De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cognitief trainen: gamen? arend de kloet orthopedagoog, gz-psycholoog Sophia Revalidatie lector Revalidatie De Haagse Hogeschool.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cognitief trainen: gamen? arend de kloet orthopedagoog, gz-psycholoog Sophia Revalidatie lector Revalidatie De Haagse Hogeschool."— Transcript van de presentatie:

1 cognitief trainen: gamen? arend de kloet orthopedagoog, gz-psycholoog Sophia Revalidatie lector Revalidatie De Haagse Hogeschool

2 bijzonder lectoraat revalidatie meedoen met beperkingen beter snappen, meten en beïnvloeden van sociaal en maatschappelijk participeren bewustwording, kennis delen en ontwikkelen, regionale en landelijke samenwerking 2

3 3

4 meest voorkomende cognitieve problemen na CVA? 4

5 Cognitieve problemen na CVA? aandacht, (werk)geheugen, tempo van informatieverwerking, executieve functies, sociale communicatie en emotionele controle (Donovan 2011) vaak in combinatie met en onder invloed van elkaar voor vermoeidheid en stemmingsproblemen direct gevolg of, evenals onzekerheid, indirect (secundair) gevolg 1 jaar na ontstaan 57% last van cognitieve beperkingen (Ihle-Hansen, 2011) 33 % hierdoor afhankelijk van zorg (Franke 2001, Visser-Meilly 2009) niet alleen ingrijpend voor de getroffenen maar ook voor hun partners en verdere sociale omgeving. 5

6 training na CVA? ‘Use it or loose it’: belang van vaak langdurig, intensief en individuspecifiek oefenen (Turner- Stokes 2005, Kwakkel 2008) Motorische revalidatie Neuropsychologische revalidatie o Cognitieve training (herstel, compensaties, hoe los ik problemen op (strategieën)) o Sociale vaardigheidstraining (assertiviteit, omgaan met anderen) o Psychologische begeleiding (verwerking, stemming) o ……………. 6

7 Gamen in training? 7 Gamen en motorische functies en activiteiten (Kramer 2007; Cameirão 2009; Cunha 2010; Lange 2010; Green 2010; Galvin & Levac 2011; Schmidt 2011; Saposnik 2011; Laver 2011)

8 cognitieve functies: geen effect? geen generalisatie? maar …. o Cogmed-training : >werkgeheugen bij ADHD (Westerberg en Klingberg 2007), Multiple Sclerose (Flavia, 2010) en CVA/NAH (Lundquist, 2010) o Finn (2011) Lumosity >visuele volgehouden aandacht ouderen met milde cognitieve problemen o selectieve aandacht, motor inhibitie, mentale flexibiliteit en werkgeheugen (van Muijden, Band, Hommel, 2010; Galvin & Levac, 2010; Colzato, 2011). 8

9 2013-2015 Cognitieve games: aandacht, geheugen, tempo, flexibiliteit Cognitieve problemen na CVA, 45-74 jaar; 12-36 mnd na ontstaan CVA RCT 9

10 Eagle Eye Memory Matrix Color Match let the games begin! 10

11 wat train je in deze games 11

12 2013-2015 Cognitieve games: aandacht, geheugen, tempo, flexibiliteit Cognitieve problemen na CVA, 45-74 jaar; 12-36 mnd na ontstaan CVA RCT 12

13 13

14 intervention gaming: 8 weeks long 5 days per week approx. 15-20 minutes per day control group receives general information about the brain once a week during 8 weeks coaching is provided by experienced trained instructors website spelenderwijsbeter.nl supports participants 14

15 uitkomstmaten Effectuitkomstmaten score op gevalideerde cognitie tests score op vragenlijsten cognitieve problemen, self-efficacy en kwaliteit van leven resultaat op een functionele, alledaagse (cognitieve) taak. Procesuitkomstmaten Score in cognitieve games, geregistreerd door Lumosity. 15

16 projectgroep 16

17 vragen a.j.dekloet@hhs.nl www.dehaagsehogeschool.nl/lectoraat-R www.SophiaRevalidatie.nl/lectoraat TherapWii.nl Brains4U.nl a.j.dekloet@hhs.nl www.SophiaRevalidatie.nl/lectoraat 17


Download ppt "Cognitief trainen: gamen? arend de kloet orthopedagoog, gz-psycholoog Sophia Revalidatie lector Revalidatie De Haagse Hogeschool."

Verwante presentaties


Ads door Google