Welzijnsbeleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Vlaamse Gemeenschapscommissie onder de Loep. België een puzzel.
Advertisements

De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Staatsinrichting 1 Veranderingen herkennen/ beschrijven die in 1848 werden doorgevoerd in het kiesrecht door de liberalen o.l.v. Thorbecke.
STRATEGISCHE PLANNING
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Internationale betrekkingen
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
Sociale bescherming en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 18 december 2013 Verslag
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Cellule Environnement – Santé / Cel Leefmilieu – Gezondheid / Zelle Umwelt- Gesundheit 1 De werkzaamheden van het NEHAP Catherine Bouland Themaochtend.
QUIZ Katern Politiek.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
1 Samenlevingsopbouw en de zorg voor welzijn Gekaderd in de zorg voor welzijn / welzijnszorg is samenlevingsopbouw 1. De aanduiding van een perspectiefverschuiving.
Loopbaanexamen naar niveau A Loopbaanexamen naar niveau A: grondwettelijk recht Prof. Dr. Kaat Leus 10 maart 2009.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Omgaan met ruimte Een vormingspakket over ruimtelijke ordening.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
VERBREDING VAN PRAKTIJK & DEFINITIE YOTA ! PARTICIPATIE BIJ DE VORMGEVING VAN EEN STAD.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Woonzorgzones in Vlaanderen: van idee naar uitvoering Sien Winters Onderzoeksleider.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ WELZIJN WELZIJNSBEHOEFTEN WELZIJNSINFRASTRUCTUUR WELZIJNSBELEID.
Recht.
Vrijwillige hulpverlening in onze activerende verzorgingsstaat
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Dossier Empowerment.
Het complexe België.
1.4 De Belgische grondwet & de staatsstructuur
Kwaliteitszorg in archieven
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Internationalisering kernpunten. internationalisering ► Verbondenheid met de “wereld”.  Via de media  Internet  Satelliet  Via verdragen  Instanties:
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Administrateur-generaal
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
België 3 Gewesten het Waalse Gewest het Vlaamse Gewest
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Examen ma2 N.a.v. het SE P7.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Lokaal proactief handelen in de strijd tegen onderbescherming
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Welzijnsbeleid

Welzijnsbeleid Drieactorenmodel : overheid, burger, voorzieningen Sociale politiek : externe beleid overheid  burger = producent van politiek  « samenlevingsopbouw » Sociaal beleid : interne beleid overheid  burger = ontvanger van politiek  overheid als dienstverlener Maatschappelijke dienstverlening

Welzijnsbeleid Sociaal beleid = instrumenten die aangewend worden om de in de sociale politiek vooropgestelde doelen te bereiken Deze instrumenten liggen vervat in de rechtsorde (wetten, decreten…) Referentiekader sociaal beleid wordt bepaald door sociale politiek (cfr. onderscheid residuele-structurele benaderingen verzorgingsstaat)

Welzijnsbeleid Residuele benaderingen verzorgingsstaat Burger = « consument » van maatschappelijke dienstverlening Structurele benaderingen verzorgingsstaat Burger = « rechthebbende » op maatschappelijke dienstverlening Spanningsveld tussen beide benaderingen Wijzigt in relatie tot ruimere maatschappelijke ontwikkelingen Beïnvloedt ook de overheidsorganisatie

Wie is de « overheid » ? Overheid = samenspel van meerdere overheidsorganisaties op verschillende territoriale niveaus (van lokaal tot Europees) Op elk niveau van de overheid zijn er zgn. functionele besturen : organisaties die voor een specifiek aspect van het beleid of dienstverlening verantwoordelijkheid dragen, zo bijv. parastatales ( bijv Kind en Gezin), Overheidsbedrijven( bijv NMBS), OCMW’s, Intercommunales … Kenmerkend voor het welzijnswerk : verwevenheid overheid en « particulier initiatief » (vzw’s)

Wie is de overheid ? Vanuit perspectief « burger » : overheid = concept met een collectief karakter : « het overheidsbeleid » Vraag naar de verhoudingen tussen overheidsniveaus Vraag naar de verhoudingen tussen verkozen overheidsniveaus en functionele besturen

Welzijnsbeleid Indirect welzijnsbeleid : maatregelen van algemene aard die ingrijpende gevolgen hebben op het welzijn Bijv (on)welzijnseffecten die al dan niet voortvloeien uit beleid inzake huisvesting, ruimtelijke ordening, arbeid … Direct welzijnsbeleid : maatregelen met het oog op de rechtstreekse bevordering van welzijn

Wat is « welzijn » ? Welzijn = een moeilijk te definiëren begrip Welzijn = besef dat toenemende « welvaart » niet per definitie ook het « welzijn » bevordert In hoofde van eenieder  betere verdeling van schaarse goederen In hoofde van eenieder  ontwikkeling van « tegenbehoeften » Welzijn = verbonden met een « verlangen naar emancipatie »

Wat is « welzijn » ? Welzijn = « voorwerp van historische tegenstelling en maatschappelijke dynamiek  Residuele benadering : opheffen « onwelzijn »  Afmeten « onwelzijn » tav de standaard van een « maatschappelijke norm »  Nagaan welke « welzijnsproblemen » door wie t.a.v. op welke gronden worden geformuleerd Structurele benadering :welzijn = leerproces

Wat is « welzijn » ? Structurele benadering : Naarmate bewuster wordt omgegaan met de eigen situatie wordt ook de welzijnservaring concreter Concept dat historisch begrepen, en participatief vorm gegeven moet worden Componenten : - bescherming materiële bestaanscondities - tegengaan sociale uitsluiting - bevorderen sociale en culturele ontplooiing

Wat is « welzijn » ? Residuele benadering : welzijn = uitbreiding van het aanbod van dienstverlening, of betere positionering van dienstverleningsaanbod, of verhoging van de kwaliteit ervan Welzijn = antwoord op probleem van relatieve schaarste, d.w.z. goederen zijn schaars in vergelijking met diegenen die ze willen verwerven Correctie marktbepaalde « prijs » van deze goederen door indirect en direct welzijnsbeleid.

Wat is « welzijn » ? Structurele benadering : welzijn = kadering in reflexie over relatie individu-samenleving (cf participatieve benadering) en over ontwikkeling samenleving (cf historische benadering)  Welzijn = antwoord op probleem absolute schaarste, d.w.z. uitputbaarheid grondstoffen en de draagkracht van de aarde (cfr. Rapporten « Club van Rome »  Correctie marktmechanismen door een beleid van « duurzame ontwikkeling »

« Duurzame ontwikkeling » Ontwikkeling concept vanuit : 1980 : International Institute for Environment and Development (IIED), International Union for the Conservation of Nature (IUCN) en World Wildlife Fund (WWF) publiceren « World Conservation Strategy »-rapport 1987 : publicatie van het zgn. « Brundtland »rapport : « Our common future » door de « World Commission on Environment and Development (WCED)

« Duurzame ontwikkeling » 1991 : actualisering « World Conservation Strategy » : « Caring for the Earth » Hoe kan een rechtvaardig verdeelde en toereikende welvaart gecreëerd worden, zonder uitputting van de natuurlijke rijkdommen of onomkeerbare aantasting van de ecosystemen ? = allesomvattend als probleemstelling voor het menselijk handelen

« duurzame ontwikkeling » 1992 : United Nations Conference on Environment and Development in Rio de Janeiro Verklaring van Rio de Janeiro « Agenda 21 » : duurzame ontwikkeling richt zich op sociale, economische en ecologische problemen, met als prioriteit de bestrijding van de armoede

« duurzame ontwikkeling » Twee basisgedachten : Tegemoetkoming « noden », in eerste instantie basisbehoeften van de Derde Wereld (>< insluiting in Westerse « koloniale » benadering) - Principe van beperkingen om aan de huidige en toekomstige behoeften te voldoen Verdere uitwerking begrip in aantal VN-conferenties In Vlaamse welzijnsbeleid terug te vinden in de « missiebepaling » van de strategische planning van de Vlaamse overheid.

Welzijnsbeleid Residuele benadering : diachroon beleid Sociaal beleid in functie van de realisatie van een economisch ontwikkelingsmodel Kern sociaal beleid = sociale zekerheid, aangevuld met bijstand en sociale voorzieningen Welzijnswerk = subsidair tov het welzijn dat in alle maatschappelijke instituties moet gerealiseerd worden  Welzijnsbeleid = synoniem « sociaal beleid »

Welzijnsbeleid Structurele benadering : synchroon beleid Sociaal beleid in functie van bevrediging menselijke basisbehoeften Kern sociaal beleid = strategische afstemming van de diverse dimensies van deze basisbehoeften Welzijnsbeleid = maatregelen op het vlak van het welzijnswerk als maatschappelijke basisvoorziening : Welzijnsbeleid = welzijnswerkbeleid

Welzijnsbeleid Welzijnsbeleid in de praktijk Overwegend residuele invalshoek met soms structurele aanzetten Vlaamse welzijnsbeleid als resultaat van twee processen : Staatshervorming Vorming beleidsveld «welzijn » binnen Ministerie van de Vlaamse gemeenschap Zie : www.vlaanderen.be

De publieke overheid in beeld België kent vijf publieke overheidsniveaus : Federale overheid Gemeenschappen : Vlaamse, Franse en Duitstalige gemeenschap Gewesten : Vlaamse, Waalse en Brussels Hoofdstedelijk gewest Provincie Gemeente

De publieke overheid in beeld De Belgische overheid wordt tevens beïnvloed door een zesde beleidsniveau : de internationale rechtsorde V.N. en Raad van Europa : hebben belangrijke impact via mensenrechtenverdragen Europese unie : vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal Europees parlement, Raad van Ministers, Europese Commissie, Europees Hof van Justitie. Raad van Ministers : ontwikkeling Europese normen

De publieke overheid in beeld Federale overheid Heeft beslissingsbevoegdheid over het hele land Gemeenschapsoverheden bevoegdheid over « persoonsgebonden materies » Gewestoverheden Bevoegdheid over plaatsgebonden materiesGewestoverheden Federale overheid, gemeenschappen en gewesten beschikken elk over eigen wetgevende en uitvoerende macht

De publieke overheid in beeld Uitzonderingen : De Vlaamse gemeenschap en het Vlaamse gewest delen dezelfde wetgevende en uitvoerende macht Het Waals gewest kan bevoegdheden overdragen aan de Duitstalige gemeenschap De Franse gemeenschap kan bevoegdheden overdragen aan het Waals gewest en aan de Franse gemeenschapscommissie van het Brussels gewest

De publieke overheid in beeld Brussels gewest = 19 Brusselse gemeenten Gewestbevoegdheden worden uitgeoefend door Bursselse Hoofdstedelijke Raad en Brusselse Hoofdstedelijke regering Brussel is geen aparte gemeenschap; zowel de Vlaamse als de Franse gemeenschap hebben bevoegdheden in Brussel mbt gemeenschapsmateries  Vlaamse gemeenschapscommissie, Franse gemeenschapscommissie en Gemeenschappelijke gemeenschapscommissie

De publieke overheid in beeld Provincie 10 provincies; 19 Brusselse gemeenten maken geen deel uit van een provincie Bevoegd voor alle provinciale aangelegenheden, tenzij de wetgever (= federaal) , decreetgever (= gemeenschapplen en gewesten) of ordonnantiegever ( = Brussels Hoofdstedelijk Gewest) bevoegd zijn Provincieraad, bestendige deputatie, gouverneur

De publieke overheid in beeld Gemeente Sinds 1977 : 589 Belgische gemeenten (voor de fusies : 2359) Bevoegd voor alles wat « gemeentelijk belang » is, dwz alles waar geen andere overheid voor bevoegd is Gemeenteraad, college van burgemeester en schepenen en burgemeester

Hiërarchie in rechtsnormen 1 grondwet en internationale normen 2 wetgevende akten : wetten,decreten en ordonnanties 3 uitvoeringsbesluiten : K.B.’s en besluiten van de verschillende gemeenschaps-en gewestregeringen 4 provinciale verordeningen 5 gemeentelijke verordeningen Nog eens verder opzoeken

Bevoegdheidsverdeling Federale regering - wetgevende macht : 3 takken Senaat Kamer van volksvertegenwoordigers Koning (~ regering) - Grondwetsherziening 1993 : herziening bevoegdheidsverdeling Kamer en Senaat

Bevoegdheidsverdeling Kamer en Senaat zijn gelijk bevoegd voor… Werking staat en staatsstructuur (Art.77 GW) Grondwetswijziging wetten i.v.m. statuut gewesten en gemeenschappen wetten ter goedkeuring internationale verdragen Wetten over organisatie hoven en rechtbanken

Bevoegdheidsverdeling Alleen Kamer is bevoegd (art.74 GW) Verlenen naturalisaties Aansprakelijkheid federale ministers (wetten) Goedkeuring begrotingen en rekeningen van staat Vaststellen legercontingent Overige aangelegenheden Senaat : bezinningskamer Kamer : uiteindelijk beslissingsrecht

Bevoegdheidsverdeling Vlaamse Gemeenschap Vlaamse regering voert decreten uit “ “ zorgt voor dagelijks bestuur Steun van overheidsadministratie (Ministerie Vlaamse Gemeenschap) (momenteel: 7 departementen, onderverdeeld in administraties, onderverdeeld in afdelingen)

Bevoegdheidsverdeling Vlaamse Openbare Instellingen (VOI’s) gespecialiseerde taken worden toevertrouwd aan de VOI’s (bv. VRT, De Lijn, Kind & Gezin, OVAM, VDAB, …) Beslissen zelf over uitvoering overheidsbeleid, maar onder toezicht Vlaams Minister Beheersovereenkomst

De ontwikkeling van overheidsbeleid Ontwikkeling overheidsbeleid tussen twee polen: overheid neemt alle aspecten van beleidsketen tot en met concrete uitvoering en dagelijks beheer zelf op (centrale planning) overheid tekent beleidskaders uit waarbinnen andere overheidsniveaus en functionele besturen (decentralisatie) of private initiatieven initiatieven nemen (privatisering)

De ontwikkeling van overheidsbeleid Na staatshervorming : ontwikkeling beleid « bestuurlijke vernieuwing »  de overheidsorganisatie staat in structuren, effectiviteit, manier van optreden en democratische kwaliteit ter discussie

Bestuurlijke vernieuwing Beleid van bestuurlijke vernieuwing  Creatie van een aantal nieuwe rechten (bescherming tegen ‘willekeurig optreden van de overheid’)  Invoering « strategische planning »  Herontdekking van het lokale niveau (cfr ontwikkeling sociale politiek tegen achtergrond toenemende globalisering)

« Bestuurlijke vernieuwing » Creatie nieuwe rechten : Recht op openbaarheid van bestuur (Art.32 GW): Recht om elk bestuursdocument te raadplegen en er een afschrift van te krijgen Documenten van de uitvoerende macht (niet van wetgevende en rechterlijke macht) Geen absoluut recht : uitzonderingen kunnen door de wetgever bepaald worden, bijv in hoofde van bescherming privacy, veiligheid, beroepsgeheim Verschil tussen passieve en actieve openbaarheid van bestuur

« Bestuurlijke vernieuwing » Creatie nieuwe rechten : Recht op een uitdrukkelijke motivering van individuele bestuurshandelingen In elk bestuursdocument moeten de motieven voor de beslissing worden opgenomen Uitzonderingen mogelijk (vgl openbaarheid van bestuur) Alleen voor individuele bestuurshandelingen, niet voor reglementaire bestuurshandelingen – dwz handelingen die op meerdere personen of situaties toepasselijk zijn en dus algemeen van aard zijn.

« Bestuurlijke vernieuwing » Creatie nieuwe rechten: Recht om een klacht in te dienen bij een ombudsman Ombudsfunctie =onafhankelijk t.o.v. uitvoerende macht, benoemd door wetgevende macht Drie taken : Informatieverstrekking en communicatie Klachtenmanagement (handelingen of werking adm.) Ombudsfunctie : bemiddeling, daar waar het contact tussen de burger en de betreffende overheid spaak loopt. Niet afdwingbare aanbevelingen. Mogelijkheid tot openbaarmaking (via verslagen)

« Bestuurlijke vernieuwing » Invoering strategische planning Eind 1994 : start project « Vlaanderen 2002 » : nadruk op lange-termijn-perspectief voor een nieuwe en efficiënte bestuurlijke managementscultuur Vertaling « algemene visie Vlaanderen 2002 » in bruikbare strategische plannen voor termijn van 4 à 5 jaar (bv. Wetenschapsbeleid, leefbaar Vlaanderen – gezond leefmilieu, …) Opdracht toevertrouwd aan administratie Planning en Statistiek Beleidsplannen : zie www.vlaanderen.be

Bestuurlijke vernieuwing Strategisch (beleids)plan : wat? Op basis van goede analyse en diagnose Voortbouwend op bestaande projecten / oog voor vernieuwing en verdieping Vertrekkend vanuit unieke situatie Kortetermijnprojecten en langetermijn-ondersteunende acties Toetsingskader Concreet ondersteunende planning Ruimte voor flexibiliteit en bijstellen planning Concrete projecten met meetbare indicatoren

Bestuurlijke vernieuwing Strategische plangroep: Verschillende ‘partijen’ worden samengebracht gemeenschappelijke analyse maken Projecten positioneren t.o.v. gemeenschappelijk ontwikkeld referentiekader

Bestuurlijke vernieuwing Waarom strategisch plannen ? geeft richting aan beleid (richting bepalen) Dwingt tot positionering t.o.v. andere overheden Synthese aanwezige kennis Dwingt tot discussie en onderhandeling Kan wervend en mobiliserend zijn Beleidsproces: opzetten van proces waarin beslissingen worden genomen, om met de inzet van bepaalde middelen veranderingen na te streven. (Wat & Hoe)

Bestuurlijke vernieuwing Strategische planning : Missie-bepaling en doelstellingen Kritische succesfactoren Prioritaire en strategische programma’s Implementatie evaluatie

Bibliografie deel 1 Bouverne-De Bie, M., Verschelden, G., (1997), Handleiding voor de opmaak van een geïntegreerd lokaal beleidsplan in het kader van het Sociaal Impulsfonds, Brussel : Koning Boudewijnstichting. Derynck, F., (1999), Overheid in beweging, Basiswerk, Brugge : die Keure Vande Lanotte, J., Bracke, S., Goedertier, G., (2000), België voor beginners, Brugge : die Keure

Bibliografie deel 1 B. Mazijn (ed),(2000), Duurzame ontwikkeling meervoudig bekeken, Gent : Academia Press Notredame, L., (1995), Behoefte en zorg. Naar een optimale afstemming, Brussel : Federale diensten voor Wetenschappelijke, technische en Culturele aangelegenheden Vranken, J., (1992) : Welzijn : voorwerp van maatschappelijke tegenstelling en historische dynamiek, in : Baert, H., (ed), De welzijnszorg in de Vlaamse Gemeenschap, Leuven : Garant.