Wat is motorisch leren? (1)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Etappes in leren: inleiding
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Arbeid.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Therapeutische mogelijkheden
Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
STRESS IS DEELS GEVOLG VAN PERSOONSTREK
Interventie en implementatie
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
Divera TWISK SWOV - Nederland
INFORMATIEVERWERKING
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Arousal, angst & stress Definities
Prof. Dr. M. Lenoir 2° kan Lichamelijke Opvoeding
Modellen van motorisch leren
INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A.
Kwaliteit Een Rolls Royce is kwalitatief net zo goed als een Lada
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Prestaties beoordelen
Organisatiestructuur en
Hoofdstuk 2: Basisstructuur van het trainingsproces
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Het Trendmodel Presentatie voor: bestuurlijke bijeenkomst verdeelmodel WWB Den Haag, 5 maart 2014 Lucy.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Is de vereniging auti-proof?
1.5 De snelheid van een reactie
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Dossier Empowerment.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Algemene Sociologie PA – B1
Studium Generale Bad is stronger than good Dr. Kirsten Buist.
Organisatiepsychologie les 1
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Whiplash geen probleem? Chris van Dijk. Whiplash geen probleem? Ter overdenking.  “Onverklaarde lichamelijke klachten zijn heuse klachten die het leven.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Waar gaat het vandaag over?
Het BELANG van BEWUST BEWEGEN
Evaluatie van verkeersveiligheid in scootmobielen bij mensen met visuele beperkingen C. Cordes, MSc., dr. J.H.C. Heutink, prof. dr. O.M. Tucha, prof. dr.
PROBLEEMOPLOSSEND VERMOGEN MARTINE KOERS & THOMAS DE JONGH.
Cognitief trainen: gamen? arend de kloet orthopedagoog, gz-psycholoog Sophia Revalidatie lector Revalidatie De Haagse Hogeschool.
Certificering van assetmanagement
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Psychomotorische taxonomie
Het trainen van mensen met een NAH
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Executieve functies Marije Ruben.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman
Human Resources Accounting
Drie vormen van gedrag:
RIO model in een notendop
Transcript van de presentatie:

Wat is motorisch leren? (1) Waarom motorisch leren? LO Revalidatie Relatie leren – gedrag Leren enkel af te leiden Gedrag te observeren Leren vs. presteren Motorisch Leren 1° licentie LO

Wat is motorisch leren? (2) Presteren Leren 1 Waarneembaar gedrag 1 Afgeleid uit prestatie 2 Tijds- en situatiegebonden 2 Relatief permanent 3 Los van oefenen/ ervaring 3 Oefen- of Ervaringsgebonden 4 Beïnvloed door prestatievariabelen 4 Onafhankelijk van prestatievariabelen Motorisch Leren 1° licentie LO

Wat is motorisch leren? (3) Motorisch leren is het geheel van processen als gevolg van oefenen en/of ervaring, die leiden tot een relatief permanente verandering in de gedragsmogelijkheden van een persoon Motorisch leren vindt plaats op verschillende plaatsen in het conceptueel model: Motorisch Leren 1° licentie LO

Wat is motorisch leren? (4) Doel van motorisch leren: Vaardig gedrag = Doelgericht Efficiënt Consistent EN Flexibel (vbn.) Temporeel optimaal Motorisch Leren 1° licentie LO

Wat is motorisch leren? (5) Leren afleiden uit prestatiecurve (produkt) (scriptie Goyvaerts & Van Doorselaer, 2002) VERBETERING Motorisch Leren 1° licentie LO

Wat is motorisch leren? (6) Leren afleiden uit kinematische data (proces) Vooruitgang? Consistentie? Beperkingen van de prestatiecurve Motorisch Leren 1° licentie LO

Wat is motorisch leren? (7) Leren afleiden uit retentietest: permanent effect! a. boogschieten; b. scriptie Goyvaerts & Van Doorselaer (2002) Motorisch Leren 1° licentie LO

Wat is motorisch leren? (8) Leren afleiden uit transfer: Transfer = vooruitgang die op vaardigheid X wordt geboekt als gevolg van het oefenen/reeds beheersen van vaardigheid Y Berust deels op de vereiste van flexibiliteit als kenmerk van een vaardige uitvoering Soorten: X als deel van Y X als variant van Y (wedstrijdsituatie/geen FB/sneller of trager uitvoeren) VB. balvangen bij andere snelheid Motorisch Leren 1° licentie LO

Wat is motorisch leren? (9) Soorten transfer Near transfer vs. Far transfer Positieve en negatieve transfer Belang van transfer: Mate van leren aantonen Opeenvolging van aan te leren vaardigheden Instructiemethode Motorisch Leren 1° licentie LO

Wat is motorisch leren? (10) Detectie van transfer: Intratask transfer Intertask transfer Variatie als transfertaak Verklaring voor transfer: Motorische gelijkenissen Gelijkenissen in informatieverwerking (bv. verdelen van aandacht in balsport) Motorisch Leren 1° licentie LO

Wat is motorisch leren? (11) Bilaterale transfer: Definitie Symmetrisch? Nut? Revalidatie Training Verklaringen voor bilaterale transfer: Cognitieve verklaring Motorische programma’s: GMP-verklaring Interhemisferische transfer Gelijkenissen in informatieverwerking (bv. verdelen van aandacht in balsport) Motorisch Leren 1° licentie LO