Denken studenten van de lerarenopleiding anders dan leerkrachten en schoolbegeleiders?

Onderzoeksvragen (2) Welke verschillen in visie op taalonderwijs, en in gerapporteerd gedrag m.b.t. taalonderwijs vertonen deze groepen? Sluit de visie van bepaalde groepen nauwer aan bij vernieuwde visie op taalonderwijs dan die van andere groepen?

Onderzoeksopzet: informanten 8 departementen lager onderwijs: 192 eerstejaars + 186 derdejaars 6 departementen kleuteronderwijs: 121 eerstejaars + 130 derdejaars 44 leerkrachten lager onderwijs 28 schoolbegeleiders

Onderzoeksopzet: vragenlijst 4 situatieschetsen: 3 dimensies taakgericht - elementgericht heterogeen - homogeen leidend - begeleidend 20 stellingen: 3 dimensies + onderwerpen als taalcorrectheid, schooltaal, taalvariatie geïntegreerd werken motivatie

Samenvatting resultaten Studenten lager onderwijs Studenten kleuteronderwijs Leerkrachten en begeleiders

Studenten lager onderwijs (1) Weinig uitgesproken (en sign.) verschillen tussen eerstejaars en derdejaars Alle groepen drukken zich gematigd uit; ze kiezen zelden echt partij zowel in situaties als in stellingen: in 14 stellingen en 4 situaties antwoorden tussen de extremen Slechts in 5 stellingen sterke stellingname bij meer dan 70% van de studenten: 2x voor taakgericht; tegen taalvariatie; voor geïntergreerd werken; voor motivatie.

Studenten lager onderwijs (2) Studenten kiezen voor functioneel taalonderwijs en geïntegreerd werken aan taalvaardigheid Maar in concrete didactische realisatie meer meningsverschillen en geven ze taalonderwijs niet vorm als taakgericht taalonderwijs kiezen vrij sterk voor onmiddellijke correctie; weinig bereidheid om taalvariatie plaats te geven; gedeeltelijke keuze voor kennis over taal en oefenen op bouwen van zinnen als wijze om aan taalvaardigheid te werken Positieve (sign.) evolutie tgo taalcorrectheid Negatieve tendens tgo schooltaalvaardigheid

Studenten lager onderwijs (3) Pedagogisch-didactische principes (heterogeen, begeleidende stijl, motivatie): groepen grotendeels eens, kiezen ten dele voor ‘traditionelere’ aanpak Slechts op 1 stelling mbt heterogeen significante pos. evolutie Onderschrijven wel belang van motivatie Maar gaan niet voluit voor begeleidende stijl en kiezen voor leerstofdifferentiatie (homogeniserend)

Studenten kleuteronderwijs (1) Grotere en significantere verschillen tussen groepen dan bij studenten lager onderwijs, nl. in 3 dimensies en 9/19 stellingen Neg. evolutie mbt motivatie, hoewel meer dan 70% van derdejaars overtuigd van belang ervan Pos. evolutie van eerste- naar derdejaars mbt: adequaat taalgebruik > correctheid; taakgericht werken; taalvariatie en meertaligheid; taal de hele dag; heterogeniserende aanpak.

Studenten kleuteronderwijs (2) Maar verder drukken ook studenten kleuteronderwijs zich gematigd uit: slecht in 4 stellingen uitgesproken stellingnames van beide groepen: voor taakgericht; 2x voor taal de hele dag; voor motivatie. Meer dan 90% eerstejaars tegen taalvariatie en meertaligheid In 2 stellingen derdejaars uitgesproken standpunt voor heterogeen; voor taakgericht.

Studenten kleuteronderwijs (3) Grote inzichten aanwezig: taakgericht, taal de hele dag, adequaat taalgebruik Niet aanwezig: pos. houding tgo taalvariatie, belang van schooltaalvaardigheid Maar in concrete didactische handelen meer ‘traditioneel’ onmiddellijk verbeteren van taalfouten; voor woordenschatonderwijs; belang van kennis over taal.

Studenten kleuteronderwijs (4) Pedagogisch-didactische principes (heterogeen, begeleidende stijl, motivatie): groepen grotendeels eens, kiezen ten dele voor ‘traditionelere’ aanpak Wel pos. evolutie in situatieschetsen: heterogeen en begeleidend Slechts op 1 stelling ‘heterogeen’ pos. evolutie Op 1 stelling uitgesproken stellinginname, nl. voor motivatie Toch ook keuze voor leidende stijl (‘model staan’) en homogeniserende taakdifferentiatie

Uiteenlopende verklaringen voor gematigd antwoordenpatroon Percepties die zij zelf als leerlingen over onderwijs hebben opgebouwd, overheersen ( studenten kleuter) Eclectische opleiding, eclectische taalmethodes Vernieuwd curriculum, maar geen teach what you preach Verouderd curriculum, maar vernieuwde onderwijspraktijk ...

Leerkrachten en begeleiders (1) Op alle situatieschetsen en op 10/19 stellingen verschillen ideeën van begeleiders significant van beide groepen studenten Leerkrachten nemen een tussenpositie in verschillen sign. van begeleiders op 6 stellingen en op dimensie ‘taakgericht’ in situaties; verschillen sign. van derdejaars op 1 stelling en dimensie ‘begeleidend’ in situaties; verschillen sign. van eerstejaars op 6 stellingen en dimensies ‘taakgericht’ en ‘begeleidend’ in situaties.

Leerkrachten en begeleiders (2) Maar effect van voldoende nascholing! (min. 3) kloof tussen leerkrachten met voldoende nascholing en begeleiders kleiner Voornamelijk effect van nascholing op ‘taalconcepten’ (taalcorrectheid, schooltaal, taalvariatie) + zowel in het denken over en didactisch vormgeven van taalvaardigheids-onderwijs: sterke keuze voor taakgericht en niet voor aanbieden van taalelementen of opbouwen van expliciete kennis over taal Minder effect op pedagogisch-didactische begrippen

Leerkrachten en begeleiders (3) Aantal leerkrachten en begeleiders dat kiest voor taakgericht in de situatieschetsen gedifferentieerd naar aantal gevolgde nascholingen Taakgericht Nascholingscategorie 0 1/2 3/6 7+ Totaal 0 3 2 5 1 3 6 2 11 2 3 13 7 23 3 1 6 11 9 27 Totaal 10 27 20 9 66

Leerkrachten en begeleiders (4) Kloof tussen leerkrachten die minstens 3 nascholingen gevolgd hebben en derdejaarsstudenten waarschijnlijk groter dan kloof tussen leerkrachten met max. 2 nascholingen en derdejaarsstudenten

Verklaring? een meer ‘pragmatisch vernieuwingsmodel’ bij leerkrachten tegenover een meer ‘idealistisch vernieuwingsmodel’ bij begeleiders gekoppeld aan andere functie, andere rol, ...

Conclusies Uitspraak: Lerarenopleiding heeft de boot van vernieuwing gemist = overroepen. Wel breuk tussen begeleiders en studenten, en waarschijnlijk ook tussen leerkrachten met meer navorming en studenten. Dus… nood aan navorming!

Nog veel vragen... Relatie tussen ideeën en didactisch handelen in de klas? Kiezen studenten bewust voor eclectische visie? Kiest lerarenopleiding bewust voor eclectische visie? Link tussen ideeën van studenten en curriculum lerarenopleiding? ...