De contactzone in de praktijk Lesvoorbereiding 1. Kies een onderwerp, gebaseerd op het curriculum (leerplan, eindtermen, handboek) 2. Benader, analyseer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Muziekkwis.
Advertisements

Gelijktijdigheid of verwevenheid
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 2 - Investituurstrijd.
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
België Onze geschiedenis.
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
Gezang 44 : 1 – 4 Kinderopwekking 185 Matteüs 28 : 5 – 7, 16 – 20
2.1 De officiële symbolen van België en Vlaanderen
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Het socialisme Paragraaf 7..
Hoofdstuk 5.
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Gemaakt door: Stef Zuidervaart en Fleur Nordmann
Les 7 – Opkomst van de nationale staten
Strijd tussen De Kerk en De Staat Les 8 - Investituurstrijd
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 13 - Investituurstrijd.
Dienen en liefhebben Romeinen
6 oktober 2013 Den Haag 1. tijd: ± 60 AD plaats: Caesarea 2.
1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hitler komt aan de macht
Opdracht 12 (H1) Liberaal VOOR censuskiesrecht
Hoofdstuk 2. Kolonisatie en dekolonisatie van Vietnam
Voorganger: Thema: Ds. C. van der Leest De verdwijning van christelijke waarden Een pleidooi voor christelijke waarden.
Vervolg 18 de en 19 de eeuw 18 de eeuwse literaire ontwikkelingen Verschillende genres komen in de 18 de eeuw opzetten… Classicistisch toneel Deugdzaamheid.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
NATIONALITEIT EN MIGRATIE
De allerslimste groep ter wereld!
Jean-Paul Sartre.
Burgerlijke letterkunde
Jonge kinderen zijn kostbaar in de ogen van Jezus
1 donderdag 1 november 2012 bespreking vanaf Kolosse 3 1 donderdag 1 november 2012 bespreking vanaf Kolosse 3 1.
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 1 - Verzet en.
Melissa Carbone en Marije Haverkort
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Opkomst van het nationaal-socialisme
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Voorlichting VWO 4 3 februari 2015
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Op heterdaad... Johannes
De Vlaamse beweging (tijdens de WOI)
Vrijheid en democratie De opmars van het parlement
Vergelijking van dictators: veel verschillen
Module 8 Dictatuur en democratie
Democratie maakt plaats voor fascisme
Politieke situatie Europa rond 1800
College 3 TAALGESCHIEDENIS Je herhaalt enkele punten van de theorie van week 1 en Je maakt kennis met de klanken van het gesproken.
Welkom! voorlichting mavo Vrijdag: vanaf uur ieder half uur Zaterdag: vanaf uur ieder half uur.
Franse Les J’ai perdu mon livre et vous? Les nombres Prononciation J’aime / Je n’aime pas Un jour normal Chanson – Destination ailleurs J’ai perdu mon.
De lidwoorden Kleine woorden met grote gevolgen!! Welke ken je? (ne en fa du)
De tijd van burgers en stoommachines H10 Politieke strijd en emancipatie Vroegmoderne tijd 19 e eeuw Paragraaf 10.1 ‘Conservatisme en liberalisme’
Het conflict tussen Israël en de Arabische wereld
Tijdvak 9 ‘De tijd van de wereldoorlogen’
België.
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
De wereldoorlogen 5.4 Nederland bezet
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
3.2 Duitsland verdeeld tijdens de Koude Oorlog
Door: Joram, Sil, Falco, Martijn, Roel
Wereldoorlogen en staat en natie
§2.3 Duitsland van democratie naar dictatuur
Een middeleeuwse satire op de hofcultuur
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten VWO
Transcript van de presentatie:

De contactzone in de praktijk Lesvoorbereiding 1. Kies een onderwerp, gebaseerd op het curriculum (leerplan, eindtermen, handboek) 2. Benader, analyseer en problematiseer het thema vanuit: 1. het vak 2. de openbaarheid 3. de leefwereld van de leerling

Een voorbeeld 1. Keuze van het thema: nationalisme (case: Tijl Uilenspiegel) -> eindtermen mvt – Engels en Frans: De leerlingen verwerven kennis over socioculturele aspecten van de Franstalige / Engelstalige wereld -> VOET: Opvoeden tot burgerzin (wereldburgerschap)

2. Benadering van het thema vanuit: a. Het vak Duits volksboek (15de eeuw) Tijl = een vagebond / een schelm platvloerse humor / vulgair Uil = symbool van de domheid (‘t Is nogal een uil)  La Légende et les Aventures héroïques, joyeuses et glorieuses d'Ulenspiegel et de Lamme Goedzak au pays de Flandres et ailleurs - Charles De Coster (1867): Tijl = een Vlaamse vrijheidsstrijder (Damme) ~ Ivanhoe / Willem Tell Geuzen Spaanse overheerser Lamme Goedzak en Nele - constructie Vlaams bewustzijn/volksaard/nationaal verzet

Aandacht voor gebruik/misbruik door diverse groepen/ideologieën: Franstaligen: geen Vlaamse volksheld, maar universeel vrijheidssymbool Lofzang op de (liberale) lekenmoraal/antiklerikalisme Ode aan het volk - democratische opstand tegen dictatuur Nationalistisch eresaluut aan de Belgische staat (...)

 Vanaf de 19de eeuw wordt Uilenspiegel ‘genationaliseerd’: herinneringen aan de Duitse herkomst verdwijnen. Spaanse overheersing (16de eeuw)  Franse overheersing (1798)  Duitse bezetting (WOII)

 Socialistische Uilenspiegel-interpretatie (Masereel)  Fascistische propaganda (VNV): tegen de traditionele partijen van de parlementaire democratie / tegen België: Als Uilenspiegel is opggestaan En trekt door de Dietsche landen, De Dietschers zullen met hem gaan, Weldra zal de storm ontbranden + pleidooi voor 1 leider van Nederland en Vlaanderen samen: Uilenspiegel

 Communistische Uilenspiegelinterpretatie (Vlaamse Kommunistische Partij )  Collaboratie / werving Oostfront Nazi-vervolger

 Vlaams-nationalisme Ruben Ramboer: Bart de Wever: de Tijl Uilenspiegel van de 21 e eeuw ‘Die op-de-spits-derijvers willen ons kooien in een nuffig, koud en bekrompen Vlaams Lilliputlandje. We zijn vrijdenkers zonder gene, zoals Tijl Uilenspiegel (Marijke Pinoy, DS 22/02/11)

b. Vanuit de openbaarheid

c. Vanuit de leefwereld leerlingen

Een intertekstueel netwerk Carles li reis, nostre emper[er]e magnes Set anz tuz pleins ad estet en Espaigne: Tresqu’en la mer cunquist la tere altaigne. N’i ad castel ki devant lui remaigne; Mur ne citet n’i est remes a faindre, Fors Sarraguce, ki est en une muntaigne. Li reis Marsilie la tient, ki Deu nen aimet; Mahumet sert e Apollin recleimet: Nes poet guarder que mals ne l’i ateignet. AOL […]

Het vakgebiedDe openbaarheid Leefwereld van de leerlingen Ridderroman / Karel de Grote Chanson de geste Slag bij Ronceveau (780) Periode Paladijn …

Willem, die vele bouke maecte, Daer hi dicken omme waecte, Hem vernoyde so haerde Dat die avonture van Reynaerde In Ditsche onghemaket bleven -Die Willen niet hevet vulscreven – Dat hi die vijte van Reynaerde soucken Ende hise na den Walschen boucken In Dietsche dus hevet begonnen, […]

Het vakgebiedDe openbaarheid Leefwereld van de leerlingen Epos / hofliteratuur parodie Diets Periode Waasland? Acrostichon …