Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Reflectie-portfolio beoordelen
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Eindwerk zesde jaar.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
BattleBots The school battle.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Welkom.
Methoden van Onderzoek
Welkom op de Ouderavond klas 4
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Voorbeeld uitwerkingen SPBS 2.0
Domein: studie en handicap
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Scriptieseminaries sociale agogiek Algemene afspraken.
Bibliotheekinstructie Zoeken naar Literatuur
Wetenschappelijke stage
Vernieuwing verzorging
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
SCRIPTIES PEDAGOGISCHE WETENSCHAPPEN BEDOELING Het doorlopen van een gericht wetenschappelijk proces Een reflectie over het pedagogisch handelen.
Transdisciplinaire projecten
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Laatste Scriptieseminarie
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Comorbiditeit in de praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten 1.
De lerarenopleider gepositioneerd
Module Communicatie 3de dag
LES 6. glusyndicates.nl DIKKE VETTE VIEZE GROFFE EINDOPDRACHT Max €10.000,-
Projectgroep: Technical and Vocational Training (TVET)
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtraject na schakeljaar traject één taal: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Latijn.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Masterproef sociaal werk sociaal beleid. Masterproef Sluitstuk van een academische opleiding Belang masterproef manifesteert zich in het aantal studiepunten.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Werkplekleren Rubbens Jolien Bron: Duerings, L. (2011) Dé criteria voor succesvol werkplekleren. Utrecht: Universiteit Utrecht.
Het onderzoeksverslag
Toelichting Masterproef
De driehoeksverhouding
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
MASTER VERGELIJKENDE MODERNE LETTERKUNDE
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
12 september 2016 Marielle Stel – Opleidingsdirecteur Psychologie UT
Keuzethema: differentiatie
Toelichting Masterproef
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Directievergadering BAKO specifiek
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Transcript van de presentatie:

Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries

Een scriptie is een persoonlijk werkstuk waarin je blijk geeft van je « meesterschap » als pedagoog waarin je reflecteert over pedagogisch handelen op basis van een origineel uitgewerkte probleemstelling

Een persoonlijk werkstuk onder begeleiding van een promotor die je zelf kiest onder professoren  prof. uit F.P.P.W.  indien prof. niet uit F.P.P.W. : co- promotor uit F.P.P.W. nodig

Promotor begeleidt je in het onderzoek dat aan de basis ligt van je scriptie  Keuze promotor in aansluiting met je probleemstelling/scriptieonderwerp  Keuze promotor/co-promotor in aansluiting met je onderzoeksopzet en gehanteerde methodes  Keuze promotor/co-promotor in aansluiting met je opleiding als pedagoog

Scriptiebeleid opleidingscommissie pedagogische wetenschappen. begeleiding scriptie vanaf 1e licentie structureel ingebouwd in opleiding  scriptieseminaries nadruk op samenhang tussen de opties binnen eenzelfde finaliteit, nl. opleiding tot pedagoog  aanmoediging keuze promotor overheen de verschillende pedagogische vakgroepen (en niet enkel binnen de gekozen optie)

Scriptiebeleid opleidingscommissie pedagogische wetenschappen nadruk op scriptie als persoonlijk werkstuk, waarmee je je, als pedagoog, in de discussie plaatst  aanmoediging keuze copromotor - hetzij overheen verschillende vakgroepen binnen opleiding - hetzij overheen verschillende vakgroepen binnen universiteit

Scriptiebeleid opleidingscommissie pedagogische wetenschappen scriptieseminaries : onder begeleiding van de promotor van de scriptie binnen elke optie is er een scriptiecoördinator die nagaat of elke student binnen de optie een promotor koos, en die desgevallend contact houdt met de promotoren over het verloop van de scriptieseminaries – deze coördinator heeft geen inhoudelijke opdracht wat de uitwerking van de scriptie zèlf betreft.

Scriptiebeleid opleidingscommissie pedagogische wetenschappen Studenten kiezen hun promotor voor het einde van het 1e semester en delen hun keuze mee aan de scriptiecoördinator van hun optie De vakgroepen binnen de opleiding pedagogische wetenschappen organiseren elk twee voorbereidende scriptieseminaries die open staan voor elke student Met promotoren buiten deze vakgroepen nemen de studenten individueel contact op.

Rooster voorbereidende scriptieseminaries - 8 oktober : algemene inleiding - Scriptieseminaries vakgroepen : ° 15/10 11u30 en 18u ° 22/10 11u30 en 18u ° 29/10 11u30 ° 5 november 11u30 en 18u ° 12, 19 en 26 november om 11u30 telkens in auditiorim 1, Dunantlaan 2

Algemene doelstellingen scriptieseminaries wetenschappelijke informatie systematisch kunnen verzamelen, opzoeken, interpreteren, integreren en presenteren onderzoeksmethodes adequaat kunnen toepassen op een methodologisch verantwoorde wijze zelfstandig onderzoek kunnen uitvoeren mbt een specifieke probleemstelling op een onderzoekende wijze kunnen omgaan met theorieën, beleid en praktijk

Algemene doelstellingen scriptieseminaries 1e licentie een pedagogische probleemstelling definiëren literatuur verkennen en samenvatten mbt de probleemstelling een theoretisch raamwerk en onderzoeksdesign construeren mbt de uitwerking van de probleemstelling een eerste concept van de scriptie evenals een verdere planning uitwerken

Concrete uitwerking scriptieseminaries in overleg met de promotor de nadruk op de uitwerking van de verschillende doelstelling kan aldus meer of minder aandacht krijgen, afhankelijk van probleemstelling, onderzoeksdesign… evaluatie op basis van de vorderingen volgens het met de promotor afgesproken scriptieplan (permanente evaluatie)

Concrete uitwerking scriptieseminaries wordt verdergezet, in samenspraak met de promotor, in de scriptieseminaries 2e en 3e licentie mondt in derde licentie uit in de scriptie referentiepunt goede scriptie = artikel, vatbaar voor publicatie in wetenschappelijk tijdschrift

Afronding scriptie Scriptie wordt afgerond met een scriptieverdediging Scriptieverdediging houdt in dat gerichte vragen jury geargumenteerd beantwoord worden

Scriptiejury De scriptiejury wordt samengesteld door de examencommissie van de F.P.P.W. en bestaat uit promotor, en desgevallend copromotor + 2 andere juryleden De o.c. vraagt aan de examencommissie in de mate van het mogelijke de jury samen te stellen met - Max. 1 jurylid uit eenzelfde vakgroep/optie - 2 juryleden uit de opleiding pedagogische wetenschappen

Scriptie is dan een neergeslagen vormgeving aan een pedagogische ervaring ervaring = bewuste reflectie over wat je meemaakte - cfr. pedagoog als « reflective practitioner » een ten aanzien van het onderwerp adequate vorm van kennis – cfr. finaliteit wetenschappelijke theorievorming